Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ze zijn wel mooi, maar ik neig ook wel naar de MT10 maar die heeft geen windbescherming zoals de tracer, wel schijn je daar weer niet aan de vering te hoeven sleutelen om hem goed sturend te krijgen, de MT10 stuurt al goed uit de doos :]

Moeilijk moeilijk :$
 
Laatst bewerkt:
Een Tracer stuurt uit de doos ook gewoon goed hoor.
Je hoeft er niet per se andere vering op te schroeven.
( zeker niet bij enkel solo-gebruik )

Echter bij duo passagier en/of flinke bepakking is de Tracer wat gevoeliger voor verbeterde vering.
En de instelmogelijkheden zijn standaard hooguit wat beperkter.
 
Een Tracer stuurt uit de doos ook gewoon goed hoor.
Je hoeft er niet per se andere vering op te schroeven.

(...)
:^

Heb de motor net twee weken. Nog nooit zo'n makkelijk en zuiver sturende motor gehad, blijft ook heel mooi op zijn lijn.

Maar het eerste minpuntje (tweede als je het windgebulder ook meetelt) heeft zich ook al geopenbaard. Hij heeft toch wel een erg hakerige bak. Lijkt wel of het zelfs iets erger wordt. Hopelijk wordt het weer minder na zijn eerste oliewissel (1000 km staat er inmiddels op). Soms als ik wat laat met terugschakelen ben en ik sta bijna stil dan wil hij gewoon niet meer terugschakelen, dan moet ik de koppeling steeds een beetje op laten komen of tussengas geven om steeds een versnelling terug te kunnen schakelen.

Hebben jullie dit ook (gehad)?
 
Bak is inderdaad iets hakerig en maakt soms ook wat lawaai bij schakelen (in z'n 1 kennelijk de befaamde 'Yamaha *klak*').

Grote kans dat dat schakelen beter wordt na verloop van tijd of de oliewissel inderdaad. Maar je pedaal wat verstellen zou ook kunnen helpen.

Heel af en toe heb ik dat ook wel met het terugschakelen. Maar niet meer dan ik gewend ben van andere motoren..
 
Laatst bewerkt:
Gisteren rond de 350 km gereden door de betuwe / utrechtse heuvelrug. Stukken snelweg heen / terug heb ik goed opgelet of het nu windgeruis was of turbulentie. Zadel en ruit op lage stand heb ik volgens mij weinig last van turbulentie. Kan met vizier open rijden tot 90 km/h. Stuk 150 km/h gereden en gaat perfect, rond de 120 km/h (5000 tpm) zijn er wat lichte trillingen. 110 km/h of 130 km/h zijn de trillingen weg. Als je achter ander verkeer rijdt op de snelweg heeft de Tracer wel wat last van klapperen, doordat de windstroom niet continue is en er een breed stuur op zit.

Versnellingsbak schakelt goed, van 2 naar 1e versnelling moet ik iets harder drukken. FalcoBas, denk dat met de reguliere olie en wat meer km je probleem van de plakkende versnellingen wel opgelost is.

Zadel is nog even wennen. Met wat verzitten en paar keer stoppen was de 350 km geen probleem.

Na ongeveer 260 km ging ie op reserve, netjes dat de km's dan apart worden geteld. Na 35 km op reserve ging er 16,4 liter in (tank 18 liter). Iets van 1 op 19. Hoeveel km halen jullie op een tank?

Rustig touren door dorpjes is B-mode wel prettig. Heb het gevoel dat ik in de groep meekom zonder echt gas te moeten geven, was met de Versys wel anders. Op een rustig stuk dijk het gas even open gezet, loopt en stuurt goed!

De vering kan altijd beter, maar zie nog geen noodzaak om die te upgraden. Eerst een kwestie van de juiste persoonlijke afstelling vinden en verder testen. Na al die horror verhalen, vind ik de vering en stuurgedrag een stuk beter dan mijn Versys 650.

Als je continue hard / op circuit wilt rijden, dan is de MT10 een betere keus. Heb daar ook op proef gereden, zie het MT10 topic. De zithouding is sportiever, Showa vering heeft meer instel mogelijkheden, nog meer power bovenin. Vond de MT10 tov de Tracer: minder soepel rijden, te veel benzine verbruiken voor een moderne motor, hakeriger schakelen, niet geschikt voor duo, minder voor de lange afstanden (om de 150 km tanken en minder comfort). Een heel andere motor dus Jan FZ6. Er zit een prijsverschil tussen van 4000 euro en je vergelijkt een sport/tour motor met een supernaked. Ga eens proefrijden. Ik was ook erg aan het twijfelen om over te stappen op een naked. Een Tracer zit hier dicht tegenaan (MT-09), maar is multi inzetbaar.
 
Na ongeveer 260 km ging ie op reserve, netjes dat de km's dan apart worden geteld. Na 35 km op reserve ging er 16,4 liter in (tank 18 liter). Iets van 1 op 19. Hoeveel km halen jullie op een tank?

Heb 49KM op de reserve gereden, in totaal 390KM en toen stond ik stil langs langs de kant van de weg vorige week B| 8-)
 
Versnellingsbak schakelt goed, van 2 naar 1e versnelling moet ik iets harder drukken. FalcoBas, denk dat met de reguliere olie en wat meer km je probleem van de plakkende versnellingen wel opgelost is.
Da's een prettig vooruitzicht, ik hoop het.

Na ongeveer 260 km ging ie op reserve, netjes dat de km's dan apart worden geteld. Na 35 km op reserve ging er 16,4 liter in (tank 18 liter). Iets van 1 op 19. Hoeveel km halen jullie op een tank?
Beste tot nu toe was 1:19,9 en slechtste 1:18,9 (vier keer getankt) en da's vooral buitenwegen rijden. Ik denk dat als je alleen rustig snelwegrijden doet je ver in de twintig gaat komen per liter benzine.
 
Heb ook gemerkt dat het dashboard ongeveer 1,5 km overdrijft bij het uitrekenen van het benzineverbruik. Als je daarmee rekening houdt en je uitgaat van 2,6 liter reserve kan je vrij goed berekenen hoeveel km je nog kan rijden zodra je reservelampje gaat branden.

Maar ik ben in het verleden ook al twee keer stil komen staan met een nieuwe motor, gelukkig was ik toen steeds met een maatje die me naar het benzinestation kon duwen. Maar het hoort een beetje bij het ontdekken van je nieuwe fiets, beetje de grenzen ontdekken, net zoals steeds schuiner gaan tot je de slijtboutjes hoort krassen. ;)
 
:^

Heb de motor net twee weken. Nog nooit zo'n makkelijk en zuiver sturende motor gehad, blijft ook heel mooi op zijn lijn.

Maar het eerste minpuntje (tweede als je het windgebulder ook meetelt) heeft zich ook al geopenbaard. Hij heeft toch wel een erg hakerige bak. Lijkt wel of het zelfs iets erger wordt. Hopelijk wordt het weer minder na zijn eerste oliewissel (1000 km staat er inmiddels op). Soms als ik wat laat met terugschakelen ben en ik sta bijna stil dan wil hij gewoon niet meer terugschakelen, dan moet ik de koppeling steeds een beetje op laten komen of tussengas geven om steeds een versnelling terug te kunnen schakelen.

Hebben jullie dit ook (gehad)?

Bij mij schakelde de bak in het begin ook erg stug. Vreemd maar na de oliewissel van 1000km was het verdwenen.
 
Ik heb zaterdag ook een mooi ritje gemaakt van ca. 350 km, door de veluwe, dijk van zwolle naar deventer en uiteindelijk de de dijk van rhenen naar schoonhoven.

Echt genoten, ik ga de Tracer steeds meer waarderen.

Dat van het schakelen herken ik wel, maar zou ik zelf niet als een probleem bestempelen, het wordt wel beter met het stijgen van de km moet ik zeggen.
Vooral de koppeling en het aangrijpen daarvan wordt na de 1e beurt een stuk beter, wellicht dat dit ook een rol speelt.
Maar ook ik ervaar het niet als erger dan eerdere motoren, de VFR 800 vtec is iets beter, dat wel.

Eigenlijk wordt alles beter met het stijgen van de km, de vering spreekt iets beter aan, het zadel went, de trillingen lijken minder te worden..
De mijne heeft 3000km gedaan en blijft voor mijn gevoel steeds soepeler worden.

Afhankelijk van mijn rijstijl gaat mijn Tracer tussen de 260 en de 280 km knipperen, tot nu toe heb ik dan redelijk vlot getankt, hooguit 30km wellicht.
Veel meer dan die 16 liter heb ik er nog niet in zien gaan inderdaad.
Eerlijk gezegd let ik er ook niet zo op, ik reken het verbruik niet uit (vroeger een XJR gehad die 1:10 deed, toen ben ik daarmee gestopt ;-) ).
De boordcomputer van de Tracer vermeld 1:19,9 gemiddeld
Ik vind het knap, de machine is heel krachtig en snel en dan toch zulke waarden...ook al zou de boordcomputer positief zijn, dan nog...
De tracer is in ieder geval zuiniger dan mijn VFR800vtec en met meer rijdynamiek en kracht onder in het toerenbereik.
De VFR heeft vergelijkbare km, maar met een 22 liter tank.

De kant tekeningen van de vering zijn er ook, maar ik heb ook nog geen reden om deze te vervangen of op te waarderen.
Het kan duidelijk beter, maar slecht is het niet, zoals eerder vermeld...het is voldoende.
En zoals gezegd, ook hier met stijgen van km een kleine verbetering met aanspreken..

Al met al steeds meer in mijn nopjes met mijn Tracer, in het begin moest ik even wennen en was ik teleurgesteld over de vibraties.
De vibraties zijn al een stuk minder storend en hebben met mijn 350 km rit niet 1 keer tot tintelende vingers geleid.
Nu heb ik wel met mijn herfst handschoenen gereden die licht gevoerd zijn (veel te warm, dat wel) dit lijkt ook een stuk te schelen tegenover mijn dunne zomer handschoenen.

Er zijn wat modificaties onderweg, maar nog steeds niet binnen, helaas.
Dus het kan alleen nog maar beter worden.
 
Heb zaterdag de dijk van Rhenen tot Culemborg gereden, ben geen andere Tracer tegen gekomen PvW76....... Er zaten ook delen van de ANWB Lek en Linge route in onze route, maar heel veel delen omleiding ivm werk in uitvoering op de dijken.

Met zomerhandschoenen geen last van vibraties, maar ben een Versys gewend die meer trilt. De voetsteunen geven met mijn zomerlaarzen wat vibraties door. Met mijn nieuwe laarzen voel ik het niet echt. Zitten geen rubbers op de steps, was ook zo bij de Versys maar heb die toen vervangen door iets bredere versies met rubber.

Over het verbruik hoef ik me dus geen zorgen te maken, was meer benieuwd naar de actieradius. Tot aan reserve dus ongeveer 275km en dan 50 km reserve. Zal + of - 50 km zijn afhankelijk van de rijstijl :-) Is niet verkeerd voor de vakantietrips komend jaar.
 
De dijk van Rhenen tot Culemborg was later op de middag rond een uur of 17:30, breezer013.

Het scheelt denk ik ook wat je gewend bent en waar je vanaf komt, VFR had bijna geen vibraties, althans in het toeren bereik waar ik veel in onderweg was.

Voor de voetsteunen heb ik andere besteld, naar aanleiding van een super gewaardeerde tip van iemand op dit forum.
Heb de voetsteunen van de MT09 "street rally" besteld, onderdeel nummer 1RC-274M0-00.
Deze zijn namelijk wel voorzien van rubber en zouden direct moeten passen.
Helaas heb ik ze nog niet binnen, dus nog geen ervaringen om te delen.

Voor het stuur heb ik ROX 2" anti vibration risers besteld, omdat ik verder niet veel aan de zitpositie wil wijzigen heb ik ook andere stuurklemmen van SW motech besteld die 50 mm hoog zijn.
Met de ROX risers van 2" erbij kom ik maar marginaal hoger uit dan 95 mm van de standaard stuurklemmen.
Dan heb ik het bijkomend voordeel dat het stuur eenvoudiger verder weg en dichterbij te stellen is en niet meer de stuurklemmen hoef om te draaien voor de 10 mm verschil.
Maar goed dat stel je 1 keer in en daarna niet meer.
De grootste reden is de anti vibratie werking, ook hier nog niks binnen dus ervaringen komen nog.

Of ik de onderdelen voor mijn stuur had besteld met de ervaringen van mijn laatste ritjes denk ik niet, maar ik heb deze dingen nu eenmaal besteld dus wil ik het zeker proberen.
 
Oeh, die 1RC-274M0-00 voetsteunen zijn wel interessant. Die kunnen binnenkort ook wel eens op mijn Tracer komen te zitten.. Meer comfort? Yes please! :+
 
PvW76: dan zijn we we elkaar net misgelopen, was rond 17u - 18u in Wijk bij Duurstede.

De risers van de Tracer zijn voor mij net te laag om lekker te kunnen staan (offroad modus) op de steps. Is ie ook niet echt voor bedoeld, maar zaterdag 500 meter over gravel gereden (wegwerkzaamheden) en vandaag onderstaand heuveltje afgereden. Met het brede stuur heb je goede controle, keren op een smalle weg lukt me niet in 1 keer gezien de grote stuur uitslag.

Vandaag 200 km alleen gereden richting Tholen, met de Tracer kun je goed sturen / knallen!! In Nederland heb je eigenlijk te weinig ruimte om de volledige capaciteiten van de Tracer te benutten.

Mag onderstaande foto in de OP?

full
 
breezer013: Ja dan hebben we elkaar inderdaad echt net misgelopen, het was zeker opgevallen, want we hebben dezelfde kleuren!

Er zijn genoeg opties om je stuur te verhogen, echter is de koppeling kabel in veel gevallen te kort (aldus onze USA collega's) Gaskabel en elektra zou wel lang genoeg moeten zijn voor 2", maar de meningen lopen uiteen.
De gaskabel dient in ieder versteld te worden bij verlenging.
Dit heeft mij doen besluiten de andere stuurklemmen bij mijn ROX risers te bestellen, zodat ik geen gedoe met kabels zou hebben, mede omdat ik de zithouding prima vind zoals hij is.
Ik ga niet off road, behalve wegopbreking e.d., maar dat deed ik met de VFR ook.
Nooit problemen gehad.

Ik heb juist geen problemen met keren op de Tracer, heerlijk veel controle en je kan hem mooi onder je weg duwen op lage snelheid, misschien zijn mij armen een stuk langer?
Ik ben 1,85 met relatief lange armen...(mouwen zijn vaak te kort met standaard maten)
 
Hoi allemaal, de 1RC-274M0-00 voetsteunen vind ik ook interessant.
Die zouden dan binnenkort ook wel eens op deze Tracer kunnen zitten..

Heb de Tracer sinds april dit jaar en heb er ruim 4000 km mee gereden.
Heb hiervoor naar alle tevredenheid een Thundercat gehad,
Maar na zoveel jaar toch iets anders, wat meer rechtop
en voor mij was de Tracer de juiste keuze.

Wat kleine aanpassingen gedaan, zoals
Michelin MP4 erop, Barracuda LED knippers
en Puig scherm en kentekenplaathouder.
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan