cb500 95 start niet

SanderBB

Rookie
18 mei 2016
26
0
Edam
Hoi vrienden!

Heb een vraagje over mijn cb500, hij start niet meer. Info:

Contact gaat aan, alle electronica werkt. Lichten branden, knipperlichten doen het. Als ik op start klik geeft het startrelais aan de rechterzijde één 'klik' geluid. En er gebeurt verder niks.
Nu heb ik de accu vervangen voor een andere goede, zelfde probleem.
Nu heb ik geprobeerd de motor in zijn versnelling een stukje achteruit te rijden, de startmotor komt dan los en is te horen dat deze terugdraait, dus die zit niet vast.

Ik denk aan de spanningsregelaar? Of toch een defecte startmotor?
Ik krijg hem wel aangeduwd namelijk in zijn 2e versnelling.
De laatste 5 keer dat hij wel startte maakte hij een verzuipend geluid bij de startmotor, die werd telkens minder actief totdat hij stopte.

Wat raden jullie aan? Accu is het dus niet, startrelais werkt ook.

Groetjes,
Sander
 
Hoi vrienden!

Heb een vraagje over mijn cb500, hij start niet meer. Info:

Contact gaat aan, alle electronica werkt. Lichten branden, knipperlichten doen het. Als ik op start klik geeft het startrelais aan de rechterzijde één 'klik' geluid. En er gebeurt verder niks.
Nu heb ik de accu vervangen voor een andere goede, zelfde probleem.
Nu heb ik geprobeerd de motor in zijn versnelling een stukje achteruit te rijden, de startmotor komt dan los en is te horen dat deze terugdraait, dus die zit niet vast.
Als je met terugduwen van de motor ook de starter hoort draaien, zit er juist iets vast wat los hoort te zitten.
Ik denk aan de spanningsregelaar? Of toch een defecte startmotor?
Ik krijg hem wel aangeduwd namelijk in zijn 2e versnelling.
De laatste 5 keer dat hij wel startte maakte hij een verzuipend geluid bij de startmotor, die werd telkens minder actief totdat hij stopte.

Wat raden jullie aan? Accu is het dus niet, startrelais werkt ook.

Groetjes,
Sander
 
Hoi vrienden!

Heb een vraagje over mijn cb500, hij start niet meer. Info:

Contact gaat aan, alle electronica werkt. Lichten branden, knipperlichten doen het. Als ik op start klik geeft het startrelais aan de rechterzijde één 'klik' geluid. En er gebeurt verder niks.
Nu heb ik de accu vervangen voor een andere goede, zelfde probleem.
Nu heb ik geprobeerd de motor in zijn versnelling een stukje achteruit te rijden, de startmotor komt dan los en is te horen dat deze terugdraait, dus die zit niet vast.

Ik denk aan de spanningsregelaar? Of toch een defecte startmotor?
Ik krijg hem wel aangeduwd namelijk in zijn 2e versnelling.
De laatste 5 keer dat hij wel startte maakte hij een verzuipend geluid bij de startmotor, die werd telkens minder actief totdat hij stopte.

Wat raden jullie aan? Accu is het dus niet, startrelais werkt ook.

Groetjes,
Sander

howto accu lezen
 
Dankjewel voor jullie hulp jongens! Ik ben naar de monteur geweest en hij dacht het relais, die vervangen en dat werkte niet. Toen zei hij

Dan is je startmotor kaduuk, dus ik denk dat dat het inderdaad is zoals jullie ook zeggen!
 
Dankjewel voor jullie hulp jongens! Ik ben naar de monteur geweest en hij dacht het relais, die vervangen en dat werkte niet. Toen zei hij

Dan is je startmotor kaduuk, dus ik denk dat dat het inderdaad is zoals jullie ook zeggen!
Prutser.
Nou weet je t nog niet.
Het kan ook startkoppeling zijn, bijvoorbeeld.
En dan nog, wat is dan stuk aan starter?
 
Ga ik even doormeten vanmiddag! Heb wel 2 verschillende accu's gebruikt waarvan 1 sowieso goed is, dus lijkt me niet dat het aan de accu ligt toch?

Wat heeft het doormeten opgeleverd? Ik interpreteer het "verzuipende geluid" als een startmotor die steeds moeilijker rond gaat, waardoor ik toch nieuwsgierig blijf naar wat je accu nou echt doet. Vaststellen dat een accu "gewoon goed" is kan alleen na goed meten.
Een startmotor die kapot is doet (in ieder geval in de gevallen die ik heb meegemaakt) gewoon helemaal niks.
 
Mijn CB500 uit 2003 heeft dezelfde symptomen, maar meestal alleen als de motor warm is; het relais klikt bij het starten maar de startmotor doet helemaal niets. Een klein tikje op de startmotor met bijv. een schroevendraaier zorgt ervoor dat de motor aanslaat. Wanneer ik tijd heb haal ik de startmotor los om te kijken wat er aan de hand is. Ik vermoed dat de koolborstels op zijn of dat de motor schoongemaakt / gesmeerd moet worden.
 
Startmotor eruit gehaald, de brushes versleten. Tweedehandse gekocht voor 3 tientjes en gemonteerd, als nieuw! Thanks voor alles vrienden :)
:t
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan