Trotse eigenaar van een V-Max uit 1999, met laadprobleem ?!

Mx Madness

Rookie
10 feb 2005
23
0
Hallo heren,

Vind het toch leuk om iets even toe te lichten. Ik ben al 12 jaar lid van het Motor forum.
Alleen kwam ik daar pas net achter. Een goede vriend stuurde me deze link door:
Hallo Motorrijders potje racen :9

En vroeg of ik dat was. Haha ja dat was ik. 15 jaar oud.
Nu reeds 27 jaar en als ik naar me introductie tekst kijk, toch wel iets volwassener.

Ik zal niet meer verder gaan over het brommerverhaal... Dit weekend een prachtige v-max aangeschaft uit 1999 met 12000 miles.

Na een weekend rijden stond ik met een lege accu in België, viel uit bij het stationair draaien. De motor aangeduwd en snel naar huis gereden. Zolang ik reed was er niks aan de hand. Liep wel slecht stationair en moest hem aan de praat houden.

Snel de accu doorgemeten. Zat een 20 ampere accu in (hmmm). Accu uitgebouwd 13,2 volt en in de motor 12,4 volt.

Accu opgeladen terug in de motor en opnieuw meten. Met draaiende motor en 3000 toeren 13,6 volt.
Lijkt alsof de motor maar 1 volt hooguit bijlaad. Verlichting brand wel permanent.

Lees een hoop verhalen over slechte massa, spanningsregelaars etc. Begonnen met een orginele 16 ampere accu te bestellen. Krijg hem (hopelijk) morgen binnen.4

Ondanks de problemen wel een v-max fan. Wat een fantastisch apparaat.

Dit is hem

vmax.jpg
 
Had trouwens ook net dat bij wat steviger accelereren het olie lampje ging branden. Blijkt dat dat mag las ik hier net ergens op het forum.

Dat het olielampje af en toe met flink optrekken aangaat is "normaal" in de zin van dat het oliebad naar achter klotst en de sensor ff vrijkomt. Zorg dat oliepeil zoveel mogelijk op "max" streepje staat.
 
Laatst bewerkt:
Maar meet je als de spanningsregelaar niet aangesloten hebt dus alleen naar multimeter dan kan de spanningsregelaar toch de opgewekte stroom niet kwijt en zal dan snel terug regelen net als of je accu al vol is.

Dat deed ik dus wel. I know O-) . Ben daarna overgestapt naar het meten op de accu. Want bedacht me ook dat als er maar een paar volt gemeten kon worden het niet klopte als de spanning op de accu toenam na montage.

Heb ergens goed nieuws. Ik heb een extra massa kabel getrokken (vanaf de accu naar het frame) de Crimpfix uitgevoerd. En de massa van de spanningsregelaar met een EXTRA kabel direct naar de accu gelegd.

Meet nu 14,1 / 14,2 op de accu als de motor wat warm is en bij 3000rpm .
Weet dat het niet super is maarja, ben er toch al blij mee. :)

Mag ik hier ook de vraag stellen wat er moet gebeuren qua onderhoud bij 18.000km O-) ?
 
Carbs vacuum laten synchroniseren. Olie en filter wissel. Controle of verversen van cardanolie,luchtfilter schoonblazen of vervangen.
Bougies controleren of vervangen. Remolie en koppelingsolie verversen. Als je dit nu doet heb je voor je zelf een parameter voor de volgende beurt. En je kunt nagenoeg alles zelf doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan