Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vaak is dat een mooi klusje om te combineren met het schoonmaken van de binnenkant van de achterbrug, tankje met koelvloeistof en ( indien aanwezig ) de binnenkant van de hugger. :P
 
Hallo allemaal.
Sinds gisteren 'n cbf op m'n naam. 8-)

Ik rij al ruim twintig jaar op een cb400f rond. Heb nu dus ineens 'n ruim dertig jaar jongere versie. :]
 
Ha, gefeliciteerd Roestendoenze,

Ook merkenvast dus. Mijn motorhistorie begon ook met een cb400f, wat een leuk ding was dat. Ruim elf jaar veel op gereden, daarna een cb750f2 (ca 12 jaar) en nu sinds bijna negen jaar op de cbf600.

Misschien een beginnende midlifecrisis, maar soms google ik wel eens naar een cb400f om over te nemen/op te knappen. Nostalgietje spelen....

Succes op de 600,

Met groet,
Michel
 
Laatst bewerkt:
Ha, gefeliciteerd Roestendoenze,

Ook merkenvast dus. Mijn motorhistorie begon ook met een cb400f, wat een leuk ding was dat. Ruim elf jaar veel op gereden, daarna een cb750f2 (ca 12 jaar) en nu sinds bijna negen jaar op de cbf600.

Misschien een beginnende midlifecrisis, maar soms google ik wel eens naar een cb400f om over te nemen/op te knappen. Nostalgietje spelen....

Succes op de 600,

Met groet,
Michel

Dank je. :)

Ik heb m'n 1e 400 nog gewoon. En ook nog eentje met zijspan eraan. 8-)
 
Radiateur nog steeds niet geleverd ! Wat een waardeloze club, die Honda import. Product staat ""in levering", maar niemand weet waar die levering dan is. In de tussentijd staat de cbf1000 gewoon stil.
Overigens, een radiateur mag gewoon niet stuk gaan aan de achterkant, dat is heel slordige fabricage. Een steentje erin, ja dat kan gebeuren, maar zo maar lek aan de achterzijde terwijl de rest prima in orden is ( voldoende vloeistof, geen overdruk, geen extreme belasting etc)


Wat mij betreft : Hoge Onderhoudskosten Na Dure Aanschaf.
De cbf rijdt lekker, maar de rest..... k.... van de bok.

Ik heb een kwade mail naar Honda gestuurd, ze hebben niet eens een eigen vestiging hier, alleen een of ander adres op Schiphol. Mooie praatjes , dat wel, maar verder... waardeloos.

Het zal de laatste Honda wel zijn denk ik zo. Jammer.
 
Laatst bewerkt:
@rojerasen: best wel zuur dat je zo lang moet wachten in onzekerheid. Is de radiator niet door pekel enz. aangetast?
Achterkant blijft vaak viezigheid aan hangen, de voorkant spoelt meestal wel schoon, vandaar.
 
Het ligt kennelijk niet aan Honda.maar aan de tussenhandel. Het lijkt nu opgelost te gaan worden, via mijn eigen motorzaak Jos Engbers en Motoroost.
Ik wacht af hoe het nu loopt, als nu alles volgens de afspraak gaat wordt er straks besteld bij Honda Benelux, is er morgenochtend een koeler in Rijssen en kan ik zaterdagmiddag weer rijden.
Fingers crossed !!
 
En shit, geen koeler vanmorgen. Ofschoon de computer aangaf dat het ding op voorrad was, dat het op de bestelbon aanwezig was en ook als "geleverd "stond aangegeven, was hij er niet bij. Er stond wel "levering verlaat.
Pff, morgen leuke tocht gepLand, en maandag en dinsdag naar het westen.
En toek kwam een oplossing van Motoroost uit Rijssen. Ik mag een fiets lenen tot woensdagochtend !! En dit terwijl ze als Honda dealer alleen de levering van d ekoeler verzorgen en ik , trouwens onder garantie, de CBF zou laten repareren bij JOs Engbers in Tubbergen. ( Is voor mij iets dichterbij, half uurtje op de trapfiets en 10 minuten met de Honda)

Complimenten aan Motoroost voor deze superservice !!!!!
 
Perfecte service van motoroost !! Hopelijk binnenkort de radiator vervangen en weer lekker rijden met die Honda !! Vooralsnog ben ik zeer tevreden over de cbf.
 
Ik zit momenteel met m'n zwagers in de Eiffel en 1 daarvan rijdt een CBF1000 uit 2006.

Er is een klakkend geluid te horen bovenin het blok. Bij stilstand stationair maar vooral als je de motor in de versnelling laat afremmen.

Het lijkt op een ketting die klappert, en dan op de momenten dat het blok iets hapert. In de garantieperiode is een maand geleden de NAKS al vervangen nav hetzelfde euvel. De monteur twijfelde of het de NAKS was en heeft het tikkende geluid laten horen door een schroevendraaier in de NAKS te stoppen en te draaien. Dat is een ratelend geluid, mijn zwager heeft een klakkend/klapperend geluid te horen ter hoogte van de kop.

Hij heeft het vooral bij een warm blok, het oliepeil is goed, koppeling in of niet geeft geen verschil. Verkoper geeft aan dat de kleppen zijn gesteld net voor aankoop (42000 km, nu 2000 erbij), maar ik zie alleen het originele rubber pakking bij de kop zitten, terwijl mijn eigen VFR VTEC een extra, duidelijk zichtbare rode pakking heeft.

Ff wat gegoogled op het terras:
Geluid lijkt erg op https://youtu.be/fzPpCPdd-nM

Item wordt besproken op het Goldwing forum http://www.goldwingf...php?f=6&t=10766

Genoemd wordt o.a. het synchroniseren van de cilinders? Wordt hier bedoeld het syncen van de startervalves?
 
Is er ook ergens een werkinstructie te vinden omtrent het demonteren van de achterbrug? Die van mij vertoont redelijk wat roestplekken en dat wil ik aan gaan pakken. Weet nog niet of ik de mijne ga opknappen of dat ik op zoek ga naar een goede gebruikte. Zag dat Boonstraparts er nog één heeft liggen voor €75,-.
 
Haynes werkplaatshandboeken zijn goed




Is er ook ergens een werkinstructie te vinden omtrent het demonteren van de achterbrug? Die van mij vertoont redelijk wat roestplekken en dat wil ik aan gaan pakken. Weet nog niet of ik de mijne ga opknappen of dat ik op zoek ga naar een goede gebruikte. Zag dat Boonstraparts er nog één heeft liggen voor €75,-.
 
Ik zit momenteel met m'n zwagers in de Eiffel en 1 daarvan rijdt een CBF1000 uit 2006.

Er is een klakkend geluid te horen bovenin het blok. Bij stilstand stationair maar vooral als je de motor in de versnelling laat afremmen.

Het lijkt op een ketting die klappert, en dan op de momenten dat het blok iets hapert. In de garantieperiode is een maand geleden de NAKS al vervangen nav hetzelfde euvel. De monteur twijfelde of het de NAKS was en heeft het tikkende geluid laten horen door een schroevendraaier in de NAKS te stoppen en te draaien. Dat is een ratelend geluid, mijn zwager heeft een klakkend/klapperend geluid te horen ter hoogte van de kop.

Hij heeft het vooral bij een warm blok, het oliepeil is goed, koppeling in of niet geeft geen verschil. Verkoper geeft aan dat de kleppen zijn gesteld net voor aankoop (42000 km, nu 2000 erbij), maar ik zie alleen het originele rubber pakking bij de kop zitten, terwijl mijn eigen VFR VTEC een extra, duidelijk zichtbare rode pakking heeft.

Ff wat gegoogled op het terras:
Geluid lijkt erg op https://youtu.be/fzPpCPdd-nM

Item wordt besproken op het Goldwing forum http://www.goldwingf...php?f=6&t=10766

Genoemd wordt o.a. het synchroniseren van de cilinders? Wordt hier bedoeld het syncen van de startervalves?

Ik kwam afgelopen weekend ook door de Eifel met m'n CBF.
Ik had hetzelfde euvel met 'n XL500 ééncilinder. Was voorbij met 'n verse nokkenas ketting.
Bij warme motor is de ketting net ietsje langer en dus meer klapperen.
Maar er is niks moeilijker dan via tekst een geluid te beoordelen en er dan een oorzaak aan te koppelen.

Ik had eigenlijk gehoopt dat de cbf een tandwiel aangedreven nokkenas had net zoals de cb1 van '90.

Ik zal ook maar een gauw een Haynes bestellen. Kennis is macht. ;)
 
Zo, vandaag even een aantal optische dingetjes aangepakt van de CBF. Omdat de motor voorheen voor woon-werkverkeer is gebruikt, zit er toch wel her en wat roest op. Vandaar vandaag de schetsplaatjes van de passagiersvoetsteunen eens even opnieuw gespoten. Zo ook de spiegesteuntjes en de claxon weer zwart gemaakt. Ziet er gelijk alweer een stuk beter uit.
full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor heeft hij toch juist een NAKS (nokkenaskettingSPANNER)? Om de variatie op te vangen?
Die moet langzaam aan strakker om de rek van de ketting te compenseren. Maar niet heen-terug voor het kleine verschil van koud of warm blok.

Normaal gesproken geen punt. Maar een te losse ketting merk je beter als het blok warm is.
 
Zo, vandaag even een aantal optische dingetjes aangepakt van de CBF. Omdat de motor voorheen voor woon-werkverkeer is gebruikt, zit er toch wel her en wat roest op. Vandaar vandaag de schetsplaatjes van de passagiersvoetsteunen eens even opnieuw gespoten. Zo ook de spiegesteuntjes en de claxon weer zwart gemaakt. Ziet er gelijk alweer een stuk beter uit.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er goed uit.
Heb je zin om er nog een op te knappen?

Wat gebruik je om de plastic onderdelen weer netjes zwart te krijgen?
 
Ziet er goed uit.
Heb je zin om er nog een op te knappen?
Prima, geen probleem, kom maar langs. Heb nog een spuitbus verf staan! ;)

Wat gebruik je om de plastic onderdelen weer netjes zwart te krijgen?
Ik heb een tijd geleden, toen we met de Mondeoclub naar Motip in Wolvega zijn geweest, een giftbox van Motip gekregen.

full


Daar zit ook rubber- en plastic-conditioner in. Jammere van plastic is dat het mieters lastig weer mooi te krijgen is. Veel dingen werken maar tijdelijk en na verloopt van tijd slaat het toch weer wit uit. :N

full
 
Prima, geen probleem, kom maar langs. Heb nog een spuitbus verf staan! ;)Ik heb een tijd geleden, toen we met de Mondeoclub naar Motip in Wolvega zijn geweest, een giftbox van Motip gekregen.

[afbeelding]

Daar zit ook rubber- en plastic-conditioner in. Jammere van plastic is dat het mieters lastig weer mooi te krijgen is. Veel dingen werken maar tijdelijk en na verloopt van tijd slaat het toch weer wit uit. :N

[afbeelding]


Dat is een leuk setje :)
Die spuitbussen om zwart plastic weer zwart te maken ken ik inderdaad,
tijdelijk effect jammer genoeg.
 
Goedemiddag allemaal.

Wat ik vanmiddag toch heb meegemaakt. Ik heb mijn eerste motorongeluk gehad. -O-
Dat was behoorlijk schrikken. Ik had mijn vrijdag totaal anders voorgesteld. Zit nu nog met trillende handen dit bericht te typen.

Het gebeurde op een weg waar ik al ontelbaar vaak ben langs gereden. In één keer stond het verkeer stil. Ik denk dat ik toch even met mijn gedachtes ergens anders zat. Toen ik zag dat alles stil stond heb ik behoorlijk wat snelheid eruit kunnen remmen maar helaas niet genoeg. Schade aan mijn motor is best groot te noemen. Van krassen tot missende onderdelen.

Zelf ben ik er ook niet helemaal schade vrij vanaf gekomen. Een aantal maanden geleden heb ik een operatie gehad aan een ontsteking in mijn lies. En dat litteken is nu open geknapt. Hopelijk stopt vanavond het bloeden anders kan ik morgen ook nog naar het ziekenhuis daar heb ik natuurlijk ook niet zoveel zin in.


Hopelijk ben ik snel weer mobiel en mijn motor ook :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan