Vacuumkraan permanent open?

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Liep de parkeerplaats op om op de motor te stappen, tref ik een flinke plas benzine onder de motor aan. Met de tools die ik standaard onder mijn buddy heb gelijk de tank eraf geschroefd, zie ik dat tussen het einde van de benzineslang en de koppeling voor de vlotterbak/benzinetoevoer carb benzine lekt. Hoofdkraan van de tank dichtdraaien en het lekken stopt. Slangetje snel een lektest op gedaan door 1 einde met mijn vinger dicht te doen en op het andere te blazen, hoorde nergens iets sissen. Slangklem gecheckt, rubber was wel zacht t.o.v. rest van de slang maar zat goed strak.

Afin, snel naar huis gereden en alles gedemonteerd, kwam het bij me op dat wellicht de benzinetoevoer permanent open blijft staan richting carb. Als de vlotternaald dan de boel gesloten houdt komt er vlak voor de vlotterbak overdruk -> lek. Als de hoofdkraan dicht is komt er geen benzine uit de vacuümkraan (door Yamaha fuel pump genoemd in het WPHB) , echter draai ik de kraan open dan komt er continu een flinke straal uit. NB: Alleen de toevoer naar de pomp is gemonteerd, de vacuümslang vanaf de inlaatrubbers en de benzineafvoer zijn afgekoppeld. De pomp heeft geen keuze tussen PRI, RES en normaal.

Het WPHB van Yamaha zegt enkel dat als er geen brandstof uit de pomp komt terwijl de startmotor wel ronddraait (= vacuüm), de pomp moet worden vervangen. Nergens staat iets over de situatie die ik beschrijf. Mijn vraag is dus: hoort een vacuümpomp/kraan benzine te geven zonder vacuüm, en zo nee, dient dan de gehele pomp vervangen te worden of kan ik deze ook open schroeven en de membranen vervangen? Het benzineslangetje vanaf de pomp gaat sowieso vervangen worden :P

Alvast bedankt!

Motor is een Yamaha SZR660 1997
 
Laatst bewerkt:
Het is geen vacuümbediende kraan maar een pomp. Dat 'ie doorloopt zou dus best kunnen. Maar dan zou er nog geen plas benzine onder de motor moeten liggen, natuurlijk.
Mijn SZR lekt ook benzine als 'ie op een aanhanger staat te hobbelen.
Kun jij jouw hoofdkraan bedienen als de tank gewoon gemonteerd is?
Zo ja, dan hoor ik graag hoe je dit gedaan hebt. :P
 
Het is geen vacuümbediende kraan maar een pomp. Dat 'ie doorloopt zou dus best kunnen. Maar dan zou er nog geen plas benzine onder de motor moeten liggen, natuurlijk.
Mijn SZR lekt ook benzine als 'ie op een aanhanger staat te hobbelen.
Kun jij jouw hoofdkraan bedienen als de tank gewoon gemonteerd is?
Zo ja, dan hoor ik graag hoe je dit gedaan hebt. :P

Helaas niet tijdens het gemonteerd zijn, wel als ik m losschroef en een klein stukje optil, net zodat ik erbij kan en de slangetjes niet losschieten. Kraan open = lek, kraan dicht = geen lek.

Ik heb het pompje even opengeschroefd en vond wat viezigheid aan de kant van de brandstoef toe- en afvoer (niet het vacuummembraan).
 
Helaas niet tijdens het gemonteerd zijn, wel als ik m losschroef en een klein stukje optil, net zodat ik erbij kan en de slangetjes niet losschieten. Kraan open = lek, kraan dicht = geen lek.

Ik heb het pompje even opengeschroefd en vond wat viezigheid aan de kant van de brandstoef toe- en afvoer (niet het vacuummembraan).
Dat ie niet meer lekt als de kraan dicht staat is logisch, de rest (slangen, pomp, carb) zit immers allemaal 'na' het kraantje.
Wellicht dat de viezigheid net te veel was en het doorlopen veroorzaakte.
Desalniettemin zou je ook de vlotter(naald) kunnen checken, want die zou het ook goed af moeten kunnen sluiten.
Oh en het is verstandig om te controleren of er ook benzine rechtstreeks de cilinder in is gelekt, zodat het nu in de olie zit!

Ik ga op de mijne een los kraantje zetten denk ik, voor als ie op de aanhanger gaat.
 
Laatst bewerkt:
Aan de olie geen benzine te ruiken, zit er net vers sinds vrijdag in. Heb nu na het schoonmaken van de pomp een nieuw benzineslangetje en slangklem geplaatst, laat de motor nu even staan met de hoofdkraan open en kijken wat er gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan