Opknappen xt250 1983

3 werf hulde, ook al zijn het tiny piccies het ziet er prachtig uit!

Tsja die zandmotor, ik surf dus in Hoek van Holland (wat tevens mijn woonplaats is) en als ik wel eens richting Monster kijk man man wat een woud van kites hangt er dan, niet leuk meer.
 
Dat wordt zeker fraai,alleen die bandjes. Dat rubber glimt nogal, daar zul je als het nat is weinig grip hebben.
Zelf heb ik slechte ervaringen met oud rubber, dat er nog voldoende profiel op zit zegt niets.
Investeer in een paar heidenau tjes, betaalbaar, super veel grip maar een beetje lawaaierig.
 
De banden zijn beide ingesprayed met tire shine dus dat verklaard waarom ze glimmen. De voorband is uit 2014 dus die vertrouw ik wel. Achterband is wel ouder dus die zal niet helemaal meer voldoen. Ik ga nog opzoek naar een mooie achterband de komende tijd. Heb nog wel wat budget over en het zou zonde zijn als ik bij de eerste regenplas onderuit ga.
 
Heb online een kenda K280 gevonden voor niet heel veel geld. Heeft iemand een slechte ervaring met kenda? In het offroad banden topic zijn ze er wel over te spreken.
 
Op het moment adverteerd er iemand op MP met jawa dubbel-oplopende naven, voor het geval dat..
 
Ik ga het eerst nog proberen met de originele naven. Ze waren slecht omdat de schoenen oud waren. Nu is de trommel en naaf helemaal schoon gemaakt dus verwacht ik dat het een stuk beter is. Mocht het niet bevallen dan kan ik ze alsnog aanpassen.

De bandenzwart zal vast de wegligging niet ten goede komen maar tegen de tijd dat het eerste ritje komt haal ik het wel weer van de banden af.
 
Ik ga het eerst nog proberen met de originele naven. Ze waren slecht omdat de schoenen oud waren. Nu is de trommel en naaf helemaal schoon gemaakt dus verwacht ik dat het een stuk beter is. Mocht het niet bevallen dan kan ik ze alsnog aanpassen.

De bandenzwart zal vast de wegligging niet ten goede komen maar tegen de tijd dat het eerste ritje komt haal ik het wel weer van de banden af.

Ik heb enige tijd geleden een wiel en ankerplaat naar leeuwenkamp van langen-ofzo- in Alkmaar gestuurd met het verzoek gevlochten remvoering(schijnt het beste te zijn voor niet-hydraulische remmen)er op te zetten, ze passen het spul op de trommel en draaien het op maat.
Aanrader! Ik was er erg tevreden over en het was ook betaalbaar.(ca 90 euro)
Ik liet hetzelfde doen voor een ander wiel bij een lokaal bedrijf- omdat ik wat haast had-
en die liet me meer dan 300 euro voor hetzelfde betalen. (Eggens in Assen)
 
Mooi projekt.... en een van mijn favorite motors.... DE ideale City Bike.. ik had gelezen dat je na opknappen weer snel verkoopt voor ander projekt...!!!!
Als je hem kwijt over een tijdje PM me maar....Peter
 
Ik hou het in mijn hoofd Sammie, 90 euro is nog redelijk te betalen voor een goede rem. Het zou dan alleen vooraan hoeven want achter rem je toch maar weinig mee procentueel gezien. Konden ze dan het hele wiel inspannen of moest je dan de losse naaf aanleveren?

En jou hou ik ook in mijn achterhoofd Peter. Het volgende project staat ook al weer in de tuin en daar moet ook budget voor vrij komen. Verwacht ergens rond de jaarwisseling deze motor helemaal af te hebben.
 
Afgelopen dag nog even wat klein grut gespoten. Ik heb een hele luxe schuur waar ik boven een fitness / chill ruimte heb en beneden dus het klussen aan de motoren. ALs ik dan aan het fitnessen ben heb ik elke keer 1.5 minuut tussen oefeningen door om wat te doen. Dat is perfect om even wat te spuiten.

De claxon van de sr was niet heel mooi. Deze was ooit een keer over geverft met hammerite. Nu kon ik een nieuwe kopen of de oude aanpassen. Zo'n nieuwe is wel mooi chrome maar ga eerst deze originele opknappen. Een nieuwe kopen kan altijd nog mocht ik het toch niet mooi vinden staan.

vsns48.jpg


Weer lekker van oude verf ontdaan, ontvet, geprimerd, opgeschuurd en afgelakt. Zal voor het gemonteerd wordt nog de lipjes van de stekkertjes kaalschuren dat hij het in ek geval wel gaat doen straks.

Zelfde verhaal voor de achterste knipperlicht houders:

2qvuvde.jpg


2lvcqqr.jpg


De twee hitteschildjes van de uitlaat ook weer gespoten in hittebestendig zwart.

2dbw513.jpg


Deze had ik 5 jaar geleden ook een keer gespoten en zagen er in mijn ogen nog onwijs goed uit. Een enkel spatje roest onder de verf en verder zaten ze nog heel mooi in de lak. Toendertijd was ik niet zo fanatiek bezig als dat ik nu was dus blijkbaar had ik toen ineens een goede sessie gedaan.

1zvbjpj.jpg


Hier de kast met onderdelen die gemonteerd kunnen worden. Begint aardig laag te raken ondertussen. De schuur begint ook aardig koud te worden ondertussen. Ik spuit altijd in een klein kamertje waar ik een straal kachel aan kan zetten en kon het van de zomer zonder de kachel doen maar moet hem nu wel aanzetten om netjes te spuiten.

Ben nog langs een schooter zaak geweest voor een accu. De oude 6V accu past bijna perfect in de accu houder dus moet een accu hebben die redelijk in de buurt zit. Nu hadden ze een 5Ah gel accu die net wat meer uitsteekt. Scheelt 1 cm. Met het kapje erover heen zou het net moeten passen dus ga waarschijnlijk vanmiddag die accu kopen. Wil niet kleiner gaan omdat ik bang ben dat ik straks tijdens het lichten voeren teveel van de accu ga vragen als ik bv de knipperlichten aanzet. De oude is 6Ah

2nhhiit.jpg



Vanavond komt mijn maat weer sleutelen (elke donderdag is sleutel avond). Vanavond onderdelen monteren, kettingbeschermer, carter berschermer, claxon en testen of de vlotterhoogte van de carb goed staat. Zoja, ook monteren. Ook nog het achter licht aansluiten op de kabelboom en de bedrading van de achter knipperlichten verlengen. Als het allemaal mee zit dan komt de accu er ook op en gaan we kijken hoe de electra het doet.
 
Laatst bewerkt:
Het scheelt al een hoop vermogen als je ledjes in de knippers en achterlicht en stadslicht en teller zet..
 
Beroep: student
[..]Ik heb een hele luxe schuur waar ik boven een fitness / chill ruimte heb en beneden dus het klussen aan de motoren. ALs ik dan aan het fitnessen ben heb ik elke keer 1.5 minuut tussen oefeningen door om wat te doen. Dat is perfect om even wat te spuiten.
8<

WTF! :o
Van de andere kant, mijn motorheftafel staat nu vol met verhuisdozen. Dus ik MOET wel 'fitnessen' voordat ik kan sleutelen! })

Ligt er nu (bewust?) een lading zand op de planken van de onderdelenkast?
Aha, 'fitnessen' = jongleren met zandzakken. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het, behoorlijk luxe. Maar helaas is dit bij mijn ouders thuis. Die hebben het breder dan ik.

Het lijkt inderdaad zand wat op de planken ligt maar dit is verf stof van jaren en jaren spuiten in dezelfde kamer. Er staat ook nog een wit kastje in dat kamertje en die is compleet grijs geworden ondertussen.

Ik ga eerst kijken of hij het red met de 5Ah accu. De 6 V installatie van de xt was alleen voor de verlichting. De bobine werd direct gevoeg vanuit de ontsteking. Hier wordt ie vanuit de accu gevoed dacht ik dus moet even kijken of het gaat lukken zo. Die tip van die leds is wel een goeie. Die geven volgens mij ook een stuk meer licht.
 
Zand of spuitstof, persoonlijk zou ik die plankjes schoonmaken, zeker als je er een carburateur opgelegd, is mijn bescheiden mening........
 
Ik lig er niet zo wakker van, 1 keer met de compressor eroverheen en de carburateur is weer schoon.
De carb was ook nog even getest op de vlotterhoogte en of hij lekte.

maa4xd.jpg


Heb een flesje die ik gebruik bij het testen van buitenboordmotoren(een van mijn hobbys), daarmee kan ik mooi benzine in de carb laten stromen en controleren wat de vlotterhoogte is. In het handboek staat een vlotterhoogte van 4 mm. Hij staat nu op 5 a 6 mm. Dan is voor mij goed genoeg. Mocht ik er met het afstellen niet mee uitkomen dan kan ik het nog aanpassen. Ik heb de vlotterhoogte ook verder niet aangepast dus hij zou nog even goed moeten zijn.

111nrm8.jpg


Het spruitstuk heb ik ook tevoorschijn gehaald. Ben er verder niet aan toe gekomen om hem te gaan monteren. Afgelopen avond bezig geweest met de andere zaken die ik in de planning had staan.

2rml2j6.jpg


Deze moesten sowieso gemonteerd gaan worden deze dag. Liggen al een tijdje met smart te wachten tot ze eindelijk een keer gemonteerd mochten gaan worden.

Gemonteerd zien de ketting beschermers er zo uit:

zisq4g.jpg


De plastic ketting beschermer aan de bovenkant heb ik mat zwart gespoten. Hij zag er gewoon netjes uit maar had wel verkleuringen door de zon dus heb er een klein laagje matzwart overheen gespoten.

De carter beschermer is er ook op gezet. Inclusief de rubbers die ertussen moeten. Zat nog te twijfelen om hem zilver te spuiten maar hij ziet er zo wel netjes uit.

71iteg.jpg


Verder heb ik het achterlicht aangesloten:

34gtwd0.jpg


Een zo goed mogelijke poging gedaan om alle steek stekkertjes in te pakken. Het is niet de mooiste oplossing maar anders zijn die na 2 jaar compleet gecorrodeerd. Ik had helaas niet meer de juiste stekker om hem daar op aan te sluiten. Solderen was ook geen optie want dan zou de achterlamp niet meer gedemonteerd kunnen worden. Ik ga de rest van de draadjes ook nog inwikkelen met tape.

Ook is de achterrem geinstalleerd:

2brtzr.jpg


Was nog even puzzelen om te kijken hoe alles nou in elkaar zat. Meestal komen we met de tekeningen van csmnl een heel eind maar die zijn niet helemaal compleet. Zo mistte de aansluiting van de remlicht sensor in de tekening. Met gehulp van google kom je dan wel weer op een plaatje om te zien hoe het precies in elkaar moet zitten( Nu was het een ebay advertentie van het achterrempedaal)

67s139.jpg


De arm zit hier vast op de rem hevel. Ook alles weer netjes verzinkt en schoon. Maakt het sleutelen echt onwijs leuk. Bijkomend voordeel is dat je gewoon nog schone handen hebt na een avond monteren.
Ik wacht nog met het monteren van de ketting omdat ik nog zoekende ben naar een achterband.

Heb de gespoten claxon in elkaar gezet. Helaas geen foto van de toeter die gemonteerd is.

302rnep.jpg


Verder lag er nog de koppelings hendel op de werkbank.

ndvnrm.jpg


De originele handle was krom dus heb ik er een andere op gezet. Die had ik nog over uit het project met de kreidlers. Die pastte er perfect in dus zag geen bezwaar om ze te monteren. Ook de koppelingskabel is gemonteerd:

dpzhmw.jpg


Wil de kabel nog wat beter schoonmaken en volgens mij hoort hij ook anders te lopen dus die ga ik nog een keer demonteren. Tot zover zijn we gekomen met het sleutelen dus het demonteren komt een andere keer. Accu is ook gekocht maar dus nog niet geprobeerd. Achteraf had ik gelijk ook handvatten en benzine leidingen moeten kopen maar dat was ik dus vergeten. Komen de volgende keer weer. Maar verwacht dat dat nog een aantal dagen duurt voor ik weer verder ga. Komend weekend heb ik feestjes, hockey en moet ik mijn fietsband plakken :p

Fijn weekend alvast.
 
Dat verzinken van al die kleine onderdeeltjes, maakt wel dat het er echt netjes uit ziet. :t Is daar makkelijk een bedrijf voor te vinden als 'eenvoudige' particulier?

Hoort de carterbeschermer niet gewoon grijs dan? Of blank / gepolijst als het aluminium is. :9~
 
Ik had via hier of een ander forum van Galvame gehoord. Die doen ook particulier en doen volgens mij ook verchromen en andere oppervlakte bewerkingen. Ik heb er in elk geval goede ervaringen mee en ben nog nooit een moertje of schroefje, hoe klein dan ook, kwijt geraakt.

Ik ga bij mijn xt uit van dit plaatje en kijk daar hoe de kleuren zijn van de motor.

2lmxo9g.jpg


Op andere afbeeldingen zie je inderdaad dat de carterplaat grijs is of aluminium. Bij mij is hij staal dus heb hem maar gewoon gespoten zoals op het plaatje.
 
Heb hier nog een foto van de claxon, even voor het gezicht.

2w6dvf5.jpg


Is niet echt bijster duidelijk te zien maar hij zit er op gemonteerd.

Ook achter een knipperlicht gemonteerd aan de linkerkant.

28r3b6w.jpg


Rechterkant zit er ondertussen ook al op maar deze is nog niet op de gevoelige plaat gelegd.
Beide knipperlichten heb ik voorzien van nieuw, schoon draad wat lang genoeg is. Het oude draad was bij elkaar geknoopt en halverwege gesoldeerd. Nu is het een mooi geheel.

Ik heb ook nog de remlicht schakelaar van de voorrem gesoldeerd. Deze was met geweld los getrokken dus de draden waren gebroken.

16bd11c.jpg


De draden aan de stekkers vast gesoldeerd.

sopfn5.jpg


De schakelaar en de remhendle samen zien er weer mooi uit:

2ec1bnn.jpg


Ik ben niet zo'n fan van dit kleine prut werk. Heb niet echt het gevoel dat ik er veel mee opschiet maar het is wel nodig. Daarnaast vind ik dat je het eerst moet proberen te repareren en pas later mag gaan kijken of je nog een keer wast kan kopen.

Zoals voorspeld een begin gemaakt met de electra. De accu is geplaatst:

8x27mw.jpg


Het zijkapje past er mooi overheen:

344pa1h.jpg


En hier het gevolg: een mooi brandend achterlicht:

14d3gd1.jpg


Dit is trouwens het rem licht. De schakelaar bij de voetrem stond zo afgesteld dat hij gelijk aan ging.

De electra moet nog verder worden aangesloten. Zit al wel met een probleem. Ik krijg geen vonk op de bougie. Ik ben er nog niet heel fanatiek mee bezig geweest maar heb al wel gezien dat ik wel voeding geef aan de bobine. Er gaat een rode en oranje draad naar de bobine. Op de rode draad staat 12 V en dan zou ik uit de oranje mijn pick-up signaal moeten krijgen vanuit de cdi. Die krijg ik dus niet denk ik.

Ik denk dat het ergens in het pick-up circuit moet zitten. Ik heb nu nog een aantal dingen die anders zijn. Normaal moet een sr 250 in zijn neutraal staan en moet de koppelingshendel worden in gedrukt. Bij de xt zit geen schakelaar in de koppelingshendel. Nu lijkt het me logisch dat al deze beveiligingen niet het pick-up signaal weg halen maar juist voorkomen dat je de start motor rond zou kunnen draaien. En dat de uitknop en killswitch alleen de 12 v voeding weg halen en niet het pick-up signaal.

Verwacht dat het ergens tussen de cdi en de pick up fout gaat. Of dat de afstand tussen pickup en magneet niet klopt. Ga dit eerdaags doormeten. De motor vonkte toen alles gedemonteerd werd dus hoop dat het nog allemaal klopt. Het zou vervelend zijn als ik een cdi moet kopen. Hopelijk heeft iemand van jullie een goede tip of een opmerking waar ik wellicht overheen heb gekeken. Wil eerst de electra volledig goed hebben voor ik de stuurschakelaars ga aanpassen.
 
Bij de xt 500 moet de killswitch een goede massa met het stuur hebben en loopt er een apart massa-kabel van het stuur naar het frame.
Weet niet of dat op een sr ook zo is.
Hopelijk heb je er iets aan. gr hippie
 
Dat zit bij deze kabelboom ook zo. Ik kan me herinneren dat we daar bij de sr250 caferacer ook een extra draad hebben moeten aanleggen omdat het stuur gespoten was. Het lijkt me alleen dat de goede massa nodig is om de motor uit te zetten en niet om hem aan te zetten. Ik heb een draad getrokken van de stuurschakelaar naar de min van de accu maar dat gaf geen vonk.

Heb nog de pickup doorgemeten. Die gaf een weerstand van 657 ohm. Dat is binnen de tolerantie.

Ik heb de bobine nog niet helemaal doorgemeten. Moest eerst de waarden opzoeken. Hij gaf in elk geval op de primaire en secondaire coil wel een weerstand dus denk niet dat ie kapot is.
Nu meette ik op de oranje draad en de rode draad beide 12 v met het contact aan. Volgens mij zijn ze intern verbonden dus dat zou moeten kloppen.

17x30z.png


Helaas heb je speciale aparatuur nodig om de ontsteking module (cdi) helemaal door te meten dus die kan ik sowieso niet testen.
 
Hoe werkt de koppeling-schakelaar , mischien moet je die doorlussen .
Snap niet veel van electra maar vind het wel interessant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een kabelboom van een sr250. Dus moet daar vanuit werken. Heb hier het schema van de sr250. De koppelings schakelaar (nummer 21) die geeft weer een signaal door aan het start veiligheids relais (nummer 19) Dit relays zorgt ervoor dat je niet kunt starten als hij in zn versnelling staat of als je niet de koppeling ingedrukt hebt. Deze beveilingingen zijn om ervoor te zorgen dat je startmotor niet werkt. Het circuit om te vonken staat hier los van. Je kan een motor ook aanrennen, dus dan vonkt ie ook zonder de koppeling in te drukken of hem in zn neutraal te hebben staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan