BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Vandaag m'n nieuwe helm besteld, met dank aan Molenaar IJsselstein voor het regelen van de zaken m.b.t. de terugroepactie..... had toch nog wat voeten in aarde aangezien ik geen factuur meer had....
Maar goed, het is de race geworden, in het Reiterberger replica decor.... lekker opvallend....!
full
 
achterkant is ook wel geestig, gelukkig is de 'reclame' voor BMW en BMW helmets beperkt tot 2 resp. 3 keer.....
je kan ook overdrijven....
full


en dan natuurlijk nog 2x de website bmw-motorrad-motorsport.com op de wangen....
 
Laatst bewerkt:
Gave helm! :)

Ik heb een nieuwe regenbroek besteld, en wel van de koninklijke landmacht. De vorige broeken waren speciaal voor motorrijders, maar lekken allemaal snel rond het kruis. Niet handig als je naar werk rijdt. Via de site motoravonturist kwam ik bij de tip voor de landmacht-broeken....onverslijtbaar en ontzettend waterdicht. Het proberen waard, vooral voor 3 tientjes. Qua uiterlijk lijk ik dan met de kisten die ik aan heb een beetje op een guerrilla-strijder maar dat neem ik maar voor lief. Ik ben benieuwd! :)

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega was terug van een vakantie in Canada en had, wegens verhuisperikelen, de afgelopen 5 weken geen rit van langer dan 5 kilometer gedaan met de motor. Daar kon best verandering in worden gebracht, hij had ook nog steeds een proefrit op een GS te goed om te helpen de knoop door te hakken welke motor als vervanging voor de auto gaat dienen (woon-werk). De RT had hij al eens bereden, de RS de volle 500 meter (toen was ik al klaar met de Multistrada waar hij mee was en die ik dus even achter hem aan moest laten rollen...) maar de waterkoker GeeEsss was nog niet door hem bereden. Belletje met Van Harten en leuk inrijritje uitgestippeld:
Programma30-9.jpg

Zo gek veel occasions staan er nu niet in de showroom, wel wat demo fietsen en uiteraard exemplaren van de hageltjenieuwe 2017 Euro4 modellen. De occasion met leuk Ducati rood is wel grappig: rode BMW embleempjes met richtingaanwijzer er onder, GSA kruisspaakwielen en GSA scherm. Hij staat hem prima:
GSproefrit02.jpeg


Maar om de heftig gepoetste okaazie de straat op te rollen... Kijken hoe een waterkoker rolt lukt ook wel met een demo en ook die stond Ingmar prima:
ProefritGS03.jpeg

En, op mijn verzoek, Ingmar was deze keer op zijn geliefde Ducati Monster, u ziet hem bij de rode pijl.

Ingmar was erg enthousiast over het gemak waarmee de forse GS zich liet sturen. Het karakter van de waterkoker beviel hem ook uitstekend.

Terug richting Lage Vuursche stapte ik bij de carpool bij de Goudreinet op zijn Monster en hij op mijn RS zodat hij ook iets meer dan 500 meter kon proberen. Dat zou wel staan of vallen met het gegeven of ik de Ducati Monster langer dan 500 meter wenste te besturen. Nou, dat Monster ding vond ik duidelijk beter te verteren dan het Multistrada apparaat. Wellicht had ik die MTS wat meer tijd moeten gunnen, maar het Monsterding was naar mijn idee beduidend gemoedelijker. Ik blijk een verwend apennest, geen versnelling indicatie, toch een aantal keer de Duc in de N gedrukt voor de rotonde i.p.v. de 2 omdat ik dus niet goed geteld had. Hoewel ik het Monsterding beduidend prettiger in de omgang vond dan het MTS martelwerktuig zal ik niet zo snel te betrappen zijn op een aanschaf van een Ducati.
ProefritGS05.jpeg


Ik heb het knopen-doorhak-proces voor Ingmar niet bepaald makkelijker gemaakt met het stukje RS achter het GS gebeuren aan. De eReS vind hij toch ook een hele fijne fiets die zich eigenlijk net zo gemakkelijk door de bochtjes laat duwen als de GeeEs.
GSproefrit01.jpeg

Zie hem maar pijnzend koekeloeren naar de RS..

Maar uiteindelijk is voor hem de zithouding doorslaggevend. Als ie sportief wil, dan pakt ie het Monsterding wel uit de schuur. Want daar kan waarschijnlijk toch geen afscheid van genomen worden.
Maar goed, 3 motoren in de schuur, dat komt in de beste families voor . . .

Het was een lekker motordagje, begonnen in de vroegte met een retourtje Tijger Leathers om voor de RT het verwarmingselement in het zadel te laten knutselen, daarna het lekkere bochtjes werk om Amersfoort heen. Geen enkele last ook van de knie, ook wel prettig.
 
Laatst bewerkt:
Gave helm! :)

Ik heb een nieuwe regenbroek besteld, en wel van de koninklijke landmacht. De vorige broeken waren speciaal voor motorrijders, maar lekken allemaal snel rond het kruis. Niet handig als je naar werk rijdt. Via de site motoravonturist kwam ik bij de tip voor de landmacht-broeken....onverslijtbaar en ontzettend waterdicht. Het proberen waard, vooral voor 3 tientjes. Qua uiterlijk lijk ik dan met de kisten die ik aan heb een beetje op een guerrilla-strijder maar dat neem ik maar voor lief. Ik ben benieuwd! :)

Jeroen

Al lid van de Reserves?
 
Al lid van de Reserves?
:') mijn vader vroeg zich ook al af wanneer ik een Harley kocht...

....het praktisdh nut van een (hopelijk) droog kruis bij regen weegt zwaarder dan de esthetiek, ben ik bang!

Het is maar frappant: mijn regenjasje is perfect maar ik heb nog nooit een deugdelijke regenbroek gehad. Alle hoop is nu gevestigd op de Landmacht, ondanks mijn pacifistische trekjes. Ik moet toegeven dat het leger deugdelijk spul maakt. Ik ben al jaren in het bezit van twee paar kistjes waarvan 1 paar uit de diensttijd van mijn vader zijn (de bruine, voor de kenner).

Jeroen
 
Iemand nog interesse in een zeer scherp geprijsde en heel complete RS?
KLIK ...wel even aan de BPM denken die er nog bij komt..(ca. 2000,-)
 
14+2=16... Bij Motoport Almere staat er 1 met een vraagprijs van €16.950,- alles d'r op en d'r aan inclusief zijkoffertjes. Is wellicht nog wat af te kletsen en dan koop je hem gewoon in NL.

Erreske hoeft die BPM voor die Belgische RS niet neer te tellen...
 
Laatst bewerkt:
14+2=16... Bij Motoport Almere staat er 1 met een vraagprijs van €16.950,- alles d'r op en d'r aan inclusief zijkoffertjes. Is wellicht nog wat af te kletsen en dan koop je hem gewoon in NL...
Is ook wel scherp, maar met navi en topkoffer komt daar nog wel zo'n € 1.200 bij. Wél garantie natuurlijk, da's ook wat waard, maar ook nog 7000 km meer en waarschijnlijk afleverkosten. Ik ben (nog) niet in de markt overigens mochten sommigen nu die indruk krijgen. Ik moet echt nog een paar jaar wachten tot een getal met 4 cijfers....
 
Laatst bewerkt:
Via de site motoravonturist kwam ik bij de tip voor de landmacht-broeken....onverslijtbaar en ontzettend waterdicht.
Ik zag dat het zelfs een goretex broek is....Dat bestond een poosje geleden nog niet, maar de zgn 'buitenbroek', en in mijn geval Luchtmacht grijs, was zodanig dicht en zwaar geweven dat hij zelfs niet in prikkeldraad bleef hangen. Op de een of andere manier kon je daar dagen mee 'kamperen' zonder koud of nat te worden. Ik heb er nog eentje op zolder denk ik, maar helaas krimpen ze ietwat in de tijd.. O-)

@Thijs, mooie aanbieding. Het keuren behelst weinig meer dan het verifiëren van de nummers, maar kost ook al gauw een paar honderd Euro. Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik eventueel assisteren met de taal. Hij noemt geen pakketten of opties....

@ Jeroen, leuk dat kiezen. Laat hij zich wel realiseren hoe hoog zo'n GS is en dat je er eigenlijk toch niet off road mee gaat rijden (die zandweggetjes kun je met elke motor rijden). Hij lijkt mij ook niet echt van het langbenige ras...
 
@Thijs, mooie aanbieding. Het keuren behelst weinig meer dan het verifiëren van de nummers, maar kost ook al gauw een paar honderd Euro. Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik eventueel assisteren met de taal. Hij noemt geen pakketten of opties....
Nee, je moet goed naar de foto's kijken om de pakketten te oordelen, maar ik vermoed full options (m.u.v. schakelassistent pro en keyless ride) Chromen uitlaat, middenbok, bagagedrager, kofferdragers, esa noemt 'ie zelf, vandaar mijn voorzichtige conclusie. Ook de nieuwprijs van ruim 20.000 komt overeen met full options plus de genoemde goodies.
 
@Thijs: Tja, voor een dag met aanhanger naar La Belgique rijden, de moeite nemen om langs RDW en douane te gaan, hou je inderdaad €1.200,- in de portemonnee. Zou je genoegen kunnen nemen met een navigator IV of Zümo 660 (die passen allebei op de cradle) en een tas i.p.v. een topkoffer, dan is het verschil een stuk kleiner en krijg je inderdaad garantie bij een NL bedrijf. Ik heb me in mei dit jaar ook verdiept in het invoeren van een RS, maar met BPM en RDW kosten plus benzine kosten met de auto plus trailertje op en neer werd het al minder aantrekkelijk. Het wordt weer wat interressanter als je een wat oudere motor met weinig kilometers gaat importeren omdat de afschrijving zijn werk dan ook op de BPM heeft gedaan. Maar wat haal je dan binnen? Heeft zo'n fiets de beurtjes goed gehad en hoe echt zijn dan de kilometertjes? Ik ben gezwicht voor NL ook omdat ik het wel prettig vindt dat de zaak waar de garantie inzetbaar is, mocht dat nodig zijn, op 18 motor minuutjes van mijn huis is. Zal je net zien dat die fiets van mij heel die garantie niet nodig zal hebben...

@Peter: die hoogte van de GS viel met het zadel in de lage stand eigenlijk enorm mee. Ik krijg de indruk dat hij "de looks" van de GS ook mooier vindt dan van de RS. Qua zithouding zou een R stuur of risers een oplossing voor hem kunnen zijn. Op die Monster van hem zit hij beduidend meer voorover dan op de RS. Mij zinde de trilling op de handvaten van de Ducati niet zo. Ik kreeg hetzelfde gevoel in mijn handpalmen als bij het langdurig met een schuurmachine in de weer zijn. Maar goed, de aan te schaffen woon-werk buffel wil hij ook in kunnen zetten voor weekendjes Eifel etc. Zonder stuur aanpassingen kan dat zonder meer op de GS met zadel in declage stand. Zou hij toch voor een RS kiezen (zou mij verbazen) dan zou stuurverhoging soelaas kunnen bieden. Ik heb de RS nu bijna een maand, ben ff uitgeschakeld geweest, heb er in iets minder dan 3 weken zo'n 1.600 km opgedrukt. Qua af-fabriek zithouding zou ik een iets minder scherpe kniehoek wel lekker hebben gevonden maar ik hou het toch hele dagen vol zonder pijntjes of zo. Dus voor mij werkt het. Voetsteunverlagers op de RS wil ik niet, ik kom nu al "met de voetjes aan de vloer". Mijn collega heeft het plan met Karin en mij samen met zijn vriendin in mei 2017 een weekendje Eifel te gaan doen. Dat lijkt mij niet te doen met zo'n Monster. Niet qua zithouding en niet qua spullen vervoeren. Dus ik neem aan dat ie voor die tijd wel een keuze tussen RS en GS heeft kunnen maken. Wat wellicht interressant gaat worden: welk effect gaat de deadline voor het verkopen van de voorraad niet-Euro4 nieuwe fietsen hebben op de prijs? Ik sluit niet uit dat die flink omlaag gaat naar mate de deadline nadert.. RS-en zullen minder snel "op" zijn dan de GS-en (die als warme broodjes de dealers uitvliegen)... zelf had ik er dus geen geduld voor en ik heb al 3 weken intens genoten van heerlijke ritjes op de RS, pakt niemand me meer af.. Maar voor mensen met geduld zouden er wel eens interressante tijden aan kunnen komen, het aankomende half jaar (ik vermoed een coulance regeling voor de dealers tot 1 juli 2017 om van hun voorraad af te kunnen komen). 4 cijfers is niet realistisch, maar een duikeling van zo'n 5k zou mij niet hard verbazen..
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen,
Dan lijkt een GS mij ook het beste, maximum comfort.
Ondertussen heb ik ook niet stil gezeten, gisteren kwamen de beide bestelde Remus slip on dempers binnen en een half uur later zaten ze onder de T120. De DB killers moesten er natuurlijk ook uit en dat had nogal wat voeten in de aarde. Ik wist wel dat ik een puntlas moest loskappen en toen de grote borgring...mijn tang was eigenlijk te klein en verboog bij de spanning. Toen de boor er maar op en vanmorgen heb ik wat geboord, geslepen en gelast en nu kan de halve borgring geborgd worden met een klein inbus boutje (wat ook gemakkelijker mee gaat als een borgring tang...) en kan ik de DB killers weer vastzetten. Voor ritjes in Duitsland zal ik dat ook doen (heeft dan EEG homologatie O-) en is legaal).
Vanmiddag maar even rijden.....ik wist niet dat zulk een simpele vervanging (wel weer 800 Euro!)zo´n verschil kon maken. Hij roffelt onderin als een Harley, brult boven de 2500 toeren terwijl het de motor geen inspanning lijkt te kosten, en brabbelt en ploft bij gas dicht beneden de 2200 toeren. Geweldig leuk en behalve een paard in een weiland dat begon te rennen (let op, ik zeg niet op hol sloeg) heb ik denk ik niet teveel overlast bezorgd. Maar ik heb nog meer plezier in het rijden en kan een grijns maar moeilijk onderdrukken. Het brede lage stuur had ik ook al ietsjes omhoog gedraaid. Nu nog eens de veren laten upgraden en mogelijk later wat andere banden proberen en het wordt een moord fiets (of een Thruxton killer). De hogere stepjes van de Street Twin zijn al besteld, ik moest in de Eifel weer ouderwets afhangen (op mijn leeftijd) om te voorkomen dat die standaard verlaagde stepjes me lieten schrikken, en ik ben daar eigenlijk wat te lui voor. Hieronder nog een plaatje van de Triumph met de Remus dempers en ook een verwijzing naar een filmje (geluid met en zonder DB killers!!) dat mij over de streep trok.
https://www.youtube.com/watch?v=LkvJEhYxFfI
full
 
Laatst bewerkt:
Beste RS-rijders,

Laat ik me eerst voorstellen. Ik ben Peter (40), heb een gezin met 3 kinderen en een eigen bedrijf. Ik doe alles op de fiets (die ik zelf in beweging moet zetten). Ik heb jaren met een DS (1973) rond gereden en daar was ik afgelopen jaar klaar mee. Mijn schoonouders hebben me op de motor gezet en sinds 9-9-16 mag ik zelfstandig motorrijden. En nu wil ik zo snel mogelijk overstappen op de gemotoriseerde fiets. Tijdens de lessen was ik me aan het oriënteren op de K75 en een beetje op de 100 en 1100, maar vooral op de 75.

Nu heb ik op de K75 gereden en ik werd daar niet heel blij van. Hij kwam mij Oost-Duits over, als een Alphen-cruiser (de vouwwagen) en daar heb ik geen goede herinneringen aan; te 'tuchtig', te het-moet-volgens-ons-systeem-en-daar-houd-je-je-aan. Ik heb ook de T120 gereden en daar moet je die andere pijpen op zetten, zoals hierboven is gedaan, anders is tie te saai.

Ik heb ook op de 1100 gereden en op de R1100RS (1993) ben ik verliefd geworden. Nou is verliefdheid leuk, maar met de dingen, als auto's en motoren, niet de beste raadgever. Ik heb hier op de forum via de inmiddels 5 delen al veel gelezen, veel paniek zaken zien langskomen en tegelijkertijd juist hele positieve zaken zien langskomen, die mijn keuze kunnen ondersteunen.

Ik twijfel nog tussen twee zaken; moet ik een 1100 kiezen of een 1150? qua prijs is er er een verschil, maar dat kan ik verklaren door leeftijd, door handvatverwarming, ABS, twinspark, koffers e.d. En is het verstandig om voor het geluid en de emotie van de R te kiezen?

Nu zijn jullie ervaringsdeskundigen en ik denk dat jullie mij een goed advies in deze kunnen geven. Dus ik zie graag jullie reactie,

grt Peter
 
Dag Peter, laat ik eens de eerste zijn. Ik heb zelf een R1100RS uit mei 1993, dus een van de eerste vierkleppers. Deze is beschadigd en ik kijk nu ook naar vervanging of reparatie. Heel belangrijk is of je afhankelijk bent van vakmensen voor afstelling en onderhoud of dat je dit zelf kunt of wilt leren. In het eerste geval kun je beter een jonger model met weinig km kiezen, anders kan het toch nog duur worden, bvb met een nieuwe koppeling.
Grote plus van de boxers is dat ze bijna overal goed presteren, van 1200 tot 7000 toeren. Zelfs mijn nieuwe T120 bokt in hogere versnellingen beneden 2000 toeren, de BMW kun je nagenoeg tot stationair toerental afwurgen en 'vreet' dat gewoon. Mits goed afgesteld en onderhouden. Zitcomfort is bovengemiddeld, ook voor de passagier, met een aftermarket tweedelig (MRA) scherm benader je RT bescherming, de cilinders houden je enkels warm. Verbruik moet 1 op 18 gemiddeld zijn, soms iets beter er zijn ook klachten dat het gemiddeld 1 op 16 is, maar dat is niet goed verklaarbaar.
ABS geeft soms klachten (na 23 jaar???) en zou kostbaar zijn bij de officiele kanalen. Heel vaak is het anderszins op te lossen. De versnellingsbakken van voor 96 gaan ergens voor de 100.000 km vaak kapot en de latere of gereviseerde bakken hebben een beter hoofdlager (prise as). Telelever heb ik geen problemen mee, noch het in rubber opgehangen stuur (alleen RS). De 1150 heeft zes versnellingen, ik persoonlijk heb die niet nodig, de vijfbak is mooi gespatieerd (ik heb een 1150R met zijspan gehad). De eind overbrenging(cardan) is iets korter dan die van een RT (350 tot 450 toeren meer in dezelfde versnelling). Wel heeft de 1150 veel mooiere wielen, mooiere potjes en schakelaars op het stuur en betere remmen. Vaak tref je nog het elektrisch bekrachtigde remsysteem aan waarbij beide remmen worden aangesproken. Werkt het goed, dan prima, problemen zijn vaak kostbaar en je zou dan kunnen overwegen om het hele systeem uit te bouwen en de remmen direct op de handel en pedaal aan te sluiten. Handvat verwarming is ook achteraf te monteren (heb ik zelf een van Oxford) en handkappen ook. Twinspark is leuk en te verkiezen als alles hetzelfde is, maar weegt bij mij niet zo zwaar. Aftermarket veersets van bvb Ohlings of Wilbers of Hyperpro zouden veel zwaarder wegen.
Alternatieven zoals de R:lichter en wendbaarder en RT: waarschijnlijk de betere keus voor woon/werk en all season, GS'sen zijn duurder.
Nog een gevoelig punt: wij (Ad R1100rt en ik) mogen graag op Ducati's jagen om maar te zeggen, de chauffeur bepaalt veel meer de prestaties dan een paar pk's meer hier en daar.
Eindconclusie voor mezelf (sleutelaar): ik houd van de oude R1100RS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan