vertinnen

Alf

MF veteraan
17 jan 2004
1.231
0
Vandaag mijn blik terug van destraler.Zijn een paar plekken met roest.Ga ik uitschuren en wil ik opvullen met tin.Iemand hgier ervaring mee?.Nog tips?
 
Ik heb diverse lasnaden en lugs aan m'n frame vertind... old skool shit, baby! Fuck plamuur!!


Ik gebruik 70/30 tin (staven)
Het oppervlak goed schoonmaken en ontvetten met thinner.
Oppervlak op gaan warmen met je brandertje.
Vloeimiddel (liefst S39 -illegale shit-, soldeerpasta kan ook) aan gaan brengen als het oppervlak warm genoeg is.
Dan een dun laagje tin er op vloeien en uitvegen met een schone doek, zodat er een tin-filmpje overblijft.
Als je dit hebt kun je verder gaan opvullen met tin. De tin plakt nu goed.
Ik verdeel de tin met een rvs spateltje.
 
tankrepair57wy.jpg
 
Ik heb diverse lasnaden en lugs aan m'n frame vertind... old skool shit, baby! Fuck plamuur!!


Ik gebruik 70/30 tin (staven)
Het oppervlak goed schoonmaken en ontvetten met thinner.
Oppervlak op gaan warmen met je brandertje.
Vloeimiddel (liefst S39 -illegale shit-, soldeerpasta kan ook) aan gaan brengen als het oppervlak warm genoeg is.
Dan een dun laagje tin er op vloeien en uitvegen met een schone doek, zodat er een tin-filmpje overblijft.
Als je dit hebt kun je verder gaan opvullen met tin. De tin plakt nu goed.
Ik verdeel de tin met een rvs spateltje.
Wat is 70/30 tin.Bepaalde legering met iets anders?
 
60/40 tin/lood verhouding is de verhouding van de 2 metalen waarbij de laagste smelttemperatuur bereikt wordt en waarbij het metaal ook ineens vloeibaar wordt.
Dit is de electronica-tin , moet plots smelten en ook weer plots stollen.

Andere variaties van legeringen zullen een hoger smeltpunt opleveren en zal het materiaal ook niet plots "vast "zijn. Het mengsel is meer een brij of drab van kristallen en vloeibaar metaalvoordat het stold.
40/60 40%tin 60%lood wordt daarom gebruikt bij loodgieters, die kunnen dan voordat het materiaal definitief hard wordt nog even de zaak in de plooi duwen.

Gr,
Henk
 
Heb vandaag liggen klooien met tin.Krijg verdomme geen hechting.heb200 meter waterleiding in mijn huis aangebracgt maar krijg geen goede hechting.Met tinner ontvet ,daarna dun s 39.Werk wel met 50/50.Spul wordt snel weer hard.

F@$#$%!!!
 
dan moet je nog ff doorstoken.. Geen hechting is een te lage temperatuur. Waterleiding is van koper en is snel op temperatuur, een frame is veel minder snel warm, misschien dat je zelfs met de brander die je gebruikt hebt bij het maken van de waterleiding de boel niet warm genoeg krijgt.
Als je een autogeen brander kunt lenen moet je daar eens mee proberen (VOORZICHTIG) nadeel is dat je er ook mee door je frame kunt snijden als hij te heet staat.. dus ff op een ander stuk ijzer uitproberen voordat je op je frame gaat werken.
 
Goed schoonschuren is een must. Vestvrij maken ook een.
Een brander met voldoende capaciteit, een hobbybrandertje is net te klein.
Soldeervet moet kunnen, maar S39 ook . Ik weet niet of dat nog steeds hetzelfde spul is als ik jaren geleden had maar dat was behoorlijk agressief. Mocht niet voor waterleiding worden gebruikt ivm vorming van pockets die hoogst giftige stoffen vormen.

Gr,
Henk
 
Het oppervlak moet inderdaad super goed ontvet zijn.

Bij mij werkt het goed met de hobby/campingbrander...

S39 is niet meer te krijgen hier... In Belgie volgens mij wel. Is inderdaad erg agressief spul. Veroorzaakt veel corrosie. Na aanbrengen van tin in ieder geval afspoelen met water. Dat scheelt al weer wat.
 
Hoi "customizers" ik ben pas aangemeld maar zag dit topic.

Ik gebruik vertin pasta (gehaald bij een autoschadebedrijf)

Het werkt uitstekend tinpasta op tank of spatbord smeren, dan verhitten en dan kun je met tinstaven de boel opvullen/uitvlakken. Daarna met houtrasp erover en glad schuren.

full
 
Hoi "customizers" ik ben pas aangemeld maar zag dit topic.

Ik gebruik vertin pasta (gehaald bij een autoschadebedrijf)

Het werkt uitstekend tinpasta op tank of spatbord smeren, dan verhitten en dan kun je met tinstaven de boel opvullen/uitvlakken. Daarna met houtrasp erover en glad schuren.

(Afbeelding)


Vertin pasta... Heb ik lately ook ontdekt ja... Werkt super!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan