BT1100 Bulldog timing problemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
21 nov 2015
14
0
Vleuten
Hallo,

Ik hoop dat de titel een beetje goed omschreven is.

In het kort;

Heb een BT1100 Bulldog uit 2002. Heb hem sinds 2004 en eigenlijk altijd wel startproblemen gehad. Is een bekend euvel bij de Bulldog dat je ook last kan hebben van terugslag bij het starten waardoor dan je dagteller op 0 slaat.

Tijdje geleden de koppeling vervangen en de carburateurs gereviseerd met nieuwe rubbers. Startproblemen bleven, motor rijdt op zich goed als hij warm is maar met koude start en choke ploft hij aardig in de uitlaat en moet ik de choke erop houden, anders slaat hij af. Als hij erg goed warm is, loopt hij wel aardig stationair maar nooit heeft rustig mooi. Rijden met warme motor gaat verder goed, loopt gemiddeld ook 1 op 18 bij stevig doorrijden.

Door dit gezeik is nu uiteindelijk mijn startkoppeling naar zijn grootje. laatste keer starten kon hij moeilijk de motor ronddraaien en sloeg vast, na nog een keer proberen draait de startmotor wel weer maar worden de cilinders niet meer rond gedraaid. Dus heb ik nu nieuwe onderdelen besteld en wil ik de boel vervangen maar er is me wat opgevallen;

Als ik de achterste cilinder in Top Dead Center zet en de markering op het vliegwiel (generator) op T, blijkt de markering bovenaan aan tandwiel bij de nokkenas net iets over de markering heen te staan (zie foto's onder). Ik heb het vermoeden dat dit de oorzaak is van het moeizaam starten, terug slaan en het ploffen bij koude motor.

Nu is mij vraag

1. hoe krijg ik het TDC mooi op het ijkpunt? kwestie van bovenste tandwiel bij achter cilinder los en 1 tangje verzetten? Dit zou betekenen dat het blok eerder is open geweest en er een tandje verkeerd is gezet. Of is dit een kwestie van slijtage en moet ik iets vervangen (ketting)?

2. Denk zelf dat deze afwijking de verklaring is van het gedrag van mijn motor is zoals boven omschreven, is dat idd mogelijk?

Hoor graag jullie mening, thanks alvast, foto's;

T%20stand%20vliegwiel.jpg


Out%20of%20sink.jpg


Blok%20BT1100.jpg
 
hallo
de timing van jou motorblok staat inderdaad niet goed en dit kan eigenlijk niet komen door slijtage van bijvoorbeeld de ketting. wat nog zou kunnen is dat de ketting spanner niet goed gewerkt heeft dat die daar door versprongen is maar als die niet goed gewerkt heeft gaat de ketting erg tikken dus dat zou je dan gehoord hebben tijdens het rijden. dus waarschijnlijk is het blok al een keer open geweest en hebben ze de de timing niet goed gezet. dus ik zou het bovenste tandwiel los halen en dan het blok weer op de goede timing zetten.
mvg aron
 
Sink=Sync?

Ik denk dat je distributieketting is uitgerekt. TDC op je krukas geeft de stand van je zuiger in de cilinder.

:^

Als het goed is (maar soms niet, lees het boek en het lijstje special tools in het bijzonder) heb je een mogelijkheid om de krukas te blokkeren, dmv een boring in het carter waar je een speciale stift in kan draaien om de krukas vast te zetten, vanaf daar kan je dan de nokkenassen gaan timen.

Meestal geeft een versleten ketting een afwijking van een halve tand, dan valt er dus weinig te schuiven met de timing. In dat geval moet je er een nieuwe ketting inhangen (twee in jou geval). Ook even de spanbladen bekijken. Loopsporen = ook vervangen.

Overigens opletten dat je de ketting strak trekt aan de kant waar de spanner niet zit, op het moment dat je merktekens gaat bekijken. Dat is ook hoe de ketting loopt als de motor draait, de spanner zit altijd aan de kant die geen aandrijfkrachten te verwerken krijgt.

Een te laag stationair toerental is overigens ook iets om in de gaten te houden, gewoon afstellen volgens fabrieksvoorschrift.
 
Laatst bewerkt:
Staat de timing goed als je de ketting 1 tand verlegd?

Ja; Dan is hij versprongen of niet goed gemonteerd.

Nee; Dan staat de timing net zoveel verkeerd aan de andere kant van het merkteken dan is je ketting / geleiders op.
 
Hallo,

Ik hoop dat de titel een beetje goed omschreven is.

In het kort;

Heb een BT1100 Bulldog uit 2002. Heb hem sinds 2004 en eigenlijk altijd wel startproblemen gehad. Is een bekend euvel bij de Bulldog dat je ook last kan hebben van terugslag bij het starten waardoor dan je dagteller op 0 slaat.

Tijdje geleden de koppeling vervangen en de carburateurs gereviseerd met nieuwe rubbers. Startproblemen bleven, motor rijdt op zich goed als hij warm is maar met koude start en choke ploft hij aardig in de uitlaat en moet ik de choke erop houden, anders slaat hij af. Als hij erg goed warm is, loopt hij wel aardig stationair maar nooit heeft rustig mooi. Rijden met warme motor gaat verder goed, loopt gemiddeld ook 1 op 18 bij stevig doorrijden.

Door dit gezeik is nu uiteindelijk mijn startkoppeling naar zijn grootje. laatste keer starten kon hij moeilijk de motor ronddraaien en sloeg vast, na nog een keer proberen draait de startmotor wel weer maar worden de cilinders niet meer rond gedraaid. Dus heb ik nu nieuwe onderdelen besteld en wil ik de boel vervangen maar er is me wat opgevallen;

Als ik de achterste cilinder in Top Dead Center zet en de markering op het vliegwiel (generator) op T, blijkt de markering bovenaan aan tandwiel bij de nokkenas net iets over de markering heen te staan (zie foto's onder). Ik heb het vermoeden dat dit de oorzaak is van het moeizaam starten, terug slaan en het ploffen bij koude motor.

Nu is mij vraag

1. hoe krijg ik het TDC mooi op het ijkpunt? kwestie van bovenste tandwiel bij achter cilinder los en 1 tangje verzetten? Dit zou betekenen dat het blok eerder is open geweest en er een tandje verkeerd is gezet. Of is dit een kwestie van slijtage en moet ik iets vervangen (ketting)?

2. Denk zelf dat deze afwijking de verklaring is van het gedrag van mijn motor is zoals boven omschreven, is dat idd mogelijk?

Hoor graag jullie mening, thanks alvast, foto's;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zoals het lijkt, is dat echt geen heel tandje verschil.
Als het al afwijkt, lijkt t me in nak te zitten. Ik weet even niet of dat bij jouw motor makkelijk te controleren is, zonder veel werk.
Nu je bezig bent, controleer even de klepspeling.
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver, titel is al gemodereerd voor mij 8-)

Nog even ter info, motor heeft bijna 60K gelopen maar is een relatief ' tam' blok waar niet teveel vermogen van gevraagd wordt. Kettingen zouden dan volgens mij niet nu 'al' uitgerekt mogen zijn lijkt mij?

Heb hem nog even opnieuw gechecked en ook de voorste cilinder. Voorste cilinder lijkt ook iets afwijking te hebben en staat iets voor de punt (zie foto's; 1e is voor-, 2e is achter cilinder).

Voorste%20cilinder%20timing.jpg


Achter%20cilinder%20timing.jpg


De ketting staat strak en het is me niet eerder opgevallen dat deze klapperde tijdens het draaien vd motor. Kleppen tikten wel een beetje. Wat me wel opvalt is dat de ketting die op het tandwiel ligt, ruimte heeft, zie 1e en 2e foto..

Nu is de vraag kan het een kwestie van een tandje verschil zijn op de as? Lijkt me niet omdat de afwijking zo klein is...?

Het lijkt er dus op dat of de kettingen en/of de geleiders toch de oorzaak zijn, of is er nog een andere mogelijkheid?

Heb nog geen poelietrekker (is onderweg) dus kan het vliegwiel nog niet verwijderen. Daaronder zitten die tandwielen die ook 'alingned' moeten staan

Moet ik in geval van ketting geleider biede delen vervangen 24 en 25 (zie onder)
2016-09-20.png


B.t.w. @MasterTommy; dat van die tool heb ik ergens gezien, ga ik ook nog checken.

Graag jullie mening :}
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties tot dusver, titel is al gemodereerd voor mij 8-)

Nog even ter info, motor heeft bijna 60K gelopen maar is een relatief ' tam' blok waar niet teveel vermogen van gevraagd wordt. Kettingen zouden dan volgens mij niet nu 'al' uitgerekt mogen zijn lijkt mij?

Heb hem nog even opnieuw gechecked en ook de voorste cilinder. Voorste cilinder lijkt ook iets afwijking te hebben en staat iets voor de punt (zie foto's; 1e is voor-, 2e is achter cilinder).

[afbeelding]

[afbeelding]

De ketting staat strak en het is me niet eerder opgevallen dat deze klapperde tijdens het draaien vd motor. Kleppen tikten wel een beetje. Wat me wel opvalt is dat de ketting die op het tandwiel ligt, ruimte heeft, zie 1e en 2e foto..

Nu is de vraag kan het een kwestie van een tandje verschil zijn op de as? Lijkt me niet omdat de afwijking zo klein is...?

Het lijkt er dus op dat of de kettingen en/of de geleiders toch de oorzaak zijn, of is er nog een andere mogelijkheid?

Heb nog geen poelietrekker (is onderweg) dus kan het vliegwiel nog niet verwijderen. Daaronder zitten die tandwielen die ook 'alingned' moeten staan

Moet ik in geval van ketting geleider biede delen vervangen 24 en 25 (zie onder)
[afbeelding]

Graag jullie mening :}
Dat is geen tandje verschil.
Daarnaast verspringt eea niet zomaar.

Kan rek zijn.
 
krukas draait toch in de normale richting ?
dan staat de achterste net iets te vroeg en de voorste net iets te laat. dan kan de ketting van de achterste dus ook niet gerokken zijn.

ik vind de afwijkingen trouwens behoorlijk verwaarloosbaar en zullen zeker niet de oorzaak van het slechte starten zijn.

Er zit een tussenoverbrenging tussen, zie die exploded view.
 
krukas draait toch in de normale richting ?
dan staat de achterste net iets te vroeg en de voorste net iets te laat. dan kan de ketting van de achterste dus ook niet gerokken zijn.

ik vind de afwijkingen trouwens behoorlijk verwaarloosbaar en zullen zeker niet de oorzaak van het slechte starten zijn.

Achter%20cilinder%20timing.jpg


Sorry, had twee keer foto van voorste cilinder geplaatst, nu aangepast. Deze die jij laat zien is de achterste cilinder, heeft een aardige afwijking, voorste valt wel mee idd.

Wat bedoel je met 'niet gerokken' zijn?

Probleem wat ik ook heb is dat er vaak benzine ligt in de luchtaanvoerbuis van de carburateur die de achterste cilinder van benzine voorziet. Gezien de geringe afwijking van de voorste timing, lijkt die van de achterste cilinder mij het/een probleem.

2015-11-07%2012.30.35.jpg


Kan deze afwijking op de achterste idd een terugslag geven of krijgt hij juist te laat een vonk?

Ik ga daar in ieder geval eerst goed naar kijken en naar geleiders enz.

Kan ik ook gewoon 1 ketting vervangen met geleiders of is dat 'not done'. Begint anders aardig in de papieren te lopen met een set geleiders en twee kettingen...
 
Laatst bewerkt:
Je beschrijft 3 problemen:, de startkoppeling is K.O. je carburatie en de distributiekettingen. Eerst je startkoppeling vervangen en je accu opladen. daarna zou ik beginnen met diagnose van de carb problemen. Ik denk dat die meer te maken hebben met het matig lopen dan de kettingen.

3 dingen tegelijk aanpakken is niet handig

Edit: extra probleem erbij
 
Laatst bewerkt:
Je beschrijft 3 problemen:, de startkoppeling is K.O. je carburatie en de distributiekettingen. Eerst je startkoppeling vervangen en je accu opladen. daarna zou ik beginnen met diagnose van de carb problemen. Ik denk dat die meer te maken hebben met het matig lopen dan de kettingen.

3 dingen tegelijk aanpakken is niet handig

Edit: extra probleem erbij

Je opmerking hierboven is terecht. Het is echter zo dat ik met het carburateur probleem al een half jaar geleden ben bezig geweest. Ik heb ze diverse keren helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en alle rubbers vervangen. Probleem van slecht lopen blijft. Bougies, benzine-, luchtfilter en ook koppeling vervangen omdat die slipte.

Starten blijft tot nu toe moeizaam met terugslag en ploffen in de uitlaat bij koude motor. Als hij warm is loopt hij op zich wel goed, heeft genoeg vermogen en loopt 1 op 18 bij stevig doorrijden maar zou wellicht zuiniger kunnen rijden. Daarom lijkt mij die timing van de achterste cilinder mij een goeie kandidaat als veroorzaker van het relatief slechte starten en stationair lopen.

Startkoppeling is al binnen gekomen vandaag, wacht nu nog op de poelietrekker voor ik verder kan...
 
Je hebt de motor 12 jaar, hoeveel km heb heb er mee gereden in die tijd? Als dat er veel zijn dan zijn de kettingen wat uitgerekt in die tijd, maar heb je nog steeds het probleem wat je daarvoor al had.

En matig starten en slecht stationair lopen lijkt mij carbs in dit geval, ook omdat je zegt dat er benzine in de aanzuigtraject ligt.
 
Zo, probleem opgelost *O* 8-)

Gister eindelijk aan de motor kunnen sleutelen en de startkoppeling los kunnen trekken. Deze was zoals gedacht idd aan vervanging toe want beschadigd en op twee plaatsen gebroken. Nieuw en versterkt exemplaar geplaatst. Zie foto's (links nieuwe, rechts oude);

_Old-New%20Starterclutch.jpg

_New%20Old%20starterclutch.jpg

_Old%20starterclutch.jpg


Maar nu dus ook de mogelijkheid om is goed te kijken naar de timing volgens het boekje. Volgens de manual dienen de markings (A, B en C) op rotor en tandwielen op drie plaatsen uitgelijnd/gelijk gezet te worden (zie plaatje 2). En daar gaat het al mis, bij mij staat marking 'Punch mark B' totaal op een andere plaats!

_Align.jpg


Conclusie; blok is eerder open geweest en deze markering is niet goed gezet/overgenomen volgens het boekje. Timing is blijkbaar op een andere manier goed gezet dan volgens het boekje, wellicht is de ketting vervangen geweest. Daarbij is de achterste cilinder net off timing gezet met 1 tandje verschil. Anyway, ik heb dit zo gelaten en voor de rest gefocust op de T-markering en TDC vd cilinders/zuigers en daar de rotor op afgesteld. En nu heb ik hem eindelijk zover gekregen dat de timing zo'n beetje perfect staat.

Dus, motor startklaar gemaakt en gestart; startte gelijk en leek al mooier te lopen *O* Daarna een stukje gereden :]

Motor start gelijk (tot nu toe herhaaldelijk gestart zonder terugslag), loopt mooier stationair dan hij ooit gedaan heeft, ploft niet/minder. Lijkt ietsjes minder fel te accelereren dan voorheen maar loopt zoveel mooier! Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen, liep nu 1 op 18 maar zou zuiniger kunnen volgens mij, einde v week weet ik meer.

Resumerend; timing stond toch blijkbaar een tandje verkeerd. Dit veroorzaakte het onregelmatige lopen en slechte starten. Hierdoor met starten vaak terugslag waardoor uiteindelijk de startkoppeling er de brui aan gegeven heeft.

Me happy, totale kosten 235,- ipv 1000,- I rest my case. Jullie bedankt voor alle opmerkingen, suggesties enz. :}
 
Hallo, even een upje van een oud draadje..

Mijn Bulldog is ook aan de beurt... de startkoppeling draait door..
Blokje loopt verder geweldig. Heerlijke motor. Dus toch maar repareren.
Yamaha techbullits erbij dus een goede werkintstructie.

Me happy, totale kosten 235,- ipv 1000,- I rest my case

@bulldogshadow1 waar heb jij die starterkoppeling gekocht?
ik kom niet lager dan 490,- voor aftermarket... En op ebay ben ik nog geen held ;-)
 
Hallo, even een upje van een oud draadje..

Mijn Bulldog is ook aan de beurt... de startkoppeling draait door..
Blokje loopt verder geweldig. Heerlijke motor. Dus toch maar repareren.
Yamaha techbullits erbij dus een goede werkintstructie.

Me happy, totale kosten 235,- ipv 1000,- I rest my case

@bulldogshadow1 waar heb jij die starterkoppeling gekocht?
ik kom niet lager dan 490,- voor aftermarket... En op ebay ben ik nog geen held ;-)
Wanneer je de start koppeling vervangt van dit type blok, is de kans dat de timing vd achterste cilinder verloopt groot.

Het kettingwiel vd distributie ketting wordt aangedreven door een tandwiel dat eraf moet.
 
Ik heb een vraagje over de montage van de kettingspanner.
Heb hier een bulldog die wat olieverlies heeft aan de dichting van de spanner.
Dus een nieuwe besteld.
Ook de koper dichting.
kettingspanner gedemonteerd.
Maar hoe monteer ik m nu opnieuw?
Waar moet ik rekening mee houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan