Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

Hoi lieve Oma,
Kleine update, sorry Gijs :P
Frame en bananendoos onderdelen zijn terug van de coater. Dat ziet er weer apestrak uit. Verder weinig tijd gehad, de T3 camper stond weer aan de voorkant van het huis te gillen om aandacht 8-) (Ramon, als je dit leest: die bekleding zit allemaal nog perfect, blijft een topklus die je hebt geleverd!!!)
Wel de lagerschaaltjes er in getikt en alle draadbeschermende boutjes verwijderd. Ik ga de vorkpoten laten polijsten, als die terug zijn ga ik de boel op zijn wielen zetten. Ondertussen bij Heiden Tuning een bestelling geplaatst met oa een Tommaselli stuur en nog wat klein grut. Ondertussen is de XS400 helemaal exit, alle delen zijn verkocht. Had dit niet verwacht. Volgende keer maar iets hogere prijzen hanteren. ;)
Hier nog wat plaatjes *D


 
Laatst bewerkt:
Wat kleine dingetjes gedaan weer. Onderste kroonplaat weer strak in de hammerite en weer in het frame geplaatst, stuurslot weer teruggezet en het slotplaatje gepolijst en in de vernis, zadelslotje ook er weer op. Blijft mooi dat elk slot op deze fiets met 1 sleutel bediend kan worden en dat na bijna 40 jaar. De Hagon schokdempers hadden last van afbladderende lak (valt me tegen na een jaar of 4) dus de lelijke delen geschuurd en ook weer in de hammerite gezet. En nog een hoop spul gereinigd en proper gemaakt. En ook nog al de in de loop der jaren verzamelde bouten uitgezocht op rvs/inbus/ordinair staal/ranzig/roest/kliko :P
Er ligt nog een onderdeel of 20 bij de poedercoater, als dat terug is kan ik echt aan de slag en gaat de RD op zijn wielen.

Verder er achter gekomen dat Yambits in de UK echt een niet te geloven hoeveelheid onderdelen heeft voor (oa) de RD, bijna alles is er wel te vinden. En anders zoek ik op in de partsmanual het onderdeelnummer op en mail het naar de motorgarage verderop, die het dan bestelt voor me.

Nog even over de vorkpoten, ben er nog niet uit wat ik daarmee ga doen. Zo laten (gepareld alu, best gevoelig voor vies worden), polijsten of spuiten. Zwart of alukleur. Heb wel besloten om een origineel voor- en achterspatbord te plaatsen. Die laatste heb ik gister besteld, voor die voorste wacht ik op een geschikt moment om het bedrag aan mijn vrouw mede te delen (wordt tijdens de rem-slaap denk ik).
Maar een chrome spatbord bij gepolijste poten wordt een beetje teveel blingbling denk ik. Heeft iemand ervaring met de vorkpootjes in de hammerite, hoe houdt dit zich?





:W
 
Laatst bewerkt:
Zorgenkindje is de remcilinder achter. Die heeft van de laatste (minimaal) 20 jaar in de opslag toch wel wat littekens overgehouden. Kostte me een paar dagen in de imal voordat de zuiger eruit kwam. Toestand van het huis is ook zorgelijk. Helaas is het exemplaar mijn mijn XS 14mm tegen 16mm op de RD. Kan het inwendige dus niet overzetten. En ook zitten de boutgaten anders. Ik moet dus wel voor de RD cilinder gaan en hoop m te kunnen redden. Revisiekitje kost > €50,- ;(
En dan nog maar duimen dat tie niet alsnog gaat lekken.
Filegg, heb jij nog ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer een aangenaam dagje in The Mancave vertoeft. Als eerste maar eens die remcilinder grondig aangepakt. Aangeschroefde delen kwamen na een hoop hitte en lelijke woorden netjes los. Kwam een soort brokjes tegen van onbekende samenstelling :X



Daarna Dasty industrial en een tandenborstel om te beginnen. Toen het meeste eraf was ben ik met de dremel met een koperborsteltje aan de gang gegaan. En hoera, binnenwand volledig glad gekregen :}




Deze gaan we een nieuw interieur geven en een mooi strak jasje *O*
 
Laatst bewerkt:
Verder de XS400 remmerij gedemonteerd en weer veel dingen gereinigd. Tja en toen kon ik toch de verleiding niet weerstaan om eens wat samen te gaan bouwen. Hier zie je het RD frame met XS400 achterbrug, balhoofdstel en bovenste kroonplaat, XS400D vorkpoten (dubbele remklauwen optie) en het RD400 voorspatbord. past allemaal 100%. De conische lagers van de XS passen prima in de RD. RD achterbrugas even van alle aanslag ontdaan en die schuift zo in de nog prima naaldlagers van de XS achterbrug. Shocks zijn van Hagon en na aanpassing van de bovenste rubbers zitten ze bijna als een huis (moet nog geschikte moeren halen). Uiteraard mogen de harmonicarubbers om de vorkpoten niet ontbreken :P
Mexicaans biertje als beloning *D





 
Laatst bewerkt:
Ook het accubakje en de elektronica montageplaat zijn er klaar voor.



 
Laatst bewerkt:
Zo, de camper heeft weer een nieuwe apk (2 jaar *O* ) dus vandaag weer even verder aan de RD. Hij staat nu op de wielen en er zitten wat meer onderdelen op en aan. Wilde eerst eens zien hoe het originele voorspatbord zou staan maar ik was er heel snel uit dat 'm dat niet ging worden. Vind het helemaal niks. Vervolgens de homemade XS400 voorspattert erop gezet en dat bevalt al een heel stuk beter.





Verder is er van mijn aanvankelijk enthousiasme wbt Yambits in de UK niet zo heel veel meer over. Ik heb er een aantal rubbers besteld en dat is met recht rotzooi. Hele stugge rubbers die al scheuren bij het monteren. Hier een voorbeeld van een dempingsrubber van de zijstandaard. Enorm stug uit de verpakking. Ik knijp 'm met de handen samen en hoppa, gelijk naar de kl*te :( :(
Geldt voor alle daar bestelde rubbers, beetje jammer allemaal.

 
Laatst bewerkt:
Hierna de steppenbalk met stepjes gemonteerd. En de zijstandaard. Dus het rolt en kan autonoom staan 8-)











Remklauwen worden alukleur (hammerite). Goede ervaringen mee inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
Das mooi klote van die rubbers. :( Ik heb veel van Yambits, maar geen rubbers.
Probeer anders HVC eens. Daar heb ik transmissiedemperrubbers (3x ww) vandaan. Die doen het goed.

Verders...mooi voorspattertje. Staat goed.

Gr Gijs ;)
 
En..als je de partsnummers hebt, ff bellen met de dichtstbijzijnde MP-vestiging.
Yamaha heeft in de loop der jaren heel veel dezelfde onderdelen door op meerdere modellen gebruikt. :)
 
Zo doe ik het idd voor de meeste delen, nummer opzoeken en in een mailtje naar de motorzaak sturen. Maar op CMSNL staat er toch heel veel als niet meer leverbaar, zou Yamaha zelf het dan nog wel hebben?
 
:N
Yamaha NL iig niet. Die hebben met hun verhuizing naar de huidige locatie al het tt-spul vernietigd. '(


Wat je ook nog zou kunnen proberen is Yamaha Klassiker Teile in Germanika.
Horst heeft ook nog wel veel tt spullen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, na een toffe vakantie met de T3 maar weer eens de slaapzak van de RD afgetrokken.
Tijdens de vakantie las ik in een klassiekerblad dat ook (half)gedemonteerde projecten hun kenteken konden (terug)krijgen bij de RDW. Uitvoerige mailwisseling met de RDW volgde en nu heb ik op 6/10 een afspraak staan bij ze. Dan ga ik met de hele verzameling en het rollend chassis op een karretje op bezoek om te laten schouwen. Incl de correspondentie met de vorige eigenaar incl officieel "koopcontract" 8-)
Hopen dat het succesvol blijkt en hij zijn slapende originele kenteken weer terugkrijgt.
Verder me druk gemaakt met de tellerset/contactslot. Helaas zijn de originele tellers erg beschadigd. Ben wel erg gecharmeerd van ze maar ze zijn niet meer proper te krijgen qua deukjes en schaafwond. Vandaar dat ik de tellers van de XS heb gepakt als alternatief. Incl het middenstuk met de lampjes. Zien er nog top uit en deze setup van de XS zie je ook terug op de RD >1978. Rekje en tellerbakjes zijn gepoedercoat (what's new?? :P ) en het ziet er strak uit zo al zeg ik het zelf.





Een paar maanden terug heb ik van Paul/Gijs Vijs geheel belangeloos een Giuliari zadelpan gekregen die naar zijn vermoeden voor de RD400 zou zijn. Bij deze Paul, past als een handschoen. Hier gaat Ramon tzt een mooi zadel van maken. Eerst maar eens kijken hoe het bij de RDW gaat lopen, dan weet ik hoe dicht ik bij het origineel moet blijven.





:)
 
Laatst bewerkt:
Kwam pas deze niet alledaagse kleurencombi tegen. Lekker seventies. Zal best mooi staan icm een bruin zadeltje :9



 
Laatst bewerkt:


Stond ik dan in alle vroegte vanmorgen bij de RDW. Met de kofferbak vol onderdelen. Om kort te gaan, om het originele kenteken terug te krijgen moet de motor "af" zijn en wordt hij gekeurd naar apk eisen. Banden, verlichting, spiegel etc. Niet de uitstoot maar in geval van twijfel wel een geluidsmeting. Dus helaas wordt het kenteken nog ff uitgesteld. Keurmeester vond het knap lullig dat de klantenservice me op het verkeerde been had gezet. Hoefde gelukkig niet de vereiste €92,- af te tikken want dat zou pas echt sfeerverlagend zijn geweest :/

Nu ik weet hoe er gekeurd gaat worden ga ik de RD opbouwen zoals ik het mooi vind, niet zoals het origineel was. Dus met subtiele knippers en een fraai gestyled Ramon-zadel. En expansiepiepen })
We knutselen rustig verder.... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Bij jou in de straat bedoel je? Ik kom gewoon met de auto denk ik :P

Maar dat is een dingetje hoor inderdaad. Kleine moeite om de originele dempers er voor de keuring ff op te zetten :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan