Beter zicht: andere koplamp of schijnwerpertjes bijplaatsen?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste allen,

Ik ben in het bezit van een Hyosung GT250. Ik rij niet zo vaak in het donker, maar vorige week zat ik een keer op een onverlichte N-weg en het zicht viel me toch wel erg tegen. Met groot licht rijden was niet echt een optie vanwege tegen- en voorliggers.

Stel dat ik beter zicht zou willen hebben, wat is dan the way to go? Upgrade van de koplamp (en zo ja, hoe weet ik dat ik een goede/ betere koop?) of het bijplaatsen van extra verlichting (van die schijnwerpertjes die vooral op allroads populair lijken)?

De koplamp die er nu op zit is gewoon standaard, zie fotootje.

temporary_zpskalzyngy.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Nightbreaker is gemonteerd. Gisteravond de vuurdoop over een onverlichte a58 door het donkere Zeeuwse land. Lekker veel zicht. De afstelling van de lamp had ik eerder een beetje op het oog gedaan, ik kan lekker ver kijken. Tot nu toe nog geen lichtsignalen gehad dat ik mensen verblind, dus ik ga er maar even vanuit dat het zo goed staat.

Gewoon even tegen een muur schijnen, er moet een duidelijke horizontale lijn in het lichtbeeld zitten. Aan de rechterkant van het lichtbeeld mag hij naar boven afbuigen, maar andersinds mag er boven die lijn geen licht schijnen.
 
Gewoon even tegen een muur schijnen, er moet een duidelijke horizontale lijn in het lichtbeeld zitten. Aan de rechterkant van het lichtbeeld mag hij naar boven afbuigen, maar andersinds mag er boven die lijn geen licht schijnen.

Nou geldt er voor motoren uiteraard géén APK maar bij auto's is het zo dat er per meter afstand vanaf de lens een daling van 1 Cm. in de lichtbundel moet zitten (dimlicht).
 
K.E.W. Auto Elektronika

PIAA Lampen geven een bak meer licht

LED lampen geven waarschijnlijk nóg meer licht? Nou ben ik in 't gelukkige bezit van een motorfiets welke als één van de weinige motoren áf fabriek uitgerust is met LED lampen maar ik zou je toch eens willen adviseren om de topicstart éérst even door te lezen. Het lijkt me minder wenselijk dat er een Xenon set in een standaard H4 reflector/lens combi geplaatst wordt (Jij ziet misschien wel iets meer, een tegenligger ziet vaak niets meer.....).
 
Laatst bewerkt:
Moet je voor zo'n LED dimlicht geen LED weerstand tussenbouwen?, lijkt me niet goed voor de LED als hij 55W krijgt terwijl hij 30W pakt.
 
Laatst bewerkt:
LED lampen geven waarschijnlijk nóg meer licht? Nou ben ik in 't gelukkige bezit van een motorfiets welke als één van de weinige motoren áf fabriek uitgerust is van LED lampen maar ik zou je toch eens willen adviseren om de topicstart éérst even door te lezen. Het lijkt me minder wenselijk dat er een Xenon set in een standaard H4 reflector/lens combi geplaatst wordt (Jij ziet misschien wel iets meer, een tegenligger ziet vaak niets meer.....).

Ook de powerled lampen met H# fitting zijn inmiddels érg goed. Geven net zoveel licht als xenon, en 9 van de 10 keer is het lichtbeeld 1:1 gelijk aan die van de halogeenlamp die je eruit hebt gehaald. Het enige nadeel is dat die lampen en nogal grote voet eraan hebben zitten voor de koeling, en daar kom je niet altijd meer weg op een motorfiets. Ohja, en die goede kosten >€100 voor een set.
 
Ik weet niet of je weet hoe elektriciteit werkt?
Naja ik heb bijna mijn bachelor natuurkunde afgerond, dus ik denk het?
Ik zeg niet dat ze niet werken ik zeg alleen als je n hogere stroom door een lamp duwt dan hij nodig heeft dat het geen goede effecten heeft op de levensduur.

~[edit]
Ze hebben niet alleen een simpele weerstand nodig maar een LED driver, om de LED goed te houden.
Do I need a LED driver? « LUXdrive LED Drivers

[edit2]
Daarnaast he, wanneer je eenmaal rijdt met de motor, heb je op verschillende toeren een andere spanning door je generator. Nou is het net zo dat een LED, stroom evenredig met spanning trekt. Is zo'n ding gemaakt voor 30W op 12V dan trekt hij op 13.5V, best normale spanning door je spanningregulator, veel meer dan die 30W.
 
Laatst bewerkt:
Naja ik heb bijna mijn bachelor natuurkunde afgerond, dus ik denk het?
Ik zeg niet dat ze niet werken ik zeg alleen als je n hogere stroom door een lamp duwt dan hij nodig heeft dat het geen goede effecten heeft op de levensduur.

\[edit]
Ze hebben niet alleen een simpele weerstand nodig maar een LED driver, om de LED goed te houden.
Do I need a LED driver? « LUXdrive LED Drivers

[edit2]
Daarnaast he, wanneer je eenmaal rijdt met de motor, heb je op verschillende toeren een andere spanning door je generator. Nou is het net zo dat een LED, stroom evenredig met spanning trekt. Is zo'n ding gemaakt voor 30W op 12V dan trekt hij op 13.5V, best normale spanning door je spanningregulator, veel meer dan die 30W.
Meen je dit nou? Of is het een vrijdagtopic?
Gast, hier staat zeldzaam veel onzin. Je snapt er echt geen bal van.
 
Naja ik heb bijna mijn bachelor natuurkunde afgerond, dus ik denk het?
Ik zeg niet dat ze niet werken ik zeg alleen als je n hogere stroom door een lamp duwt dan hij nodig heeft dat het geen goede effecten heeft op de levensduur.

\[edit]
Ze hebben niet alleen een simpele weerstand nodig maar een LED driver, om de LED goed te houden.
Do I need a LED driver? « LUXdrive LED Drivers

[edit2]
Daarnaast he, wanneer je eenmaal rijdt met de motor, heb je op verschillende toeren een andere spanning door je generator. Nou is het net zo dat een LED, stroom evenredig met spanning trekt. Is zo'n ding gemaakt voor 30W op 12V dan trekt hij op 13.5V, best normale spanning door je spanningregulator, veel meer dan die 30W.

Nou, zit volgens mij gewoon een driver in die lamp hoor. Wat het vermogen betreft, een apparaat krijgt helemaal niks, hij vraagt een vermogen en dat wordt geleverd. Daarom kun je ook prima je wasmachine in hetzelfde stopcontact duwen als je telefoonlader. Er zal ook wel een regulator in die lamp zitten die het weer allemaal netjes naar 12V regelt.
 
\Het enige wat ik beweerde is als je zo'n LED lamp zonder driver aansluit dat je je lamp verkloot. Als je hier niet mee eens bent, tja...
Korte berekening dan, nemen deze cree LED, wordt gebruikt in sommige LED dimlichten...
Cree XLamp XHP 50 20W 2500 Lumens High Power LED Emitter

Vs = 13 V, source voltage a.k.a. je batterij
Vf = forward voltage

spec sheet : Vf = 11.5 V @ 700 mA
R (weerstand) = Vs-Vf/I voor een LED
R = 2.1 ohm

Er zit sowieso een 2.1 ohm weerstand in serie anders trekt de LED zich kapot, probeer maar uit. Pak een LED sluit hem direct aan op de accu, LED trekt wat hij wilt toch? Ja nou een LED trekt meer stroom dan dat hij aan kan, hij trekt veel meer terwijl hij gemaakt is voor 0.7A, wat gebeurt er? LED gaat kapot.

~[edit]
http://www.cree.com/~/media/Files/C...d-Modules/XLamp/Data-and-Binning/ds-XHP50.pdf pg. 12
Er moet dan 13V door de LED, de stroom tegen de spanning, bij iets meer 12V is de stroom er doorheen 1.5A wat zijn maximum is. Trekken we die lijn beetje door en zien we wel dat de stroom heel groot wordt, hij loopt dus asymptotisch op naar oneindig. Hij gaat dus in praktijk tientallen ampere's trekken bij hogere spanningen.
 
Laatst bewerkt:
Geen zin in. Klok en klepel enzo. Iemand anders?

Ik zal 't eens proberen. Let op.

\Het enige wat ik beweerde is als je zo'n LED lamp zonder driver aansluit dat je je lamp verkloot. Als je hier niet mee eens bent, tja...
Korte berekening dan, nemen deze cree LED, wordt gebruikt in sommige LED dimlichten...
Cree XLamp XHP 50 20W 2500 Lumens High Power LED Emitter

Vs = 13 V, source voltage a.k.a. je batterij
Vf = forward voltage

spec sheet : Vf = 11.5 V @ 700 mA
R (weerstand) = Vs-Vf/I voor een LED
R = 2.1 ohm

Er zit sowieso een 2.1 ohm weerstand in serie anders trekt de LED zich kapot, probeer maar uit. Pak een LED sluit hem direct aan op de accu, LED trekt wat hij wilt toch? Ja nou een LED trekt meer stroom dan dat hij aan kan, hij trekt veel meer terwijl hij gemaakt is voor 0.7A, wat gebeurt er? LED gaat kapot.

\[edit]
http://www.cree.com/~/media/Files/C...d-Modules/XLamp/Data-and-Binning/ds-XHP50.pdf pg. 12
Er moet dan 13V door de LED, de stroom tegen de spanning, bij iets meer 12V is de stroom er doorheen 1.5A wat zijn maximum is. Trekken we die lijn beetje door en zien we wel dat de stroom heel groot wordt, hij loopt dus asymptotisch op naar oneindig. Hij gaat dus in praktijk tientallen ampere's trekken bij hogere spanningen.


Is die LED van jou vrijgezel? :?
 
Laatst bewerkt:
FF iets serieuzer. Een LED trekt geen stroom! ECHT NIET!!!

Als jij een te hoge spanning op een LED (of wat dan ook aansluit) douw je er ook teveel stroom doorheen. Daarmee wordt het vermogen wat de LED kan verwerken te hoog P = U X I ! En gaat de LED naar de eeuwige elektronische velden. -O- '( ;( Dus :W


En daar komt nog iets bij; een LED heeft geen handjes.
 
Laatst bewerkt:
Naja ik heb bijna mijn bachelor natuurkunde afgerond, dus ik denk het?
Ik zeg niet dat ze niet werken ik zeg alleen als je n hogere stroom door een lamp duwt dan hij nodig heeft dat het geen goede effecten heeft op de levensduur.

\[edit]
Ze hebben niet alleen een simpele weerstand nodig maar een LED driver, om de LED goed te houden.
Do I need a LED driver? « LUXdrive LED Drivers

[edit2]
Daarnaast he, wanneer je eenmaal rijdt met de motor, heb je op verschillende toeren een andere spanning door je generator. Nou is het net zo dat een LED, stroom evenredig met spanning trekt. Is zo'n ding gemaakt voor 30W op 12V dan trekt hij op 13.5V, best normale spanning door je spanningregulator, veel meer dan die 30W.
Heeft iemand anders je examens voor je gedaan? :?

Het lijkt alsof je her en der eens iets hebt gelezen over LEDjes en daardoor denkt dat je er alles van weet. Je zet alleen jezelf gigantisch voor paal maar zorgt wel voor verwarrings bij mensen die er net als jij ook geen snars van begrijpen.
 
Naja ik heb bijna mijn bachelor natuurkunde afgerond, dus ik denk het?
Ik zeg niet dat ze niet werken ik zeg alleen als je n hogere stroom door een lamp duwt dan hij nodig heeft dat het geen goede effecten heeft op de levensduur.

\[edit]
Ze hebben niet alleen een simpele weerstand nodig maar een LED driver, om de LED goed te houden.
Do I need a LED driver? « LUXdrive LED Drivers

[edit2]
Daarnaast he, wanneer je eenmaal rijdt met de motor, heb je op verschillende toeren een andere spanning door je generator. Nou is het net zo dat een LED, stroom evenredig met spanning trekt. Is zo'n ding gemaakt voor 30W op 12V dan trekt hij op 13.5V, best normale spanning door je spanningregulator, veel meer dan die 30W.
Je bent van harte welkom op MF, alleen mag je geen postings meer doen over electra.

Bij deze.

Ook geen topicreports over anderen, waarvan je vindt dat ze het verkeerd hebben.

Dank je.
 
Denk dat hij in de war raakt als je 12v 5w stroom hebt en er per ongeluk een 10w lampje in doet dat hij dan zwak gaat branden, en andersom dat hij zou "doorbranden".

Je TV trekt thuis ook geen 16A uit de muur hoor :P
 
Elke "LED" auto of motor lamp kun je klakkeloos op 12v (of zoveel als de boordspanning stijgt tijdens het rijden) hangen, doet het gewoon. Voor de LED lamp zelf hoef je nooit met weerstanden te knoeien.

Alleen als je een losse LED koopt bij een elektronicawinkel moet je gaan nadenken.

Weerstanden moet je alleen gebruiken als je je knipperlichten vervangt door LED, maar die zijn alleen om je knipperrelais te foppen. Niks meer en niks minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan