GSX750ES (1987) carburateur probleem (overlopen)

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.467
24
Middelburg
Beste MF'ers,

Ik zit met me handen in het haar, Ik heb voor een forumlid aangeboden zijn GSX te fixen "dat doe ik wel even" maar dat blijkt wat lastiger dan verwacht.
De carburateurs lopen over voor en na revisie, de oude vlotternaalden waren versleten dus deze heb ik vervangen. Het vreemde is dat elke carb individueel gewoon goed werkt, ik laat benzine erin stromen en meet met een doorzichtig slangetje het vlotterniveau, en alles werkt naar behoren. De problemen onstaan als ik het gehele set van 4 in elkaar monteer, de carbs beginnen onmiddelijk over te stromen door de sproeier in de inlaat van de carb (zie foto).

20160828_122734_zpsoaua0zmc.jpg


Wat ik uitgesloten heb is dat de naald lekt, het lekt ook niet langs de naaldzitting, de vlotter is niet lek en correct afgesteld. Toch lopen de vlotterbakjes over en loopt de benzine door het hoofdsproeierkanaal uit dat luchtsproeiertje in de inlaat de luchtfilterbox in.

De vlotter blijven ook nergens ophangen want als ik de carbs op de kop houd kan ik blazen (op de benzineleiding) wat ik wil maar er gaat geen lucht doorheen.

Heeft iemand suggestief of tips wat ik nog kan controleren, ik heb tientallen carbs gereviseerd en dit nog niet tegen gekomen, ik zie niet wat er nog meer fout zou kunnen wezen.
Ook ben ik benieuwd of iemand eenzelfde set carbs heeft liggen die ik kan lenen/kopen

alvast bedankt :)
 
Weet je zeker dat je tijdens je "doorzichte slang" test genoeg druk op je vlotter naald/-o-ring zet? Ik test altijd met zoveel mogelijk liters. Hij kan met 100ml afsluiten maar met een paar liter in de tank opeens lekken.
Bij mijn GSX600f kwam de benzine eerst ook uit deze gaatjes... heb toen de o-ringen vervangen met viton o-ringen en daarna geen problemen meer.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je tijdens je "doorzichte slang" test genoeg druk op je vlotter naald/-o-ring zet? Ik test altijd met zoveel mogelijk liters. Hij kan met 100ml afsluiten maar met een paar liter in de tank opeens lekken.
Bij mijn GSX600f kwam de benzine eerst ook uit deze gaatjes... heb toen de o-ringen vervangen met viton o-ringen en daarna geen problemen meer.


Het gebeurd met zowel de benzinetank als met een kort slangetje met een trechtertje. Welke O-ringen bedoel je? de seals om de naaldzittingen heen?
 
Het gebeurd met zowel de benzinetank als met een kort slangetje met een trechtertje. Welke O-ringen bedoel je? de seals om de naaldzittingen heen?
Oh, nou in dat geval dan lijkt het me duidelijk dat er iets niet af sluit. Hij kan lekken bij de naald maar ook bij de o-ringen van de naaldzitting inderdaad.
Als ik het me goed kan herinneren was het bij mij zo (niet die met de pijl maar die andere, maar goed ze moeten beide afsluiten).

http://www.triumphrat.net/attachmen...076981-calling-mikuni-carb-experts-floats.jpg

Maar je kan ook een losse naaldzitting met een o-ring
 
Laatst bewerkt:
ik ken de carbu's niet, maar zijn de kleine omcirkelde luchtsproeiers niet die van het vrijloop-circuit en de grote links niet die voor de centrale mengbuis ?
Yep 1 pilot air jet voor idle-circuit en 1 main air jet die in je emulsion tube uit komt. Maar als je carbs overlopen kan het hier dus wel naar buiten, bijv via main jet of pilot jet.
 
Dit is hoe ik het doe met dit soort problemen, en ondertussen begint het al bijna standaardprocedure te worden.

Monteer de carbs en laat ze vollopen, lopen ze over stop dan de benzinevoorraad en laat het zo een tijdje staan, minstens een uur maar tot de volgende dag is nog beter, doe daarna de kraan weer open en geef wellicht een paar tikjes tegen de vlotterbakken. Is verder alles in orde qua vlotterhoogte en vloeistofdichtheid van die dingen, afdichtingen en properheid van de vlotternaaldzittingen zou het droog moeten blijven.
 
Vlotternivo misschien toch te hoog? Aangezien het bij alle 4 de carbs was.
Zitten in deze carbs van die vlotternaalden met zo'n verend pennetje?

ja, En heb al eens geprobeerd het vlotterniveau extreem laag in te stellen, gaf geen verschil.

Dit is hoe ik het doe met dit soort problemen, en ondertussen begint het al bijna standaardprocedure te worden.

Monteer de carbs en laat ze vollopen, lopen ze over stop dan de benzinevoorraad en laat het zo een tijdje staan, minstens een uur maar tot de volgende dag is nog beter, doe daarna de kraan weer open en geef wellicht een paar tikjes tegen de vlotterbakken. Is verder alles in orde qua vlotterhoogte en vloeistofdichtheid van die dingen, afdichtingen en properheid van de vlotternaaldzittingen zou het droog moeten blijven.

Wat is jouw theorie hier achter? ik ga dit wel even proberen want dat kost verder geen moeite :)
 
Laatst bewerkt:
ja, En heb al eens geprobeerd het vlotterniveau extreem laag in te stellen, gaf geen verschil.Wat is jouw theorie hier achter? ik ga dit wel even proberen want dat kost verder geen moeite :)

Alle rubberachtige delen lijken in meer of mindere mate op te zwellen als ze langdurig in contact komen met moderne benzine, meer met ouder spul als goede nieuwe rebuild kits.
 
afgelopen weekend ook meegemaakt met een oude volvo. Na lange stilstand in stalling eerste rit geen probleem, de eerste dag van een meerdaags toerrit weekend ineens de carburateur die als een gek overloopt. Alles gedemonteerd (op de parking bij een van der valk restaurant! :) ). Niks geks te zien. Toch maar een andere vlotterkraan gemonteerd; nog steeds overlopen! 2 dagen laten staan en met iemand anders meegereden. Kom terug bij de patient en alles doet het als vanouds. Dus even laten staan kan zomaar een heel goed idee zijn.
 
Ik wil even op dit topic terugkomen om uit te leggen wat de oplossing was.

Na nog enkele pogingen de carbs te doen laten werken was ik het zat, elk individueel onderdeel heb ik tig keer nagekeken en alles was correct, ik was het zat.
Toen heb ik besloten een tweede set carbs aan te schaffen en deze heb ik gevonden in belgie, kwamen volgens de verkoper van een goed werkende motorfiets af.

Zijn en mijn definitie van "goed lopende motorfiets" vershillen nogal van elkaar blijkbaar want een zoutmijn was er niks bij:
20160904_143150_zpsstjomveh.jpg


Ik heb deze carbs schoongemaakt, onderdeeltjes van het revisiekitje van de oude carbs overgezet op dit setje, gemonteerd en toen was het starten en lopen :S
Na afstellen en synchronisatie loopt de motor nu weer als een zonnetje.

Wat er mis was met de originele carbs? geen idee, I'm at a loss! ik ga er ook geen tijd meer aan besteden!


Ik blij dat het opgelost is:)
 
Laatst bewerkt:
misschien waren de drijvertjes in je vlotterkamers wel lek. Dan kan je afstellen wat je wil maar dan zullen de carbs toch echt steeds overstromen. Een lek drijvertje heeft geen of in ieder geval verminderd drijfvermogen en blijft om die reden onderin liggen in de vloeistof en zal om die reden nooit de naald tegen de zitting kunnen drukken. Dus zal de brandstof blijven stromen...
 
misschien waren de drijvertjes in je vlotterkamers wel lek. Dan kan je afstellen wat je wil maar dan zullen de carbs toch echt steeds overstromen. Een lek drijvertje heeft geen of in ieder geval verminderd drijfvermogen en blijft om die reden onderin liggen in de vloeistof en zal om die reden nooit de naald tegen de zitting kunnen drukken. Dus zal de brandstof blijven stromen...

Dat heb ik getest ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan