Motor takelen ipv heffen

CXfan

MF'er
11 sep 2009
86
5
Goedemorgen,

Ik krijg waarschijnlijk een nieuwe schuur :)

Ik HAD een motorheftafel willen neerzetten, maar dat ding gaat zo in de weg staan (zeker als ik hem niet gebruik), dat ik een andere oplossing zoek. Verzinken in de vloer had gekund, maar als mijn motorhobby ooit stopt dan blijf ik achter met een gat in de vloer, dat vind ik zonde.

Ik zit nu te denken om een 1000kg-elektrische takel (zie afb.) aan het plafond te bevestigen om de motor op te takelen. Vervolgens zet ik een klein 1000kg-hefkarretje onder het blok, voor stabiliteit en borging (zie afb.). Mocht dat onvoldoende stabiliteit geven dan kan ik onder het voorwiel nog een klein heftafeltje neerzetten (zie afb.)

hbm-takel_zpsllk4n8zm.jpg


hbm-heftafel_zpsxmmwdxga.jpg


hbm-p-0017.jpg-325x280-b8abfebc88_zpslsyrmlra.jpg


De plafondbalken worden 70x175, dat is misschien onvoldoende, maar als ik de aannemer een dubbele balk laat plaatsen dan is dat misschien voldoende. Het geheel moet een draagkracht van zeg 700kg hebben. Ik denk dat ik een metalen U-profiel moet laten maken voor de bevestiging van de takel aan de plafondbalken (zie afb.).

takel_zpso96onmou.jpg


Ik ben benieuwd naar jullie meningen en heb allerlei vragen, zoals:
Zou de constructie sterk genoeg zijn?
Kunnen alle motoren opgetakeld worden?
Moet je de tank verwijderen om beschadiging door de kettingen/banden te voorkomen?
Zitten de kettingen/banden niet in de weg tijdens het klussen?
Hoe stabiel hangt/staat het geheel eigenlijk?
Enz.

Kortom: is mijn idee haalbaar?
 
Laatst bewerkt:
Autec is gewoon een fatsoenlijk bedrijf dat ook levert aan garagebedrijven.
Een brug van 700kg daarvan vertrouw ik wel.

Bij chinese brol kan dat wat anders liggen.....
 
Serieus, als Autec zegt dat het ding 700 kg omhoog krijgt, dan gaat er gewoon 700kg omhoog :Y
De voetbediende 500kg ;)
Ik wil gewoon ervaren hoe het voelt om met een voetpomp 400/500kg te heffen. Bijvoorbeeld die Datona pompjes moet je schijnbaar 80 à 90x pompen. Dan moet je al gaan pauzeren voordat je begint met sleutelen. Dus ik ben gewoon benieuwd hoe dat bij een Autec gaat. Maar natuurlijk, omhoog gaat hij wel, daar ben ik niet bang voor.
 
Laatst bewerkt:
De voetbediende 500kg ;)
Ik wil gewoon ervaren hoe het voelt om met een voetpomp 400/500kg te heffen. Bijvoorbeeld die Datona pompjes moet je schijnbaar 80 à 90x pompen. Dan moet je al gaan pauzeren voordat je begint met sleutelen. Dus ik ben gewoon benieuwd hoe dat bij een Autec gaat. Maar natuurlijk, omhoog gaat hij wel, daar ben ik niet bang voor.
Met een voetpomp gaat het om de verplaatsing van volume, niet zozeer om het gewicht dat omhoog moet.

Bij mijn bruggen moet ik met voetbediening nagenoeg even vaak pompen om de tafel omhoog te krijgen, mèt en zonder motor er op.
 
Vanochtend bij Autec wezen kijken. Een prachtige, ruim opgezette showroom. Een goed gesprek gehad en veel uitleg gekregen. Beide heftafels zelf zijn enorm degelijk en staan als een huis. Ik moet deze investering eerst thuis nog bespreken, maar ik zal waarschijnlijk kiezen voor de voetbediende variant, vanwege prijstechnische redenen. Je moet inderdaad zo'n 80x trappen om op zijn maximale hoogte te komen. Maar je zet 'm natuurlijk niet altijd volledig op zijn max, dus meestal zul je minder vaak hoeven trappen. Bovendien zal ik hem niet dagelijks gebruiken. Dit maakt het allemaal wat acceptabeler.
 
Vanochtend bij Autec wezen kijken. Een prachtige, ruim opgezette showroom. Een goed gesprek gehad en veel uitleg gekregen. Beide heftafels zelf zijn enorm degelijk en staan als een huis. Ik moet deze investering eerst thuis nog bespreken, maar ik zal waarschijnlijk kiezen voor de voetbediende variant, vanwege prijstechnische redenen. Je moet inderdaad zo'n 80x trappen om op zijn maximale hoogte te komen. Maar je zet 'm natuurlijk niet altijd volledig op zijn max, dus meestal zul je minder vaak hoeven trappen. Bovendien zal ik hem niet dagelijks gebruiken. Dit maakt het allemaal wat acceptabeler.
Ik vind het nogal geld voor thuis, voor hobby.

Is ene heftafel van 350 euro niet voldoende voor je?
 
Ik vind het nogal geld voor thuis, voor hobby.
Jah, dat vind ik zelf dus ook. Dat was juist de reden waarom ik dit draadje over takelen begonnen ben, om iets te bedenken dat goedkoop is en niet in de weg staat. Maar ik heb me er door alle reacties van laten overtuigen om toch voor een heftafel te gaan. Maar dan moet ie wel verzonken worden én minimaal 100cm omhoog kunnen. En tja...dan wordt het duur. Dat is de quenseconsie van mijn wensen.
 
ik ken het probleem graag lekker willen werken met goed spul dat aan de eisen voldoet en ja dan wordt het snel prijzig. maar ach als de financiële directie het goed keurt en de bank niet begint te piepen waarom niet? ik heb gemerkt dat elke keer als ik terug moet naar gereedschap waar de eigenaar op bezuinigd heeft bij aanschaf dat ik me dan loop te ergeren tijdens het werken er mee. en ik betaal ook graag wat meer als dat ergernis op de lange termijn bespaard.
 
Laatst bewerkt:
Jah, dat vind ik zelf dus ook. Dat was juist de reden waarom ik dit draadje over takelen begonnen ben, om iets te bedenken dat goedkoop is en niet in de weg staat. Maar ik heb me er door alle reacties van laten overtuigen om toch voor een heftafel te gaan. Maar dan moet ie wel verzonken worden én minimaal 100cm omhoog kunnen. En tja...dan wordt het duur. Dat is de quenseconsie van mijn wensen.
Ik snap m.

Er zijn best ok tafels voor thuis (en sommige garages), maar ivm verzonken plaatsing heb je meer hef-hoogte nodig.
 
Ik ben ook aan het rondkijken naar een kwaliteit goede heftafel.
Ik ben zelf gecharmeerd van de REMO Powerlift 1000
De aanschafprijs houdt mij nu nog tegen ( €1800 ).......maar is wel
225 cm lengte
80 cm breedte
120 cm hoogte
Aandrijfmotor mooi onder het werkblad verwerkt.

Heeft iemand ervaring met deze REMO Powerlift 1000 ?
 
@1500vulcano: dat ziet er netjes uit.
Bij mij vordert de bouw v/d werkplaats gestaag. De cementdekvloer is van de week gestort en ligt nu te drogen. Ik heb goed naar de tips hier geluisterd, d.w.z. ik heb toch maar een put laten maken en er zitten dubbele balken in het plafond boven de tafel. Er zit een schrobputje midden in de put en 2 afvoerbuizen aan de kopse kanten voor de hydroliek. De put ligt 22 graden schuin t.o.v. de muren zodat ik, komende vanuit de brandgang, precies goed opgelijnd sta om de motor zo op de heftafel te rijden zonder voor-/achteruit te hoeven steken. De ruimte langs de heftafel op de hoek linksachter op de foto is krap, ca. 50cm, maar langs de andere zijden is veel meer ruimte. Rechtsvooraan (net niet te zien op de foto) komt een werkbank.
full
 
Heb ook een loopkat met elektrische takel en is soms idiaal maar zonder heftafels zou ik zeker niet kunnen.
Heb ook een heftafel die je zo kunt verrijden,zelfs met motor er op,is helemaal makkelijk.
 
Heb ook een heftafel die je zo kunt verrijden,zelfs met motor er op,is helemaal makkelijk.
Ik had de aannemer eigenlijk om een verplaatsbare put moeten vragen :)

@1500Vulcano: ik zie niet zo goed waar je de pomp verstopt hebt. Is dat in die grijze bak op de plank?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan