BMW R1100RS/1150RS/R1200RS deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
...vooral niet 'tegen werken'... ;)


Heb wel eens (het moet 1987 of 1988 geweest zijn) zo'n 'wieslippe' achterop gehad, die meende ongeveer de broek vol te moeten poepen, op het moment dat er met een zeer mild tempo een bocht zou worden aangesneden...

...als in : de brave prater was plots schijtbenauwd...

...en hij ging vooral dat soort dingen doen die ervoor zorgden dat de bocht in nog wel ging, maar uit was een ander verhaal...


...heb 'm toen gevraagd of hij het prettiger vond om maar weer om te keren...
...hij zei niet veel meer, maar knikte wel heel driftig van 'ja'...



...gewoon een beetje op de maat van de bochtjes meewiegen...
i-N4n45Hk-XL.jpg


i-5ppjgSp-XL.jpg



...vrouwlief gaat van mijn part zitten pitten als er een saai stuk snelweg opdoemt, maar wel een beetje actief blijven graag, als er 'gebocht' gaat worden...

...en dat het allemaal tussen de oren zit blijkt wel..., want een jaar of wat geleden was ze er getuige van dat er min of meer 2 mensen van 1 motor tuimelden...

...eigenlijk helemaal niet spannend, en ook met geen snelheid, en ook zonder letsel, maar de schrik had haar behoorlijk te pakken, en dat was merkbaar...

...als in lastig tegenhangen...
...was vreemd rijden, als je anders gewend bent... :/
 
Laatst bewerkt:
Dat dochterlief net de 60 kilo haalt zal maken dat ik niet echt haar aanwezigheid bemerk op de fiets, of ze werkt mee zonder dat ze er erg in heeft. Het is een hele slimme meid, dat zou dan zo maar kunnen natuurlijk, natuur talentje. Want het blijft er natuurlijk wel een van haar vader.
 
RS in de Appie 2012...
RSinAppieOud.jpeg


RS in de Appie 2016
RSindeAppie.jpeg


Weinig verandert . . . behalve dan dat het plekkie in de hoek bij de fietsen bezet was. En er tegenswoordigs het machtig mooie zelfscan ding d'r is zodat je alles meteen al in de 52 liter motortas kan kieperen.
 
Roelof luistert niet naar muziek maar naar zijn motor . . .:

[...]


Ik heb inmiddels ook het Pro display geactiveerd met schakeladvies.

Om te beginnen heb ik eens gehoorbeschermers maar eens ingedaan en heb verder 90% "old skool" geschakeld.
Door gehoorbescherming hoor je schakelgeluid in de bak een stuk minder....

Kan me voorstellen dat je met muziek in de integraalhelm en gehoorbescherming wellicht een andere beleving hebt dan met een jethelm, geen muziek, hoger scherm, uit de wind en zonder gehoorbescherming.

En inderdaad bij meer doortrekken in 4/5/6 werkt shift assist naar genoegen, maar dat is me alleen solo "toegestaan"

Moet overigens nog even naar de dealer voor nabalanceren van de banden: bij ca 180 km/h beginnen trillingen hinderlijk te worden

Roelof.

Vandaag zonder oordoppen en zonder muziek gereden om eens naar die fiets van mij te luisteren. Nou, tot ongeveer 50 kilometer per uur verneem ik een tevreden brommende brommert. Daarboven verneem ik vooral windgeruis. Ik heb het standaard ruitje en een BMW EVO 6 systeem helm.

Qua trillingen nul komma nix. Qua geklapper ook nul komma nix. Alleen een dikke "Kloink" bij van N naar 1. Als ik het opschakel pijltje braaf volg: zeer soepele overgangen, hoor tot zijn 3 ook niks bijzonders, daarboven kan ik sowieso zo goed als niets meer van de motor horen, die originele uitlaat maakt echt maar heel weinig geluid. Alleen bij het terugschakelen hoor ik dat ik op een motor zit, doet ie wat geinigs (ik geloof dat de officiële term "tussengas" is, maar ben er niet zeker van, het ploft leuk in ieder geval). Old Skool schakelen sowieso geen gekke geluiden of anderszins rare sensaties.

Dus ik vermoed dat je nog een 13.000 kilometer geduld moet hebben Roelof, dan zou het allemaal wat soepeler moeten gaan . . . Dat inrijden heb ik uitbesteed aan de sjieke cliëntèle van Van Harten (volgens mij heeft zelfs Gerwin ooit eens op mijn fiets gereden...).

Daarna ritje gedaan met wel oordoppies en geen muziek. Minder windgeruis maar er valt motor technisch bitter weinig nog te horen boven de 50 kilometer per uur . . .

Wat ik wel heel leuk vindt: die tevreden "broem" die door de fiets gaat als je zo met net 2.000 toertjes aan het kruisen bent. In zijn 5 rondom de 50 kilometer per uur, de fiets vindt het prima. Die "broem" die ik dan voel lijkt een beetje op de broem die door de boot van IJmuiden naar Newcastle gaat. De broem die ik dit jaar zeg maar heb moeten missen. Maar dus toch ook weer niet.
 
Jeroen1969 houdt de weegschaal van dochterlief nauwlettend in de gaten...:

Dat dochterlief net de 60 kilo haalt zal maken dat ik niet echt haar aanwezigheid bemerk op de fiets, of ze werkt mee zonder dat ze er erg in heeft. Het is een hele slimme meid, dat zou dan zo maar kunnen natuurlijk, natuur talentje. Want het blijft er natuurlijk wel een van haar vader.
...geloof me..., ook als het 'maar' 60 kilo is, maar als die kilo's zich in een bocht gaan verplaatsen op het moment dat jij dat niet verwacht, en dan ook nog naar een kant waar jij niet naar wenst te gaan, dan verneem je dat heel best... ;)
 
@ Jeroen1969

Een ritje op mijn fiets ter vergelijk zal uitkomst brengen...en met meer km's op de klok kan dat best een positief resultaat geven.

Bij mijn eerste km's leek er ook iets te rammelen in de kuip (wellicht injectors), maar dat is nu verdwenen.

Overigens is het schakeladvies van Display Pro een handig hulpmiddel.

Roelof.
 
@Roelof: kunnen we misschien bij de komende RS rit ff een stretch van fietsen ruilen. Kan ik meteen dat Wunderlich scherm beleven (hou ik de muziek ook ff uit)

@Ron: dan is dochterlief dus een natuurtalent. Kan ze dan ook wel van haar moeder hebben, die had ik bij het Sauerland weekend nog achterop en in Schotland ook een dagje. Het hele spul ging prima door de bochtjes. En straks op de Dunlopjes nog lekkerderder!

Eerste 1.100 km zitten er trouwens alweer bij op. De RS heeft nu ongeveer dezelfde kilometer stand als de RT had toen ik die 2 jaar terug kocht. Alleen was de RT toen "al" 4 jaar oud, de RS is net geen anderhalf... En stond ook al 3 maanden in de showroom voordat ik haar kocht. Ze heeft dus flink wat afgedemoot.. Maar heeft daar nix onder te lijden gehad (kennelijk).
 
Laatst bewerkt:
Over de komende RS rit, zojuist met Thijs wat aan het knutselen geweest:
RSritNajaar2016.jpg


Er zijn een aantal varianten:

  1. Aanhaken met Chapter Midden Nederland bij huize Boers te Den Dolder om daarvandaan (9:30) leuk binnendoor te scharrelen (grijze lijn) naar de verzamelplaats (McDonalds Barneveld, verzamelen om 10:30)
  2. Verkort rondje Veluwe (donkergroen), uitgaande van vertrek vanuit Barneveld om 11:15, ff benen stekken op de Posbank, lunch in het fraaie Bronkhorst, komen we rond 16:00 in Garderen.
  3. Uitgebreid rondje Veluwe, stuk langs de IJssel doen we er dan bij (paars/roze), komen we rond 16:40 in Garderen (natuurlijk ook benen strekken Posbank en lunch in Bronkhorst)
  4. Er kan in Garderen gegeten worden of . . .
  5. Na een korte pauze in Garderen rijden we binnendoor (leuk over de Beulenkampersteeg) naar Lage Vuursche en gaan daar aan de pannekoek/sparerib/satéh/maaltijdsalade/slibtong of wat dan ook
  6. Of men gaat vanaf Garderen richting huis

Qua data: eerst reële optie (ivm met meniscus operatie a.s. vrijdag) voor mij zelf is denk ik zaterdag 8 oktober, de zon zakt dan om 19:00 zomertijd onder de horizon. Uitwijk naar zaterdag 15 of zondag 16 oktober mocht het op zaterdag 8 oktober pijpenstelen regenen.

Roept u maar!
 
Laatst bewerkt:
Had u nog een foto verslagje van het voor-rij-rondje van afgelopen zaterdag nog van me te goed.

Bij het hondje uitlaten viel me al op dat er muziek te horen viel vanuit het dorp. Aangezien het geen Koningsdag was, rees er een vraagteken. Dit werd rap opgelost door de voorzitter van de Stichting Welzijn Bewoners Lage Vuursche, er was die zaterdag het Nationaal Kampioenschap Traditioneel Gerij in ons dorp. Ik had nota bene zelf nog 6 tientjes in de pet gekieperd om het evenement naar ons dorp te krijgen. Dus Thijs en Noortje ff ingeseind of er toch vanuit Lage Vuursche vertrokken kon worden zodat we eerst nog even naar koetsjes konden kijken.
RSrit10sept-01.jpeg

RSrit10sept-02.jpeg

RSrit10sept-03.jpg


Er liepen ook dames in klederdracht:
RSrit10sept-04.jpeg


Vervolgens ging het binnendoor richting McDonalds Barneveld, de beoogde verzamelplek. Aldaar duurde het een aardige tijd voordat we voorzien waren van 2 koffie en een kleine cola. Een "nieuwe" manier van orders opnemen die in ieder geval die dag niet sneller bleek te zijn.

Tot mijn grote verassing en duidelijk minder tot de verassing van Thijs en Noortje, kwam er nog een RS aan rijden. Roelof haakte aan.
RSrit10sept-05.jpeg


In Otterlo was het een tikje drukker op deze zaterdag dan de donderdag ervoor. Ik kon de fiets mooi kwijt naast deze fraaie zijspan:
RSrit10sept-07.jpeg

RSrit10sept-08.jpeg


Eensgezind bestelden wij een dikbilburger, Thijs en Noortje hadden al ingeschat dat de patatjes daarbij iets te veel van het goede zou zijn, Roelof en ik hadden een stevige trek, maar alleen het bordje van ondergetekende was keurig leeg.

De route ging vervolgens langs de Posbank, Doesburg, het schattige Bronkhorst en daar het pontje over.
RSrit10sept-11.jpg

RSrit10sept-12.jpg


Aan "de Overkant" liepen we nog tegen wat uitdagingen aan. Wegen die er in Basecamp nog wel lagen, die lagen er niet meer en omgekeerd. En wegen in Basecamp bleken eigenlijk soort van boeren paden te zijn. Erg kneuterig, dat dan weer wel.

Tot slot nog een vergelijkend ruiten onderzoek, rechts de Wunderlich, links het originele ruitje.
RSrit10sept-13.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een leuk ritje Jeroen! Als ik mee kan rijd ik mee tot Garderen. Laat de dag niet van mij afhangen!! Er is ook kans dat ons team die zaterdag niet hoeft te voetballen. Leuk initiatief 😊
 
De achtste is goed, het weekend daarna ben ik niet beschikbaar, oa door de 'Zultrit' van mijn club. De route maakt mij niet zoveel uit, ik volg de meerderheid.
Gisteren toch eindelijk maar eens een doorwaaijas gekocht (DANE) want het was zelfs op een naked bike niet meer te harden.
 
Nou, Bob, gaan we duimen dat 8 oktober het voetbal niet doorgaat! Van McDonalds Barneveld tot Garderen is in "de korte variant" net geen 130 kilometer. Uitzwaaien kan eventueel ook op het terrein van het zandsculpturen festijn, als daar geïnteresseerden voor zijn. Anders strijken we neer op het terrasje van een etablissement langs de weg.
 
Zo, nota bene via de Airmail de Mudsling en de AvantGuard ontvangen (waarom het dan alsnog 10 dagen duurt mag de beroemde Joost weten... Trapvliegtuigje?? Luchtschip?? Hete luchtballon en de wind stond niet goed??)

RSAvantGuard.jpeg

Avant Guard beetje opgeleukt met BMW embleempje. Maar goed, die blijft dus niet schoon. Voor montage de motor voorkant nog even schoon gemaakt en rijkelijk in de Putoline PFF-52 gezet (nee, de RS komt niet in de pekel, daar staan hier lijfstraffen op).

En de Mudsling. Montage doet een ietsiepietsie amateuristisch aan want het geschiedt met o.a. 4 tie raps. Maar u ziet wel dat het gebiedje bij de witte veer nu beschermd zou moeten zijn tegen nattigheid. Daar ga ik voorlopig niet echt achter komen (ja, ik kan de straat wel ff nat spuiten en er een paar keer overheen jakkeren) want het is mooi weer en overmorgen ga ik onder het mes, dan is het nat maar dan zit ik ook de eerste 14 dagen niet op de fiets.
RSMudsling01.jpeg

RSMudsling02.jpeg


Morgen middag kan ik de vers blauw gespoten zij koffertjes halen bij Van Harten en kunnen ze de boordcomputer even vertellen dat ie zijn beurt net gehad heeft (het ding begint dus al een maand van te voren te mekkeren en dacht dat het 8 oktober zo ver was, maar hij heeft hem vlak voor aflevering gehad, stempeltje staat in het boekje, helaas met de verkeerde km stand, maar ook dat wordt morgen even verbeterd.
 
User Mode vd RS ook maar even ingesteld, engine mapping op Dynamic, DTC op Rain. Morgen 2 ritjes, zijkoffertjes halen bij VH en een rondje met Karin op heur ST. En dan een paar weekjes niet 😢
 
Laatst bewerkt:
Doe je wel je kofferbeugeltjes er ff op voordat je naar vHarten rijd, die koffers klikken er anders niet zo makkelijk op....
 
@Jeroen,

Wanneer komen de steigerpijpen erop?


@Roloo,

Als een duo vooral niets hoeft te doen. Hoe kan het dan dat je zonder duo slechter rijdt? Een duo die er niet is doet toch ook niets.
 
... ;) ....

...verhaaltje nog maar eens lezen dan, want de duo doet wel degelijk wat... ;)

...en ik schrijf ook niet dat ik 'slechter' rijd, maar omdat ik eigenlijk nooit solo met de RT onderweg ben, vind ik het een beste hand vol, als ik dan per ongeluk op het ding solo onderweg ben...

...kan de lekkere ESA stand bij sologebruik dan ook niet helemaal vinden..., meestal prop ik het ding op 1 koffertje en COMFORT, dan stuurt het nog een beetje fruitig...
 
Laatst bewerkt:
...meewerken...

...een duo kan tegenwerken, nix doen, of meewerken...

...mijn vaste duo werkt lekker mee...
...vind ik..
 
@Thijs: de kofferbeugeltjes waren er ooit bij Van Harten afgehaald, hij wist ook zo gauw niet waarom, maar de beugeltjes hoorden er bij, hij zou zorgen dat het goed zou komen. En na wat gescharrel in de kelder kwam het ook goed.

@Alpenrijder: bij nader inzien geen steigerpijp maar Next Generation cilinder beschermers. Op de R1150RS had ik eerder van dat kunstofspul. Hielp niet echt, toen steigerpijp d'r op gezet. De huidige cilinder beschermers (stalen plaatje, rubber stoot spul tussen plaat en cilinder kop, vervangbaar zwart plastic slijt knietje op het stalen plaatje) lijken mij een stuk beter, ik gok hier maar ff op.

@Ron: 55 liter tas is vooral bedoeld voor meerdere dagen van huis, hetzij voor fun, hetzij voor het werk. Zijkoffertjes zijn dan wel handig om helm en regenbroek/jasvoering in op te bergen. En het extra blauw misstaat de RS niet...

Leuk spul gezien bij VH, ook wat plaatjes geschoten. Overmorgen hoop ik ze te kunnen plaatsen.
Morgen ochtend onder het mes. Vanavond nog ff "tijdelijk afscheidsritje" gedaan, de komende 14 dagen zit motor rijden er helaas niet in.

Achteraf niet eens heel erg rouwig om het monochrome display, het is al vrij druk met alle info die er op staat. Dat het monochroom wordt weergegeven maakt het dan toch soort van rustig. 's Avonds is de display "inverted", staat ergens wel chique.

Roel rijdt al wat met zo'n 2017 Euro 4 GS. Hij vond de aanpassingen in de aandrijflijn niet schokkend, een minimaal verschil. Meest opmerkelijk vond hij het geluid, dat is er bijna niet meer. Ik vindt de 2015 RS al erg stil eigenlijk. Nog stiller en het lijkt wel een elektrische fiets...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan