Koppeling niet geheel in te knijpen

Jas-Per

Die hard MF'er
9 jun 2016
848
30
Zieke Zuiden
Motor : MV agusta F4 750

Situatie :

  • De koppeling slipt niet.
  • Bij inknijpen van de koppeling komt de motor goed "vrij"
  • Schakelen gaat prima zoals het hoort.

Niets aan de hand zou je dus zeggen, maar...

Het "probleem" :

Mijn hendel is niet in te knijpen tot aan het handvat. Daarvoor is er al een punt dat hij niet verder in te knijpen is. Ongeveer 8 mm voor dat hij het handvat zal raken.

Wat kan hier aan de hand zijn ?
  • Bereikt de onderste (op t blok) koppelingscylinder zijn maximale uitslag niet meer ?
  • Koppelingsstift ingesleten / te kort ?

Ik wil zelf beginnen met de vloeistof verversen en nog eens goed ontluchten. Verdere tips zijn welkom.
 
Motor : MV agusta F4 750

Situatie :

  • De koppeling slipt niet.
  • Bij inknijpen van de koppeling komt de motor goed "vrij"
  • Schakelen gaat prima zoals het hoort.

Niets aan de hand zou je dus zeggen, maar...

Het "probleem" :

Mijn hendel is niet in te knijpen tot aan het handvat. Daarvoor is er al een punt dat hij niet verder in te knijpen is. Ongeveer 8 mm voor dat hij het handvat zal raken.

Wat kan hier aan de hand zijn ?
  • Bereikt de onderste (op t blok) koppelingscylinder zijn maximale uitslag niet meer ?
  • Koppelingsstift ingesleten / te kort ?

Ik wil zelf beginnen met de vloeistof verversen en nog eens goed ontluchten. Verdere tips zijn welkom.
Ineens gekomen, of geleidelijk?
 
Interessant.
Ik heb eens een Moto Morini Corsaro 1200 gehad die ineens de gehele koppelingsvloeistof kwijt was / volgens mij in het blok gelost als dat überhaupt kan.
De handle was hierbij helemaal niet meer in te drukken. Geen vloeistof, maar wel 1000% druk.
Ik lees even mee. ;)
 
Kijk anders eerst even of de hendel niet gewoon tegen de stuurschakelaar aankomt. Dat had ik nadat ik eerder dit jaar de KTM naar mijn zin afgesteld had t.t.v. ingebruikname. Als dat zo is laat het probleem zich eenvoudig oplossen door 1 van beide een stukje te verdraaien.
 
Waarom wil je je koppelingshendel tot aan het handvat kunnen inknijpen :?

Wees blij dat hij een eindje daarvoor keihard is. Dat wil zeggen dat er geen luchtbel in de leiding zit en de koppeling tot aan zijn eind vrijkomt.

Ter vergelijking. Na een revisie van de hoofdremcilinder en de remklauw en het plaatsen van een staal omvlochten remleiding kan ik mijn remhendel nog maar tot halverwege inknijpen. Dan is hij daar keihard en met geen mogelijkheid verder in te knijpen. Onbediend draait het voorwiel zonder slepen meer dan 10 rondjes vrij rond.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je je koppelingshendel tot aan het handvat kunnen inknijpen :?

Wees blij dat hij een eindje daarvoor keihard is. Dat wil zeggen dat er geen luchtbel in de leiding zit en de koppeling tot aan zijn eind vrijkomt.

Ter vergelijking. Na een revisie van de hoofdremcilinder en de remklauw en het plaatsen van een staal omvlochten remleiding kan ik mijn remhendel nog maar tot halverwege inknijpen. Dan is hij daar keihard en met geen mogelijkheid verder in te knijpen. Onbediend draait het voorwiel zonder slepen meer dan 10 rondjes vrij rond.

Het houdt wel wat prettiger vast als je hem helemaal in kan knijpen en lang vast moet houden, iets wat je met je rem nauwelijks hoeft te doen.
 
Waarom wil je je koppelingshendel tot aan het handvat kunnen inknijpen :?

Wees blij dat hij een eindje daarvoor keihard is. Dat wil zeggen dat er geen luchtbel in de leiding zit en de koppeling tot aan zijn eind vrijkomt.

Ter vergelijking. Na een revisie van de hoofdremcilinder en de remklauw en het plaatsen van een staal omvlochten remleiding kan ik mijn remhendel nog maar tot halverwege inknijpen. Dan is hij daar keihard en met geen mogelijkheid verder in te knijpen. Onbediend draait het voorwiel zonder slepen meer dan 10 rondjes vrij rond.

Het gaat om een koppeling hè?!
Hij hoort gewoon zijn slag te kunnen maken maar wordt om een of andere reden voortijdig geblokkeerd.
Wie zegt dat dat het einde van de slag is?
 
Waarom wil je je koppelingshendel tot aan het handvat kunnen inknijpen :?

Wees blij dat hij een eindje daarvoor keihard is. Dat wil zeggen dat er geen luchtbel in de leiding zit en de koppeling tot aan zijn eind vrijkomt.

Ter vergelijking. Na een revisie van de hoofdremcilinder en de remklauw en het plaatsen van een staal omvlochten remleiding kan ik mijn remhendel nog maar tot halverwege inknijpen. Dan is hij daar keihard en met geen mogelijkheid verder in te knijpen. Onbediend draait het voorwiel zonder slepen meer dan 10 rondjes vrij rond.

Waarom vergelijk je een koppeling met een rem? Appels en peren. Koppeling hoor je gewoon helemaal in te kunnen knijpen, klaar.
 
Zo... En (tijdelijk?) opgelost.
Bij de demontage van de koppelingscilinder bleek er olie aan de verkeerde kant van de zuiger te zitten. Heel vreemd. Nu is alles terug gezet met een nieuwe oring. Koppelt, schakelt en doet alles wat hij moet doen weer goed. Hendel gaat met gemak nu tot aan het handvat.
Net heb ik zo'n 75 km gereden en het blijft nu goed.
 
Was het geen motorolie? Via de keerring van de koppelingsas.

Bij andere merken zit er ook wel eens een afwateringsgaatje aan de onderkant van het cilinderhuis. (Om te zorgen dat lekkende koppelingsvloeistof weg kan lopen en niet de koppelingsaskeerring in het carter opvreet)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan