Vragen Honda CB 750 '76

Steven John

Rookie
1 apr 2015
15
0
Groningen
Hallo mede forum gebruikers

Ik ben Steven, woonachtig in Groningen en nieuw hier op het forum net als in de motor wereld. Eind vorig jaar enthousiast geworden van de klassiekere motoren en na een paar maanden zoeken een Honda CB 750 F1 gekocht bouwjaar 1976. Deze motor heb ik gekocht in een hele slechte staat en was destijds ook niet volledige gemonteerd, waardoor ik niet zeker weet of alles werkt. Bij de motor zaten twee complete motor blokken alleen geen uitlaat, deze heb ik er later bij gekocht. Nu heb ik een aantal vragen omtrent het lopend krijgen van het geheel.

Enkele problemen:
Natte voorvork poten --> Keerringen vervangen
Carburateurs zitten dicht --> ultrasoon laten reinigen
Accu verouderd/kapot --> Vervangen
Kabelboom verrot --> repareren
Achterveren lek --> Vervangen?
Remmen zitten helemaal vast --> revisie setje? Of reinigen?

Tot zover de redelijk voor de hand liggende problemen, volgend de wat gedetailleerdere. Ik heb een 4 in 1 uitlaat gekocht afkomstig van een CB 750, echter weet ik niet welk type, en nu vraag ik me af of deze uitlaten altijd op alle types 70/80er jaren te monteren zijn? Ik heb een blok waar bouten in gedraaid moeten worden en heb 4 kransen en 8 halve maantjes bij de motor gekregen. Echter zie ik de montage oplossing met het 40mm uitlaat spruitstuk niet. Zijn hier aparte flensen of iets dergelijks voor te verkrijgen of een apart foefje dat ik moet uitoefenen om het geheel passend te krijgen? Ik zal proberen zo snel mogelijk foto's te maken.

Vraag twee is voor velen van jullie waarschijnlijk makkelijk, maar voor mijzelf nog iets minder duidelijk. Waar moet ik extra aandacht aan besteden voordat ik de motor probeer aan te trappen? Bougies zijn vervangen; tank en carburateurs worden gereinigd en voorzien van nieuwe slangetjes; olie op peil. De vorige eigenaar zei dat hij een of andere carter deksel had vervangen van dit blok vanwege een scheur, ik kon niks geks vinden, maar misschien gaat er bij jullie een belletje rinkelen. Blok ziet er verder netjes uit, geen opzichtige lekkage of zweterigheid, maar goed ik weet dus ook niet hoe lang het blok stil heeft gestaan, dus daar is nu nog weinig over te zeggen.


Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en wellicht nog tips hebben.

Groeten,

Steven
 
Welkom!
Ik ben ook redelijk new in de wereld van motoren.
Qua de achtervering zou ik wanneer het lek is nieuwe halen of goede gebruikte.
Qua remmen sowieso reviseren als je hem uit elkaar haalt kun je ook gelijk zien of je een revisieset nodig bent met nwe zuigers.
Als je remzuigers nog gaaf zijn dus geen gleufjes of andere beschadigingen heb je voor je klauwen genoeg aan alleen de rubbers.
Vergeet niet je remleidingen en rempomp goed te controleren en eventueel revisren/vervangen je hebt het systeem immers toch al los.
Qua extra aandacht op het forum staat een how to waar je op moet letten bij een motor wat lang stil heeft gestaan wellicht heb je er wat aan.

Groeten borgmoertje

Edit: vergeet ook niet om nieuwe afdichtringen tussen de banjobouten te monteren wanneer je de remmen aanpakt
 
Laatst bewerkt:
voordat je een hele hoop geld gaat investeren, zorg dat eerst je blok goed loopt...
al het andere kun je ter zijner tijd wel doen...
Kunnen hele bodemloze putten zijn, en nee niet elke CB750 uitlaat past...
Laat eerst even een piccie zien welk type je hebt, dan zal er vast meer info komen
 
voor de eerste keer starten zou ik een thee lepel olie op alle cilinders gooien, via het bougiegat. Daarna nieuwe bougies monteren en paar keer trappen zonder contact aan. Controleer ook het oliepeil, en bij voorkeur even verwisselen.

hierna zou je moeten kunnen starten.
 
voor de eerste keer starten zou ik een thee lepel olie op alle cilinders gooien, via het bougiegat. Daarna nieuwe bougies monteren en paar keer trappen zonder contact aan. Controleer ook het oliepeil, en bij voorkeur even verwisselen.

hierna zou je moeten kunnen starten.
Paar keer blok rond doen zonder bougies....
 
Bedankt voor de reacties zover! Aantal handige tips waar ik nog niet over na had gedacht. Ik heb een aantal foto's toegevoegd zodat jullie weten waar het om gaat. Overigens zit er nu een tank van een K model op, terwijl al het overige van een F model is. De kransen met binnen diameter 45mm zijn beduidend groter dan de uitlaat maat van 40mm... Moet je dit opvullen met de halve maantjes?

2dt20w4.jpg


iei2d1.jpg


8wb2g7.jpg


erz9xe.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke motor, mijn eerste motor was een CB750K6, met sportkuip, Magura-M stuur, mono-buddy, dubbele schijf voor en Marshall 4 in 1.

Voor het draaiend maken van het blok is het slim om vooraf de contactpuntjes te checken op afstand en corrosie. Desnoods even schoon maken met wat schuurpapier/een vijltje. Dat moet kunnen zonder ze los te schroeven.
Condensator(en?) moet(en?) goed zijn, anders gaan de contactpunten zelf idioot staan vonken en komt er geen 'prik' genoeg bij de bougies.

Nog iets wat ik mee heb gemaakt met mijn CB750K6 : Mijn motor was ooit bij een tankstation omver gereden terwijl ik binnen mijn tankbeurt stond af te rekenen. De motor viel op de ontstekingskant. deksel kapot, blok beschadigd, motor wilde niet meer starten.
Als de motor ooit gevallen is op de kant van de ontsteking dan is de kans aanwezig dat het onderste steunpootje van de ontstekings grondplaat afgebroken is...Die pootjes maken deel uit van het blok zelf... lastig te repareren...

Het is dus wel aan te raden om het blok te beschermen met een valbeugel...
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft waarschijnlijk een tijd stil gestaan, en dan zou ik de olie vervangen.
De nokkenas van een CB kan in de soep draaien als je niet op tijd je olie ververst en een nieuw filter monteerd. (ja heb ik ooit gehad). Gewoon 10W40, geen synthetische olie.
Verder is het moeilijk een CB stuk te krijgen, want na vele jaren mishandeling rijdt de mijne nog steeds :+
Bij het monteren van de uitlaat de brede rand van de halve maantjes naar de kransen toe.
En let even op of de schroefdraad van de tapeinde en de moeren nog nettjes zijn, want die hebben door de hitte vaak veel te leiden.
Als je de carburateurs er nog niet op zitten zou ik even kijken of de vlotterkamers niet vol muk en bagger zitten, anders eerst proberen te starten, en bij slecht of niet lopen, maar wel vonk als nog carburateurs schoonmaken.

Veel plezier met je CB (de mooist klinkende 4 cilinder die er is :Y )
 
Beste mensen,

Ik heb weer tijd gevonden om met de motor te prutsen en heb jullie tips allemaal opgevolgd, dank daarvoor!

- Accu vervangen
- Remmen gereviseerd
- Kabelboom netjes gemaakt
- Olie eerst vervangen door olie van de action (om te spoelen).
- Contactpuntjes opgeruwd

Nu heb ik het volgende probleem.

Ik probeerde na de nieuwe accu gemonteerd te hebben of de kabelboom nog intact was. Toeter werkte, lampen werkten en relais werkten bij omdraaien contact sleutel. Hartstikke fijn natuurlijk, en vervolgens met goede moed verder gekeken of de bougies ook vonkten. Wat bleek, maar 2 van de 4 cilinders vonkten, beide cilinders die werkten die kwamen uit 1 bobine en vice versa voor de niet werkende. Om een conclusie te trekken of 1 van de 2 bobines kapot was, had ik het idee om de kabeltjes om te wisselen. Echter nog voordat ik de kabeltjes had verwisseld heb ik eerst geprobeerd of viezigheid tussen het metaal van de bobines en het metaal van het frame de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Nadat ik alles had schoongemaakt en weer gemonteerd had zoals het erop zat, de sleutel omgedraaid en PATS, niks meer. Ik keek in het zekering kastje en praktisch alle zekeringen waren kapot of bijna gesmolten (4 van de 5). 2 zekeringen van 7 AMP en 2 zekeringen van 15 AMP waren kapot. De zekeringen vervangen door 3 x 8 AMP (hoort 3x 7AMP, maar dit had ik niet liggen) en 2x 15 AMP om het nog eens te proberen en nu smelt elke keer de 15 AMP (hoofdzekering?) door. Ik heb ook al getest met een 20 en 25 AMP zekering op die positie, maar ook die smelten erg snel weg. Ik heb nu helemaal geen stroom meer in het circuit.

Wat kan nu het probleem zijn? Zitten er kabeltjes niet goed bij de bobines? Moeten de bobines geen contact maken met het frame? Dit laatste lijkt me gek, want origineel komen de metalen bevestiging klemmen tegen het frame aan, ik heb nu alleen het vuil ertussen uit gehaald. Of zijn die 8 AMP zekeringen te zwaar? Ik heb van alles geprobeerd, maar niks werkt nu meer. Kabelboom ziet er nog erg goed uit en stekkertjes/connectors ook allemaal gecontroleerd.

Ik zit nu met mijn handen in het haar en ik hoop dat jullie nog iets weten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Steven
 
Beste mensen,

Ik heb weer tijd gevonden om met de motor te prutsen en heb jullie tips allemaal opgevolgd, dank daarvoor!

- Accu vervangen
- Remmen gereviseerd
- Kabelboom netjes gemaakt
- Olie eerst vervangen door olie van de action (om te spoelen).
- Contactpuntjes opgeruwd

Nu heb ik het volgende probleem.

Ik probeerde na de nieuwe accu gemonteerd te hebben of de kabelboom nog intact was. Toeter werkte, lampen werkten en relais werkten bij omdraaien contact sleutel. Hartstikke fijn natuurlijk, en vervolgens met goede moed verder gekeken of de bougies ook vonkten. Wat bleek, maar 2 van de 4 cilinders vonkten, beide cilinders die werkten die kwamen uit 1 bobine en vice versa voor de niet werkende. Om een conclusie te trekken of 1 van de 2 bobines kapot was, had ik het idee om de kabeltjes om te wisselen. Echter nog voordat ik de kabeltjes had verwisseld heb ik eerst geprobeerd of viezigheid tussen het metaal van de bobines en het metaal van het frame de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Nadat ik alles had schoongemaakt en weer gemonteerd had zoals het erop zat, de sleutel omgedraaid en PATS, niks meer. Ik keek in het zekering kastje en praktisch alle zekeringen waren kapot of bijna gesmolten (4 van de 5). 2 zekeringen van 7 AMP en 2 zekeringen van 15 AMP waren kapot. De zekeringen vervangen door 3 x 8 AMP (hoort 3x 7AMP, maar dit had ik niet liggen) en 2x 15 AMP om het nog eens te proberen en nu smelt elke keer de 15 AMP (hoofdzekering?) door. Ik heb ook al getest met een 20 en 25 AMP zekering op die positie, maar ook die smelten erg snel weg. Ik heb nu helemaal geen stroom meer in het circuit.

Wat kan nu het probleem zijn? Zitten er kabeltjes niet goed bij de bobines? Moeten de bobines geen contact maken met het frame? Dit laatste lijkt me gek, want origineel komen de metalen bevestiging klemmen tegen het frame aan, ik heb nu alleen het vuil ertussen uit gehaald. Of zijn die 8 AMP zekeringen te zwaar? Ik heb van alles geprobeerd, maar niks werkt nu meer. Kabelboom ziet er nog erg goed uit en stekkertjes/connectors ook allemaal gecontroleerd.

Ik zit nu met mijn handen in het haar en ik hoop dat jullie nog iets weten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Steven

Hoe heb schoongemaakt?

Je hebt nu diverse sluitingen.
 
Controleer eens de stekker in je contactslot. Ik heb hetzelfde gehad als jij en toen bleek het daar aan te liggen.
De soldeerpunten van zekeringhouders willen ook wel eens breken. Even smelten met de soldeerbout is genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan