tikken CDI unit Srad 600

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Er is me iets opgevallen bij toevalligheid.
Ik had het zadel eraf daaronder zit o.a. de accu en het CDI unit .
Startte de motor deze stond op z'n jiffy .
Nu vernam ik een snel tikkend geluid wat ergens daar verdaan kwam ?
CDI unit uit z'n rubbers gehaald en tegen het oor gelegd, en inderdaad een heel snel tikkend geluid als van een klein relais wat klappert?
Neem aan dat er alleen actieve onderdelen inzitten die niet kunnen klapperen?
Lijkt mij in ieder geval niet goed. :N
Klacht is dat de motor wel eens bokt bij stads snelheid rond 4000 toeren.
Verder lijkt het wel of op z'n top dat deze even hapert en dan doorgaat .
de km teller fluctueert dan heftig ?

Iemand een verklaring voor ?
 
Laatst bewerkt:
Heb werkelijk geen idee ?
Er zitten penbobines op de bougies inderdaad . :Y
Die worden door het cdi unit aangestuurd maar lijkt mij elektronisch door actieve onderdelen die geen mechanische geluiden maken ?

ps de motor is geheel origineel met 21000 km op de klok . (demper is ook origineel).

Wie o wie?
 
Laatst bewerkt:
Heb werkelijk geen idee ?
Er zitten penbobines op de bougies inderdaad . :Y
Die worden door het cdi unit aangestuurd maar lijkt mij elektronisch door actieve onderdelen die geen mechanische geluiden maken ?

ps de motor is geheel origineel met 21000 km op de klok . (demper is ook origineel).

Wie o wie?
Varieert met toerental?
Hoogspanning lekkage ergens tussen bobine en bougie.
 
ja dat klopt als ik de toeren verhoogd neemt het tikken toe .
Dus waarschijnlijk een hoogspanning soldeer lek op de print van de CDI unit ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen bougiekabels , de penbobines zitten rechtstreeks op de bougies. De CDI unit zit onder het zadel en die klappert/ tikt zoals een relais.
 
Maar de penbobines worden aangestuurd met een puls via de CDI unit. Zal dat het tikken veroorzaken? Het geluid klinkt hetzelfde als je luisters naar de injectors van auto's dat snelle tikken
 
Maar de penbobines worden aangestuurd met een puls via de CDI unit. Zal dat het tikken veroorzaken? Het geluid klinkt hetzelfde als je luisters naar de injectors van auto's dat snelle tikken

Dat je injectors kan horen komt omdat zo'n injector ervoor moet zorgen dat er brandstof wordt ingespoten en aangezien dat iets mechanisch is zal dat altijd te horen zijn.

Nou weet ik niet heel goed hoe en wat voor een componenten er in een CDI gebruikt worden, maar ik vermoed eigenlijk dat de aansturing van de bobines gedaan wordt door halfgeleiders en niet door bijvoorbeeld een relais.
 
Ik heb namelijk dezelfde gedachte hierover. De draden die uit het cdi unit komen naar de 4 stekkertjes op de penbobines is van normaal dun electronica draad. Heb gisteravond maar een andere CDI unit besteld en maar eens kijken of het wat ik wel verwacht iets uitmaakt. Meld het wel terug. De defecte, dremel ik dan open. bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bosso,
Geen nieuwe maar een tweedehandse bij Boonstra 50 euro .
Soms moet je iets uitwisselen om te kijken of iets daadwerkelijk defect is .
Ikzelf heb nog nooit enig geluidje gehoord uit een CDI unit van een motorfiets.
Naar mijn inzien bestaat een CDI unit uit halfgeleider componenten en geen relaisachtige toestanden.
 
Nou de CDI was binnen gekomen. 8-) Heb eerst de penbobines ohms doorgemeten of deze wel binnen de specs van het WPH waren, en dat waren ze. CDI verwisseld, motor startte meteen maar ook bij deze het tikken in de unit . :? Ga er nu vanuit dat dit zo hoort en dat het bokken in de stad af en toe ergens aan de afstelling ligt van misschien de carburateurs. Zaterdag maar ff proefritje maken heb nu geen tijd helaas. De motor moet toch over een paar duizend voor z,n eerste kleppenstelbeurt en dan kunnen ze gelijk de afstelling in z'n geheel bekijken bij de Valkenier. Ach een CDI als reserve is natuurlijk nooit weg. :')


ps mocht iemand zich geroepen vinden om ook ff te luisteren naar de CDI unit als je zo'n SRAD 600 hebt graag ! zadel eraf 2 schroeven en CDI uit de rubbers tillen, motor starten en luisteren 30 seconde werk.

aanvulling heb op het gixxer forum meerdere berichten gezien met tikkende CDI units.
Er zit een schakelingetje in van een DC to DC convertor om de spanning op te krikken naar 100 Volt de penbobines pulserend aan te sturen. als het iets is met een trafo/spoelen oid dat zou dan kunnen gaan resoneren.
waarschijnlijk is dan het tikkende geluid te verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan