Voorvork slaat door na installeren progressieve vering

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo,

Ik heb net progressieve voorvork veren geïnstalleerd met SEA 7.5 olie en 160mm luchtkamer. Volgens de Wilbert manual.

Bij het remmen slaat/zakt de voorvork erg door.

Ik heb de "sag" gemeten; motor op de lift, vering onbelast en belast op de grond met rijder er op.

Verschil ballast een onbelast is 70mm.
De totale veerweg van de voorvork is 210mm. Ik heb dus een sag van 30%, wat volgens de manual goed hoort te zijn.


Wat kan ik het beste doen tegen het doorzakken bij het remmen?

Meer SEA 7.5 toevoegen en de luchtkamer kleiner maken?
7.5 vervangen voor een dikkere olie?
Deel olie aftappen een aanvullen met dikkere olie?
Vullbussen om de preload te verhogen?

Alvast bedankt

Motor; xtz660 bj 1991, standaard voorvork systeem zonder rebound of preload adjustment.
 
Is dat zo?

De motor moet op een lift, die ik niet heb. Dus op en bierkrat met enkele platen hout. Met een motor van 200kg gaat dat niet zo makkelijk. Bovendien zijn mijn voorpoten verlengd wat het niet makkelijker maakt.

En als je het in de winkel laat doen rekenen ze 1 uur. Kost 45 euro in Amsterdam

Vergeet niet bier en statiegeld ook in rekening te brengen!
 
Poten zijn verlengd aan de bovenkant dm van een bus van 50mm. De poten moeten eerst los uit de kroonplaat zodat de bus los kan een de vering er uit. De motor heeft een behoorlijke grond speling; bijna 40cm. Dus je moet flink opkrikken om de spanning van de veren af te krijgen.

Het is niet optimaal, maar met een beetje tijd een moeite lukt het wel.

Een motor lift maakt het leven een stuk makkelijker. Maar om zn ding van 40kg 5 trappen op en af te tillen als je in Amsterdam woont is gewoon kut.

Komt allemaal goed, het is een blijft een leuker hobby sleutelen, maar 10 minuten is echt iets te optimistisch =).

Veren komen via een bekend online winkel.
 
Heb vandaag contact opgenomen met de leverancier... En wat blijkt; de verkeerde veren toegestuurd...

De veren zijn bedoeld voor een honda of kawasaki.

Nu dat opgelost is; wat is nu de beste oplossing mtb. Garantie en montage vergoeding?

De veren zijn gebruikt en geïnstalleerd, maar het is hun fout. Ze moeten dezen terug nemen. Hoe zit het dan met arbeid tijd?
Dat zijn vragen die ja aan die leverancier stelt.
 

full
 

De nummering op de verpakking kwam overeen met de nummering van de bestel bon=)

Maar serieus, op de doos van de vering staat alleen een nummer, geen naam van de motor.

De veren zijn voor de kawasaki gpz900r en de honda nt650 Hawk. Totaal andere motoren, voorvork en wegligging. Geen wonder dat het zo ruk werkt, scheelt 10cm zit hoogte en ze maken gebruik van een 41mm vork ipv 44mm
 
Laatst bewerkt:
Nu dat opgelost is; wat is nu de beste oplossing mtb. Garantie en montage vergoeding?

De veren zijn gebruikt en geïnstalleerd, maar het is hun fout. Ze moeten dezen terug nemen. Hoe zit het dan met arbeid tijd?

Dus je hebt ervoor gekozen zelf deze veren te installeren en nu het de verkeerde blijken te zijn wil je een vergoeding voor het werk wat je zelf hebt gedaan?

Begrijp ik dat goed?

Beetje kansloos denk je niet?
 
Nee de arbeid die de eerste keer verricht is is geen probleem. Alleen het arbeid wat de 2e keer verricht moet omdat een fout product is aangeleverd is een ander verhaal.

Maar goed ik denk dat hier de meningen over zullen verschillen
 
De oude veren had je kunnen vergelijken met de nieuwe veren, de maten zouden ongeveer gelijk moeten zijn. Hooguit is de nieuwe veer gemaakt van een iets dikkere draad, maar de rest van de maten, en zeker de buitenmaat en de lengte zouden ongeveer overeen moeten komen. Net zoals alle onderdelen die je van een motor vervangt is het zaak het nieuwe onderdeel met het oude te vergelijken, zowel maatvoering als functioneel. In jouw geval is de nieuwe veer tezeer afwijkend van de oude dat had voor jouw voldoende reden moeten zijn om te te twijfelen en zaken uit te zoeken / controleren.

In dit geval lijkt het mij dan ook redelijk kansloos om de gedane arbeid vergoed te krijgen, zowel van de eerste als de tweede keer. Je had redelijkerwijs kunnen weten dat er iets niet klopte voordat je de veren monteerde. Als je er al een zaak van maakt ben ik benieuwd wat de uitspraak zal zijn, maar ik wel zo'n vermoeden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee de arbeid die de eerste keer verricht is is geen probleem. Alleen het arbeid wat de 2e keer verricht moet omdat een fout product is aangeleverd is een ander verhaal.

Maar goed ik denk dat hier de meningen over zullen verschillen

Kom op zeg :(
Ben blij dat het probleem opgelost is :} :} , is motorrijden en het sleutelen niet je hobby :? :? :]
En aan welk bedrag zat je te denken :+ :+ kosten veren :z

GREETZ
 
Nee de arbeid die de eerste keer verricht is is geen probleem. Alleen het arbeid wat de 2e keer verricht moet omdat een fout product is aangeleverd is een ander verhaal.

Maar goed ik denk dat hier de meningen over zullen verschillen

Ga met Wilbers in gesprek en probeer te regelen dat ze binnen hun dealernetwerk iemand ter beschikking stellen die die veren gratis omzet. Dat kost ze een paar tientjes, ze komen jou tegemoet en het is goed voor hun imago.
 
Nee de arbeid die de eerste keer verricht is is geen probleem. Alleen het arbeid wat de 2e keer verricht moet omdat een fout product is aangeleverd is een ander verhaal.
Neen is exact hetzelfde verhaal immers je deed 2x zelf de installatie :z
Maar goed ik denk dat hier de meningen over zullen verschillen

Als je heel logisch nadenkt niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Ga met Wilbers in gesprek en probeer te regelen dat ze binnen hun dealernetwerk iemand ter beschikking stellen die die veren gratis omzet. Dat kost ze een paar tientjes, ze komen jou tegemoet en het is goed voor hun imago.

Met "een paar tientjes" kom je niet erg ver meer tegenwoordig, dus zal wel iets meer gaan kosten. Maar met Wilbers in gesprek over een oplossing kan geen kwaad. Alleen zou ik niet gelijk over hun imago beginnen want dan zou ik als Wilbers er snel klaar mee zijn. Hun hebben maar een hele kleine fout gemaakt die makkelijk te herstellen is door de juiste veren om te ruilen.
En dit zijn nu exact de risico's die je als zelf sleutelaar loopt. Vanaf het moment dat je er met je poten aan zit is het jouw probleem. Dan moet je maar goed opletten waar je mee bezig bent dat hoort er ook bij.
Als je dit door een zaak had laten doen was het probleem waarschijnlijk ook eerder opgemerkt.
Het is al heel coulant als Wilbers de veren zo wil ruilen, ze zijn tenslotte al ingebouwd geweest en dus 2e hands.
 
Terug
Bovenaan Onderaan