Het YAMAHA WR/YZ-(F) Enduro, Cross en Supermoto Topic Deel 3

Yamaha en Honda zijn ook prima met onderdelen hoor. Zelfs voor gasgas kan ik gewoon alles krijgen alhoewel het meeste wel besteld moet worden
 
bedankt voor je reactie, dat van die sponserdeals dwaalde ook al rond in mijn hoofd... ktm is idd populair maar daar betaal je ook voor. maar ja een groot voordeel is wel dat je fatsoenlijk aan de onderdelen kan komen. agja maar even verder met informeren

Zit ook wel een kwaliteitsverschil tussen een KTM en een Jap. Koop maar een WR en een EXC uit 2000 2e hands en ga ze reviseren. Dan wordt het je snel duidelijk, ik spreek uit ervaring. Een KTM is zijn geld waard en een Jap die aan revisie toe is laat ik lekker staan.
 
Yamaha en Honda zijn ook prima met onderdelen hoor. Zelfs voor gasgas kan ik gewoon alles krijgen alhoewel het meeste wel besteld moet worden

Ik doelde niet zozeer op het bestellen, ik heb ook geen problemen om spullen te krijgen heb het de volgende dag al binnen, ik doelde meer op het feit dat er op marktplaats en dergelijke veel meer supermoto's zijn als ktm zijnde en kits voor ktms, dan voor yamaha

Hoe zit het eigenlijk met gas gas, ik wilde altijd de 3002t van hun kopen, alleen zit ik erg te twijfelen door de verhalen over faillissement
 
Laatst bewerkt:
Mijn probleem met de stator is ook weer opgelost trouwens.
Mijn accu lade al een tijdje niet meer bij en mijn licht was zondag ook opgehouden met werken na een rit.
Nou was ik even gaan nadenken en ik was deze zondag onderuit gegaan en misschien dus dat ik een kabeltje had geraakt want mijn been lag toen onder de motor.
Dit was dus het geval en het licht deed ik. Direct even spanning gemeten op de aansluiting van de koplamp en dit was goed. Daarna dacht ik zou misschien de accu nou ook weer bijladen?? En ja deze lade ook weer bij zo'n 15 volt. Ik vroeg me dus af hoe dit kwam en zette toen de lamp er weer in. Toen lade de accu niet meer bij....... weer eruit en hij laad weer bij???
Nou was ik vorig jaar ook redelijk hard onderuit gegaan waarbij mijn voorkapje en koplamp waren gesneuveld. Ik heb toen een tweedehands kapje met koplamp er ingezet, maar deze was wat anders dan die er in zat, namelijk h4 ipv duplo.
Nou had ik daar verder niet bij nagedacht want de aansluiting zat wel aan de kabelboom van de motor en werkte ook direct. Dus ik dacht misschien ligt het hier wel aan. De h4 lamp neemt namelijk 60 watt vermogen en de duplo lamp maar 35 watt. Hierdoor had het systeem niet meer genoeg over om ook nog de accu bij te laden en daarom deed deze het dus ook niet.
Heb nou h4 led lampjes besteld van 11 watt en dan moet het hele probleem opgelost zijn denk ik.
 
Hallo mannen (en vrouwen natuurlijk)

Ik zal me even voorstellen. na mijn avontuur op het circuit ben ik sinds een jaar overgestapt op enduro rijden.

Ik rij dus sinds een jaartje op een wr450f enduro van 2005. Doordat de koppeling te straks afgesteld stond, Waarschijnlijk Door de vorige eigenaar, wil ik nieuwe koppeling platen monteren. Iemand tips welke goed zijn en welke ik zeker niet moet nemen.

Alvast bedankt

Gr
 
Welkom hier.
Hoe zijn je stalen platen, zijn die nog een beetje vlak en niet blauw? Of weet je dat nog niet?
Ik gebruik zelf EBC (uiteraard), leverbaar in standaard kwaliteit en carbon uitvoering. Maar er zijn zo veel merken. Anderen zweren bij origineel.

Vervang ook meteen de koppelingsveren, dat zijn de kosten niet.
 
Welkom hier.
Hoe zijn je stalen platen, zijn die nog een beetje vlak en niet blauw? Of weet je dat nog niet?
Ik gebruik zelf EBC (uiteraard), leverbaar in standaard kwaliteit en carbon uitvoering. Maar er zijn zo veel merken. Anderen zweren bij origineel.

Vervang ook meteen de koppelingsveren, dat zijn de kosten niet.


Hoe dat stalen platen er uitzien weet ik nog niet. Moet het blok nog open maken.

Maar dan zal ik eens gaan kijken wat het prijsverschil is tussen de verschillende merken en dan een beslissing maken.

Thanks alvast

Gr
 
Ik doelde niet zozeer op het bestellen, ik heb ook geen problemen om spullen te krijgen heb het de volgende dag al binnen, ik doelde meer op het feit dat er op marktplaats en dergelijke veel meer supermoto's zijn als ktm zijnde en kits voor ktms, dan voor yamaha

Hoe zit het eigenlijk met gas gas, ik wilde altijd de 3002t van hun kopen, alleen zit ik erg te twijfelen door de verhalen over faillissement

Ik heb zelf een 300 2t 2008. Alles is gewoon verkrijgbaar, ook toen de fabriek tijdelijk gesloten was. Op het moment is GasGas overgenomen en draait de fabriek weer op volle toeren. Er is ook erg veel aftermarket verkrijgbaar.

Prijzen zijn ook gewoon prima (het is toch altijd te duur :+ )
 
iemand interesse:
be9776c49954da81b4be13976995b4ce2e4822b7.jpg


staat in Frankrijk te koop
WR450 uit 2015 (da's weer beeetje jammer)
maar wel compleet en met een JVO rally kit..

vrpr was dacht ik €12000.-
 
Zit ook wel een kwaliteitsverschil tussen een KTM en een Jap. Koop maar een WR en een EXC uit 2000 2e hands en ga ze reviseren. Dan wordt het je snel duidelijk, ik spreek uit ervaring. Een KTM is zijn geld waard en een Jap die aan revisie toe is laat ik lekker staan.

Waarom? Omdat je van grondige revisies houdt? :+
WR450's zijn de meest duurzame 450's die er zijn en zijn motorisch zeker niet minder degelijk dan een EXC. Denk dat jou verhaal meer voortkomt uit een of andere beun die dat WR blokje al had ''voorbewerkt''
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Omdat je van grondige revisies houdt? :+
WR450's zijn de meest duurzame 450's die er zijn en zijn motorisch zeker niet minder degelijk dan een EXC. Denk dat jou verhaal meer voortkomt uit een of andere beun die dat WR blokje al had ''voorbewerkt''

Carters, en andere aluminium delen van een KTM worden nog gegoten, zit er een scheur in of breekt er een stuk af, is het geen probleem om dit te herstellen. Yamaha delen worden geproduceerd dmv "spuitgieten", prima voor massa producie stuk goedkoper ook alleen herstellen is een stuk moeilijker. Maar niet alleen herstellen is lastiger ook de sterkte is een stuk minder. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de cilinderkop nog aan het frame afgesteunt moet worden, om nog wat trillingen af te voeren.
Nokkenassen van een KTM zijn voorzien van vervangbare kogellagers, durder maar de kop maakt geen deel uit van een slijtage deel. Yamaha draait het rechtstreeks in het aluminium van de kop. Een klein beetje olie te kort kan al snel rampzalig zijn. Vooral een risico bij de eerste x opstarten na een revisie.
En zo kan ik nog wel meer onderlinge verschillen opnoemen tussen beide blokken. Maar prijs kwaliteit verschil lijkt me enigzins duidelijk nu.
Een WR450 is dus geen duurzame motor, wel is het een lichter blok en is er ook makkelijker meer vermogen uit te halen met name door de 5 klepskop. Maar die kop is dan ook gelijk het zwakste punt, en vaak niet te herstellen na schade. Waar een KTM dus degelijker is en wel te herstellen door iedereen met een lastoestel.
Maar zolang jij je Yamaha dichtlaat en er nog geen 5000 km mee hebt gereden is het een prima motor.
 
Hoop negativiteit
manman man iedere keer weer kom jij hier je ongenoegen uitten over de wrf. Ik heb nochtans geen problemen met de wr 450's die ik onderhoud. en ik moet dus schijnbaar 2 van de 3 wrf's die ik onderhanden heb niet meer uit elkaar halen?
Die van mij heeft 7000 op de teller, en er is nog nooit wat mee fout gegaan, alles gecontroleerd en alleen de zuiger vervangen omdat ik hem toch al open had. Voor de rest is alles nog in perfecte staat zelfs nog nooit de kleppen hoeven te stellen alleen maar te controleren. De andere wrf heeft 16.000, hij rijdt er enduro's rally's en motocross mee.
Ik heb vaker gloednieuwe ktm's kunnen terugsturen omdat de helft er scheef op zit, nog niet gehad bij een yamaha.
Ik heb vaker gezeik met KTM, dan met yamaha's.
 
Laatst bewerkt:
Carters, en andere aluminium delen van een KTM worden nog gegoten, zit er een scheur in of breekt er een stuk af, is het geen probleem om dit te herstellen. Yamaha delen worden geproduceerd dmv "spuitgieten", prima voor massa producie stuk goedkoper ook alleen herstellen is een stuk moeilijker. Maar niet alleen herstellen is lastiger ook de sterkte is een stuk minder. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de cilinderkop nog aan het frame afgesteunt moet worden, om nog wat trillingen af te voeren.
Nokkenassen van een KTM zijn voorzien van vervangbare kogellagers, durder maar de kop maakt geen deel uit van een slijtage deel. Yamaha draait het rechtstreeks in het aluminium van de kop. Een klein beetje olie te kort kan al snel rampzalig zijn. Vooral een risico bij de eerste x opstarten na een revisie.
En zo kan ik nog wel meer onderlinge verschillen opnoemen tussen beide blokken. Maar prijs kwaliteit verschil lijkt me enigzins duidelijk nu.
Een WR450 is dus geen duurzame motor, wel is het een lichter blok en is er ook makkelijker meer vermogen uit te halen met name door de 5 klepskop. Maar die kop is dan ook gelijk het zwakste punt, en vaak niet te herstellen na schade. Waar een KTM dus degelijker is en wel te herstellen door iedereen met een lastoestel.
Maar zolang jij je Yamaha dichtlaat en er nog geen 5000 km mee hebt gereden is het een prima motor.

Normaal gieten is ouderwets, en zeker niet sterker dan spuitgieten.
Daarnaast zijn spuitgiet aluminium onderdelen ook gewoon te lassen. Het is niet ideaal, maar dat is normaal gegoten aluminium ook niet.

De cilinderkop aan het frame is voor extra sterkte en stijfheid, en zeker NIET om trillingen af te voeren. Veel fabrikanten verwijderen de bevestiging van de cilinderkop aan het frame bij nieuwere motoren juist om trillingen te voorkomen. Dit kan tegenwoordig omdat de frames veel sterker/stijver zijn dan vroeger.

Met die nokkenaslagering heb je wel enigszins een punt. Dit is inderdaad kwetsbaarder dan kogellagers. Aan de andere kant, alle oude XT's hebben dit ook en die zijn ook oerbetrouwbaar. Bij mijn XT550 was het small-end vastgelopen door oliegebrek, terwijl de nokkenaslagering nog gewoon prima was :t
Een goede revisieman zorgt ervoor dat er olie op deze glijlagers zit voor hij de nokkenas monteert. :t Glijlagers hebben minder weerstand dan kogellagers dus dat is een voordeel van deze constructie. Daarnaast zijn deze lagerschalen gewoon te repareren en anders is een nieuwe cilinderkop gewoon verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
De cilinderkop aan het frame is voor extra sterkte en stijfheid, en zeker NIET WEL om trillingen af te voeren. Veel fabrikanten verwijderen de bevestiging van de cilinderkop aan het frame bij nieuwere motoren juist om trillingen te voorkomen. Dit kan tegenwoordig omdat de frames veel sterker/stijver zijn dan vroeger.

En ik zou nog eens goed lezen wat je hier schrijft. Dan ontdek je misschien dat je je zelf hier gelijk tegen spreekt. :+
 
Carters, en andere aluminium delen van een KTM worden nog gegoten, zit er een scheur in of breekt er een stuk af, is het geen probleem om dit te herstellen. Yamaha delen worden geproduceerd dmv "spuitgieten", prima voor massa producie stuk goedkoper ook alleen herstellen is een stuk moeilijker. Maar niet alleen herstellen is lastiger ook de sterkte is een stuk minder. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de cilinderkop nog aan het frame afgesteunt moet worden, om nog wat trillingen af te voeren.
Nokkenassen van een KTM zijn voorzien van vervangbare kogellagers, durder maar de kop maakt geen deel uit van een slijtage deel. Yamaha draait het rechtstreeks in het aluminium van de kop. Een klein beetje olie te kort kan al snel rampzalig zijn. Vooral een risico bij de eerste x opstarten na een revisie.
En zo kan ik nog wel meer onderlinge verschillen opnoemen tussen beide blokken. Maar prijs kwaliteit verschil lijkt me enigzins duidelijk nu.
Een WR450 is dus geen duurzame motor, wel is het een lichter blok en is er ook makkelijker meer vermogen uit te halen met name door de 5 klepskop. Maar die kop is dan ook gelijk het zwakste punt, en vaak niet te herstellen na schade. Waar een KTM dus degelijker is en wel te herstellen door iedereen met een lastoestel.
Maar zolang jij je Yamaha dichtlaat en er nog geen 5000 km mee hebt gereden is het een prima motor.
Ik wil je graag heel hartelijk bedanken voor je bijdrage. We gaan dit zeker meenemen in onze overwegingen. Je hoort nog wel van ons als we nog iets willen weten.
 
Ik wil je graag heel hartelijk bedanken voor je bijdrage. We gaan dit zeker meenemen in onze overwegingen. Je hoort nog wel van ons als we nog iets willen weten.

O geen dank hoor Bolski. Daar is een forum nu eenmaal voor. :+
Dus als je wil dat ik nog iets positiefs wil schrijven over mijn ervaringen met uitlaten, remblokken of koppelingsplaten bijv.......
O-) Onee dat heb jij natuurlijk als moderator hier helemaal niet nodig....... :W
 
En ik zou nog eens goed lezen wat je hier schrijft. Dan ontdek je misschien dat je je zelf hier gelijk tegen spreekt. :+

Ik denk dat je gewoon niet begrijpt wat hij zegt. Ze zetten de cilinderkop vast om stijfheid te creeren. Echter veroorzaakt het dus extra trillingen in het frame en daarom zijn er mensen die er voor kiezen dit los te maken.
 
Ik denk dat je gewoon niet begrijpt wat hij zegt. Ze zetten de cilinderkop vast om stijfheid te creeren. Echter veroorzaakt het dus extra trillingen in het frame en daarom zijn er mensen die er voor kiezen dit los te maken.

Ik denk dat ik redelijk goed begrijp wat hij zegt, alleen ik ben het totaal niet met hem eens. ;)
Of het gaat om stijfheid te creeren vraag ik me dus af? Daarom schrijf ik in mijn eerste post hierover ook "waarschijnlijk"(wat dus niet door Bundy begrepen werd ;) ). Want ik vind de constructie met de twee alu schetsplaatjes helemaal niet zo'n stijve constructie. Ik ken mensen in Engeland die dus een stijvere constructie gemaakt hadden zodat het blok wat meer mee kon "dragen" in een frame. Maar die kregen te maken met scheurende cilinders en toen bleek dat als ze die cilinderkop los van het frame lieten, de cilinders heel bleven en er een paar pk winst was geboekt. Alleen de hele motor trilde dus wel iets meer. Maar het feit dat je een cilinderkopsteun gebruikt om trillingen te verminderen werd vroeger veel gebruikt. Maar er is dus een gevaar die constructie niet te stijf te maken, dus in hoe verre draagt dit dan nog bij aan de stijfheid van een frame?
 
Terug
Bovenaan Onderaan