YZF750 Racer projectje

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Tja waar hoort dit topic thuis? Sport? Brikken en Klassiekers? Ik neig naar de brikken maar het is nog niet bepaald een klassieker (youngtimer?). Ik ga het topic toch hier maar aanmaken i.v.m. alle zelfbouw projecten die hier te vinden zijn :)

Ik rij al een aantal jaren op het circuit met verschillende motoren. Maar ik ben er altijd snel op uitgekeken. Het loopt en stuurt allemaal super, maar je zet de fiets bij terugkomst de garage in en klaar...veel moderne fietsen hebben geen charme vind ik.
Ik moet wat te sleutelen hebben, dingen aanpassen, zoveel mogelijk uit een oud hok halen. Het sleutelen is voor mij 60% van het plezier.

Tja en wat doe je dan...? Modern spul de deur uit en een oud, log, olie zuipend hok kopen :t

Het moest en zou een Yamaha worden. Ze staan bekend om het olie zuipen (cilinderbussen die niet mooi rondt zijn). Maar daar kan ik wel mee leven *:)

De zoektocht op Marktplaats was gestart...altijd leuk. En was terecht gekomen bij een YZF750 uit 94. Optisch niet de mooiste maar dat maakte mij verder niet uit. Kuipwerk gaat er toch af. Bij aankomst zag de fiets er prima uit. De motor starte zonder choke met een koud blok prima. 800,- afgetikt en hup naar huis om de boel te demonteren. Achteraf had ik beter een los frame, kabelboom en blok kunnen kopen, want zit nu met een berg onderdelen waar ik niets mee kan.

Owja foto's...hier is hij

7mlGXWGl.jpg



Wat is nou de bedoeling?
Bedoeling is de yzf750 te verbouwen in 'endurance style racer' look. Vering en het gewicht van de motor wordt aangepakt (196kg droog is standaard). Het blok blijft voorlopig even standaard. Zodra de YZF weer operationeel is gaat hij eerst de testbank op om een uitdraai van het vermogen te hebben. Hierna wordt het e.a. aangepast :+ meten is weten. Denk aan cilinderbussen van een 1000 en R1 zuigers :9

Waarom niet gewoon een YZF1000 blok erin lepelen? De kop is 10mm hoger en het frame moet aangepast worden (of een beugeltje). Maarja een 1000 blok erin is te makkelijk. Gewoon omdat het kan. Daarnaast schijnt de krukas van de 1000 een stuk zwaarder te zijn, want je er goed gaat voelen bij het sturen.

Het moet wel allemaal een beetje in verhouding staan. Dus er komen geen carbon velgen van 2000,-+ op.
Prijs/kwaliteit is wel belangrijk :)

Wat inspiratie plaatjes:

ibdCYkkl.jpg


SL8GN9Al.jpg


ZtRQamNl.jpg


gBpmlQ5l.jpg




Hier is de YZF op de brug aka omgebouwd ziekenhuisbed. Ontdaan van zijn jasje.


9IchQQSl.jpg


Sommige bouwjaren zijn standaard voorzien van een Öhlins shock.
Dus dat is mooi meegenomen. Het is geen 'race spec' shock. Maar stukken beter dan de standaard vering die er geleverd wordt.

XqNgNZYl.jpg


Huh Aprilia boordgereedschap? :+

kRwu4h3l.jpg


Alles in een laagje vet gespoten (tectyl?). Het spul ging er moeilijk af. Maar met wat remreiniger ging het een stuk beter.

ZmMdwSTl.jpg



Radiateur zag er gelukkig nog heel goed uit.
Op wat omgebogen lamellen n na was hij prima. Dus die ga ik ook gebruiken i.p.v. een nieuwe kopen.

mGiskcvl.jpg



De standaard 38mm Mikuni carbs. De 750SP heeft 39mm flatslides. Ik heb nog gezocht naar een SP. Los dat ik er geen kon vinden in de buurt bood de SP niet veel meerwaarde. Het voordeel is een close ratio bak, flatslides en de achterbrug is verstelbaar in het frame. 2e hands kosten de flatslides meer dan wat ik voor de complete fiets heb betaald :')

QqJuIJfl.jpg


Het blok blijft standaard voor nu zodat ik weet wat het vermogen van het blok is. Maar ik ga wel de kop eraf trekken om alles te checken/schoonmaken.

43wbf6yl.jpg


Slecht nieuws...alle 20 kleppen waren ingeslagen. Na wat zoekwerk komt dit blijkbaar vaak voor. Originele kleppen zijn van boter gemaakt. De motor had +/- 50.000km op de klok.
In het kopen van een 2e blok had ik geen zin. Dus maar 20 nieuwe REC kleppen gekocht, die zijn een stuk sterker dan de originele. Kop ligt momenteel bij het revisiebedrijf zodat de zittingen opnieuw worden gefreesd. Klepgeleiders waren nog allemaal prima, aldus de man van het revisiebedrijf. :)

Zuigertjes heb ik wel even schoon gemaakt. Ook al zullen ze geen duizenden kilometers werk meer hebben.
Wanden van de zuigers zagen er nog prima uit (geen slijtsporen). Mag ook wel als er zoveel olie langs stroomt :+

2tlWSPcl.jpg
 
Mooi project. Flatslides zijn zeker voor circuitgebruik wel een aanwinst hoor! :P
Ik heb een YZF gehad, ik had er Marvic magnesium wielen bij gekocht - waardevolle gewichtsbesparing, kon je echt merken.
Ga je de zuigerveren wel vervangen? Ben je waarschijnlijk i.i.g. voorlopig van je olieverbruik af, aangezien de kop ook netjes in orde wordt gemaakt.
öhlins + gebogen radiator = mijns inziens bj '96 en later. Dus 1994 kan volgens mij niet kloppen. Ik zou de schokbreker en voorvork overigens wel (laten) reviseren. Edit: oh die heb je al te koop zie ik. Ga je ook een andere voorvork gebruiken? Bluespots passen met wat kleine aanpassingen wel op de YZF voorvork.
je zegt niet top optische staat?? ding ziet er errrg goed uit op de foto's!
:^ Inderdaad!
 
Laatst bewerkt:
Slechte telefoon foto helaas.
Het frame en achterbrug gewassen en ontdaan van alle rotzooi en oud vet.
Naaldlagers van de achterbrug waren nog in prima staat. Oud vet eruit -> nieuwe vet erin :t

NfdSbzbl.jpg


De carbs heb ik uit elkaar gehaald en in de ultrasoon gegooid. Geniale uitvinding :P
Alles was nog in prima staat :) en de boel weer netjes in elkaar gezet.

EINadefl.jpg


De radiateur zat vol zand en steentjes. Deze heb ik onder de kraan afgespoeld zover mogelijk. Maar ik dacht...dat kan sneller...hup de vaatwasser in met dat ding :z
Kwam er mooi schoon uit *O*
Helaas rollen de lades van de vaatwasser niet meer fatsoenlijk door al het zand in de wieltjes _O- O-) :X kleinigheidje hou je toch

Daarna een laagje mat zwart erover gespoten. Uiteindelijk komt er nog een punt radiateur onder voor betere koeling.

mPyKgM4l.jpg


De standaard voorvering en rempartij is niet geweldig. Standaard zitten er 6 pots klauwen op met mega zware remschijven. Maar de schijven zijn gewoon heel slecht.

Ik had twee mogelijke opties. Of ik zet er een R1 1999 vork in met de bluespot remklauwen. Dat zou al een hele verbetering zijn (met duc remschijven). Of ik zet er een andere vork in :+ Radiale klauwen vind ik niet mooi staan op een 'oude' fiets. Dus een moderne vork is geen optie.
De bluespots heb ik in het verleden wel eens gehad, maar daar was ik niet echt van onder de indruk.
Wel van de Brembo P4 34/34 klauwen 8-) die o.a. op Aprilia's en Ducati's zitten (o.a. 996r, 999 etc)
Daarnaast is de showa van een 999S een prima vork, en heeft een cool TIN kleurtje :+

Dit wordt dus de voorpartij: Ducati 999S vork
Ow en en splinternieuwe Ohlins stuurdemper gescoord voor een appel en een ei *O*
Deze wordt gemonteerd aan de zijkant frame richting linker vorkpoot.

K9NKrh2l.jpg


XCK2DOnl.jpg



De standaard Öhlins shock is een prima ding. Maar wilde toch liever een meer circuit georiënteerde shock hebben, en geen OEM Öhlins. Dus een mooie shock gevonden van een Suzuki. Lengte is bijna identiek, het ophangpunt moest ik wel even aanpassen. Moet wel nog worden voorzien van een stickertje voor het mooie. En de shock wordt binnenkort geserviced.

dSiFwXrl.jpg


Alle lagers van het linksysteem heb ik schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Standaard staat de achterkant van een YZF veel te laag. Als ik naar plaatjes van race YZF's kijk dan staan ze een stuk hoger aan de achterkant. Deze moet minimaal 10mm worden verhoogd. Dus daar ga ik een nieuwe dogbone voor frezen. Deze wordt korter waardoor de achterkant omhoog komt. Ik heb iemand gesproken die aardig doorpookt met een 750 en die zei dat het nog een stuk hoger moet. Dus dat wordt even experimenteren.

1qZlU9cl.jpg


En uiteindelijk staat het geheel er nu zo bij:

Cyad3Ojl.jpg


Wachten op de cilinderkop en carbonweefsel O-)
 
Laatst bewerkt:
je zegt niet top optische staat?? ding ziet er errrg goed uit op de foto's!
Kuipwerk had linksonder schade en een punt was afgebroken
zitje had ook aan beide kanten een scheur
Rechterkant was ook niet geweldig
topkuip had een aardige veeg in de lak.
Van een afstandje zie je het niet, maar als je ernaast staat wel.
Maar verder is het een goeie aankoop geweest :)

Mooi project. Flatslides zijn zeker voor circuitgebruik wel een aanwinst hoor! :P
Ik heb een YZF gehad, ik had er Marvic magnesium wielen bij gekocht - waardevolle gewichtsbesparing, kon je echt merken.
Ga je de zuigerveren wel vervangen? Ben je waarschijnlijk i.i.g. voorlopig van je olieverbruik af, aangezien de kop ook netjes in orde wordt gemaakt.
öhlins + gebogen radiator = mijns inziens bj '96 en later. Dus 1994 kan volgens mij niet kloppen. Ik zou de schokbreker en voorvork overigens wel (laten) reviseren. Edit: oh die heb je al te koop zie ik. Ga je ook een andere voorvork gebruiken? Bluespots passen met wat kleine aanpassingen wel op de YZF voorvork.:^ Inderdaad!
Flatslides hoop ik eigenlijk eens op de kop te tikken, komt vanzelf wel :P
Ja de standaard wielen zijn zwaaaar...achterkant is 6,9KG (zonder remschijf en tandwieldrager).
Zit een beetje te twijfelen wat ik ga doen, ik vind de 'old skool' 3 spaaks wel mooi. Ik moet eens uitzoeken hoeveel de R6 '99 velgen wegen.

Dan moet ik even het kentekenpasje bekijken. Volgens was het toch een 94. M.b.t. Ohlins en radiateur klopt inderdaad. Wellicht dat het e.a. in de loop der jaren gewisseld is.

m.b.t. vork en klauwen, zie mijn 2e post :+
Ik ga een t-stuk/kroonplaat frezen met verstelbare offset (omdat het kan). Ook een beetje in dezelfde style zoals ze toen in het SBK/BSB reden.

Ow en kuipset is ook besteld. Nog een aardige zoektocht om sbk/bsb style circuitkuipwerk te vinden. De meeste setjes zijn een kopie van het origineel (dus een stompe neus met hoge voorkant). Dat ziet er helaas niet strak uit.
 
Dan moet ik even het kentekenpasje bekijken. Volgens was het toch een 94. M.b.t. Ohlins en radiateur klopt inderdaad. Wellicht dat het e.a. in de loop der jaren gewisseld is.
+ nieuwer model kuip (zijkanten) en zilvergrijze vork (volledig instelbaar als het goed is!). O-) Zelfs de öhlins sticker op de achterbrug ontbreekt niet.
8<
m.b.t. vork en klauwen, zie mijn 2e post :+
Ik ga een t-stuk/kroonplaat frezen met verstelbare offset (omdat het kan). Ook een beetje in dezelfde style zoals ze toen in het SBK/BSB reden.
Gezien. :9~
Had je de naaldbuizen van de carb's gecheckt? Die hebben de neiging te slijten, waardoor ie veel te rijk loopt. Zeker gezien de genoemde 50dkm's de moeite waard om te checken.
 
Laatst bewerkt:
+ nieuwer model kuip (zijkanten) en zilvergrijze vork (volledig instelbaar als het goed is!). O-) Zelfs de öhlins sticker op de achterbrug ontbreekt niet.Gezien. :9~
Had je de naaldbuizen van de carb's gecheckt? Die hebben de neiging te slijten, waardoor ie veel te rijk loopt. Zeker gezien de genoemde 50dkm's de moeite waard om te checken.
Die zagen er nog prima uit. Wellicht al eens vervangen. Jammer, anders was het een goeie reden geweest om direct flatslides te kopen O-)

Even gechecked, fiets komt trouwens uit '95


Pakketje *O* Deze komt zojuist aan.
Slipperclutch van een R6 :) Moet ik ook nog passend zien te krijgen O-)

10WH2r1l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk project *D
Het blok blijft voorlopig even standaard. Zodra de YZF weer operationeel is gaat hij eerst de testbank op om een uitdraai van het vermogen te hebben. Hierna wordt het e.a. aangepast :+ meten is weten. Denk aan cilinderbussen van een 1000 en R1 zuigers :9
Als je een FZ 750 kruist met een FZR 1000 krijg je een 911. Loopt er ook in NL minimaal één van rond, schijnt te gaan als de brandweer 8-)

Standaard staat de achterkant van een YZF veel te laag. Als ik naar plaatjes van race YZF's kijk dan staan ze een stuk hoger aan de achterkant. Deze moet minimaal 10mm worden verhoogd. Dus daar ga ik een nieuwe dogbone voor frezen. Deze wordt korter waardoor de achterkant omhoog komt. Ik heb iemand gesproken die aardig doorpookt met een 750 en die zei dat het nog een stuk hoger moet. Dus dat wordt even experimenteren.
Je kunt ook kijken naar een langere schokdemper. Met name omdat de motor voor circuit gebruik bedoelt is, verhogen door langere schokdemper schijnt bij race gebruik betere resultaten op te leveren dan kortere dogbones omdat je daarbij toch de overbrengingen in het linksysteem wijzigt.

Succes met het project in elk geval :t
 
Leuk project *DAls je een FZ 750 kruist met een FZR 1000 krijg je een 911. Loopt er ook in NL minimaal één van rond, schijnt te gaan als de brandweer 8-)Je kunt ook kijken naar een langere schokdemper. Met name omdat de motor voor circuit gebruik bedoelt is, verhogen door langere schokdemper schijnt bij race gebruik betere resultaten op te leveren dan kortere dogbones omdat je daarbij toch de overbrengingen in het linksysteem wijzigt.

Succes met het project in elk geval :t
En die is van jouw zeker? :+

FZR1000 cilinderbussen en R1 zuigers kom je op een 860cc voor de yzf750. Zuiger moet wel worden aangepast (o.a. klep uitsparing moet iets verder worden uitgefreesd en)


Klopt ja m.b.t. de shock. De 1000 heeft standaard een kortere link. Die zou ik ook kunnen gebruiken. Maar ik frees er liever een zelf van Alu. En boven op de shock spacers zetten. Zodat het linksysteem niet teveel wordt aangetast.
 
Laatst bewerkt:
En die is van jouw zeker? :+
Ik had een hele lijst van (kleine en iets minder kleine) aanpassingen aan mijn FZ, maar het blok is altijd origineel gebleven. De 911 is van één van de FZ750.nl leden. Onderblok en krukas van de FZ, cilinderbank en zuigers van de FZR komt op 911 cc. Ik durf zo niet meer te zeggen of geadviseerd werd de kop van de FZ of van de FZR te gebruiken. Weet nog wel dat een dubbele voetpakking nodig is om genoeg ruimte boven de zuiger te houden. Blok van de 1000 past ook, daar kunnen dan eventueel nog big bore Wiseco zuigers in en een NOS kitje erop })

Heerlijk, zo'n Yamaha Legodoos :)
 
Ik geloof dat in NL Maarten Duyzers één van de eersten is geweest die het FZR 1000 blok in een YZF 750 hebben gelepeld. Yamaha vond dat zo'n goed idee dat ze het zelf ook maar gedaan hebben. Andere kuip zodat het er anders uit ziet, blauwvlek remklauwen: zie daar, de Thunderace *O*
 
FZR1000 blok kan naar de 170 pk ahw. Heb dit nu in mn FZ en het is leuk om daarmee de moderne superbikes te plagen.
Denk eraan dat de drijfstangen erg zwak zijn, als je gaat tunen beginnen met de drijfstangen.
Mikuni flatslides zijn trouwens ook goede carbs. en zijn een stuk goedkoper als Keihin's.
 
Ik heb begrepen dat de drijfstangen van de YZF750 op zich prima zijn.
De standaard zuigers daarentegen schijnen wel slecht te zijn.
 
FZR1000 blok kan naar de 170 pk ahw. Heb dit nu in mn FZ en het is leuk om daarmee de moderne superbikes te plagen.
Denk eraan dat de drijfstangen erg zwak zijn, als je gaat tunen beginnen met de drijfstangen.
Mikuni flatslides zijn trouwens ook goede carbs. en zijn een stuk goedkoper als Keihin's.
Ik ben niet zo into de carburateurs. Maar is het mogelijk om de afstand tussen de carbs aan te passen zodat ik ze passend kan maken van een ander model?
 
Is vrij lastig omdat de carbs op de yamaha blokken plat liggen dus er is niet veel op te gebruiken.

Nieuwe mikuni's kosten minder als gebruikte Keihin's.
Gasreactie van Mikuni is wel heftiger Keihin is smoother.

Maar mogelijkheden genoeg om er een dikke fiets van te maken. Leuk project.
 
Is vrij lastig omdat de carbs op de yamaha blokken plat liggen dus er is niet veel op te gebruiken.

Nieuwe mikuni's kosten minder als gebruikte Keihin's.
Gasreactie van Mikuni is wel heftiger Keihin is smoother.

Maar mogelijkheden genoeg om er een dikke fiets van te maken. Leuk project.
:t

Ik zal komende tijd eens een oogje in het zeil houden.

Blok wil ik eigenlijk even standaard houden...maar iets met bloed en kruipen.
Ik ga wel een eigen airbox maken met ram air. Niet zoals de OW1 dat had (met slangen via de bovenkant). Maar net onder het balhoofd. Op deze manier:

Werd zo op de R1 en op de R7 (als ik mij niet vergis) gebruikt.
noiI8Ft.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog veel blokdelen liggen zowel 1000 als 750.
Dus als je een cilinderblok of iets zoekt.....
Heb ook redelijk wat ervaring met het bouwen van deze blokken.

Oja in topvermogen maken flatslides weinig tot niets uit.
Ik reed eerst met standaard Thunderace carbs en nu met Mikuni maar topvermogen blijft hetzelde. De raectie wordt alleen feller maar ik weet niet of dit altijd een voordeel is.
Je brengt veel meer stress in het rijwielgedeelte hierdoor.
 
Ik heb nog veel blokdelen liggen zowel 1000 als 750.
Dus als je een cilinderblok of iets zoekt.....
Heb ook redelijk wat ervaring met het bouwen van deze blokken.

Oja in topvermogen maken flatslides weinig tot niets uit.
Ik reed eerst met standaard Thunderace carbs en nu met Mikuni maar topvermogen blijft hetzelde. De raectie wordt alleen feller maar ik weet niet of dit altijd een voordeel is.
Je brengt veel meer stress in het rijwielgedeelte hierdoor.

:t Goed om te weten. Ik dacht namelijk dat ze wel veel scheelde qua topvermogen.
Maar daar hoef ik ze dus niet voor te kopen als ik jou zo hoor.

Airtech-streamlining.com heeft trouwens kant en klare ram-airboxen voor de YZF.
Ja klopt, maar past (als ik mij niet vergis) alleen op de flatslides. En ik wil het graag zelf maken voor die prijs :+
 
Klauwtjes in de ultrasoon laten bubbelen

before

CCqVzswl.jpg



After

bMNY4gXl.jpg


nu1nu9Hl.jpg


Zuigertjes/stofring/keerring schoon gemaakt en voorzien van remmenvet (zijn gedemonteerd, dus niet de complete klauw in het bad). Gaat weer lekker soepel :9

Vorkje ook uit elkaar voor nieuwe olie en keerringen.
Helaas passen degene die ik op voorraad had niet :/

VcGDr2rl.jpg


Verder een globale tekening gemaakt van het t-stuk en kroonplaat.
Zal binnenkort wel even een plaatje posten :)

Niet te fancy, maar beetje in deze style vind ik mooi.
2AVxxuNl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan