FIM en Dorna introduceren nieuwe Supersport 300 klasse

TheLith

Die hard MF'er
5 mrt 2010
543
111
De FIM en Dorna hebben officieel bekend gemaakt dat het World Superbike kampioenschap vanaf het seizoen 2017 uitgebreidt zal worden met een nieuwe FIM Supersport 300 klasse.

Motoren:
  • Honda CBR500R
  • Kawasaki Ninja 300 (EX300ADF)
  • Yamaha YZF-R3
  • KTM RC390
Wordt het WSBK nu echt de tegenhanger van de MotoGP met 3 raceklassen? En wat zullen de kansen zijn voor Nederlanders in deze klasse?
 
Laatst bewerkt:
Wordt een klasse voor rijders die geen geld hebben voor de veel te dure Moto 3 klasse.
Dus echt iets voor NL-ERS. Kan een leuke klasse worden, maar ik zie en hoor toch liever echte racers. Dus GP racers.
Hoop niet dat deze klasse ergens laat op een zaterdagmiddag wordt verreden,zo ergens anoniem wordt weggezet net als de Superstock 600 in het verleden.
 
Ik snap die CB500R ook niet zo. Ze hebben ook de CBR300R in het gamma, maar dat is wel een 1 cilinder.
De 500 krijgt wel een hoger minimum gewicht.
 
Hopen dat de motoren in het lichte segmemt naar een echt supersport niveau getilt worden ala de supersports 400 destijds. Dus upside down vorken, strakke remmen, raceclipons etc.. lijkt me voor de markt een leuke klasse
 
De FIM en Dorna hebben officieel bekend gemaakt dat het World Superbike kampioenschap vanaf het seizoen 2017 uitgebreidt zal worden met een nieuwe FIM Supersport 300 klasse.

Motoren:
  • Honda CBR500R
  • Kawasaki Ninja 300 (EX300ADF)
  • Yamaha YZF-R3
  • KTM RC390
Wordt het WSBK nu echt de tegenhanger van de MotoGP met 3 raceklassen? En wat zullen de kansen zijn voor Nederlanders in deze klasse?

Wordt dit echt beperkt tot deze types/merken? -O-

Ik ben wel van " verandering van spijs doet eten" :P

Zou het niet erg vinden als er dan zo een brommer langs zou komen :] i.p.v. de geijkte fietsjes :')

full

full
 
Volgens mij zijn genoemde motoren meer een gedachtegang. Ik hoop inderdaad niet dat het beperkt blijft tot deze 4...
 
Misschien leuk voor het doorgroeien in de WSBK. Maar zal dit ook aansluiting kunnen brengen naar de MotoGP?
 
Is dit een toevoeging van een klasse of komt deze in plaats van?
Nu heb je namelijk de Superbike, Supersport, Superstock1000 en de EJC-klasse tijdens een World Superbike weekend.
 
Is dit een toevoeging van een klasse of komt deze in plaats van?
Nu heb je namelijk de Superbike, Supersport, Superstock1000 en de EJC-klasse tijdens een World Superbike weekend.

EK Superstock 600 is dit jaar vervallen. Is weer een plekje beschikbaar dus.
 
Dus Honda mag 200cc meer hebben dan de rest? :?

Die zal ongetwijfeld beperkt worden op vermogen. De CBR300 is een 286cc 1 pitter, die het bijvoorbeeld behoorlijk aflegt tegen de 321cc 2 pitter Yamaha R3.

Er zullen wel nivellerende regels komen verwacht ik.

Als je naar de standaard homologatie vermogens gaat kijken zijn ze allemaal max 35kw...

Dit zal de reden idd wel zijn. Misschien nog een regel om het bruikbare koppel gelijk te trekken.
 
Laatst bewerkt:
en de nieuwe aangekondigde CBR250RR dan? dat is een 2 pitter. Voor de Europese markt een 300cc versie uitbrengen en ze hebben wat knaps ipv die veredelde lesmotor.
 
Goede zaak dit.
De moto3 is, zeker wanneer je internationaal mee wilt doen, zo verschrikkelijk duur, dat het voor de meeste coureurs onbetaalbaar is.
En dat zal echt niet alleen voor de Nederlandse talenten gelden.
 
en de nieuwe aangekondigde CBR250RR dan? dat is een 2 pitter. Voor de Europese markt een 300cc versie uitbrengen en ze hebben wat knaps ipv die veredelde lesmotor.
De CBR500R is natuurlijk veel interessanter voor de verkoopcijfers. :)
 
Vanaf welke leeftijd zou dit worden?

Er is nu wel een groot gat gevallen door het ontbreken van de moriwaki cup volgend jaar...
 
Vanaf welke leeftijd zou dit worden?

Er is nu wel een groot gat gevallen door het ontbreken van de moriwaki cup volgend jaar...

De FIM en Dorna WSBK hebben de oprichting aangekondigd van een nieuwe WorldSSP 300 klasse dat zal starten in 2017.

Deze nieuwe op productie-motoren geënte klasse is speciaal opgezet om beginners klaar te stomen voor het WorldSBK Championship om zo als kweekvijver te dienen voor nieuwe talenten in de hogere categorieën. Deze klasse zal ook een perfect podium voor de diverse fabrikanten moeten gaan vormen om hun nieuwe reeks lichtgewicht 300cc sportmotoren te promoten in de sterk opkomende markt van lichte sportmotoren. De 300-klasse zal geheel gewijd worden aan het opbouwen van rijderspotentieel en het ontdekken van nieuw talent vanuit de hele wereld.
De minimum leeftijd voor deelname aan de competitie is op 15 jaar gesteld.

Vito Ippolito, President van de FIM: “Dit nieuwe platform zal de perfecte omgeving vormen voor het ontwikkelen van toekomstig talent. Het is bedoeling om van de WorldSSP 300-klasse een benchmark te maken die de Nationale Kampioenschappen kunnen volgen. Wij willen een omgeving aanbieden die gereglementeerd is en relatief gelijk, waarin toekomstig talent kan groeien en waar fabrikanten de jonge coureurs kunnen begeleiden als ze hun eerste stappen zetten in de richting van de sterren-status."

Javier Alonso, WorldSBK Executive Director: “De focus is om een betaalbare klasse voor deze jonge racers te creëren. Er was grote belangstelling voor de lichte motoren in deze sport en de nieuwe WorldSSP 300-klasse streeft ernaar om dat te bieden. Het zal worden gepromoot door fabrikanten als een gemakkelijk toegankelijke kampioenschap wat het best mogelijke platform biedt voor de toekomstige sterren, waar fabrikanten hun coureurs vanaf jonge leeftijd kunnen begeleiden en laten groeien tijdens hun carrière."
Nieuws - KNMV
 
Laatst bewerkt:
12-13 jaar was beter geweest.. met vijftien kan je bijna de GP's in.. :?

De minimum leeftijd voor de Moto3 klasse is indirect bijgesteld. Deze reglementswijziging staat de Moto3 winnaar van het CEV Repsol kampioenschap toe om, ongeacht zijn leeftijd, deel te nemen aan de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Insiders noemen het al de ‘Quartararo regel’.
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds een gat inderdaad, op die leeftijd zal je dan ook rc390 cup mogen rijden..
 
Nog steeds een gat inderdaad, op die leeftijd zal je dan ook rc390 cup mogen rijden..

Vind de Rc cup niet echt vergelijkbaar met een cup binnen het SBk gebeuren !
Maar de leeftijdsgrens vind ik idd te hoog ! moet gewoon 12 jaar zijn..
 
Qua leeftijd moet je wel kijken wat de volgende stap is van zo'n klasse. Straks zijn ze 14 als ze naar de Supersport gaan, lijkt mij ook niet helemaal wenselijk.
 
Qua leeftijd moet je wel kijken wat de volgende stap is van zo'n klasse. Straks zijn ze 14 als ze naar de Supersport gaan, lijkt mij ook niet helemaal wenselijk.

Dacht ik ook. WK Moto3 start ook pas bij 16 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan