Honda Transalp 600V 1986? Neutraalschakelaarsrariteiten

Robbinm

Die hard MF'er
5 feb 2008
575
3
Hoofddorp
Goedenmiddag,

voor een vriend ben ik bezig om een startprobleem op te lossen.
Klacht: soms (niet altijd) gaat het neutraal lampje niet branden, en kan de motor niet gestart worden.
Als oplossing gooit hij zijn stuur naar links, tegen de eindaanslag (met een flinke knal) en vaak begint het lampje dan te branden, en kan de motor gestart worden.
Op het moment dat het lampje werkt, en met het versnellingspedaal speel dan knippert het lampje op een gezonde manier, en gaat het altijd gewoon weer aan als hij in zijn vrij gezet word. Daarom lijkt het probleem zich alleen voor te doen als de motor een tijdje heeft stilgestaan.
Om te voorkomen dat hij zijn balhoofd sloopt (en het staat best raar als je met je motor staat te klooien midden in Amsterdam) wil ik het probleem oplossen.
Mijn gok is dat er ergens verrotte bekabeling zit, die slecht contact maakt, in de buurt van het balhoofd.
Na wat zoeken op internet blijkt dat het signaal naar deze lamp door een tweetal diodes loopt. Als iemand weet waar ze zitten dan kan ik de contacten controleren en de diodes doormeten.
Ik het al in het zekeringkastje gekeken die aan het contactslot zit, maar daar zitten geen diodes in.

Wat misschien nog helpt om er bij te vermelden is dat de lamp van de zijstandaard het wel altijd goed doet.
De koppelingsschakelaar is een ander verhaal. Op het moment dat de koppeling word ingeknepen start de motor ook niet. Om te controleren of de schakelaar defect was heb ik de twee draden die naar de schakelaar gaan losgehaald en met een stukje losse kabel direct doorverbonden. Als het goed is zou deze dan permanent doorgelust zijn, de motor zou moeten detecteren dat de schakelaar is ingeknepen en gewoon moeten starten (ook in zijn versnelling? ook met zijstandaard er op?), klopt dat, of word het signaal juist onderbroken als de hevel word bediend?

Als in ieder geval een van de twee functies het doet (koppelingsschakelaar of neutraalschakelaar) dan kan hij in ieder geval op een minder crimineel ogende manier starten.

Heeft iemand ervaring met dit probleem, een schema of foto's van de bedrading of misschien tips in welke richting ik het moet gaan zoeken?

Alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan