TomTom Rider 5 laadt soms niet bij

Mofo

MF'er
11 mei 2008
37
0
Beste allemaal,
Ik heb een BMW R1200GS met TomTom navi. Deze navi heeft een jaar lang goed gefunctioneerd. Sinds enkele maanden wordt de navi niet altijd meer bijgeladen. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
Als ik de motor start laadt de navi meestal wel bij, maar dat stopt dan weer op enig moment tijdens het rijden.
Als ik de motor start en de navi laadt op dat moment niet bij, dan laadt hij niet alsnog bij tijdens het rijden, soms wel maar dan nooit langer dan een paar seconden.
Als ik de navi aan de 220V hang laadt hij altijd goed bij.

Hopelijk kan iemand mij de goeie richting op wijzen. Alvast bedankt!
 
Onmogelijk, de mijne doet het áltijd.


:+



Denk dat het aan de pinnetjes van het laaddock ligt. Het komt wel vaker voor bij de vorige modellen maar bij de 5?
Hoe heb je deze
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook ergens een slecht contact :) maar waar te zoeken???

Iemand anders verwees mij ook al naar de pinnetjes van het laaddock. Maar als ik hier een beetje mee pruts terwijl de TT niet laadt, dan verandert er niets.
En dan tijdens het rijden kan hij opeens weer gaan opladen...zeer irritant.Heeft iemand ervaring met oplossingen voor die pinnetjes? Contactspray, soldeertin, ....?

Zat ook te denken aan bijna-draadbreuk of ergens massa maken, maar dan zou de stroomtoevoer toch meer permanent onderbroken moeten zijn? Alle andere electra aan boord functioneert goed.

Alles bij elkaar krijgt de TT nu nog voldoende vaak wel stroom om niet leeg te lopen. Maar dit gaat natuurlijk van kwaad tot erger.

Heb 'm nieuw gekocht en door een motorzaak laten monteren. Geen valpartijen of extreme nattigheid meegemaakt.
 
Zat ook te denken aan bijna-draadbreuk of ergens massa maken, maar dan zou de stroomtoevoer toch meer permanent onderbroken moeten zijn?
Warmte en trillingen (beiden ruim voorhanden op een motor) zijn ideale condities voor niet-permanente elektrische storingen... Het kan dus heel goed een draadbreuk zijn waarbij er soms wel en soms niet contact gemaakt wordt.
Alle andere electra aan boord functioneert goed.
Dat zegt niets, de andere elektr(onic)a is origineel, de TomTom is later aangesloten. Weliswaar door een motorzaak, maar dat garandeert niet altijd kwaliteit.
 
Wat warmte betreft valt het mee, maar trillingen zijn op een tweecylinder natuurlijk ruim voorhanden.
Echter, van een Rider-kit mag je verwachten dat die daar tegen kan.

Zojuist gebeld met TomTom en ze sturen mij onder garantie een nieuwe houder toe, dus het gedeelte met de pinnetjes. En nog een aanbieding om de nieuwe (platte) Rider met korting te kopen :-) Die heeft minder pinnetjes maar is ook niet geheel klachtenvrij. Ik ga er maar vanuit dat het probleem hiermee is opgelost, maar misschien is dit een goed moment om het hele zwikkie te verkopen en de nieuwe te kopen.
In elk geval hartelijk dank voor het meedenken!!
 
Dat verhaal van de laaddock van de nieuwe rider klopt. Iemand met een 1 cilinder had laatst een compleet afgebroken steun.
Doordat deze 90 ¤ kan kantelen zitten er een aantal bij met iets teveel speling en dat geeft bij sommige mensen problemen.

Maar hoe is jouw laaddock aangesloten?
Op een plug of rechtstreeks op de accu?
 
Laatst bewerkt:
Laad systeem van de oude riders is het probleemgeval. Heb ondertussen al 3 docks versleten en een nieuwe TomTom in verband met ingebrande contacten achterop. Ik laad hem nu gewoon op via de usb-poort en een usb aansluiting op de motor aangezien die docks het niet veel langer dan een half jaar volhouden. Hoop dat het op de nieuwe TomTom beter is.
 
Ik heb de stekker waarmee de draden aan het dock verbonden zit er tussen uit gehaald en de draden gesoldeerd. Sindsdien geen problemen meer gehad. Ik had ook van alles geprobeerd, schoonschuren, contactspray etc. Alles was maar (zeer) tijdelijk. Nu al een halfjaar probleemloos!
 
Dan zit hij dus niet rechtstreeks op de accu...

Euh...oh zo :? Nou ja zo veel verstand heb ik er dus van. Maarre, wat een problemen met die docks. Het nieuwe onderdeel heeft natuurlijk ook garantie, ik zal t maar goed in de gaten houden. Usb stekker kan ik er naast laten monteren indien nodig. Wie weet wil TomTom de rekening wel betalen als ik beloof dan geen beroep op de garantie meer te doen :P
De TomTom medewerker die ik sprak moest desgevraagd toegeven dat de nieuwe ook niet klachtenvrij is. Wie weet komen de klachten nog, apparaat is nog niet superlang beschikbaar....
Mijn Rider zit er nu ongeveer 8000 km op waarvan zo'n 2000km met deze klachten.
 
Euh...oh zo :? Nou ja zo veel verstand heb ik er dus van. Maarre, wat een problemen met die docks. Het nieuwe onderdeel heeft natuurlijk ook garantie, ik zal t maar goed in de gaten houden. Usb stekker kan ik er naast laten monteren indien nodig. Wie weet wil TomTom de rekening wel betalen als ik beloof dan geen beroep op de garantie meer te doen :P
De TomTom medewerker die ik sprak moest desgevraagd toegeven dat de nieuwe ook niet klachtenvrij is. Wie weet komen de klachten nog, apparaat is nog niet superlang beschikbaar....
Mijn Rider zit er nu ongeveer 8000 km op waarvan zo'n 2000km met deze klachten.

Gelukkig heeft Garmin hier ook last van. Van de pennetjes :o
 
Dat is wel een stukje meer dan ik presteer.
Ik heb er in 8 jaar tijd 50000 opzitten. En het is een 4 cilinder, dat trilt denk Ik inderdaad een stukkie minder.

Ik heb het laaddock trouwens wel rechtstreeks aangesloten op de accu. Er staat bijna altijd power op, behalve als ik de stekker loskoppel.

Opzich is het geen goeie combinatie, rechtstreeks op de accu. Dan gaan de pinnetjes na verloop van tijd corroderen.
Maar ik ben voornamelijk mooiweerrijder, geen woonwerk. Dus ik maak me niet echt druk om de pinnetjes.
 
Euh...oh zo :? Nou ja zo veel verstand heb ik er dus van. Maarre, wat een problemen met die docks. Het nieuwe onderdeel heeft natuurlijk ook garantie, ik zal t maar goed in de gaten houden. Usb stekker kan ik er naast laten monteren indien nodig. Wie weet wil TomTom de rekening wel betalen als ik beloof dan geen beroep op de garantie meer te doen :P
De TomTom medewerker die ik sprak moest desgevraagd toegeven dat de nieuwe ook niet klachtenvrij is. Wie weet komen de klachten nog, apparaat is nog niet superlang beschikbaar....
Mijn Rider zit er nu ongeveer 8000 km op waarvan zo'n 2000km met deze klachten.

Maar van wat voor bouwjaar is de motor nu?

Ik hoor soms nog wel eens rare verhalen van BMW en canbussystemen.
Is de rider niet gewoon aangesloten op zo n standaard BMW -plug?
(En dan ga ik denken aan canbussystemen en rare storingen)
 
De motor is van 2005. TT is niet op standaard plug aangesloten, dat weet ik dan ook wel weer. Ik monteer de nieuwe dock en laat hier nog wel weten of daarmee het probleem is verholpen.
 
De nieuwe houder (het gedeelte waar de aansluiting vanaf de motor in wordt geplugd, met de twee pinnetjes) zit er op en de klacht is uit de wereld.
Heb rubber ringetjes om de schroefjes gedaan om het trillen wat te dempen, voor wat het waard is.
Hopelijk geen problemen meer nu!
 
Terug
Bovenaan Onderaan