Dynamo of spanningsregelaar of accu

Kroketje

MF'er
17 feb 2016
182
0
Rotterdam
Beste rijders,

Ik heb een Honda CB-1.
Ongeveer een week geleden heeft mijn motor moeite met starten. Er was zelfs een keer dat mijn motor helemaal niet meer start, maar de volgende dag kom ik met een volgeladen accu start die in een keer zonder enige moeite. Maar sindsdien gaat mijn accu snel leeg, in de afgelopen week moest ik de accu al 2 keer opladen om te voorkomen dat ik strand.

Om achter te komen waar de probleem ligt heb ik vandaag dus met een multimeter de accu gemeten op een draaiende motor. De volgeladen accu heeft nu een spanning van 12,6 ongeveer zonder de motor te starten, met een draaiende motor zakt de spanning naar 10,5-11. Bij toerental van 3000 t/m 6000 blijft de spanning 13,6.

Is het dan mijn spanningsregelaar of dynamo kapot?
 
Mocht je voor een nieuwe/andere generator gaan kijken, let dan op de volgende waarden. 0,8 + 0,8 = 1,6 . parallel daaraan staat de derde spoel dit geeft 1,6 / 0,8 = Dus eerst even meten voordat je 'm d'r in meubeldt. :Y
En deze rekensom rammelt van alle kanten.

Als de weerstand van alle 3 de spoelen apart 1,2 Ohm dan heb je 2 spoelen in serie = 2,4 ohm parallel aan de derde spoel van 1,2 ohm = 0,8 ohm.
 
Dat is iig de uurtarief die ze hanteren. Maar er werd ook gezegd via de telefoon dat als het minder dan half uur duurt, dan wordt het 35 euro.

Maar ze zeiden ook dat dan niet alleen de SR, maar hele laadsysteem wordt getest.

Dan kan je die 35 tot 70 pleuro beter op zak houden tot je moet tanken. Rijden met die hap! Je hebt er nu nog het ideale weer voor.




En deze rekensom rammelt van alle kanten.

Als de weerstand van alle 3 de spoelen apart 1,2 Ohm dan heb je 2 spoelen in serie = 2,4 ohm parallel aan de derde spoel van 1,2 ohm = 0,8 ohm.

Je rammelt zelf. :+ Ik heb de waarden gebruikt die TS heeft gegeven. Maar, je kan wel eens gelijk hebben wat de berekening aangaat. Ik werk hoofdzakelijk in de industrie en scheepsbouw, dus als je me de formule eens wil uitleggen hou ik me aanbevolen.

Bosso mompelt iets van: "Veel te lang geleden dat ik nog formule's moest gebruiken".
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een nieuwe dynamo ingezet, en nu werkt het weer.
Bij stationair geeft de accu 14,6 volt, bij 3000rpm wordt het 14,2 volt en bij 5000rpm 14,1 volt.
Op de foto is te zien dat de oude dynamo beetje doorgebrand is.

Eigenlijk heb ik morgen een afspraak bij Motoport om de SR te controleren. Maar nu lijkt de laadsysteem weer in orde is, weet ik niet of het nodig is om die 70 euro uit te geven aan een SR controle.
[afbeelding]
:N
 
Je rammelt zelf. :+ Ik heb de waarden gebruikt die TS heeft gegeven. Maar, je kan wel eens gelijk hebben wat de berekening aangaat. Ik werk hoofdzakelijk in de industrie en scheepsbouw, dus als je me de formule eens wil uitleggen hou ik me aanbevolen.
Omdat je er om vraagt :+

Je meet de weerstand van 1 spoel parallel aan 2 spoelen in serie. Elke spoel heeft een weestand van 1,2 Ohm.

Eerst de vervanging Rt uitrekenen van de 2 weerstanden in serie,
Rt = R1 + R2 = 1,2 + 1,2 = 2,4 Ohm.

Deze staat parallel aan de derde spoel R3 van 1,2 Ohm.
Vervanging 1/Rv = 1/Rt + 1/R3 = 1/2,4 + 1/1,2 = 1/2,4 + 2/2,4 = 3/2,4. Rv = 2,4/3 = 0,8 Ohm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan