Kawasaki zephyr 550 valt regelmatig uit

Davidm636

Rookie
8 jul 2014
17
0
's-Heerenberg
Beste mf'ers,

Ik ben David, nieuw hier. Onlangs m'n eerste motor gekocht, een Kawasaki zephyr 550, een lekkere 4 cilinder van 1993 met toch maar 35kw dus mag ik d'r op rijden met m'n A2 rijbewijs :]

Ik ben er uiteraard erg blij mee, echter, nu ik hem een aantal dagen bereden heb valt ie regelmatig uit tijdens het rijden. Wanneer ik de koppeling laat opkomen in de versnelling loopt ie wel weer. Stationair houdt ie het een aantal seconden vol als ie warm is. Koud doet dit probleem zich vaker voor dan wanneer ie warm is. Eerste keer starten als ie koud is gaat makkelijk maar valt kort daarna uit wanneer ik geen toeren maak. Hierna gaat het starten zeer moeizaam.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zelf zat ik in de richting van de afstelling te denken of misschien een vervuild luchtfilter? De vorige eigenaar heeft de originele uitlaat afgezaagd voor een wat brutaler geluid, (veel te luid als je het mij vraagt, donderdag komt d'r een andere uitlaat onder) zou het misschien ook aan de compressie kunnen liggen?

Ik hoop dat jullie misschien nog wat oorzaken kunnen verzinnen! :)
 
- zomaar iets wijzigen aan de uitlaat kan effect hebben op hoe de motor draait. Meestal slechter.
- als de motor uit valt op het moment dat je stopt en/of de koppeling in knijpt dan is dat een aanwijzing dat de motor te arm draait.
Een mogelijk oorzaak zou een losgeschoten vacuum slangetje kunnen zijn.
Plekken waar ik dan zou kijken: aansluitpunten van vacuumleidingen aan de cilinderkopzijde van de carbs (4 stuks), aan de benzinekraan (1tje, als die los hangt draait de motor alleen in de PRI stand), tussen de cilinderkop en de tank, daar lopen ook vacuum leidingen, vaak aangesloten op T-stukjes of een kruisstukje. Alles moet aangesloten zitten, anders wordt via die vacuum leidingen valse lucht aangezogen en dat verarmt het mengsel zo ver dat de motor af kan slaan.
Andere mogelijke plekken waar valse lucht zou kunnen worden aangezogen zijn de rubber aansluitstukken waarmee de carbs aan de kop worden gemonteerd. Als daar scheuren in zitten dan zuigt de motor daar mogelijk valse lucht.
Je kan die rubbers dan vernieuwen maar dat is best prijzig. Een andere mogelijkheid is om de scheurtjes af te kitten met siliconen kit of er ducttape omheen te wikkelen. Als ze maar dicht zitten.
 
Laatst bewerkt:
valt de motor uit als je de koppeling hebt ingeknepen? of wanneer je gewoon aan het rijden bent?

Gunther, bedankt voor je reactie. Als ik de koppeling inknijp valt ie inderdaad het meest uit, tijdens het rijden merk ik ook wel eens dat ie afslaat maar als ik dan iets hoger in de toeren ga rijden reageert ie weer.

- zomaar iets wijzigen aan de uitlaat kan effect hebben op hoe de motor draait. Meestal slechter.
- als de motor uit valt op het moment dat je stopt en/of de koppeling in knijpt dan is dat een aanwijzing dat de motor te arm draait.
Een mogelijk oorzaak zou een losgeschoten vacuum slangetje kunnen zijn.
Plekken waar ik dan zou kijken: aansluitpunten van vacuumleidingen aan de cilinderkopzijde van de carbs (4 stuks), aan de benzinekraan (1tje, als die los hangt draait de motor alleen in de PRI stand), tussen de cilinderkop en de tank, daar lopen ook vacuum leidingen, vaak aangesloten op T-stukjes of een kruisstukje. Alles moet aangesloten zitten, anders wordt via die vacuum leidingen valse lucht aangezogen en dat verarmt het mengsel zo ver dat de motor af kan slaan.
Andere mogelijke plekken waar valse lucht zou kunnen worden aangezogen zijn de rubber aansluitstukken waarmee de carbs aan de kop worden gemonteerd. Als daar scheuren in zitten dan zuigt de motor daar mogelijk valse lucht.
Je kan die rubbers dan vernieuwen maar dat is best prijzig. Een andere mogelijkheid is om de scheurtjes af te kitten met siliconen kit of er ducttape omheen te wikkelen. Als ze maar dicht zitten.


Jan, bedankt voor je reactie. Dat ie met een dichte uitlaat beter loopt weet ik, haha. Snap ook niet wat er bij de vorige eigenaar in z'n hoofd omging |(

Die slangetjes ga ik vanavond gelijk even nakijken! Zag laatst onder de motor wel een slangetje hangen, maar dat hoort zo naar mijn idee toch? Iets met overtollig benzine?
 
er zijn inderdaad wel enkele slangetjes die los horen te hangen:
- een overflow slangetje die van vlakbij de tankvul opening naar achter ergens onderaan de motor hoort te lopen. Daar kan benzine uit druppelen bv als je de motor vlak na het ramvol aftanken weg zet in de bloedhete zon. De benzine in de tank zet dan uit en moet ergens heen. Bij mijn motor komt dat slangetje uit in het luchtfilterhuis. Dan zuigt de motor de benzinedampen vanzelf weer weg.
- 1 of 2 beluchtings slangetjes voor beluchting van de vlotterkamers. De lucht moet er uit en erin kunnen naarmate het vlotterniveau in de 4 vlotterkamers varieert.
 
Hoe loopt ie stationair?
Met choke?
Zonder choke?
Warm blok?
Koud blok?

Stationair loopt ie nu goed, beetje met het schroefje gespeeld. (special thanks to ronk)

Met choke start ie goed, echter, op het moment dat ik dan gas geef valt ie bijna uit.

Warm of koud maakt niet veel verschil mbt starten, gaat zowel warm en koud moeilijk.

er zijn inderdaad wel enkele slangetjes die los horen te hangen:
- een overflow slangetje die van vlakbij de tankvul opening naar achter ergens onderaan de motor hoort te lopen. Daar kan benzine uit druppelen bv als je de motor vlak na het ramvol aftanken weg zet in de bloedhete zon. De benzine in de tank zet dan uit en moet ergens heen. Bij mijn motor komt dat slangetje uit in het luchtfilterhuis. Dan zuigt de motor de benzinedampen vanzelf weer weg.
- 1 of 2 beluchtings slangetjes voor beluchting van de vlotterkamers. De lucht moet er uit en erin kunnen naarmate het vlotterniveau in de 4 vlotterkamers varieert.

Slangetjes lijken in orde jan, twee doorzichtige slangen vanuit de carbareteur en vanuit de tank zoals je beschreef.

Blijven nog twee of drie slangetjes over, kon ze zo gauw even niet plaatsen, daar kijk ik vanavond nog even wat beter naar.

Bedankt tot dusver voor jullie reacties!
 
Tot dusver, een aantal kilometers gereden, valt de motor niet meer uit. *O*

Choke "probleem" zoals eerder beschreven blijft wel bestaan. Starten gaat ook nog steeds moeizaam.

Zou bovenstaande te wijten zijn aan het feit dat de vorige eigenaar de originele uitlaat een stuk afgezaagd heeft?
 
Over die uitlaat: Dat denk ik haast niet. Voor koudstarten en stationair draaien moet dat geen probleem zijn.
Dat koud starten is bij deze oude Kawa's toch vaak wat lastig, zelfs als alles goed staat afgesteld en alles goed aangesloten is.
Die choke op die CVK carbs lijkt wel een aan/uit schakelaar, er is weinig mee te spelen tijdens de opwarm fase.
 
Over die uitlaat: Dat denk ik haast niet. Voor koudstarten en stationair draaien moet dat geen probleem zijn.
Dat koud starten is bij deze oude Kawa's toch vaak wat lastig, zelfs als alles goed staat afgesteld en alles goed aangesloten is.
Die choke op die CVK carbs lijkt wel een aan/uit schakelaar, er is weinig mee te spelen tijdens de opwarm fase.
:Y

Kawa's en choke.... :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan