Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de linkjes, leuk!
Dat NL filmpje, die rode Tracer heb ik meegenomen om op te testrijden. Ik heb mijn Tracer daar ook gekocht. Klein wereldje :)

Ik denk dat je inderdaad de juiste keuze hebt gemaakt met de Tracer, ik kan alles wat je zegt bevestigen dat zowel vering, gas respons en zeker de windbescherming stukken aangenamer is :)

Bedankt voor de toelichting Lubske. Ik zat te twijfelen om voor een naked te gaan, Street triple / Z1000 / MT09 stonden op de shortlist. Op Youtube nodige reviews gekeken en daar werd ook aangegeven dat de Tracer 900 betere vering, gas respons en windbescherming heeft, dan de MT09. Liefst rij ik ook lange weekenden naar het buitenland, dus keus voor de Tracer was logischer. Ik ga ieder jaar met een groep naar het buitenland, waar een hoop TDM rijders bijzitten, benieuwd hoe die gaan reageren.........

Vind de Bikeshow reviews uit zuid-afrika wel grappig:

Er is ook een Nederlander die de laatste tijd wat reviews probeert te doen:
 
Laatst bewerkt:
De voetsteunen zijn origineel Yamaha, eigenlijk voor de MT09 street rally.
Ik heb ze bij Optitune besteld met het onderdeel nummer 1RC-274M0-00, iedere motorhandelaar kan ze denk ik wel leveren met dat nummer.
Dit onderdeel nummer had ik doorgekregen van een forum lid en positieve dingen over gelezen op ander forums.
 
De nieuwe mt-09 naked heeft standaard een quickshifter. Tijdje terug met een street triple gereden met een quickshifter. Zou die ook beschikbaar komen voor de 2016 tracer?
 
Laatst bewerkt:
Niet lullig bedoeld hoor, maar wat moet je met een quickshifter? Wil je het circuit op met je Tracer?
 
De nieuwe mt-09 naked heeft standaard een quickshifter. Tijdje terug met een streeft triple gereden met een quickshifter. Zou die ook beschikbaar komen voor de 2016 tracer?

Zou ik ook wel willen hebben. Heb een tijdje terug bochtige weggetjes gereden met een FZ1 met quickshifter en dat is me zeer goed bevallen. Ik heb ergens gelezen dat bij de MT-09 een aansluiting op de ECU zit maar die moet geactiveerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Niet lullig bedoeld hoor, maar wat moet je met een quickshifter? Wil je het circuit op met je Tracer?

Het is niet dat een QS enkel goed is voor gebruik op circuit. Ik had het ook op mijn Street Triple R en mis het soms nog. Schakelen gaat snel, soepel en doordat je niet hoeft te ontkoppelen is het ook nog eens comfortabel in gebruik. Mocht er een plug & play versie van Yamaha zelf op de markt komen, zie ik mij er wel eentje aanschaffen (als de prijs niet overdreven is).
 
Niet lullig bedoeld hoor, maar wat moet je met een quickshifter? Wil je het circuit op met je Tracer?
Ik heb een quickshifter op de Tracer en het is in één woord geweldig! :Y
Ik kan je van harte eens aanbevelen om het uit te proberen op een motor die er eentje heeft.

De acceleratie is dan ook bizar, het blijft maar door gaan en af en toe even een tikje omhoog.

Neuh.. voor mij geen motor meer zonder. (Had de qs op de mt07 en nu dus op de Tracer).

Ergens qua gemak/ervaring ook te vergelijken met airco of cruise control in de auto. Bij mij ook geen auto meer zonder die zaken.

Overigens zou ik wel interesse hebben in een quickshifter fabrieks af. Tenminste, als deze echt super soepel is en met alle factoren rekening houdt: versnelling waar je in zit, hoeveel gas je geeft, hoeveel rpm etc. M'n QS houdt nu alleen het aantal toeren in de gaten maar meer niet..
 
Het is deels voor het comfort, maar ook gaaf als je eens vol door kan accelereren. Op de Street triple R werkte het verrassend goed. Met de variant van BMW kun je ook terugschakelen, dat kan met de variant van Yamaha denk ik niet. Schakelen jullie ook wel eens op zonder koppeling met gas dicht?

Eens afwachten of de QS als Yamaha accessoire beschikbaar komt voor de Tracer 900. Wat voor merk QS heb jij Rappie? Schakel je dan altijd op zonder koppeling?
 
Ik heb een HealTech quickshifter Easy (nieuwe 'automatische' versie -> hoef je niet meer per toerental de onderbreking in te stellen, scheelt weer).

Hij werkt het beste wanneer je flink wat gas geeft en wat hoger in toeren zit. Dus bij koude motor en rustig rijden gebruik ik de QS eigenlijk niet. Eenmaal warm is het best verslavend om te doen :)
Stoplicht sprintjes worden wel saai zo :+

Maar iets fabrieksaf, via de ECU, lijkt me toch wel wat. Dan kun je wellicht helemaal lui rijden, veel toeren, weinig toeren, veel gas of weinig gas. Daar zou ie dan allemaal rekening mee moeten kunnen houden.

Veel aftermarket QS (zo ook de HealTech) kijken alleen naar toeren en dan een bepaalde interval als onderbreking en meer niet.
Maar alleen de verhoudingen tussen de versnellingen zijn natuurlijk al anders. Het gat, in toeren, tussen 2 en 3 is waarschijnlijk anders dan tussen 5 en 6. Dus daar hoort dan eigenlijk ook een andere interval bij.
 
Ok, het zal best heel gaaf zijn om eens voluit met een quickshifter door alle versnellingen te raggen, maar aan mij niet besteed.

Is het niet slecht voor je versnellingsbak op den duur?
 
Ok, het zal best heel gaaf zijn om eens voluit met een quickshifter door alle versnellingen te raggen, maar aan mij niet besteed.

Is het niet slecht voor je versnellingsbak op den duur?
Half gas werkt ook prima hoor en dan is het gewoon ook handig.

Of het slecht is voor de bak zal voornamelijk afhankelijk zijn van hoe soepel het eea gaat. Vandaar dat door een ecu gestuurde quickshifter mij het beste lijkt, altijd de meest optimale interval en soepele overgang.

Die van mij gaat heel soepel, dus zal niet heel slecht zijn. Rij je met een quickshifter en voel je harde klappen of is de interval te kort (lees: verkeerd ingesteld) dan zal dit niet goed zijn voor de bak.
 
Nu de kou er weer aan komt ben aan het kijken naar handvat verwarming.

Op mijn VFR had ik de Daytona III naar volle tevredenheid.

Nu hoor ik goede berichten over de originele HVV van Yamaha voor de Tracer en met name de bediening vanuit het menu spreekt met wel aan...alleen de kosten niet....

Dat de kabel uit het handvat komt bij de Daytona's stoort me niet, althans dat heeft me bij de VFR nooit gestoord, maar wel de losse bedienunit met de rommelige kabel.

Weet iemand wat er zou gebeuren als je de handvatten van b.v. Daytona op de daarvoor bestemde aansluitingen monteert op de Tracer, uiteraard zonder de met de handvatten meegeleverde controller?
Ik kan me voorstellen dat er enkel op weerstand wordt gecontroleerd door de ECU om het menu te ontgrendelen.
En als dit zo is zou dit in theorie kunnen werken, goedkopere grips, maar met bediening vanuit het menu?

Iemand al over nagedacht?
 
Ondanks de prijs ben ik voor de originele versie gegaan. Ik heb de motor net 2 week en nu al geen spijt gehad! Het is gewoon super om het spul aan te zetten via de boardcomputer, in 3 verschillende standen.
Wel moet ik de standen nog even inregelen. Ik heb nu 3, 5 en 8, maar dat wordt iig 4, 6 en 8.

Hiervoor had ik een setje van Oxford er op. Op zich prima, maar dit op een nieuwe motor inbouwen vind ik een beetje zonde...
 
Ok, het zal best heel gaaf zijn om eens voluit met een quickshifter door alle versnellingen te raggen, maar aan mij niet besteed.

Is het niet slecht voor je versnellingsbak op den duur?
Bij de kwaliteit/uitontwikkeling van de Healtech zet ik mijn vraagtekens. Er is een onderwerp over op MF, geloof dat Willem zijn bak naar de vaantjes getrapt heeft.

Voor mij zou het alleen een originele worden... wel gaaf... beetje onnodig, dat wel.

Mensen die roepen dat ie geen schade oplevert omdat ie zo soepel schakelt, geloof ik niet zo. Niemand kan schade beoordelen zonder de bak uit elkaar te halen, zeker niet verhoogde slijtage.

Feit blijft dat je normaal mechanisch de kracht van de tandwielen haalt en nu in een split-second de ontsteking laat onderbreken... Ik denk dat het verschil maakt.
 
Laatst bewerkt:
Zag dat de quickshifter voor MT 10 € 282 kost.
Dan kan de prijs voor MT 09 toch niet veel schelen en misschien makkelijk aan te passen zijn op de Tracer.
 
Bij de kwaliteit/uitontwikkeling van de Healtech zet ik mijn vraagtekens. Er is een onderwerp over op MF, geloof dat Willem zijn bak naar de vaantjes getrapt heeft.

Voor mij zou het alleen een originele worden... wel gaaf... beetje onnodig, dat wel.

Mensen die roepen dat ie geen schade oplevert omdat ie zo soepel schakelt, geloof ik niet zo. Niemand kan schade beoordelen zonder de bak uit elkaar te halen, zeker niet verhoogde slijtage.

Feit blijft dat je normaal mechanisch de kracht van de tandwielen haalt en nu in een split-second de ontsteking laat onderbreken... Ik denk dat het verschil maakt.
Willem reed gewoon met totaal verkeerde instellingen. Met elke quickshifter rij je dan je bak aan gort (als je meerdere malen hard een false neutral en andere problemen krijgt dan is het wel een teken dat er iets niet goed staat en je het moet verhelpen, laat staan dat je er dan lekker mee gaat racen op het circuit). Op de een of andere manier 'vergeet' je dat kleine detail altijd in je verhaal.

Mijn koppeling moet binnenkort open omdat het druklager vervangen moet worden (garantie dingetje omdat ie teveel lawaai begint te maken).
We zullen dan gelijk aan die kant zien wat een jaartje healtech quickshifter (correct ingesteld) doet. Mijn prognose: het zal er allemaal nog als nieuw uit zien.
 
Willem reed gewoon met totaal verkeerde instellingen. Met elke quickshifter rij je dan je bak aan gort (als je meerdere malen hard een false neutral en andere problemen krijgt dan is het wel een teken dat er iets niet goed staat en je het moet verhelpen, laat staan dat je er dan lekker mee gaat racen op het circuit). Op de een of andere manier 'vergeet' je dat kleine detail altijd in je verhaal.

Mijn koppeling moet binnenkort open omdat het druklager vervangen moet worden (garantie dingetje omdat ie teveel lawaai begint te maken).
We zullen dan gelijk aan die kant zien wat een jaartje healtech quickshifter (correct ingesteld) doet. Mijn prognose: het zal er allemaal nog als nieuw uit zien.

Nee heeft niks met vergeten te maken. Als ik een quickshifter van bijvoorbeeld Yamaha of BMW koop mag ik er vanuit gaan dat de settings goed zijn. Daar hebben namelijk ingenieurs naar gekeken, zij hebben dat goed uitgedokterd met hun tools. Berekend adhv blokkarakter, wellicht massa veersystemen wat de interval tijden zijn. Bij de Healtech moet je dat allemaal zelf doen.

Met andere woorden: als ik een originele QS koop, koop ik ook een stuk garantie en hoef ik me geen zorgen te maken over de settings. Ga er eveneens vanuit dat Yamaha geen half werkende QS levert, want dat gaat ze hun naam kosten. Plug and play. Ik denk zelfs dat je er (als consument) niks aan in kan stellen.

En Willem, tja hij wist niet hoe gauw ie de QS weer moest verkopen, dus vertrouwen had ie er niet meer in.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks de prijs ben ik voor de originele versie gegaan. Ik heb de motor net 2 week en nu al geen spijt gehad! Het is gewoon super om het spul aan te zetten via de boardcomputer, in 3 verschillende standen.
Wel moet ik de standen nog even inregelen. Ik heb nu 3, 5 en 8, maar dat wordt iig 4, 6 en 8.

Hiervoor had ik een setje van Oxford er op. Op zich prima, maar dit op een nieuwe motor inbouwen vind ik een beetje zonde...
Woah 4,6,8. Das heet....

Die van mij staat op 1,2,4 en met 3 golfjes in de display (standje 4 dus bij mij) krijg ik al zin in barbecue
 
Is de handvatverwarming aan te bevelen of een overbodige luxe die niet veel gebruikt wordt? Nog 2 nachtjes en dan mag ik m'n Tracer (eindelijk) ophalen :)
 
Laatst bewerkt:
2-4-6 hier, en vandaag eens 2 (dus stand 1) geprobeerd en vond dat al best warm :). Maar nu was het ook ~12 graden, dus ook nog niet zoveel noodzaak tot verwarming. Maar lekker is het al wel ;)

edit:
Is de handvatverwarming aan te bevelen of een overbodige luxe die niet veel gebruikt wordt? Nog 2 nachtjes en dan mag ik m'n Tracer (eindelijk) ophalen :)
Ik rij ook nog vrij veel als het (behoorlijk) koud is en vind het echt een heerlijke toevoeging op de motor. Het is niet een zgn 'silver bullet' (als in, dé totale oplossing tegen koude handen/vingers) maar het helpt behoorlijk.
En niet alleen wanneer het echt koud is, maar ook gewoon bij de recente temperaturen overdag. Waarom niet :P
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte op mijn voorgaande motor de handvat verwarming best vaak in het voor en najaar.
Lage stand, maar geeft duidelijk extra comfort.

Bij de Tracer wilde ik eerst even aankijken hoeveel koude lucht van mijn handen afgeleid werd door de handkappen.
Bij mijn rit van zondag, waarbij het weer niet echt meewerkte, had ik toch al snel last van koude handen.
Dit kwam hoofdzakelijk door de natte voor/najaar handschoenen ( die overigens nog steeds perfect waterdicht zijn ) maar het verdamp proces aan de buitenkant onttrekt toch veel warmte uit je vingers.

Door deze ervaring wil ik toch weer HVV, de vraag was voor mij alleen welke?
Het originele systeem is mooi, maar duur.
Experimenteren met de elektra van mijn nieuwe motor ga ik niet doen, dus ik heb besloten dat het de originele gaan worden, ondanks de prijs.

Iemand nog tips waar deze het goedkoopst is?
De prijzen op internet zijn vrijwel gelijk, als er geen mega deal ergens te krijgen is bestel ik ze lokaal.

Bedankt voor de input alvast.
 
Is de handvatverwarming aan te bevelen of een overbodige luxe die niet veel gebruikt wordt? Nog 2 nachtjes en dan mag ik m'n Tracer (eindelijk) ophalen :)

Ik vind de hvv geweldig. Voorheen op een Street triple gereden en daar had ik onder de 10 graden echt last van koude handen, zelfs met dikke winterhandschoenen.

Op de Tracer met hvv is het boven de 10 graden met zomerhandschoentjes en hvv stand 1 prima te doen. Deze week was het met 4 graden, iets dikkere handschoenen en stand 1 ook prima. Standje 2 vind ik in alle gevallen tot nu toe te warm :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan