(Beginners vraag) Xenon > Halogeen koplamp

Strudelkopf

Rookie
19 sep 2016
1
0
Hooi,

Sinds kort heb ik mijn motorrijbewijs en in bezit van een prachtige ZX6R uit '98.
Hoewel ik vrij weinig verstand heb van motoren, probeer ik het toch om er zelf even aan te sleutelen.

Ik kocht mijn zx6r al met xenon licht maar na veel gezeik (licht valt steeds uit of doet t helemaal niet meer) wil ik toch terug naar halogeen.
Zodra ik mijn xenon lampie, kastje en kabel weghaal, heb ik eigenlijk geen idee hoe ik mijn halogeen lampie moet aansluiten. Nergens zie ik een kabel wat ik op mn halogeen aan kan sluiten. Moet ik een kabeltje kopen? Zo ja, wat voor kabel want, ik heb werkelijk geen idee.

Mvg,

Strudel
 
Normaal gesproken, haal je gewoon de xenon eraf en de stekkers die origineel van de motor in de xenon gaan horen op de halogeen. Normaal is xenon plug and play, dus zou je het er ook zo vanaf moeten kunnen halen.
 
Normaal gesproken, haal je gewoon de xenon eraf en de stekkers die origineel van de motor in de xenon gaan horen op de halogeen. Normaal is xenon plug and play, dus zou je het er ook zo vanaf moeten kunnen halen.


Bij mijn motor passt de ballast e.d. niet achter de koplamp dus ik heb de kabels verlengd en de ballast en de voeding onder het zadel geplaatst.
full


Dus dat was niet plug and play.
Misschien kunnen foto's wat meer duidelijkheid geven.
 
Laatst bewerkt:
Ga dan voor led,
doet niks onder voor halogeen .

De SMD led koplampjes geven een fractie van het licht van een halogeenlamp, dus ja dat doet er wel voor onder. CREE led lampen niet, die geven net zoveel of soms nog meer licht dan een 35w xenonlamp, maar kosten meer dan €100, hebben ook een los kastje wat je weg moet werken èn hebben een paar cm meer ruimte nodig direkt achter de fitting voor een koelelement.
 
Bij mijn motor passt de ballast e.d. niet achter de koplamp dus ik heb de kabels verlengd en de ballast en de voeding onder het zadel geplaatst.

Dus dat was niet plug and play.
Misschien kunnen foto's wat meer duidelijkheid geven.

Mag je de kabels die naar het lampje gaan zomaar verlengen? of hoe heb jij dit gedaan?
Handig om te weten voor de toekomst :)
 
Mag je de kabels die naar het lampje gaan zomaar verlengen? of hoe heb jij dit gedaan?
Handig om te weten voor de toekomst :)

Natuurlijk mag dat, je hebt speciale verlengkabels ervoor. Wil je zelf wat bakken, dan moet je afgeschermde kabels gebruiken. Het is hoogspanning dus onafgeschermd is iedereen in een straal van een paar honderd meter voorzien van elektronische apparaten niet blij met je. Je dashboard ook niet trouwens, ook nooit een ballast tegen bv de achterkant van je dash plakken.
 
Ik heb ze gewoon verlengd met kabels uit de automaterialen zaak.
Gesoldeerd en krimpkous gebruikt.
En storen ?
Wanneer ik een intercom gebruikte was er een lichte tik te horen, maar geen storing oid.
Vroeger ging je autoradio eerst ook geluiden maken als er iemand naar je gsm belde.
 
Natuurlijk mag dat, je hebt speciale verlengkabels ervoor. Wil je zelf wat bakken, dan moet je afgeschermde kabels gebruiken. Het is hoogspanning dus onafgeschermd is iedereen in een straal van een paar honderd meter voorzien van elektronische apparaten niet blij met je. Je dashboard ook niet trouwens, ook nooit een ballast tegen bv de achterkant van je dash plakken.
Wat ouder topic, maar ik zocht onder xenon, en wat ik in Bold letters heb gezet trok meteen mijn aandacht!

Ik rijd sinds een 3700km geleden rond met een dubbele bi-xenon projector koplamp (zelf omgebouwd), en ... mijn twee ballasten, die steken precies achter (onder) mijn teller unit.

Waarom zou het niet mogen? Storingen? Of omdat ze daar niet zouden kunnen koelen?

Ik heb tot hier toe nog totaal geen probleem gehad. Meting valt nooit uit. Slaat niet tilt. Blijft even correct als voorheen, want als ik 90 op teller rijd rijden de vrachtwagens me voorbij :P

Nota: mij tellerpartij werkt volledig elektronisch, is zijn tijd ver vooruit, doch nog wel zonder canbus systemen.

full


Btw: dat je de draden niet ongeïsoleerd kan laten is een feit, er staat idd (zeer kortstondig) hoogspanning op, maar niet zo dat je honderd meter verder iets gaat merken ;)
Meeste systemen gaan rond de 23.000V. We spreken dan over enkele cm's, uiteraard in een motorfiets al problematisch :P
De 150.000 volt lijnen hangen ook geen honderden meters boven de grond, en dat zijn blote kabels ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan