motorheftafel welke voorwielklem?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Vandaag heb ik een nieuwe heftafel bezorgd gekregen en het lijkt me verrekte handig om zo'n ding te gaan gebruiken.

Die van mij heeft een "luxe klem" die er zo uit ziet:

DwiYQLx.jpg


maar hoewel zwaar uitgevoerd lijkt dat me een ruk klem. Je kunt je motor er volgens mij niet klem in rijden zodat je hem eerst op de standaard moet zetten om hem vervolgens vast te draaien.

zo'n inrijdklem lijkt me dan veel handiger:
TCozOpP.jpg



maar voordatr ik nu nieuwe gaten ga boren om die inrijdklem erop te monteren, is die andere klem echt zo onhandig als ik denk dat hij is of zijn er ook veel voordelen en schat ik het verkeerd in?

ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Dus je hebt een heftafel in je bezit maar je gaat aan ons vragen of het handig is.

Komtie dan: Waarom probeer je het niet gewoon?

En wat betreft erin rijden, ik heb er geen een maar als je die klem ver genoeg open/dicht draait zodat het voorwiel er netjes in past dan blijft hij toch ook gewoon rechtop staan? Daarna draai je hem wat strakker.
 
Want iedereen weet meteen wat de beste manier is om met een stuk gereedschap te werken.


Ik heb ze allebei ( de klemmen )
Allebei 1x gebruikt om precies te zijn :)

En eerlijk gezegd, ze liggen allebei los in de werkplaats in een hoek.

Ik vind het makkelijker de motor de brug op te rijden ( is ook parkeerplaats )
en indien nodig, hem vanaf de zij standaard of midden bok *afhankelijk welke motor *
Indien nodig , rechtop te zetten door middel van een schaarkrik / spanband .


Afhankelijk van de werkzaamheden kan je toch niet altijd zo'n klem gebruiken,
dus hou hem demontabel.
 
Ik heb net zo'n heftafel en ook getwijfeld over de klem die er standaard bij zit. Want ik ben ook gek op die wipwap wielklemmen. Maar het voordeel van die aandraai klem is dat je er ook een achterwiel in kan zetten. Ik gebruik die dus nog steeds.
Verder is het inderdaad een kwestie van uitproberen. En het moet er ook helemaal af kunnen zoals ook al gesuggereerd werd.
 
Laatst bewerkt:
Je heftafel heeft al een kromme plaat of tegenhouder aan de voorkant. Daar zet je de twee inrijklem gewoon tegenaan. Hoef je verder ook niks te boren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo een wielklem op de aanhanger maar de motor staat niet 100% vast daarin, je zal toch nog met 2 spanbandjes de motor vast moeten zetten. Het zal mijns inziens weinig uitmaken welke klem je gebruikt.
 
Dat ding direct verwijderen , en gewoon als het past op de jiffy zetten (of middenbok). Dan een bokje onder je achterbrug wippen en sleutelen maar , of poetsen. :)
En als je aan de voorkant wil knutselen een schaarkrikje of iets dergelijks gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dus je hebt een heftafel in je bezit maar je gaat aan ons vragen of het handig is.

Komtie dan: Waarom probeer je het niet gewoon?

En wat betreft erin rijden, ik heb er geen een maar als je die klem ver genoeg open/dicht draait zodat het voorwiel er netjes in past dan blijft hij toch ook gewoon rechtop staan? Daarna draai je hem wat strakker.
Natuurlijk kan ik alles eerst proberen en daar gaat het ook van komen. Maar ik leer graag van anderen dan kost het mij minder tijd en leer ik mogelijkheden die ik zelf wellicht niet gezien had.

Ik heb geen ervaring met de klem die er bij geleverd is maar wel met de inrijklem. Die gebruik ik in mijn aanhanger als ik de motor moet vervoeren. Voordeel vind ik dat ik hem erin rijd dan rustig kan afstappen en de spanbanden kan bevestigen. Ik heb geen idee of die andere klemmen dat ook doen.

Kan ik zelf gaan proberen maar als anderen al aangeven dat het onhandig is scheelt het mij een hoop gedoe. Vandaar mijn vraag.


Bedankt zover iedereen voor hun bijdrage en ik hoor graag nog meer reacties over wat de ervaringen zijn. De tip van alleen het eindplaatje monteren is ook een goede! Hoef ik de inrijklem helemaal niet vast te zetten!
 
Wij hebben eenzelfde soort brug met dezelfde soort klem.

Als je alleen die klem gebruikt dan gaat het niet tot slecht werkten. Die van ons loopt overigens niet eens omhoog dus ik denk dat jouw klem iets beter is.

Echter het voorwiel in die klem en de achterkant op een bok werkt prima. Als dat ding omhoog staat met een fiets er op wil je uiteraard niet dat het ook maar een klein beetje wiebelig is.


Ik zou dus eerder opzoek gaan naar bokjes die op de brug passen (die dus niet te breed zijn). Die standaard rode dingen van PowerplusTools passen bij die van ons niet. Die zijn net iets te breed.

Verder een fijn ding voor in de hobbyschuur. Scheelt een hoop rugpijn wanneer je weer in een sleutelavontuur bent beland :Y

Ik weet niet hoe lang jouw brug is, maar als je er zo'n grote klem op zet moet je wel opletten dat de meeste fietsen er nog op passen. Die van ons is net lang genoeg voor de meeste fietsen van ons (ZX9, Zx12, ZX6, GSXR, Z1000, 600RR). Amper ruimte over aan de achterkant aangezien het opklapbare deel niet belast mag zijn bij die van ons.
 
Laatst bewerkt:
Als je iets moet repareren is het super-handig zo'n brug. Altijd werken op de goede hoogte. Motor op de middenbok en de voorband in de klem. Werkt perfect!
Toch gebruik ik de brug het liefst helemaal NIET!! Voorkeur voor rijden, niet om te sleutelen!
 
Ik heb een Duc en rijd er 230km per dag op, die moet dus nogal eens op de heftafel, en zo een inrijdklem werkt perfect!, ik rijd de motor in zijn 1 zo de tafel op de klem in en kan dan direct afstappen.

Qualiteitverschil is wel groot tussen verschillende klemmen, de klem die je op de foto ziet was een wat duurdere en daar staat de motor retestabiel in, ik heb nog een andere waar ik een paddock bij moet gebruiken voor stabiliteit.
Als de voorvork eruit moet past het achterwiel er ook in (180 bandje) en gebruik een schaarkrik onder het blok om de voorkant op te tillen, maar waarschijnlijk heb jij de luxe niet van een uitneembaar stuk aan de voorkant van de tafel
Ik heb de klem vastgezet met drie bouten.

20160527_141347_zpscxhhzohb.jpg


Mijn opa heeft zo een tafeltje met een bankschroefklem, voor zwaardere motoren niet egt geschikt dat is meer voor brommertjes of oude motoren met smalle banden.
 
ik heb hem voorlopig nu zo in gebruik. Ik denk dat als nodig ik de inrijklem er ook op zet maar dan zo dat hij er makkelijk weer af kan. Maar zo ging het prima.
w9vvBA6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan