Rem vast tijdens rijden

Mich

MF veteraan
23 nov 2001
2.040
6
Huizen
Ik heb het volgende meegemaakt met mijn Multistrada 1100 welke ik een paar weken in bezit heb.
Ik reed op de snelweg en voelde dat de motor meer moeite kreeg om vooruit te komen. Meteen een afslag genomen en toen bleek de achterrem gloeiend heet is geworden. De remblokken waren helemaal versleten en de remleiding was (door de hoge druk?) gesprongen.

De achterrem heb ik eerder gecontroleerd en deze werkte prima. Ik weet zeker dat ik de rem niet heb gebruikt, het gebeurde op de snelweg na een km of 30 waarbij ik de rem de hele dag/rit niet heb aangeraakt.

Iemand een idee? Leiding, blokken ect kan ik vervangen, maar ben huiverig naar de oorzaak en dat het niet weer gebeurd?
 
Compensatiegaatje onder het vloeistofreservoir zit ws verstopt. Dat is het gaatje waardoor de remvloeistof terug het reservoir in stroomt zodra je de remknijper/rempedaal los laat.

Draai de bevestigingsbouten van de remklauw los en verdraai het wiel zodat de remklauw los komt van de vork/bracket. Laat de remklauw om de schijf zitten. Als het compensatiegaatje niet verstopt zit kun je door met de hand druk op de klauw te zetten de remzuigers terugduwen. Als dit niet kan zit het C-gaatje verstopt.
Remleiding aan de hoofdremcilinder (op het stuur) losmaken, vloeistofreservoir er af schroeven, met een tandenborstel eventuele vervuiling uit de hrc wegpoetsen zodat alles er schoon uit ziet, met een afgeknipte haar van een staalborstel het gaatje doorprikken, alles (dus ook het reservoir) schoonspoelen met remvloeistof, alles monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten en rijden *:)

Beter:

Er zijn mooie tooltjes verkrijgbaar die handig zijn bij het doorprikken/ontstoppen van compensatiegaatjes, maar met een staalborstelhaar kan het ook.
Waardeloos advies. Zowel algemeen, als voor deze situatie.

Nooit zitten wringen en drukken, met een klauw tegen remschijf. Veels te duur, die nieuwe remschijven.

Als je dat niet bedoelde, klopt je verhaal niet.

Daarnaast is de druk er al af, remleiding is nl gescheurd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Compensatiegaatje onder het vloeistofreservoir zit ws verstopt. Dat is het gaatje waardoor de remvloeistof terug het reservoir in stroomt zodra je de remknijper/rempedaal los laat.

Draai de bevestigingsbouten van de remklauw los en verdraai het wiel zodat de remklauw los komt van de vork/bracket. Laat de remklauw om de schijf zitten. Als het compensatiegaatje niet verstopt zit kun je door met de hand druk op de klauw te zetten de remzuigers terugduwen. Als dit niet kan zit het C-gaatje verstopt.
Remleiding aan de hoofdremcilinder (op het stuur) losmaken, vloeistofreservoir er af schroeven, met een tandenborstel eventuele vervuiling uit de hrc wegpoetsen zodat alles er schoon uit ziet, met een afgeknipte haar van een staalborstel het gaatje doorprikken, alles (dus ook het reservoir) schoonspoelen met remvloeistof, alles monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten en rijden *:)

Beter:

Er zijn mooie tooltjes verkrijgbaar die handig zijn bij het doorprikken/ontstoppen van compensatiegaatjes, maar met een staalborstelhaar kan het ook.


Brander boor setje waar je autogeenbranders (pitten ) mee zuiver maakt , deze zijn geribbeld en beschadigen de opening niet , het zijn geribbelde pennen.
En ik denk gemakkelijker als een staalborstel haar .

GREETZ
 
Terug
Bovenaan Onderaan