Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jammer Gixxer-Bassie, maar gezien de afstand naar jou, heb ik dus besloten om de kleppen na te laten kijken bij de lokale dealer waar ik de motor heb gekocht. Gaat daar Zaterdag naar toe en dinsdag pas klaar. Heb hem toch niet specifiek nodig voor iets ( heb geen school meer en werk zoekende dus ja ).
Kan de GS wel betalen in Onderhoud, maar om daar nou een eind voor te gaan rijden doe ik ook niet snel.

In principe heb ik met de dealer zo afgesproken wat ze normaal doen
- Ruil systeem, dus dat betekend dat ze geen nieuwe shims gebruiken, maar gewoon shims gebruiken die ze uit andere motoren hebben gehaald. Scheelt heel veel in kosten en ook gebruiken ze de oude kleppendekselpakking.

Normaal gaat dat wel, want ze doen altijd vloeibare pakking gebruiken.
Moet eerlijk zeggen dat ik dit ook doe met de oliefilterdeksel en alleen meer schoonmaak werk met vervangen. Niet erg :P

Kijk, gaat de kleppendekselpakking lekken, dan vervang je die gewoon en moet zo gebeurd zijn denk ik.

Benzine slang heb ik vanmiddag al gekocht, dus die mogen ze er mooi zelf ook opzetten dan. Alleen even klemmetjes scoren bij de automaterialen zaak, of nog beter mijn oude stage plekkie. Ze hebben gisteren al mijn afgewerkte olie gekregen en lijkt mij een mooie deal.


Trouwens hoe komt het nou dat ik hem veel soepeler vindt schakelen na de olie wissel ? Dit was nou de vorige keer ook het geval namelijk. Met name als de olie lekker op temperatuur is ( 80~90 graden ). Veel al zonder schokken schakelen en ook zonder koppeling dus ( Doe ik nu tegenwoordig zo ). Terug schakelen ook, maar gas tikje open en tikje naar beneden.

Dacht dat ik beter de GS maar eens goed een onderhoudsbeurt kan geven, dan half werk.

De monteur zelf rijdt ook suzuki ( als ik het goed begreep ) en daar moet het om de 24,000km. Gsje heeft nu bijna 21,000km met dezelfde klepspeling gedaan denk. In iedergeval niks aan gedaan sinds dat ik hem heb ( 9424km bij aankoop ).

Vandaag of morgen toch maar eens investeren in momentsleutel en wat anders GOED gereedschap. Hoe het ook is, ik gebruik een momentsleutel op de carterplug. 25~27nm en niet meer dan dat. Merkbaar minder vast dan de vorige keer ( dealer ). Klein tikje tegen de ratel en los kwam ie.

Momentsleutel scheelt een hoop gedonder met dolgedraaide carterplug draad en ik heb het 1x mee gemaakt.
Hetzelfde met die moeren voor de filterhuisdeksel. Het is dat ik er niet bij kan met de momentsleutel, want anders had ik wel gedaan. M6 draad, dus dat moet iets van 8nm zijn wat niet veel is.

Planning voor de GS is dat ik nog wel tapeindes ga maken voor de uitlaat ipv imbusbouten. Al komen ze met het juiste gereedschap en een drup WD40 gewoon los.

Zie hier, bout wel iets roestig, maar niet op de plek waar het in de kop gaat. Zo was elke bout wel ongeveer. Wel rijkelijk in kopervet gezet en handvast en een klein stukje verder. Je ruikt het nog steeds als de motor warm is ( kopervet lucht ? ).
Uitlaat is er niet afgeweest, omdat ik geen nieuwe pakkingsringen heb en de dealer denk ook niet. Morgen is hij gesloten ivm begrafenis ( Ik weet alles :Y ).

ZrmF1MA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uitlaat is er niet afgeweest, omdat ik geen nieuwe pakkingsringen heb en de dealer denk ook niet. Morgen is hij gesloten ivm begrafenis ( Ik weet alles :Y ).

Pakkingen zijn niet zo noodzakelijk. Bij auto's is er de kans dat uitlaatgas in het interieur komt en zodoende ongemerkt de inzittenden vergiftigt. Bij motoren valt dat wel mee, als de uitlaat druppelsgewijs lekt heb je nog steeds de juiste tegendruk en dat is hetgeen belangrijk is.
 
Heeft iemand hier ervaringen met LED achterlichten? Er zijn blijkbaar LED lampjes die je gewoon in plaats van je gloeilampjes erin kan zetten. Werken deze gewoon prima of gaat er iets fout dan met je spanningsregelaar?
 
Het schakelpookje mini-howto:

Schakelpookjes slijten samen met de schakel as. De tanden op het pookje en de as slijten waardoor er speling ontstaat. Deze speling zorgt ervoor dat de boel weer harder slijt, enzovoorts enzovoorts. Op een gegeven moment zit er zoveel speling op dat de tanden over elkaar heen glijden en je het pookje doortrapt -> je kan niet meer schakelen.
Je loopt ook het risico dat de schakel as zover afslijt dat je het schakelpookje niet meer zonder aanpassingen meer kan monteren.

Daarom: Voorkom dat er speling op de schakel as zit. Hier het stappenplan:
  1. Check of er speling zit op het pookje
  2. Verwijder het pookje van de as
  3. Controleer of er nog tanden zitten op de schakel as en in het pookje. Als het pookje echt versleten is, regel een nieuwe of fatsoenlijke 2de hands. Een nieuwe kost ongeveer €30 bij de plaatselijke dealer.
  4. Zet het pookje terug en draai het boutje er alvast in, maar nog niet aandraaien.
  5. Pak spelden uit de naaidoos van je moeder en steek deze in de gaten tussen de tanden. Beweeg het pookje een beetje heen en weer om te kijken of je een speld erin krijgt of niet. Laat de speld alleen in het gat zitten als deze helemaal door het pookje heen zit, dus niet tot halverwege dan kan je hem er beter weer uit halen. LET OP: spelden zijn van een hard metaal en tegelijk ook bros. Ze breken erg onvoorspelbaar als je ze erin probeert te wrikken en als er een in je oog schiet ben je de lul. Zet aub een veiligheidsbril op ook al lijkt het een simpel en veilig klusje.
  6. Als je klaar bent met het vullen met spelden moet er al aanzienlijk minder (misschien zelfs geen) speling op het pookje zitten.
  7. Draai het boutje aan maar let ook hier op dat er niks afbreekt en in je oog springt
  8. Je kan er voor kiezen de spelden eruit te laten steken (ivm hergebruik de volgende keer) of je kan ze afbreken met een tangetje. Nogmaals: Zet een veiligheidsbril op als je dit gaat doen.
  9. Controleer of er nog spelden los zitten, deze haal je er weer uit.

naaldenfix.jpg


Wat als ik het pookje niet van de as krijg?
Ga hem niet met veel geweld er af proberen te rammen want dan heb je kans dat je iets beschadigd. De oplossing kan vrij simpel zijn.
Ten eerste kan het pookje er niet af als het boutje er nog in zit (er zit een inkeping in de schakel as).
Soms lukt het door de kier wat open te wrikken met een schroevendraaier.
Als hij echt vast zit dan kan je hem simpel open gebogen krijgen door het boutje (of een ander M6 boutje die misschien iets korter is) aan de andere kant het pookje in te draaien en een stukje metaal in de kier te stoppen:

indraaien.png


Blauw: Het boutje van bovenaf indraaien
Rood: Steek hier een stukje metaal in, bijv een carrosserie ring

Als je het boutje nu verder draait dan komt hij op het stukje metaal dat je in de kier hebt gestoken en duwt hij het pookje open. Boutje er weer uit halen en dan het pookje van de as schuiven.


Vervolg
Helaas, er ontstond al snel weer speling op het pookje. Je kan dan proberen de naalden op andere plekken in te steken om te kijken of het blijft zitten maar meestal is dat een verloren zaak. Ik ben naar de dealer gegaan en heb een nieuwe besteld.

Bij het oude pookje zijn aan de achterkant de tanden bijna weg:
pookjeoud.jpg

Het ziet er ook naar uit dat iemand de kier groter heeft gemaakt om het pookje strakker op de schakel as te kunnen klemmen. Dat is op zich ook een manier om het pookje langer te kunnen gebruiken. De schakel as zal dan wel sneller slijten dus dat is een methode die ik niet aan kan raden.

Nieuwe pookje zat al een stuk beter, maar met 1 naald erin zit hij perfect.
pookjenieuw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb net het oliefilter opgehaald bij de dealert en deze paste wel. Heb de tip in de startpost gezet voor het geval mensen tegen hetzelfde probleem aan lopen.
Filter wat ik heb gekregen is origineel Suzuki (nr 16510-45040), kost €6,55.
 
Normaal zouden de dealers Hiflo gebruiken ( hier dan ). Ik gebruik Champion olie filter zonder problemen.

Smeren jullie altijd de keerring in van het oliefilter ? Ik wel namelijk.

Geleerd dat je de afdichtring van een oliefilter ( draaifilter ) altijd moet voorzien van een laagje olie. ( bij de opleiding van de autotechniek ).
 
Bij een draaifilter is dat nodig, bij de gs niet. Ik doe het zelf wel omdat hij dan net genoeg plakt om op de deksel te blijven zitten.
 
Daar gebruik ik weer een beetje vloeibare pakking voor. Blijft ie ook zitten en met demontage alleen even de pakkingsresten verwijderen.

Hoeft ook weer geen kwak te zijn, maar gewoon uitsmeren met de vinger.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier ervaringen met LED achterlichten? Er zijn blijkbaar LED lampjes die je gewoon in plaats van je gloeilampjes erin kan zetten. Werken deze gewoon prima of gaat er iets fout dan met je spanningsregelaar?

Een moderne motorfiets (de GS500 in ieder geval) heeft nog wel eens een spanningsregelaar die het overschot aan vermogen omzet in warmte. Te veel besparen op de hoeveelheid stroom zorgt er dan voor dat de spanningsregelaar te heet wordt.
Aan de andere kant: de eerste GS500's hadden een schakelaar voor het licht. Dan valt er (45 + 2 * 5 = 55) watt in een keer weg. De spanningsregelaar zal dus wel tegen het vervangen van 2 * 5 watt door 2 watt kunnen.

Voor de zekerheid: hou het oppervlak van de spanningsregelaar schoon en scherm hem niet af.
 
Als je je uitlaatboutjes niet verzorgd ben je een lul :(

boutje.jpg


Afgebroken bij de draad en een andere heeft een inbus gat dat het niet gaat houden. Moet ik dat weer gaan uitboren en hakken :N
 
Zo zagen mijn imbusjes er ook uit. Er was er 1 die niet los wilde komen, dus alles ingespoten met WD40 en laten weken. Toen kwamen ze wel los, maar wel kraken enz.

Heb je Easy out bolt extractors ? Probeer dat eens of dat gaat.

Was het gisteren vergeten om te vragen of de Uitlaatpakkingen konden bestellen, zodat ik de uitlaat een beurt kon geven.
 
foto.jpg


Rijdt best ok, ik weet wel meteen weer waarom ik een superbike stuurtje erop heb zitten ipv clipons :') dat zit en rijdt echt comfortabeler. Voorvork is nog standaard en mega-zompig tov de progressieve veren die ik in mijn andere GS heb zitten.
Tijdens het rijden is een tik/klop hoorbaar maar ik dat dit de uitlaat is die niet goed aansluit op het blok. De bout met kapotte kop zit vastgerot in het blok maar is nooit ver genoeg gedraaid waardoor de linker bocht niet goed aansluit op de kop.

Uitlaat maakt op zich best veel herrie maar ook weer niet zoveel als bijv een open uitlaat. Weet iemand waar je kan laten testen of het geluid binnen de norm valt?
 
Vandaag motor volgetankt met 277km op de dagteller. Er ging 10,83L in dus een gemiddeld verbruik van 25,6km/L. Dit weekend gelukkig goed weer, heb een tour op het programma staan richting de Moezel. Wie gaat er de 18e naar de MFMM? Ik kom vanuit het zuiden (Maastricht) en misschien is t leuk om met een paar man op te gaan als er mensen in de buurt wonen?

Groetjes :]
 
@DB95 ik ga samen met YourSong naar MFMM. Ik haal hem zelf thuis op, dus als er ook van hier gaan, dan kunnen we een plek afspreken en vanaf daar samen rijden.
 
Vandaag motor volgetankt met 277km op de dagteller. Er ging 10,83L in dus een gemiddeld verbruik van 25,6km/L. Dit weekend gelukkig goed weer, heb een tour op het programma staan richting de Moezel. Wie gaat er de 18e naar de MFMM? Ik kom vanuit het zuiden (Maastricht) en misschien is t leuk om met een paar man op te gaan als er mensen in de buurt wonen?

Groetjes :]

Ik ga er ook even heen.. Weet alleen niet op welke motor ik ga (Jawa of Suzuki). Ga zelf vanuit Vianen (A27>A12).
 
In principe kom ik wel op jou route uit Tijmen.
Of samen rijden naar Veenendaal iets wordt weet ik niet.
 
Ja hoe betrouwbaar is zoiets :P
De GS mag op zich een boel herrie maken volgens mij, 90dB bij 4600rpm. Bij mijn 25kw GS is het anders, 88db bij 3900rpm.

De app is nog redelijk nauwkeurig. In het commentaar bij de app staan wat gebruikservaringen. Maar voordat je gaat meten, het is belangrijk dat je de meting op de juiste manier doet: Motorrijders Actie Groep - Geluid


En let op de omgeving, een muur (of persoon) kaatst het geluid meetbaar terug. Denk daar ook aan als oom agent jouw uitlaat op een parkeerterrein meet....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet aanwezig de 18e. Veenendaal is bijna 2,5uur rijden en zonder pauzes kan ik dat lichamelijk niet aan :+ met pauzes ben ik zo 4uur onderweg + ik vindt snelweg rijden maar niks met de GS
 
Ligt eraan Martijn. Als je door kan rijden, dan ook gewoon doen.

Merk wel alles boven de 140 dat je dat niet te lang moet rijden. Mijn olie temperatuur ging langzaam richting het rode ( 120 graden dus ). Daarna 110~120 gereden en toen bleef ie wel stabiel.
 
Wat als ik het pookje niet van de as krijg?
Ga hem niet met veel geweld er af proberen te rammen want dan heb je kans dat je iets beschadigd. De oplossing kan vrij simpel zijn.
Soms lukt het door de kier wat open te wrikken met een schroevendraaier.
Als hij echt vast zit dan kan je hem simpel open gebogen krijgen door het boutje (of een ander M6 boutje die misschien iets korter is) aan de andere kant het pookje in te draaien en een stukje metaal in de kier te stoppen:


Nog even hier op terug komen.
Als je de pook er niet af krijgt moet je het boutje er compleet uit draaien.
Er zit een uitholling in de as waar het boutje tussendoor loopt.
Daarmee voorkom je dat de pook er afvalt ook al zit hij los.

Verder een leuke tip.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan