Het 35kw Rijders/Lessers Topic [1]

Woensdag heb ik dan eindelijk mijn Kawa opgehaald. Dat was ook de eerste en laatste keer dat ik achterop mijn eigen motor zat.

Hij loopt PRACHTIG. Hij had problemen met stationair lopen maar hij spint als een poesje op dit moment. Heerlijk geluid komt er ook uit als ermee gereden wordt, mooie diepe brom zit erin.
Heb 'm net weer even gestart en stiekem rondje mee gereden op afgesloten parkeerplaats (privéterrein). Wil het risico niet lopen door de weg op te gaan.

20 juli rij ik af. En dan nog een weekje geduld en dan mag ik echt de weg op. Oh ik kan niet wachten...

Oh en nog een dingetje. Hoe zit het met de choke? Ik kan 'm starten zonder choke en dan moet ik 'm een minuutje of twee laten lopen en dan blijft ie gewoon draaien. Wanneer gebruik ik nu de choke en hoe gebruik ik 'm? Hij staat nu in standje omhoog, van me af zeg maar.

*O*
 
Choke van je af = dicht, naar je toe is open.
Hoe verder je 'm naar je toe trekt, hoe meer extra brandstof je de motor geeft en dus hoe rijker het mengsel is.

Choke gebruik je alleen bij een koude motor, niet bij een warme motor. Soms heb je choke niet eens in de zomer nodig, als het blok wel koud is.

Wat je in principe doet, is de choke helemaal open zetten vóór je de motor start. Dan start je de motor, die vliegt meteen in toeren. Op dat moment duw je de choke terug (dus van je af, naar boven toe) tot je een net toerental bereikt waarop de motor stationair niet te hoog loopt en de motor ook zeker niet uit valt. Meestal is dit zo tussen de 1500-2000tpm. Dan ga je rijden en na een paar kilometer, soms al eerder, kan de choke er af. Je kan 'm onder het rijden al ietsje terugduwen. Bij het verkeerslicht merk je dan wel hoe de motor loopt. Merk je dat hij bijna uit valt, dan duw je de choke IETSJE open (dus naar je toe). Te lang met choke open rijden zorgt er voor dat de motor verzuipt en dan valt hij uit. Te kort met choke rijden en hij loopt te arm en dan valt hij ook uit. :) Je went er snel aan hoor, je weet binnen no time hoe je motor reageert.

Heb je een stuk gereden en ga je even tanken, of een drankje doen op een terras, dan is het blok meestal nog warm zat en start je de motor zonder de choke te gebruiken, deze start dan meteen.

Grappig dat ze dat bij de rijschool eigenlijk niet meer leren uiteraard vanwege injectiemotoren, maar de leerlingen vast nog enige regelmaat nog wel motoren kopen met een carburateur.
 
Mijn vriendin heeft haar A2 rijbewijs gehaald. Dit heeft ze alleen stiekem gedaan om mij te verrassen. Ze heeft mijn reactie dan ook gefilmd en daar heb ik een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=QgVfvjpJtNM

Ik begreep er helemaal niks van toen ze opeens buiten op een motor zat. Maar dan ook helemaal niks. Voor mij was het alsof ze opeens haar rijbewijs had zonder er iets voor gedaan te hebben. Het hele proces van lessen heb ik helemaal niet mee gekregen. Nog steeds een beetje vreemd. Maar ze mag mij vaker zo verrassen.

Woah N-rijder mooi om te zien zo!
Zou willen dat mijn vriendin mij zo verrast, maar aan de andere kant wil ik ook bij haar zijn in dit hele process..

Veel rij plezier samen :]
 
Zo hee dat is even geleden...

Inmiddels rijbewijs gehaald (eerste keer gezakt oeps maar helemaal terecht) en wat ritjes gemaakt. 32 graden en hoosbui kan ik ook van het lijstje strepen. Maar wat rijdt m'n Kawa goddelijk!
 
Goed bezig, nog gefeliciteerd ;-)

Al lekker kilometers gemaakt dus, heeft je kawa al een koosnaampje? :+



Vandaag spannend moment gehad met een voorwiel dat ging glijden :+

Ook weer gehad.
 
Ach Yto, dan mag je het engeltje op ke schouder wel bedanken, met mij ging dat niet zo soepeltjes gistermiddag, onderuit gegaan. Spek en spek glad was het (ik had gewoon niet moeten rijden met die eerste regen in lange tijd.. Weer wat geleerd..) schade aan m'n lieve honda cbr250r ;(
 
MotoGraphic. Ik je vind je logo trouwens echt super vet. Zelf gemaakt?

Is het 1500 euro en een gebroken voet? Zo nee dan heb je het beter gedaan dan ik een jaar geleden. Wat is de schade? Vooral kapschade?
 
MotoGraphic. Ik je vind je logo trouwens echt super vet. Zelf gemaakt?

Is het 1500 euro en een gebroken voet? Zo nee dan heb je het beter gedaan dan ik een jaar geleden. Wat is de schade? Vooral kapschade?
Hi N-rijder, yes, zelf gemaakt, zoals m'n naam misschien al een beetje verklapt ben ik Graphic designer :).

Geen idee wat her gaat kosten, maar m'n koppelingspookje is naar de vernaggeling, m'n koppelingshendel ook, kappen inderdaad en m'n stuur is erg scheef.. Ik zelf heb gelukkig niets, en ben zelfs maar met 20 km/u ofzo onderuit gegaan. Allang blij dat ik niet sneller ging... Het is in ieder geval flink balen. Nog maar 4 weken m'n rijbewijs en nu al onderuit gegaan -O-
 
Hey motorgraphic ook hier :p
jammer van je motor :(

Oh heya, wat toevaáállig dat ik jou hier tref zeg! Haha

Yep, erg jammer, als ik weer thuis ben de schade maar even bekijken en uitrekenen wat het gaat kosten, gezien het weer nu in NL is het motorseizoen wel zo'n beetje over, dus kan mooi de wintermaanden besteden om stukje bij beetje m'n motor op te lappen. (Ja het kan ook wel in een middagje beunen + die kappen opsturen om te laten schuren en spuiten, maar als half blut persoon gaat het lekker in stukken opgedeelt worden :+ .)
 
Oh heya, wat toevaáállig dat ik jou hier tref zeg! Haha

Yep, erg jammer, als ik weer thuis ben de schade maar even bekijken en uitrekenen wat het gaat kosten, gezien het weer nu in NL is het motorseizoen wel zo'n beetje over, dus kan mooi de wintermaanden besteden om stukje bij beetje m'n motor op te lappen. (Ja het kan ook wel in een middagje beunen + die kappen opsturen om te laten schuren en spuiten, maar als half blut persoon gaat het lekker in stukken opgedeelt worden :+ .)

Hoop dat het meevalt voor je, en als ie weer netjes is keer rijden met een groepje ofzo :)

Zie dat ik dit zelf ook nooit heb geplaatst,
Mijn Ducati had een tikje in het blok wat niet bekend is voor mensen met het zelfde motorblok.

dit weekend lekker sleutelen en kijken hoe ver ik kom,
wil eind deze maand mijn blok revisie klaar hebben met de SS..
Heb op dit moment alles uit elkaar en verwijderd van de motor alleen het blok er nog uit,
blok gereviseerd en dan hopelijk weer (betrouwbaar) toeren en nog eens 11k op de teller zetten!
 
Klinkt goed Robin, gaan we doen :Y . Succes met je blok, klinkt niet chill. Maar jullie mannen zijn nog iets beter in technische dingen zelf fixen dan dat ik dat ben. Zou wel ergens kunnen beginnen maar zonder toezicht is dat niet echt vertrouwd :$ :+ .
 
Klinkt goed Robin, gaan we doen :Y . Succes met je blok, klinkt niet chill. Maar jullie mannen zijn nog iets beter in technische dingen zelf fixen dan dat ik dat ben. Zou wel ergens kunnen beginnen maar zonder toezicht is dat niet echt vertrouwd :$ :+ .

Helpt ook wel dat ik een technisch engineering diploma in mechatronica heb denk ik ;)
 
Eerste ongelukje ook weer gehad.. Vanachter aangetikt bij het stoplicht. Stomme muts was met d'r telefoon bezig.. Verzekering mag het oplossen want madame weigert schadeformulier te komen invullen. Heb ik weer.
 
Maakt niet uit, ze raakt jou van achter, dus 100% haar schuld. Wel een domme k*t om met haar mobieltje bezig te zijn, hopelijk krijgt ze daar nog een boete overheen. Gelukkig jij lichamelijk ok! Wel asociaal om niets in te willen vullen. Mensen vinden het al moeilijk om 'sorry' te zeggen, op zn minst werk je normaal mee. De samenleving tegenwoordig... :(
 
Laatst ook gehad. Was gelukkig een heeeel zacht duwtje dus niets aan overgehouden, maar mevrouw was met haar dashboardkastje bezig. Terwijl ze afremde voor een stoplicht... Ik snap dat dus echt niet hé.. Maar ze was gelukkig wel meewerkend en gaf haar fout toe, als er schade was geweest was ze ook nog wel bereid een formulier in te vullen denk ik. Zo zie je maar.. Altijd naar voren filteren bij stoplichten..
 
Dat lukt niet altijd, wel in je spiegels blijven kijken. Snap ze echt niet, je bent met verkeer bezig. Zelfde als jongeren op de fiets en op de scooter, die ook tegelijkertijd met de smartphone bezig zijn... let gewoon op, is die telefoon zo belangrijk?
 
Laatst ook gezien, paar jongeren in een auto, waren zo druk met elkaar dat ze veeeel te laat remmen(of dat laat remmen was stoer doen) knallen ze achter op een auto bij een stoplicht, mag blij zijn dat ik die ene keer niet voor rechtdoor stond te wachten achter die auto, maar rechts ging deze keer... Anders had ik er lekker tussen gezeten :X

Koekblikkers... '( :X

Gelukkig jullie beide geen lichamelijke schade! :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan