Yamaha TR1 180band 17inch velg plaatsen

Beans333

MF'er
27 mrt 2016
38
1
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een Yamaha TR1 om te bouwen naar een combinatie van een caferacer en een streetfighter.

Nu wil ik graag een GSXR1100 achtervelg plaatsen in de standaard achterbrug. (Hier kan ik goedkoop aan komen en zo kan het matchen met de voorvork+voorwiel.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 180/55 band en 17 inch achterwiel in een Yamaha TR1?
De ketting in olie bad gaat er van.

Groetjes
 
Toevallig bij een buurman de achterbrug kunnen meten van een hornet, zit ook een 180 55 17 wiel in.
De breedte van de achterbrug is 25cm en dat is die van de TR ook bij de as, alleen zit ik met het opkomende deel op de achterbrug voor de schokbreker.
Zal toch eerst het wiel eruit moeten halen voordat ik zeker weet of het gaat passen.
Mede omdat het wiel en het tandwiel moet worden uitgelijnd, al heb ik ook wel gelezen dat sommige standaard fietsen het achterwiel niet in het midden hebben staan.
 
al heb ik ook wel gelezen dat sommige standaard fietsen het achterwiel niet in het midden hebben staan.

ga je volgens mij wel erg makkelijk de bocht om.. (één kant dan)

er staan zat voorbeelden van medeforummers die eea aanpasten, zoals het blok meer naar links of een verhoogt voor-tandwiel,
maar het wiel UIT het midden halen, lijkt mij (maar wie ben ik.. O-) )
niet de juiste oplossing...
 
ga je volgens mij wel erg makkelijk de bocht om.. (één kant dan)

er staan zat voorbeelden van medeforummers die eea aanpasten, zoals het blok meer naar links of een verhoogt voor-tandwiel,
maar het wiel UIT het midden halen, lijkt mij (maar wie ben ik.. O-) )
niet de juiste oplossing...

Zolang het wiel maar mooi in lijn staat met het frame en voorwiel mag het best wat uit het midden staan zonder dat je daar veel van merkt, moet je natuurlijk niet over centimeters gaan praten.
Mooiste is natuurlijk netjes in het midden :Y nog netter is een fatsoenlijke bandenmaat voor deze motor.
 
Ik heb wel op forums gelezen dat ze een r6 of andere achterbrug in een tr hangen. Maar ik wou graag de orginele achterbrug houden omdat ik anders ook de schokbreker moet aanpassen. Ik had gehoopt dat andere mensen al eens hadden geprobeerd een dik achterwiel erin te plaatsen
 
ga je volgens mij wel erg makkelijk de bocht om.. (één kant dan)

er staan zat voorbeelden van medeforummers die eea aanpasten, zoals het blok meer naar links of een verhoogt voor-tandwiel,
maar het wiel UIT het midden halen, lijkt mij (maar wie ben ik.. O-) )
niet de juiste oplossing...
Bij een TR1 of XV920RH is de achterbrug niet symetrisch, maar uit het midden geplaatst. Wiel tov brug ook, zodat die weer in lijn staat met.
 
Toevallig bij een buurman de achterbrug kunnen meten van een hornet, zit ook een 180 55 17 wiel in.
De breedte van de achterbrug is 25cm en dat is die van de TR ook bij de as, alleen zit ik met het opkomende deel op de achterbrug voor de schokbreker.
Zal toch eerst het wiel eruit moeten halen voordat ik zeker weet of het gaat passen.
Mede omdat het wiel en het tandwiel moet worden uitgelijnd, al heb ik ook wel gelezen dat sommige standaard fietsen het achterwiel niet in het midden hebben staan.
En waarom meet je nou niet op de plekken waar je moet meten?

Je wilt ook weten hoe breed de velgrand/bandrand is, en op welke plek in de brug.

Dat ga je dan ook weer meten bij jouw motor.
 
Heb een 120 band en vanaf het breedste stuk van de band tot achterbrug
rechts boven is 3,7cm
Rechts onder is 3,2 cm
Links boven is 4,0 cm
Links onder is 2,6 cm

Als ik dat zo zie gaat het niet passen omdat je aan de onderste achterbrug buis niet uit komt.

Nu zit er bij mij wel een 120/90 18 band/wiel op dus een 180/55 17 is wel kleiner en hoe dichter bij de as des te meer ruimte er komt.
Ga het nog eens rustig uitmeten met de omtrek en de breedte.
 
Heb een 120 band en vanaf het breedste stuk van de band tot achterbrug
rechts boven is 3,7cm
Rechts onder is 3,2 cm
Links boven is 4,0 cm
Links onder is 2,6 cm

Als ik dat zo zie gaat het niet passen omdat je aan de onderste achterbrug buis niet uit komt.

Nu zit er bij mij wel een 120/90 18 band/wiel op dus een 180/55 17 is wel kleiner en hoe dichter bij de as des te meer ruimte er komt.
Ga het nog eens rustig uitmeten met de omtrek en de breedte.
Heb ik ook gedaan bij mijn brommert..
Standaard 120/70/18 (ongeveer)
Nu zit er 130/80/17 onder..
En wat ook zo is..
Naar mate je snelheid krijgt, wordt de breedte vd band minder..
Ergo = brede band en hard optrekken... O-)
 
okee, maar heb je een velg uitgekozen met die bandenmaat?
Want het lijkt me als je een velg pakt waar standaard 180 op zit, daar een smallere band op zet dat het dan een getrokken band wordt? of zit daar iets speling in waardoor het net zou kunnen uitkomen?

Dank voor alle reacties! :)
 
Ik laat het gsxr achterwiel toch achterwegen

Na wat rond gekeken te hebben denk ik dat ik een latere fzr of thundercat achterwiel pak. Dit is een 160/60 17 wiel waardoor ik 1cm meer ruimte heb per kant.
Dan gebruik ik wel het gsxr voorwiel een 120/70 17. Wat bijna gelijk is aan de standaard fzr of thundercat voorwiel 120/60 17.

Qua foto lijken de velgen matchend om te zien. Ik weet alleen niet of dit in het echt ook zo is.
 
Ik laat het gsxr achterwiel toch achterwegen

Na wat rond gekeken te hebben denk ik dat ik een latere fzr of thundercat achterwiel pak. Dit is een 160/60 17 wiel waardoor ik 1cm meer ruimte heb per kant.
Dan gebruik ik wel het gsxr voorwiel een 120/70 17. Wat bijna gelijk is aan de standaard fzr of thundercat voorwiel 120/60 17.

Qua foto lijken de velgen matchend om te zien. Ik weet alleen niet of dit in het echt ook zo is.
Een ander mogelijk achterwiel bepaalt niet de ruimte. Echt niet. Dat doet de brug.

Voorwiel is totaal onbelangrijk in deze.

Heb je al eea nagekeken op fora van tr1 en xv920? Zo ja, wat het je gevonden?
 
Heb op andere forums gevonden dat een 160 band past. Kan zelf alleen vinden dat mensen er spaakwielen indoen. Deze kun je net zo laten spaken als je wil. Ze gebruiken dan ook een offset voor de ketting.
Tr1 met moderne wielen heb ik niet veel van gevonden :$

Als ik meet 20mm bij de huidige band op dan kan de 630 ketting nog draaien. Het past alleen niet met de dichte kettingkast.

Verder zal ik moeten kijken hoe breed de velg is bij de as incl. Remanker vanwege de remschijf met klauw en dan eventueel een tandwieldrager pas maken of laten draaien.

Alleen hoop ik dat ik geen offset nodig heb voor de ketting! Is er een minimale maat tussen de band en de ketting?
 
Voor voorbeeldpics van TR1 en moderne wielen even op de link hieronder zoeken,heb een paar van die dingen in de werkplaats gehad.Je moet wel effe zoeken.......
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor alle reacties en tips, heb voor een FZR600R achterwiel gekozen.
Qua ontwerp klopt het aardig met de GSXR1100 voorvelg. De band is 160 breed en past heel mooi in de achterbrug!
Heel toevallig is de asmaat hetzelfde dus kon het wiel er zo in. Nu nog de ketting in lijn zetten, zelf het remanker en afstandsbusjes maken

Greatz
 
Terug
Bovenaan Onderaan