Kymco AK550

Heeft de tMAx dan geen 8 kleppen? Dacht van wel.

Volgens de Yamaha website is de Tmax 4 kleppen.


Mis trouwens nog wel wat meer info betreffende enkele accessoires, maar dat zal later dan wel bekend worden?

De specificaties die ik nu had, hadden mogelijk pas vanavond bekend mogen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ook goed kunnen zat ik me net te bedenken.

Om 17:30 uur kun je via de url hieronder de pers converentie bekijken

 
En nog een wonderschoon promootje van een uurtje terug.

>>>





Extra info >>> Scooter station info

Pers bericht als PDF
http://kymco.nl/images/AK550_persbericht.pdf


NL vertaling:

Emissie-norm Euro 4

Motor Vloeistof gekoeld, 2 Cilinders, DOHC, 8 kleppen
Cilinder inhoud 550.4 cc
Tank inhoud 15 Liter
Max. Vermogen 39.3 kW(53.5pk) / 7500 rpm
Koppel 55.64 Nm / 5500 rpm

Smering Wet Sump
Transmissie CVT
Max. snelheid 161.7 km/h

Zithoogte 785mm
Buddy ruimte 1 integraal helm en 1 pilotenhelm (Max. afmetingen Full-Face Helmet Size L365 / W290 / H270 mm)
Gewicht 226 kg
Frame Aluminium Frame

Afmetingen (L*B*H) 2165 x 795 x 1400 mm
Wiel Basis 1580 mm
Inklapbare Anti-schittr Spiegels,
Handvat verwarming Ja
Zitting verschuifbare rugleuning, handmatige bediening
Windscherm Aanpasbaar, twee standen

Wielen V/A Aluminium 15 inch.
Banden voor "120/70-R15 (METZELER)"
Banden achter "160/60-R15 (METZELER)"

Power Mode Full Power / Rain Mode
Tire-Pressure Monitoring System Ja
Koplamp LED
Achterlicht LED
Knipperlicht LED

ABS Ja
Voor remsysteem Brembo Dubbele schijfrem φ280 mm
Achter remsysteem Enkele remschijf φ260 mm

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
GPS in het midden :-) zou super zijn.
Achterkant ook zeer mooi

Alleen vind ik het zadel vooraan te laag en niet mooi is tot nu het enige dat is toch top hé



Jan ivm de Tmax : de foto van scooter station heb ik vorige maand gepost, maar voor de rest niets nieuws...
 
Dat vermoeden had ik al toen ik die url plaatste Jempie.
Houd gewoon Scooter Station uit Frankrijk in de gaten want die zijn
altijd wel vrij vlot met info.

Ik ben erg gek op mijn Zumo 590, dus van mij hoeft er niet zozeer een extra gps in een scooter te zitten.
Bepaal liever zelf wel merk gps ik gebruik.

Ik vindt de achterkant ook wel aardig, alhoewel ik de kont van een Tmax nog steeds het mooist vindt.

De prijs is nog steeds niet bekend, ik vermoed dat er pas een prijskaartje op komt te staan tijdens EICMA.
De prijs zal ergens op 11000 euro uitkomen.
De verkoop zal vervolgens in januari 2017 beginnen, althans in Europa, de verkoop in Taiwan gaat pas in de zomer van start.

Mvg. Jan

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Fotootjes zijn volgens mij altijd wel leuk om te bekijken...nietwaar Ruud ;)

Wat betreft die snelheid die ze opgeven van max. snelheid 161.7 km/h
heb ik mijn bedenkingen.
Welke idioot geeft er nou snelheden op achter de komma :?

Specificaties qua snelheid hebben nog nooit geklopt bij Kymco, ze geven altijd te laag op terwijl het op GPS in de regel bij elk type motorscooter van Kymco steevast richting de 8 á 10 km/h hoger ligt.

Kijk maar eens naar de de volgende 3 scooter specificaties op de Kymco NL site
Waarbij het ook nog eens extra opvalt dat ze voor de DT320 de zelfde max snelheid opgeven als zijn voorganger de DT300.

Kymco DT300 = 130km/h (standaard en in het echt ±138km/h)
http://kymco.nl/downtown/producten/motorscooters/downtown/motorscooter-downtown-300i


Kymco Xciting 400 = 140km/h (standaard en in het echt ±153km/h)
Xciting Euro2 400i ABS - Kymco

Kymco DT320 = 130km/h (standaard en in het echt ±142km/h)
http://kymco.nl/motorscooters/new-downtown-125i-350i/motorscooter-new-downtown-350i

Die max snelheid die ze opgeven van 161.7 km/h voor de AK550, zal afgaande op het patroon wat je ziet bij de max snelheid specificaties van andere Kymco motorscooters dus mogelijk ook wel ± 8km/h hoger liggen dan de opgeven specificaties?

En dat zou evt. dan ook beter stroken met b.v. de max. snelheid van een Tmax, waarvan ik dacht dat die ongeveer @ GPS 162km/h zou moeten kunnen rijden.
Yamaha geeft overigens zelf voor de Tmax 530 op dat hij een max. snelheid heeft van 150+ km/u.
Nu staat er bij de Yamaha Tmax 530 wel een plusje achter die max snelheid van 150km/h, dus die 150 is ook niet echt helemaal zuiver.
Er van uitgaande dat de AK550 net ietsiepietsie meer pit heeft als de TMax, zal de AK550 mogelijk ± 2 á 3km harder lopen dan een Tmax?

Mvg. Jan

Mat Grijze versie
image.php
 
Laatst bewerkt:
nou ja als je bedenkt dat de 1 cillinder yamaha majesty 400cc al 154 gps gaat 170 op de teller dan moet die tmAX MINIMAAL 160 A 165 GPS DOEN
 
Jij weet het als geen ander welke snelheden je zo ongeveer wel kan koppelen aan aantal cc's.
De Majesty sluit ook goed aan bij de snelheid die ik op geef van een standaard Kymco Xciting.

Ik heb tijdens de testrit de Tmax 530 niet volgas kunnen rijden, omdat ik daar geen gelegenheid voor had, dat was anders met de BMW die heb ik flink de sporen gegeven :]
Maar dat ter zijden, als zo'n Tmax die snelheid van 160+ haalt (wat ik ook wel vermoed), dan zou dat wel weer helemaal stroken met mijn verhaal dat de AK550 harder moet lopen dan 161km/h.
Op topsnelheid merk je het niet meer dat de AK iets zwaarder is, en daar komen dan die paar extra Pk's waarschijnlijk van pas om een paar km/h harder te gaan.
Overigens lijkt het er dan ook op dat Yamaha lagere max snelheid opgeeft dan het daadwerkelijk gaat?

mvg Jan

image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
nou niet helemaal .
yamaha geeft geen lagere topsnelheid op.
als je zegt dat zij zeggen dat die 150 plus rijd.
dan zeggen ze dus gewoon dat hij minimaal 150 gaat en wie weet wel 300plus kan want ze geven dus geen eind snelheid aan.
ik weet van de 500 dat de oude 158 gps gaat en de 2008 moddel tussen de 160 en 165 gps.
de 530 heeft het vooral op koppel gewonnen aan kracht.
dus de vraag is zal de 530 daar een paar km boven op doen dus rond de 168 gps.
of hebben ze het puur en alleen op koppel gericht.
want qua trekkracht is hij op elke snelheid krachtiger dan de 500.
en krachtiger betekend dus niet altijd een hogere topsnelheid.
qua trekkracht ligt de 530 ongeveer gelijk aan een 500 met een snelle vario.
uiteraard is de 530 weer sneller te maken door ook weer daaronder een snelle vario te gooien.

voor mij zou he dan ook niets logischer zijn dan dat de 550 van kymco gewoon 170 gps zou moeten doen tenzij ze ook vooral meer koppel gericht zou gaan denken vanwegens de tmax 530 dan zou 165 logische zijn met op alle fronten net iets meer trekkracht dan de 530.

vergeet niet dat de kymco 500 ook maar 150 gps ging en iets van 38 pk of zo had terwijl de yamaha 500 en de gilera nexus 500 maar ook een gemidelde 400 cc scooter van yamaha of Suzuki harder ging dan dat.
 
Tja zo kan je het ook zien dat plusje op de 150 kan van alles zijn.
De max snelheid staat overigens op de yamaha site.

Klopt die 500 Kymco was geen echte hoogvlieger qua snelheid.

Moeten het maar even aankijken, misschien zit er wel een geweldige koppeling in die AK550.

Een handelaar en forum beheerder in Duitsland beweerd momenteel dat hij er een heeft besteld voor circa 9600 euro, aflevering in April.
Waarbij hij de nadruk legt op handelaars prijs in Duitsland

Fakt ist . Geiler Roller , ich habe direkt mal einen bestellt ( schwarz ) , kommt wohl im April . Kosten ca 9600.
Der Preis wurde uns Händlern genannt , wenn wir einen bestellen wollen . Das ist der Preis in Deutschland .

MeisterZIP
 
Laatst bewerkt:
Scooter Station kwam vanmorgen met een vermoedelijke prijsklasse vraag
die redelijk aansluit bij mijn berichtgeving van gisteren.

Originele Franse text:
Kymco AK 550 : 9,400 Euro en Allemagne. Cher ? Pas cher ?

Vertaling naar NL:
Kymco AK 550: 9,400 Euro in Duitsland. Duur ? Of goedkoop?

(ter vergelijking:
een nieuwe Tmax kost in Frankrijk € 10,999 en in Duitsland € 11.195,00)
 
Laatst bewerkt:
als hij gewoon echt zo goed is als ze zeggen dat die is.
en kymco kennende is dat zou dan vind ik hem wel duur.
maar dat komt meer omdat ik de tmax ook gewoon duur vind.
maar als ik hem vergelijk met de tmax dan lijkt hij mij gewoon zijn prijs waard . wel gedurfd zo dichtbij de tmax geprijsd maar met zijn innovatie s en als de rijeigenschappen ernaar zijn totaly cool.
 
Het gewicht in het filmpje van Jan is hoger dan bij de voorstelling.226 in filmpje dacht ik.

Ivm de motor.
De Kymco heeft een 180 graden verdraaide krukas, wat wel modern is zoals de tenere 1200 dwz dat de zuigers niet gelijk omhoog en omlaag gaan . Gemakkelijker om geluidsnormen te halen ivm euro 4.
Kan wel maar niet altijd wat trillen.zie de rotax op de BMW 800 trilt wat, maar dezelfde motor onder handen genomen door husqvarna op de nuda 900 trilt niet.
Afwachten dus.

Bij de Tmax is dit niet zo , zij gaan samen op en neer, en in het midden zit een balans as. Dus ook meer bewegende massa.Motor bestaat al lang.

De Kymco zijn top vermogen ligt op hoger toeren dan de Tmax.
Koppel is ook een klein beetje hoger op 250 toeren hoger.
 
Als ik 11000 € te besteden heb dan zal ik samen met nog vele anderen(denk ik) toch kiezen voor een Yamaha ipv de Kymco. De prijs vind ik stevig voor deze scooter..... enfin mijn mening !
Het is wel een mooie verschijning ...dat kan ik niet ontkennen !
 
@ Jempie:
Als ik je verhaal lees zou het om een 90 graden krukas gaan of 270 net hoe je het uitrekent. Onder meer Yamaha gebruikt vaker dergelijke crossplane techniek, dat geeft het typische donkere geluid van een v-blok. Persoonlijk ben ik hier erg van gecharmeerd.
 
Als ik 11000 € te besteden heb dan zal ik samen met nog vele anderen(denk ik) toch kiezen voor een Yamaha ipv de Kymco. De prijs vind ik stevig voor deze scooter..... enfin mijn mening !
Het is wel een mooie verschijning ...dat kan ik niet ontkennen !

Daar zit ook wel wat in wat je zegt, denk er zelf ook een beetje zo over.
Overigens tot nu toe zelf geen problemen gehad met m'n Kymco's
Ze hebben bij Kymco natuurlijk zwaar de boel afgekeken van de Tmax, daarnaast hadden
ze wat knowhow in huis van de BMW dat zie je dan weer terug in de achtervering.
Het lijkt er op alsof ze het icoon de loef willen afsteken, door alles net even wat pittiger te maken dan de Tmax
En ze pochen nogal over de goede balans en laag zwaartepunt van de scooter.
Ik wil er wel eens op rijden om er goed een mening over te kunnen vellen, tot die tijd is er maar 1 icoon en dat is niet om dat het zo'n fijne geweldige snelle scooter is maar gewoon door zijn verschrikkelijk goede yamaha bouw kwaliteit

Mvg.Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan