Yamaha R6 2008 foutcode 46

Pietertjer6

Rookie
26 aug 2016
14
0
Hallo allen,
ik heb een vraag omtrent mijn motor.

Ik heb sinds een paar maand een Yamaha r6 van 2008 (rj15) en gister met het warme weer besloot ik s'avonds even lekker uit te waaien.
Echter kreeg ik het warmer dan dat ik het over de hele dag al heb gehad, ik kreeg Foutcode 46 in m'n display..
M'n eerste intentie was dat ik goed aan het rijden was en Rossi imiteerde ofzo!? :') :+
Dit was helaas niet het geval, na wat zoeken op google vond ik dit: 46 - Power supply is not normal.
Wat er gebeurde: m'n display viel uit, motor viel uit, onder de buddy kwam een krakend geluid weg (bij het diodeblok) als ik hem wou starten en als ik hem wou aanduwen deed die het af en toe..
Qua temperatuur bleef hij rond de 90 graden/oplopend tot 105 graden, dit kwam omdat de motor niet liep en de ventilatoren dus ook niet aansprongen..

maar hoe moet ik dit zien, gaat best breed zonder dat je weet waar je het aan moet pakken en de accu is nieuw gekocht in april.

Ook heb ik de code een keer eerder gehad, toen even gewacht en weer gestart.. Heb anderhalf maand doorgereden zonder deze code weer te hebben!
Maar nu doet hij niks, heb hem de hele nacht aan de druppellader laten staan en ga het vanmiddag weer proberen als ik vrij ben!

Graag tips zodat ik weer kan rijden!
Alvast bedankt als je de tijd neemt om dit te lezen!!!! :}


(Edit: ik zit nu net bij YZF-shop te kijken om het onderdeel te zoeken wat kraakt en dat is een Diodeblok? kan iemand mij vertellen of het hieraan ligt en wat het precies doet?)
 
Laatst bewerkt:
omdat de spanningsregelaar de spanning regelt, als die dus niet tussen de 12- 14.5 volt zit regelt hij niet meer.
niet dat de 14,5 een gouden regel is, maar regelmatig lang daarboven vind de accu niet fijn.
overige onderdelen zoals een 12 volt... lampje ook niet.
 
Terug van vakantie en iets minder gefrustreerd, dus even de accu gemeten!
Het lijkt erop dat hij nu gewoon 14.16-28 aangeeft en dus tussen het bereik van 12v tm 14.5v zit zoals jullie zeggen..

Ik ben echt ten einde raad, dus maar een spanningsregelaar kopen en dat proberen?

Ik hor het graag!
 
Zucht

1x meten terwijl de motor stationair draait (licht aan als je een schakelaar daarvoor hebt)

1x meten bij 3000-5000tpm

Beide metingen moeten tussen de 13.8v en 14.8v liggen

Is de spanning hoger, dan is de regelaar stuk. Is de spanning lager dan is de regelaar, dynamostator of dynamorotor stuk, in dat geval ga je eerst de dynamo meten, is dat goed dan kan je concluderen dat de regelaar stuk is. De regelaar valt weinig aan te meten, dus de diagnose stel je op basis van uitsluiting.
 
Thanks mastertommy,
Hoe meet je z'n dynamo?
Want de spanning is 14.25 constant en verhoogt niet als ik gas geef.. dit kan toch ook niet goed zijn?

Bedankt voor je wijze woorden!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan