Motor start ineens niet meer?

Korzyy

Rookie
30 sep 2016
6
0
Nijmegen
Hallo allen,

Onlangs heb ik mijn eerste motortje aangeschaft. Een mooie Suzuki GS500e uit 1990. Tweedehands gekocht, in goede staat met een kleine 40.000km op de teller.

Ik rij er met plezier op, zonder enige moeilijkheden. Tot afgelopen weekend. Ik (en mijn pa ook) zijn geen motor genie, we sleutelen zo af en toe wel aan de motor. Maar op deze situatie kregen we geen grip. Als volgt;

Gestart & half uur gereden zonder problemen. Na een stop van kwartiertje, startte hij moeilijker. Als ik gas probeerde te geven leek het alsof de motor zich 'verzoop' (choke natuurlijk niet in gebruik): hij kon geen toeren maken.

Als ik de lichtschakelaar van on naar off zette, viel motor ook uit ❓

Heb stotterend op lage toeren naar huis kunnen rijden in eerste versnelling.... thuis motor uitgezet en daarna deed motor helemaal niets meer, zelfs niet de dashbord lampjes als je het contact op 'aan' zet om te gaan starten.... accu meet gewoon 12v, maar er komt geen power naar licht of startmotor...

Kabels en connectoren visueel gecontroleerd, lijken ok. :?

Ik rij graag, dus wil hem snel weer aan de praat krijgen. Heeft een van jullie tips? Of dit al ooit meegemeaakt?

Wellicht kunnen jullie ons op weg helpen. Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Je accu is overleden. Geeft nog wel 12 volt aan maar bij belasting laat ie het afweten.
Ook het rottige lopen verklaart dat.
Kijk wel de aansluitingen na, vooral die van de massakabel aan het frame.

En kijk ook naar de dikke kabels/aansluitingen die vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar gaan.
 
how to - accu en laadsysteem controleren.

Heeft veel weg van een rotte accu/laadsysteem, maar kan ook goed een slecht (massa) contact zijn.
Kabels en aansluitingen kun je beter even loshalen, schoonsschuren en weer goed monteren, ook aan het motorblok, visueel controleren zegt niet veel over de corrosie die ertussen kan zitten.

Edit; ik raad je aan om eerst de min kabel los te halen voor je de plus loshaalt, zonder de min aangesloten kan je nl geen sluiting maken als je aan de plus rommelt.
aansluiten doe je eerst de plus, als laatste de min.
Dat is het meest veilig.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een accu defect t.g.v. spanningsregelaar welke dan ook defect is. Meet na vervanging accu zeker de laadspanning, ik had een laadspanning van 50V? en dat zou ook verklaren waarom hij afsloeg toen je je licht uit deed. Met licht aan (grootverbruiker) zal die hoge spanning wellicht nog gezakt zijn naar een "iets" acceptabeler niveau.

Bij mij is dit 15 jaar geleden gebeurd op Assen, gelukkig een accu kunnen bemachtigen en met dubbel groot licht (sorry tegenliggers) naar huis gegaan.
Type CBR900rr 1993, opgelost door extra koelrooster op de spanningsregelaar te zetten. De spanningsregelaar is belachelijk duur dus raad aan een 2e hands te kopen, tenslotte kan elektronica ook nieuw kapot gaan.

Veel succes met het onderzoek en de uitkomst, ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Als je het niet weet zeg dan niks ipv mensen verkeert te informeren

volgens mij is het de accu ook niet !

indien wel moet je mij dit eens uitleggen :


accu heeft zo weinig kracht meer over dat met het opzetten van de lichten er niet voldoende spanning aanwezig is om de ontsteking werkende te houden (dit impliceert meteen ook dat de alternator/dynamo niet meer werkt)
TS kan toch nog naar huis rijden, maw er zat wel nog genoeg juice in de accu om de startmotor te doen draaien EN de ontsteking te laten werken tijdens het starten.
volgens mij verbruikt een startmotor een pak meer dan de lichten ...

edit : openingspost net nog eens herlezen, en de motor viel blijkbaar uit bij het afzetten van de lichten :?
blijft het feit dat TS gewoon weer kon starten, en dat 12V meer dan voldoende is om de lampjes te doen branden in het dashboard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan