Technieken leren motor

Daphne2612

Rookie
18 sep 2016
5
0
Utrecht
Binnenkort schaf ik mijn eerste motor aan en ben ik toch nog opzoek naar een andere uitdaging. Veel mensen repareren zelf motoren en weten hier alles vanaf. Ik zou dit ook graag willen leren! Ken jij iemand of ben jij iemand die hier voor open staat? Dan graag een reactie! (Regio Utrecht)
 
Laatst bewerkt:
Heel goed! Er worden soms sleutelcursussen gegeven, maar het handboekje 'motorfietstechniek' van Paul Klaver is stap 1.
Het is niet saai en alles wordt duidelijk uitgelegd.
 
Alle boekjes op orde hebben is stap 1: In de gebruikershandleiding staat vaak al het e.e.a. met betrekking tot onderhoud (afhankelijk van de leeftijd van je motor). Daarnaast heb je het werkplaatshandboek van jouw motor (als het even kan van de fabrikant zelf, maar Haynes is een goede tweede keuze). Om de modelspecifieke boeken niet té dik te maken, heeft heeft o.a. Honda daarnaast nog een "General maintenance procedures", waar ze in detail ingaan op de manier waarop hun systemen globaal werken, en hoe de omschreven klussen (compressie meten, lagers persen, thermostaat controleren) in zijn werk gaan.

Natuurlijk wil je niet zonder begeleiding de boel open schroeven. Een mogelijkheid is dan om een merkspecifieke club op te zoeken. Deze geven vaak sleuteldagen of sleutelcurcussen, waar je collectief een beurtje uitvoert, of individueel kan werken, onder toezicht van een ervaren monteur.

Besef je wel dat zelf sleutelen in eerste instantie duur is, en zich pas op de lange termijn terugbetaald. De doppenset en schroevendraaiers zul je vast hebben. Voor je eerste beurtje komt daar een oliefilterdop en een messing borsteltje voor de remmen bij, bij het tweede beurtje komen daar voelermaatjes voor de kleppen bij, en die handige bougiesleutel die ontbrak uit je boordgereedschap maar wél precies pastte moet ook weer aangevuld worden. Opeens sta je ook voor de aanschaf van een momentsleutel of schroefdraadreparatieset (of beide), drevels en bussen voor lagers, vliegwieltrekker voor de dynamo...

Ik sleutel al redelijk war jaartjes zelf, en spaar nu voor speciaal gereedschap om een versnellingsbak te kunnen reviseren. Doe ik ook maar 1 keer (hoop ik). Het voordeel in deze is dan wel dat de boel zo oud is dat de dealer zich er niet aan wil wagen, maar ik door mijn kennis de boel toch mijn machine weer de weg op krijg.

Ik wens je veel succes! :)
 
Als je een cursus wilt volgen.. doe dat dan maar bij deze man.

Erik van Lent motorkeuringen

Als je iemand wilt hebben die alles stap voor stap uitlegt, zit je bij hem prima.


Ik heb bij hem die tweede cursus gedaan en het beviel mij wel. (aan die eerste cursus had ik niet meer zo heel veel, aangezien ik al 9 vd 10 dingen zelf deed. Dat 10de zoek ik zelf dan ook wel weer uit :-p

Je bouwt gewoon die dag een blok (die daar helemaal uit elkaar ligt) in elkaar en hij legt duidelijk stap voor stap uit wat waar precies voor dient. Je mag er zelf lekker aan sleutelen en hij laat je eerst denken voordat hij het antwoord geeft of de oplossing laat zien.

Na deze dag weet je wat je gaat tegenkomen als je je blok bijvoorbeeld opent en waar je op moet gaan letten.

Voor iemand zoals jij denk ik dat je prima bij hem zit.
 
Ziet er goed uit, die cursus en de prijs is ook redelijk. Maar ik zie een betrekkelijk eenvoudig Triumph twin blok uit elkaar liggen en als je dat in elkaar kunt sleutelen ben je al een flink eind op weg. Maar ga vooral niet verder dan je kennis reikt en laat de rest over aan een goede monteur. Want maak je een fout bij een moderne motor, dan is zo'n fout meestal kostbaar.
 
Laatst bewerkt:
beste manier van sleutelen leren is doen. beste advies wat ik je kan geven is koop een barrel of schademotor (een die je niet nodig hebt om op te rijden) om op te oefenen. en dan kan je rustig oefenen met uit en in elkaar zetten. je kan een rem revisie of zo dan gewoon oefenen door alles uit elkaar te halen net als bij een werkelijke revisie en dan zonder nieuwe onderdelen. krijg je het daarna weer netjes in elkaar en de vloeistof weer luchtvrij dan kan je het bij je motor die je nodig hebt om op te rijden ook. en zo kan je dan oefenen voor allerlei simpele klussen als lagers vervangen, kettingen afstellen, brandstoffilters vervangen, luchtfilters vervangen, olie verversen en noem maar op.
en lukt het je niet goed bij bij je sleutelmotor dan besteed je dat uit aan iemand met meer ervaring op de motor die je gebruikt.
en als je er niet uitkomt en al je kennis hebt uitgeput dan vraag je het gewoon hier op het forum ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen repareren zelf motoren en weten hier alles vanafdenken alles te weten :P . Ik zou dit ook graag willen leren! Ken jij iemand of ben jij iemand die hier voor open staat? Dan graag een reactie!

Praktisch gezien lijkt me handig iets regio specifieker te zoeken.. En gezien dat er genoeg motorrijders dromen van een motorrijdende vrouw die wil sleutelen, heb je vast zo beet.
 
Alle boekjes op orde hebben is stap 1: In de gebruikershandleiding staat vaak al het e.e.a. met betrekking tot onderhoud (afhankelijk van de leeftijd van je motor). Daarnaast heb je het werkplaatshandboek van jouw motor (als het even kan van de fabrikant zelf, maar Haynes is een goede tweede keuze). Om de modelspecifieke boeken niet té dik te maken, heeft heeft o.a. Honda daarnaast nog een "General maintenance procedures", waar ze in detail ingaan op de manier waarop hun systemen globaal werken, en hoe de omschreven klussen (compressie meten, lagers persen, thermostaat controleren) in zijn werk gaan.

Natuurlijk wil je niet zonder begeleiding de boel open schroeven. Een mogelijkheid is dan om een merkspecifieke club op te zoeken. Deze geven vaak sleuteldagen of sleutelcurcussen, waar je collectief een beurtje uitvoert, of individueel kan werken, onder toezicht van een ervaren monteur.

Besef je wel dat zelf sleutelen in eerste instantie duur is, en zich pas op de lange termijn terugbetaalt. De doppenset en schroevendraaiers zul je vast hebben. Voor je eerste beurtje komt daar een oliefilterdop en een messing borsteltje voor de remmen bij, bij het tweede beurtje komen daar voelermaatjes voor de kleppen bij, en die handige bougiesleutel die ontbrak uit je boordgereedschap maar wél precies pastte moet ook weer aangevuld worden. Opeens sta je ook voor de aanschaf van een momentsleutel of schroefdraadreparatieset (of beide), drevels en bussen voor lagers, vliegwieltrekker voor de dynamo...

Ik sleutel al redelijk war jaartjes zelf, en spaar nu voor speciaal gereedschap om een versnellingsbak te kunnen reviseren. Doe ik ook maar 1 keer (hoop ik). Het voordeel in deze is dan wel dat de boel zo oud is dat de dealer zich er niet aan wil wagen, maar ik door mijn kennis de boel toch mijn machine weer de weg op krijg.

Ik wens je veel succes! :)

Zelfs het WPH is niet altijd duidelijk. Ik heb een boek van Clymer.(Engels) Enkele keer na 2 keer lezen weet nog niet wat te doen. Gelukkig heb ik ook nog een download-versie Reparatur Handleitung. Soms geeft dat veel verduidelijking.

Zeker dat pas na lange tijd goed gereedschap geld gaat opbrengen. Ik heb doppenset, steeksleutels en ringsleutels (Hazet en Gedore) van ca40jaar oud. Toendertijd een rib uit mijn lijf. In tussenliggende jaren soms extreme dingen mee gedaan. Wel eens gedacht dat het echt niet heel zou kunnen blijven. Toch ging het nooit stuk: Wondertje! Vandaag de dag dus nog steeds veel plezier van!

Goed gereedschap is het halve werk! Ik herinner me nog mijn vroegste sleutelervaring dat ik soms met gereedschap werkte wat niet of slecht bruikbaar was voor de klus. Meestal was dan het eindresultaat dat òf het te repareren deel was gemold, òf dat het goedkope gereedschap was afgebroken en òf (mss nog wel het ergste) dat je je klauwen vreselijk had opengehaald.
Ben je lekker mee met al die goedkope troep!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan