Accu laadt niet bij tijdens rijden

jabro

Rookie
25 dec 2010
10
0
hallo,

Ik heb een omgebouwde yamaha XJ700 uit 1986, deze is geheel geshopped en alle niet noodzakelijke zaken zijn er van verwijdert. De motor start goed en rijdt lekker, het probleem alleen is dat de accu niet bijgeladen wordt zodat het na ci. 1 uur over is met de pret en hij er mee stopt.

De volgende zaken zijn al door mij onderzocht en vervangen:
- De dynamo is door mij en door een expert doorgemeten en goed bevonden
- De rectifier/regulator is door mij doorgemeten en was/is volgens mij goed, maar deze toch vervangen voor een 2de hands die na meting beide dezelfde waardes hadden.
- De accu had in rust een voltage van 13,8V wat aan de hoge kant is dus deze ook vervangen door een nieuwe

De motor weer gestart en het toerental van stationair opgevoerd naar ci. 5000T maar de spanning gemeten op de accu blijft 12,4V dus ladt mijn inziens niet bij.

Weet iemand of er ergens in de bedrading weerstanden, diodes, relais moeten zitten want die zitten er nu niet in op de regulator na.

Wellicht is er iemand in de omgeving van Rotterdam met meer kennis die hier wellicht naar zou willen kijken, dit hoeft uiteraard niet voor niets.

Alvast bedankt voor al de nuttige informatie die hopelijk komen gaat.

jan
 
bedoel je de connector aan de kant van de spanningsregelaar of aan de kant van de dynamo. kant van de spanningsregelaar is normaal dat daar geen spanning uit komt kant van de dynamo moet gewoon spanning uitkomen.
niet toevallig ook het laadstoomlampje weggehaald. ik ken ook een aantal motoren die niet laden met een ledje of zonder lampje.
Hoe kan er bij ts zijn systeem spanning van de dynamo komen als je de veldspoel niet hebt aangesloten?
Als er geen spanning van de regelaar komt, waarmee wordt de veldspoel dan gevoed?
 
hallo Too, ik meet geen spanning aan de dynamo kant, er zit nergens een laadstroomlampje tussen maar deze kom ik ook op het originele schema nergens tegen.

gassen, de rotor waarde zijn OK net zoals die van de stator en spoelen

babaneman1001, de howto voor het doormeten van de dynamo heb ik nog niet gelezen maar deze ga ik nu opzoeken en doorlezen
 
hallo Too, ik meet geen spanning aan de dynamo kant, er zit nergens een laadstroomlampje tussen maar deze kom ik ook op het originele schema nergens tegen.

gassen, de rotor waarde zijn OK net zoals die van de stator en spoelen

babaneman1001, de howto voor het doormeten van de dynamo heb ik nog niet gelezen maar deze ga ik nu opzoeken en doorlezen
Dat je geen spanning meet van de dynamo is normaal als de regelaar niet aangesloten is.
De regelaar zorgt ervoor dat de veldspoel bekrachtigd wordt.
Wanneer er spanning op de veldspoel wordt gezet zal de rotor magnetisch worden. Zonder magnetisme levert de dynamo geen spanning. de regelaar houd de spanning stabiel door meer of minder vermogen in de veldpoel te stoppen.
De how to is voornamelijk bedoeld voor het systeem met permanente magneten. jouw systeem werkt anders.
Meet eens met alles aangesloten en lopende motor of je spanning hebt op de veldspoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan