Opknappen xt250 1983

michawilden

MF'er
10 sep 2009
182
2
bleiswijk
Hallo allemaal,


Ik ben al tijden lid van het motor forum. Ik ben wel meer een meelezer dan iemand die veel reageert. Ik heb al zo'n 7 jaar mijn motor rijbewijs ( heb op exact dezelfde dag mijn profiels hier aangemaakt) en heb in de loop der tijd een aantal motoren weten te slijten op mijn eerste motor na. Een xt250. Ik heb hem nog voor het behalen van mijn rbw gekocht om in de buurt mee rond te rijden en een beetje te crossen. Toen der tijd voor 350 euro gekocht.

In de jaren tussen nu en toen heb ik onder andere een zxr400, twee keer een xs400, een sr250, een sr125 en een bmw k75 gehad. Misschien nog wel een motor die ik vergeet. Meestal had ik ze niet langer dan een jaar. De k75 is er nog steeds in mijn bezit, dit was vroeger de motor van mijn moeder. Eigenlijk ben ik altijd een vervent sleutelaar geweest en heb ook meerdere projecten gedaan. Ik heb samen met een vriend een caferacer gemaakt van een sr250. Dit beviel zo goed dat we vaker projecten aangepakt hebben. Hier een afbeelding van de sr die we hebben opgeknapt. Heb weleens vaker een foto hier online gezet dus misschien komt ie weleens bekend voor bij iemand.

flc1og.jpg


Hiernaast weleens een kreidler opgeknapt:

15zgx2q.jpg


Nu ben ik iemand die het leuker vind om te sleutelen dan om te rijden dus meestal als een project af is dan gaat het lijdend voorwerp ook weer de deur uit om ruimte te maken voor het volgende project. Na de kreidler te hebben verkocht ( begin 2016) heb ik besloten om de xt250 aan te pakken.

Foto's van de xt250 heb ik niet meer van toen. Ik heb hem toen der tijd gekocht in Capelle aan de Ijssel. Ik kende het model niet, had ook nooit gehoord van een xt500 en wilde hem alleen maar gebruiken om mee te crossen hier in de buurt. Hij was goedkoop in mijn ogen dus het leek me wel leuk. Bij de aankoop was de electra al slecht. De 6 volt installatie was genoeg om de voorlamp en de achterlamp aan te zetten maar meer deed het ook niet. Had ik ook niet nodig. De motor had geen originele demper en was al behoorlijk gebruikt, roestige spaken, roestig stuur, een versleten ketting en nog wat meer. Eigelijk in de 7 jaar dat ik hem in bezit gehad vrij weinig aan gedaan. Heb een keer de voorvork keeringen vervangen, ketting en tandwielen en het zadel en de uitlaat. Verder startte hij wel echt altijd. Ook na maanden stil staan in de winter deed hij het altijd weer na een aantal keer kicken. Het motor blok was ook echt niet kapot te krijgen. Op een gegeven moment werd hij me toch wel te slecht. Door weinig gebruik ( studeren, andere hobbies) sleet de motor een beetje vast. Wiellagers werden slecht, de kabels begonnen te blijven hangen en de achterrem bleef ook vast staan als je geremd had. Daarnaast waren de remmen altijd al een drama vond ik. Ik had mezelf altijd voorgehouden om hem een keer goed op te knappen maar het kwam er, mede door de andere projecten niet van. Hier een afbeelding van de laatste keer dat ik er echt mee gereden had.

hrh2si.jpg


2ecdys5.jpg


Dit was de zomer van 2014. Daarna is hij weggezet in de tuin waar hij de lente van 2016 onder het mos en planten weer tussen de brandnetels vandaan uit vandaan is getrokken. Helaas geen fotos van dit moment. Hier is hij compleet uit elkaar gehaald en is het project begonnen.

Het plan voor de xt is om hem weer origineel te krijgen. Caferacers zijn er al genoeg en de xt250 is in mijn ogen echt een zeldzaamheid aan het worden. Je komt ze wel tegen op mp maar je ziet ze nauwelijks rijden. Het mooiste is als hij weer in de buurt van de originele staat komt zoals hij er 33 jaar geleden bij reed. Wat ik er dan mee ga doen weet ik nog niet. Het in originele staat brengen probeer ik aan de hand van foto's online van de xt250. Hiernaast ga ik er een 12 volt installatie op zetten. De 6 volt installatie geeft een zwak licht en het laadcircuit werkte altijd slecht. Van het sr250 project heb ik nog een complete kabelboom en een ontsteking liggen. Deze is practisch het zelfde. Het enige verschil is dat de sr een electrische start heeft. Die komt er er niet op, ik hou de originele kickstart. Dit houdt wel in dat ik de lampen en de accu moet vervangen voor 12 volt maar dat is wel te doen. Verder zorg ik ervoor dat hij in goed rijdende staat is.

Nu heb ik geen fotos van de demontage of de staat van de onderdelen zoals ze waren maar ik kan je vertellen dat ze slecht waren. Alles is ontdaan van roest en is voorzien van een nieuwe laag primer en hoogglans zwart. Beginnende met het frame.

mk7sb6.jpg


Frame was zelf in prima staat. Schroefdraden waren allen goed en op oppervlakkige roest na viel er weinig op aan te merken. Doordat de carb een tijdje niet goed afsloot heeft hij wel benzine gelekt op een deel van de achterbrug. Hierdoor was de verf wel gaan bladderen op een gegeven moment maar dit gaf niet. Bij de demontage zijn trouwens alle losse moertjes, boutjes ringetjes en veel losse onderdelen naar de verzinkerij gegaan. We hebben alles bij Galvame in Rotterdam laten verzinken. Onze eerdere ervaringen hier mee zijn goed dus we hebben er gewoon weer voor gekozen om het hier te laten verzinken. Dit kostte 90 euro. Wat nog redelijk duur was maar een koopje als je het vergelijkt met andere onderdelen kopen op b.v. csmnl.

x4eqrn.jpg


Tot zover de eerste post. We zijn al iets verder met het monteren van de complete motor maar hou jullie het volgende deel nog tegoed. Zal proberen in elk geval wekelijks een updat te geven van de vorderingen. Het plan is om hem voor 2017 klaar te hebben. Als alles mee zit moet dat ook wel gaan lukken. Het monteren zal het probleem niet zijn. Het enige waar ik me zorgen om maak is nog de electra. Het geheel komt van een donor sr250 af. De electra deed het allemaal goed maar de motor zelf liep slecht. Nu kan dat aan het blok liggen maar ook aan de ontsteking dus ik hoop dat het straks allemaal in 1 keer gaat werken. Mocht het niet zo zijn dan geeft dat niet heel veel. Ondertussen aardig wat ervaring opgedaan met de kreidler waarvan de complete kabelboom zelf is aangelegd en bij de sr250 hebben we ook redelijk veel electra moeten aanpassen maar ik bespaar mezelf liever die electrische rompslomp.
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk ding!
Misschien kun je er de voornaaf/ankerplaat van een jawa 638 (dubbeloplopende trommelrem, werkt best goed) op zetten?
Ik heb destijds zo'n setje aan een eigenaar van een 3TA gegeven(zelfde probleem) en die remt nu ook goed.
 
De Jawa naaf is altijd nog een mogelijkheid. Ik heb nu in eerste instantie de naaf weer schoongemaakt en ga ze voorzien van andere remschoenen. De naaf was al behoorlijk vies van binnen en ook de remvoering was niet top meer. Achter remde hij nog wel prima. Hoop dat dat een beetje remt straks. Als het prima remt dan laat ik het zoals het is. Sowieso zijn trommelremmen nooit super
 
De achterveer van de brommert was nog in redelijke staat. Met redelijke staat bedoel ik meer werkende staat en niet uiterlijke staat. De demper zelf had last van opppervlakkige roest en de veer was helemaal niet meer mooi. Hij was al uit elkaar gehaald om delen ervan te laten verzinken dus dit was mooi het moment om hem op te knappen.
Ik heb voor het ontroesten gebruik gemaakt van azijn. Ik ben liever lui dan moe dus ik heb zo'n 20 liter schoonmaak azijn gekocht. Kostte ongeveer 12 euro. Ik gebruik dan een lange houten bak waarin ik een waterdicht zeil leg. De bak is precies zo groot dat de uitlaat in de bak past. Door eerst alle losse roest te verwijderen en het daarna in de azijn te leggen heb je na een week brandschone onderdelen. Waaronder ook de veer van de demper. Na het schoonmaken met dasty en ontvetten kan hij gespoten worden.

2ccth8l.jpg


Samen met de gespoten demper,

nnsgtd.jpg


Kan hij dan in elkaar worden gezet tot een mooi werkende schokdemper. De demper dempte goed maar zal niet meer de werking hebben die hij voorheen had. Bijvullen is echter geen optie aangezien hij niet uit elkaar te halen is zonder het juiste gereedschap ( of misschien is ie niet eens uit elkaar te halen). Samen met de verzinkte parts kwam er een mooi dempertje uit.

21alb3o.jpg



In het frame, samen met de achterbrug en de achterbrug as ziet het er zo uit.

2mow594.jpg


Hier zie je de as in de achterbrug. Dit was om het even te proberen en even om te kijken of alles nog klopte. Bij het uit elkaar halen hebben we geen fotos gemaakt en moeten we met de tekeningen van csmnl uitvogelen hoe alles ongeveer in elkaar zit. De achterbrug moet er sowieso weer uit omdat deze as ook nog door het blok heen gaat.

eiuukz.jpg


Sowieso moet het geheel er nog een keer uit omdat de luchtfilter kast er ook nog in moet. Dan zit de achterveer helemaal in de weg en die moet er gewoon volledig uit worden gehaald. Maar voor nu is het even kijken hoe het zit en hoe het staat. Daarnaast is het ook leuk om te zien dat het allemaal zo mooi wordt. De eeste maanden ben je alleen maar bezig met onderdelen schoon te maken, ontroesten, weer schoon maken en te spuiten. Zit behoorlijk veel werk in dus als je dan eindelijk een keer kan monteren dan is dat ook wel heel leuk om te doen.

Ook de ketting spanner zit er op. Zo'n beetje het enige onderdeel van staal aan de motorfiets die niet geroest was, de reden daarvoor was dat ie onder een dikke laag van blubber, vet en weet ik veel wat verstopt zat. Meestal gebruik ik daar oude benzine en een tandenborstel voor om dat weer helemaal schoon te maken.

2akjj0z.jpg


De spanner kan er wel lekker op blijven zitten dus die is maar gelijk op zn plek gezet en die komt er niet meer vanaf.
Ben ook nog een avondje zoet geweest met de uitlaat spuiten. Ik heb ooit een keer tweedehands een uitlaat gekocht voor de xt. Deze was in goede staat en inclusief de hitteschildjes. Helaas was het na 4 jaar een stuk slechter eraan toe zoals je kan zien op de foto van de xt waar hij nog in elkaar staat. De bocht was behoorlijk geroest. Ik heb ooit weleens een poging gedaan om hem weer zwart te krijgen. Oa met hittebestendige verf en met kachelpoets van zebraline. Maar ik denk dat ik dit gewoon nooit echt goed had aangepakt aangezien ik hem gewoon met een staalborstel ontroeste en daarna gelijk spoot. Nu wilde ik het wel beter aanpakken.

Zoals al beschreven had ik de uitlaat een week in de azijn gelegd dus de bocht en de demper waren weer helemaal van kaal staal. Omdat er een m6 boutje afgebroken was heb ik een nieuw moertje er op gelast om de hitteschildjes nog te kunnen bevestigen. Daarna heb ik nog een keer de demper opgeschuurd en ben ik hem gaan opwarmen. Ik heb deze keer gekozen om vht verf te gebruiken. Von het wel aardig prijzig maar de ervaringen online waren lovend dus durfde het wel aan om een keer te proberen.

cjpjt.jpg


Ik heb heel goed de gerbuiksaanwijzing van de verf gevolgd. Eerst opwarmen en daarna spuiten en dat in stappen herhalen met steeds hogere temperatuur. Nu heb ik geen temperatuur sensor en ook geen mooie oven waar de uitlaat in past dus heb ik het moeten doen met een verf pistool. Ik vond de verf heel goed dekken. Zelfs de eerste laag maakte de uitlaat al compleet zwart en hij zag er na een aantal lagen echt heel mooi uit. Een nette matte laag zwart wat goed zal staan op de brommer.

nyu4pw.jpg


Ik had voor het motorblok ook gelijk vht verf besteld. Het motorblok wordt ook niet gedemonteerd maar blijft lekker in elkaar omdat hij goed werkt en dan kan ik ook gelijk het motrblok in 1 keer goed spuiten. Ik ben wel benieuwd naar hoe de verf zich houdt. Ik verwacht alsnog geen wonderen van de verf maar verwacht wel dat het langer houdt dan de motip die ik voorheen gebruikt heb maar dat zal de tijd leren.
 
Die SR250 heb je mooi verbouwd. Die van mij is bijna klaar, zaterdag bandjes erom. Die is alleen niet verbouwd, maar wel helemaal uit elkaar geweest. Ik ga dit ook volgen.
 
Bij mij is de sr ook helemaal uit elkaar gegaan. Heb daar ook een verlag van bijgehouden. Kijk maar op sr250.nl We hebben daar het frame van verlast om de achterrem te verplaatsen. Dit was nodig om de accu onder de achterbrug weg te werken. Ook hadden we aan de achterkant van het frame zo'n boog geplaatst. Ik verwacht bij dit project minder werk aangezien we alles origineel houden en er dus nergens gelast hoeft te worden of nieuwe onderdelen moeten worden gemaakt. Uiteindelijk ging er bij ons veel werk zitten in de aanpassingen zoals het zadel en de accu bak. De sr rijdt trouwens nog steeds rond in Amsterdam. Hebben die twee jaar geleden verkocht. Kans is bestaat dat dat met de xt ook gaat gebeuren.
 
Als alles doorgaat van het weekend kijken naar een xt400 ( model 250-550) opknapper.
Kende ik helegaar niet.
Zal in de offroad/sm topic wel wat vragen stellen om dit niet te vervuilen.

Hippie
 
Laatst bewerkt:
Kende de xt400 ook niet eerlijk gezegd. Die heb ik al helemaal nooit zien rijden. Nu kom ik de xt500 ook niet vaak tegen. Heb wel vaker mensen gehad die onwijs enthousiast over de motor zijn (vaak omdat ze denken dat het een xt500 is) Ik had een keer een buitenboordmotor te koop en die mensen liepen gelijk door naar de xt in plaats van de buitenboordmotor liepen en vonden hem echt helemaal te gek. Allerlei vragen over gesteld en nog een tijd over gepraat. Uiteindelijk hebben ze de buitenboordmotor ook meegenomen :p
 
Hier was ondertussen ook hard gewerkt aan de wielen. In eerste instantie was het plan om alle spaken los te krijgen en deze op te knappen en te laten verzinken. Helaas dacht de roest duivel hier anders over. Het los halen liep namelijk compleet spaak. Ongeveer de helft van de spaken brak af en gaf ons geen andere keuze dan op zoek te gaan naar andere spaken. Nu vond ik ze op csmnl redelijk duur. Ook Kedo vond ik prijzig. Op ebay had ik ze gevonden voor het achterwiel voor minder uit de USA maar niet gelijk gekocht. Ben hem wel gaan volgen. Op een gegeven moment was de prijs verlaagd van de spaken en heb ik maar gelijk toegeslagen. De velg was nog prima en met een vers gespoten naaf zag het er alweer prima uit. Ook maar gelijk voorzien van nieuwe lagers aangezien de oude meer kwaad deden dan goed.

ifq2yw.jpg


Het inspannen hebben we zelf gedaan. Had al redelijk wat ervaring opgebouwd met het inspaken van de kreidler wielen en van een Puch mv50 die we ook tussendoor even hebben opgeknapt. Vervuiling van eigen topic mag wel:

27xmfte.jpg


Dit was een project die ik op mn 18e een keer heb aangepakt en nog steeds, met misschien 50 km meer op de teller, hier in de schuur weg staat te stoffen. Hij is van mn pa maar die wil hem niet weg doen. ( maar ook niet gebruiken).

De band op de achtervelg was nog in goede staat. Hij heeft nog genoeg profiel dus ik ga het er gewoon nog mee proberen. Mocht hij toch niet meer bevallen dan ga ik hem alsnog vervangen. Doe het vervangen zelf met wat stevige bandenlichters en wat spierballenwerk.
Voor de voorvelg hadden we in eerste instantie hetzelfde plan. De velg was nog netjes dus we dachten gewoon met nieuwe spaken een mooi wiel te krijgen. Nu stond er op mp een xt250 wiel in goede gebruikte staat voor 40 euro. Spaken doen nieuw al het dubbele dus de keuze was snel gemaakt om dan met een goed gerbuikt wiel verder te gaan.

evc1hv.jpg


Hier zie je hem al in de voorvork zitten. Ik ben al een stuk verder met het project dan dat ik met deze pagina ben. Het voorwiel bleek echt in hele goede staat te zijn. Spaken die erop zaten zijn van rvs en de naaf was nog heel netjes. Klein beetje vliegroest op de remtrommel maar meer niet dus daar waren we heel erg blij mee. En het bespaarde weer een paar uur met de velg weer inspaken en spannen dus dit was een goede koop.
 
ben ook zoet geweest met het motorblok. De motor was origineel ook zwart dus dat heb ik weer gedaan. In de loop der jaren is een keer de cilinderkop vervangen voor een sr250 kop. Bij het vervangen van de uitlaat braken de beide uitlaat tap einden af en heb ik er een andere kop voor moeten kopen. Deze was dus niet origineel zwart.

Aangezien het blok goed lopend was heb ik het in elkaar laten zitten. Hij zweette hooguit een beetje bij de cilinderkop maar dat neem ik voor lief. Na de motor heel vaak grondig schoon te hebben gemaakt en compleet te hebben opgeruwd heb ik hem gespoten met vht motorblok lak. De koelribben van de cilinderkop heb ik van te voren geschuurd zodat ik na het aanbrengen van de lak laag hooguit een klein deel hoef weg te schuren.

8yc87s.jpg


Bij het opbouwen van het motorblok zijn weer de nodige onderdelen erop gezet. De klepdeksels( deze zijn gepolijst), de carterdeksel ( hiervan zijn de letters in rood geaccentueerd) en de kabelhouders voor de kleplichter.

mvlv0h.jpg


Het blok zit er in mijn ogen onwijs netjes uit. Ben benieuwd hoe goed de verf gaat houden. Nu ga ik er straks natuurlijk niet lomp mee doen maar hij zal ongetwijfeld een keer een stootje krijgen.

1z2zrli.jpg


Verder komt de kickstarter er weer op en moet ik nog een kabel voor de kleplichter zien te regelen. Ik heb als het goed is meerdere setjes kabels( van de sr250 en xt250) dus ik kijk wat ik nog overhou na de restauratie om te gebruiken voor de kleplichter.
 
Heel mooi. Hoewel er mooie cafe-racers en andere zelfverbouw projecten zijn, moet je een XT gewoon XT laten. Zonde om de zaag er in te zetten.

Ik heb destijds van mijn DT het achterwiel opnieuw gespaakt met spaken van Yamaha, gewoon besteld bij de dealer. Ik kan me niet meer herinneren dat de spaken toen de hoofdprijs hebben gekost. Heb de spaken per 4 gewisseld, zodat het wiel niet geheel opnieuw uitgelijnd hoefde te worden.

Ik weet niet of je al bekend bent of interesse hebt in de XT club. Een enthousiaste club met diverse evenementen.
 
Laatst bewerkt:
Bij csmnl kosten ze iets van 90 euro. Ik vind dat redelijk duur voor een set spaken met nippels maar misschien ben ik een beetje verwend met brommer prijzen waar je 20 euro voor een set betaald. De truuk om ze per 4 te wisselen is wel een goeie. Ik heb alleen de achternaaf moeten spuiten dus heb ervoor gekozen om hem eerst helemaal uit elkaar te halen.

Ik heb wel gehoord van de xt club ja maar er verder nooit zo over na gedacht om lid te worden. Ben ook meer een sleutelaar dan een rijder :p
 
Heb van de week ook de carburateur weer in elkaar gezet. Vond het wel spannend want ik ben altijd bang dat ik na een tijdje toch onderdelen kwijt ben geraakt of dat bij het verzinken een klein schroefje in de trommel achterblijft ofzo. Ik hou alles altijd wel mooi in bakken en in chinese eetbakjes maar de schuur is altijd in gebruik door meerdere personen en die willen nog weleens wat weghalen of per ongeluk op de grond laten vallen.

akd8n7.jpg


Gelukkig waren alle complexe schroefjes aanwezig. Ik vind nu acheraf het verzinken niet de meest mooie optie. Denk dat een metaalbewerking waarbij het materiaal een meer geel/groene kleur krijgt wat mooier is. Zo worden ze origineel ook geleverd als je een carb nieuw koopt.

25ixith.jpg


De carburateur is van binnen wel helemaal schoon gemaakt. Zat een kleine aanslag in de carb zelf en het gat van de sproeier was niet helemaal mooi rond meer dus die is schoongemaakt. Alle andere kleine kanaaltjes heb ik doorgespoten met lucht om zeker te zijn dat ze open zijn. Dat wordt de boel wel weer even afstellen als het allemaal in elkaar zit.

addidy.jpg


Heb ook nog een beetje moeite gestopt in het dekseltje aan de bovenzijde. Die heb ik lichtelijk gepolijst net als de vlotter deksel. Maakt hem toch net even wat mooier. Door het verzinken was de as die de gasschuif bedient te dik geworden. Die heb ik met een waterproof schuurpapier iets opgeschuurd zodat de zink laag eraf ging. Daarna schoof hij er weer lekker makkelijk in.

Het mooie aan de carburateur vind ik is dat ie er redelijk complext uit ziet. Het is ook geen cv carburateur. Er zit een gasschuif in die omhoog word getrokken met een hevel, die zit weer op de as gemonteerd. Bij de sr250 zit een cv carburateur met een vlinderklep. Ik weet niet waarom ze er voor kiezen om bij de xt een andere carb te plaatsen maar dat zal wel te maken hebben met de vermogensafgifte. Mooie feature aan de carb is dat er een extra benzine pompje op zit. Als je in 1 keer gas geeft spuit hij een extra hoeveelheid benzine in via een membraam pompje aan de onderzijde van de carb.

2gy2ekj.jpg


Hij wordt nog niet gemonteerd. Moet eerst nog de vlotterhoogte afstellen en kijgen of hij niet lekt. Op het laatste lekte de carb heel langzaam benzine. Zou het zonde vinden als ik straks lak schade heb aan het frame of motorblok omdat er benzine overheen is gelekt.

Volgende keer hou ik me bezig met de electra van de motor. Moet even een plek gaan vinden waar ik de spanningsregelaar ga plaatsen. Bij het originele 6V systeem zit er een simpele diode ter grote van een postzegel maar de spanningsregelaar is wat groter en wil ik niet onder de tank paatsen vanwege de warmte.
 
Ook nog even een paar uurtjes zoet geweest met de cockpit. De cockpit is lekker spartaans, een toerenteller en een kilometerteller. Beide gelukkig in goed werkende staat.

15nlglu.jpg


Ondertussen toch wel aardig wat km´s op de teller staan. Teller is voorzien van een laagje matzwart omdat de behuizing niet meer op te poetsen was. Ziet er zo weer prima uit.

24440pj.jpg


Het rvs ringetje is er ook afgeweest om op te poetsen. De rubbers heb ik ingesmeerd met vaseline om het wat donkerder te krijgen ipv grijzig.

De toerenteller is in mindere staat. Er is denk ik ooit een keer een spinnetje in gekropen oid want van binnen is de teller een beetje vies.

a41iky.jpg


Helaas kon ik de teller niet uit elkaar halen. Weet ook niet goed hoe hij uit elkaar moet maar het vuil stoort me wel aangezien de andere teller van binnen brandschoon is.

21cuxd1.jpg


De achterkant van de teller ziet er zo uit. Omdat ik van 6 naar 12 volt ga moet ik alle lampjes vervangen. Dat is het probleem niet. De stekker van de xt cockpit is hetzelfde als de stekker van de sr cockpit. Ik kan dus de xt cockpit zo op de sr250 draadboom aansluiten. Ondanks dat de stekker precies hetzelfde is zitten de draden anders dus ik heb nog de losse contactjes uit de stekker geduwd en op hun juiste plek geplaatst zodat straks in elk geval m´n lampjes gaan werken zoals ze moeten.

2dmgx74.jpg


Het geheel ziet er nu, op een vers gespoten grondplaat, zo uit:

jactoj.jpg


fuwdp5.jpg


Ziet er weer mooi fris uit en werkt hopelijk ook allemaal goed. Bij de oude draadboom klopte er niks van en werkte er ook bijna niks. Deze was zo gestript dat je het beter een draadstruik kon noemen. Nu hebben de cockpit lampjes van het grootlicht en de neutraal nooit gewerkt. Kan nog zijn dat het aan de sensor in het blok ligt dat de neutraal lamp niet werkte maar dat zien we wel als alles in elkaar zit. De cockpit is in elk geval af en kan gemonteerd worden.


Naast de cockpit heb ik nog naar de rechter stuurhendel gekeken.

4rxnwo.jpg


v4cojn.jpg


Behoorlijk lelijk en vies dus. Heb alles losse verf en corrosie eraf geschuurd met korrel 240 en daarna nog een keer met korrel 600 zodat hij spuit klaar was. Met een laagje primer en zwart kon hij dan weer mooi tevoorschijn komen.

rwkx0i.jpg


De stickers heb ik afgeplakt net als het rode vakje. Het rode vakje heb ik nog een keer met een kwastje extra rood gemaakt. Dit is nog over van het kreidler project dus er zit nu een heel klein beetje Duits in de Japanner.

Het schuifje heb ik nog wat opgepoetst met auto wax en deze ziet er met een vers schroefje nu zo uit:

nqd9ba.jpg


Het onderkantje heb ik ook meegespoten en heb het even voor het geheel plaatje in elkaar gezet:

qphumf.jpg


Nu heeft de xt aan de rechterzijde alleen een dodemansknop en aan de andere kant zon beetje het gehele knoppenspel wat een motor normaal heeft, de lichten aan uit, groot licht, klein licht en position licht. Ook de knipperlichten en de toeter zitten hier. Bij de sr zitten de knoppen verdeelt over twee stuurschakelaars dus ik moet straks nog goed gaan kijken hoe de electra gaat lopen en of ik dit nog met stekkers kan doen of dat ik moet gaan strippen. Hoop dat de stekkers redelijk overeen komen met elkaar.

Laatste onderdeeltje is de remhandle houder? Weet niet of hij zo heet. Deze kon gelijk een laagje zwart krijgen omdat deze eigelijk nog heel netjes was.

2hi5s14.jpg


Moet hier nog twee draadjes aan solderen voor het de remlicht sensor of nog kijken of ik een andere sensor heb liggen maar dat is een kleine moeite.
 
Voor de paar spaarzame, en hopelijk extra paar stille meelezers die alweer op het puntje zitten van hun stoel voor de volgende updat sinds gisteren heb ik hier de volgende. Nu denken jullie waarschijnlijk dat ik niks te doen heb in mijn vrije tijd dan sleutelen en updates geven dat klopt ook wel redelijk. Ben klaar met mijn master scriptie en wacht tot ik groen licht krijg om af te studeren. Daarnaast doe ik ook aan hockey em kitesurfen maar daarvoor staat er niet genoeg wind en hockey is maar twee avonden in de week.

Deze update is al van een aantal weken geleden. Heb nieuwe balhoofdlagers geinstalleerd.

2my2i5c.jpg


Lagers waren in redelijke staat maar worden toch vervangen. Ik weet niet hoeveel km ze er al op hadden zitten maar ik gok dat ze er al heel erg lang op zaten. Samen met de kroonplaat en de tripple tree:

296iu5s.jpg


Samen met de voorvork erin lijkt het ineens weer een beetje op een motorfiets.

35hehhw.jpg


De voorvork poten hebben origineel gepolijste ribben dus dat doen we dan ook mooi op de motor.

2hppnvc.jpg


De voorvork poten zijn zelf nog goed maar de delen die tussen de kroon plaat en de tripple tree zitten zijn aangetast door roest. Nu had ik de keuze om ze te laten hard verchromen maar dat zou alleen maar esthetisch. Onder de hoezen zijn de voorvork poten mooi chrome. Om 150 euro te betalen voor iets wat niet functioneel is vind ik zonde. Hou wel vaak mp in de gaten voor een mooi setje poten maar die vind je helaas niet snel voor een redelijke prijs.

27y2uit.jpg

Het blok hebben we er ook al ingehangen om te kijken hoe het staat. Nu lijkt het echt weer op een motor.

350nord.jpg


Voor het blok moest de as va de achtervork er ook weer uit dus was even klooien om dit weer als 1 geheel er tussen te proppen. Het motorblok gaat er als eerste in voor de wielen omdat we zo het motorblok gewoon op de grond kunnen laten staan. Dat scheelt het blok op een kratje leggen.

i5q06e.jpg


Ziet er wel weer mooi uit. Na al die maanden van borstelen, schoonmaken, ontvetten en spuiten ben je op zon moment wel weer trots op het werk. Blok is gelijk overal vast gezet waar het vast moet staan.

wv8tpd.jpg


Achterwiel er ook weer in met het achtertandwiel en een vers verzinkte achteras.

21o3ekg.jpg


Voorwiel er ook gelijk ingejetst. Het is wel lekker makkelijk monteren allemaal, Alles is schoon, gespoten en past ook gelijk.

13yl4sg.jpg


Het geheel ziet er nu zo uit:
13yl4sg.jpg


Het kan in elk geval weer rollen en de schuur waar alle onderdelen in liggen is weer een stuk leger. Wat er ook behoorlijk in de weg was was het voorspatbord, deze er als laatste ook maar op gezet:

2hxpvlf.jpg


Tot zo ver de update. Loop met het project zelf nog iets voor op dit verslag. De komende week ga ik een 12 V accu kopen en de electra installeren. Zal wel lastiger gaan dan het lijkt want er moet veel worden aangepast.
 
3 werf hulde voor dit project!

Maar geen wind om te kiten???? Ik was fanatiek kiter maar weer terug sinds 2 jaar bij het windsurfen op mijn homespot Hoekipa, anyhow woensdag nog heerlijk gesurfd en afgelopen weekend was het ook goed bal, zelfs 9 kiters door de kustwacht gered thv de maasvlakte!

En nu weer terug naar de opbouw, eigenlijk wordt deze te mooi, lekkere fietsjes om mee offroad te baggeren.
 
@surfroy. Het liefste zou ik ook elke dag kiten maar zon beetje de hele maand september was er weinig wind vandaar dat het project lekker hard loopt de laatste tijd. Ik kite bijna altijd op Kijkduin, wel druk tegenwoordig want de zandmotor wordt steeds kleiner waardoor het overgrote deel op zee zit.

Het lijkt me ook nog leuk als hij straks af is en het is nog mooi weer voor een zonnig ritje oid. Crossen ben ik er niet mee van plan. Dat vind ik een beetje zonde. Misschien als hij weer wat viezer is geworden na een tijd rijden dat ik hem dan wel mee door de blubber ga halen. Maar mezelf kennende hou ik hem zo schoon mogelijk :p.

Bedankt voor de complimenten. Ik vind het leuk om te horen dat ik het goed aanpak. Vind ook dat zo'n project goed aan moet worden gepakt en de motor verdient het ook. Heb in alle jaren zoveel lol met deze machine gehad.
 
In de laatste update heb ik aangegeven dat ik verder zou gaan met de electra. Dat is ook geschied. De kabelboom van de sr250 is erop gelegd. De voorziene problemen waren dat de bobine anders zou zijn en dat de cdi en de spanningsregelaar een plek moesten krijgen.
Na lang proberen en veel proppen hebben we de volgende constructie bedacht:

2qb94z5.jpg


De bobine zit in het midden van het frame. Het was eigelijk de enige plek die kon waarbij hij nog onder de tank viel. We hebben er wel twee plaatjes voor moeten maken omdat de originele 6V bobine een stuk kleiner is en andere bevestigingspunten heeft. De cdi pastte mooi naast het frame onder de tank rubber houder. Daar hebben we een gaatje voor geboord en gemonteerd met een m6 vanuit de binnenkant.

De cdi was minder makkelijk weg te werken. Bij de Sr250 zit de spanningsregelaar onder de carburateur\luchtfilter. Helaas is dat bij de xt niet mogelijk omdat de luchtfilter een stuk groter is. Zat er eerst ook nog aan te denken om hem tegen de achterkant van het luchtfilter te plaatsen maar dat zag er niet mooi uit en dan zou ie onder de blubber/water komen te zitten als we ermee gaan rijden.

De plek die uiteindelijk gekozen is is aan de andere kant van het frame onder de tank:

2016_10_06_22_12_32.jpg


Ben nog niet heel erg te spreken over de plek die hij nu heeft. Hij moet wel warmte af kunnen geven en weet niet of dat hier wel zo goed lukt. Heb ook nog een andere optie en dat is helemaal onderaan het frame maar daar vangt hij dan weer water dus het gaat voor nu maar hier en in de gaten houden hoe warm het gaat worden.

Met de tank erop zie je er allemaal niks meer van dus dat is goed:

2016_10_07_14_35_06.jpg


Ik heb het alleen lastig gemaakt voor mezelf. De gas kabels liepen origineel op de plek waar nu de kabelboom zit dus het wordt een nieuwe route vinden voor de gaskabels of een beetje proppen/ aanpassen.

Omdat de spanningsregelaar direct op de draden uit het blok zitten heb ik er nog wel een extra paar draden moeten solderen om hem daar te kunnen plaatsen. Nu is de draadboom sowieso erg kort. De bedrading naar de achterlichten en achter knippers moeten verlengd worden hierdoor. Een sr250 is maar een kort choppertje en de xt is een stuk langer. De bedrading haalt het ook maar tot aan de accu plaats. Opzich prima. Hier zit ook gelijk de enige zekering.

2016_10_06_22_12_42.jpg


(voor wie denkt, "worden die foto's nu nog slechtere kwaliteit?" Ik moest even een dag met een oudere telefoon doen dus de kwalitiet die al laag was is even een paar foto's nog slechter.)
Hier moet ook de accu komen. Kan een klein accutje gebruiken. Heb geen startmotor dus heb niet heel veel vermogen nodig. Ga wel voor de maximale accu want het kan toch nooit kwaad. Ik koop een scooter gel accu. Die kan ik lekker neerzetten zoals ik wil.

2016_10_07_14_35_23.jpg


De bedrading die naar de achterlichten en knipperlichten gaan. Die bedrading is al verlengd vanuit het achterlicht maar moet nog aangesloten worden. Heb geen juiste stekker dus doe het met steek stekkertjes. Wil nu niet gaan klooien met kroonsteentjes.

2016_10_07_14_35_17.jpg

2016_10_07_18_58_19.jpg



De oplettende kijker had ook al het gereedschapzakje gezien. Geen idee of hij hier hoort. Ik heb het zakje uit de sr250 gehaald. Wel gaaf. Op elke steeksleutel staat yamaha.

Met de cockpit van de vorige keer op de kroonplaat zit het er weer heel netjes uit. Het contactslot is ook gemonteerd. Enige probleem is dat ik van deze de sleutel niet meer heb. Hij doet het wel met een andere sleutel mar dit is niet de juiste sleutel dus die kan je er weer uithalen als hij in z'n ON positie staat. Dit contactslot komt van de sr250. Die heb ik ooit als onderdelen motor erbij gekocht voor de caferacer. Deze was zonder kenteken en zonder sleutel. Ik heb ook nog de keuze om het xt250 contactslot te gebruiken maar deze heeft dan geen stuur slot en die wil ik eigelijk wel hebben dus moet nog een sleutel er op laten maken of geluk hebben dat ze wat hebben liggen bij en motorzaak.

2016_10_07_14_34_40.jpg



Dit draadboomdrama blijft er over. Met de stuurschakelaars van de sr250 blijven er geen losse stekkers over. Ik ga eerst een accu kopen en controleren of alles wel werkt voordat ik de stuurschakelaars van de xt op de draadboom ag aansluiten voordat ik het mezelf straks onnodig moeilijk ga maken.

2016_10_06_22_12_22.jpg


Nu de koplamp met glas. Daar moet ik straks nog al de kluwen van de draadboom bij gaan proppen. Wordt nog wat.

2016_10_07_14_34_53.jpg


Volgende keer heb ik een accu en ga ik nog kleine parts monteren. Het meeste is ondertussen gemonteerd dus dan blijven straks nog de kabels, de electra/stuurschakelaars en de tank over.

Tank ziet er nog heel mooi uit maar hij heeft twee kleine deukjes dus die moeten weg worden gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig :9 , alleen de foto's krijg ik niet te zien :?
 
Laatst bewerkt:
Nee, Heb ze al aangepast. Ik kreeg alleen problemen met tinypic dus heb een andere gebruikt maar nu heb ik alleen kleine afbeeldingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan