Project Rebel 2.0

Een tijdje geleden kocht ik op een online veiling een Rebel blok, helemaal uit elkaar gehaald in een kist. Dat kwam nu mooi van pas. Voor met name de startkoppeling die nog op de krukas zat, want die bleek in goede conditie. Die van mijn projectblok was al aan kapotgaan begonnen.

Als ie goed kapot gaat, eindigd het zo;


full
 
Laatst bewerkt:
Er zitten 3 rollen in de startkoppeling en die spieën op op de krukas zodra de startmotor aan de gang gaat. Soort lager wat maar één kant op kan draaien zeg maar.

Maar dat hele ding is fragile, en ik wil niet dat ie kapot gaat want dan moet m'n hele blok weer open. Weinig zin in. Dus ik heb 3 nieuwe rollen, aandrukveertjes en andere delen besteld vandaag en ik ga proberen om een ander onderdeel te laten repareren want die is niet meer te krijgen. Daar later meer over.
 
Laatst bewerkt:
Die nylon halve maan, die heb ik gemaakt met een binnendiameter van de diameter van krukas, daar waar de startkoppeling komt te zitten. Dus daar klikt ie zo op.

De kop van de schroef die ik daarin heb gedraaid, heb ik langs de slijpsteen scherp geslepen om zo een kop te maken die als kraspen fungeert. De kop van de schroef staat nauwkeurig genoeg uitgemeten om de benodigde radius af te krassen op de zijkant van de cylinderbus, daar waar de startkoppeling gemonteerd zit.

Dus de kruk erin gelegd, en met wat geduld de radius afgekrast op de cylinderwand;

full
 
Toen de oud Hollandsche slijptol uit de kast en de radius netjes uitgeslepen, later met de lamellenschijf wat gladder gemaakt.

En inderdaad, past als een bus;



full
 
Komt nog een tiende of twee meer vrijloop bij want dit is zonder voetpakking.


Volgende uitdaging, de oliesproeiers die onderaan de cylinders zitten.
Die zitten in een gaatje gedrukt, met een inieminie O-ringetje met de adembenemende afmetingen van maar liefst 3,5mmX1,7mm _O- Da's klein, HEEL klein.

Die worden dan geblokkeerd door de originele cylinderwanden, die landen dan bijna op die sproeiers (iedere cylinder heeft er één) en dan kunnen ze er niet uit. Totdat er natuurlijk grotere cylinders gebruikt gaan worden en dan krijg je dit;

full
 
Laatst bewerkt:
De cylinderwand valt nu dus kompleet naast de sproeier! -O- Fnuck....

Dus die floept er zo uit natuurlijk, want er staat natuurlijk olie achter te drukken. Die olie spuit overigens onder tegen de zuigers aan om de boel wat extra te koelen, en de sproeiers richten de straal. Is origineel, en dat moet nu zeker gewoon weer werken natuurlijk!

Dit zijn die twee sproeiertjes, met eentje al voorzien van een extra 3mm gaatje. Ik heb er de schuifmaat bij gelegd om een idee te krijgen met wat voor afmetingen ik vanmiddag bezig ben geweest;

full
 
Laatst bewerkt:
Dit was echt friemelen kan ik je vertellen!

Dus, gaatje erin geboord, sproeier in het carter gedrukt, gaatje doorgeboord in het carter, en toen M3 draad erin getapt;

full
 
Eindelijk een paar 94mm zuigers gescoord bij de firma Sutter om te gebruiken als uitlaat eindstukken! *O*


En gisteren een remklauw van een Rebel 250 gestraald en gespoten. Deze keer met Hema zwarte verf, gewoon uit blik, met de verfspuit. Die knikkerbussenmeuk plakt gewoon niet goed genoeg. Dus alle delen die ik al had gedaan, gaan gewoon weer opnieuw.
 
Het ziet er naar uit dat ik een nieuw (!) startertandwiel heb gevonden......

Voor degene die weten welke ik bedoel, zullen begrijpen dat ik daar ZEER content mee ben want die dingen worden al jaren niet meer gemaakt, laat staan dat ze leverbaar zijn!
Ik zeg nog even niet waar vandaan, maar de onderhandelingen zijn nog gaande. Fingers crossed.....
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was ik weer vroeg thuis, dus heb ik even diverse onderdelen weer gestraald. Die knikkerbussentroep vliegt er zo af -O-

Dus nu een pot zwarte zijdeglans Hema verf op waterbasis, en via de verfspuit onverdund zo erop. Ik heb er nu meer vertrouwen in. De kleur pakt ook mooi uit, beetje mat;

full
 
Die glimmende borst aan de rechter zijde van het tandwiel is dus flink ingelopen door de jaren heen. Ik heb er nog één hier los liggen, en die zit zelfs vol met scheuren! Die kan zo de schrootbak in.

Heel misschien kan ik er één repareren middels laser cladding, en dan weer terug slijpen naar de originele maat. Ook daar ben ik mee bezig tussen de soep en pudding door. Dat kan ik misschien bij onze reconditioning workshop in Kruiningen laten doen.
 
Om even duidelijk te zijn, dit is dus uniek/NOS/zeldzaam/nergens meer te vinden/niet meer leverbaar/onvindbaar en meer van dit soort termen.

Dit zou goed de laatste ter wereld kunnen zijn die ergens op een plank lag, en die heb ik nu! Hier ben ik al minimaal een jaar naar op zoek. En ik heb er toch 1 gevonden!
De betaling is net gedaan, en hopelijk gaat die goed, want hij komt niet uit een voor de hand liggend land.
 
De foto's die ik net heb geplaatst heb ik om gevraagd en toegestuurd gekregen om zeker te weten dat het het juiste onderdeel is. Dus het ligt nog niet bij mij op tafel zeg maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan