OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op deze link:
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV1605.pdf
Daar staat op blz. 5, 2e regel van 2e kader : Phosphorus content mass % ≥0.08 and ≤0.12
Dat betekent dus m.i. dat er voor motorfietsolie die aan JASO MA voldoet niks aan de hand is en je dus nergens geen zorgen om hoeft te maken ongeacht de API specs, die er dan ook op staan.
Ik maakte me sowieso al geen zorgen. O-)
 
Kijk eens op deze link:
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV1605.pdf
Daar staat op blz. 5, 2e regel van 2e kader : Phosphorus content mass % ≥0.08 and ≤0.12
Dat betekent dus m.i. dat er voor motorfietsolie die aan JASO MA voldoet niks aan de hand is en je dus nergens geen zorgen om hoeft te maken ongeacht de API specs, die er dan ook op staan.

Dat zijn lagere waarden.
 
Vraag:

Ik ga mijn olie opnieuw vervangen, gezien ik sinds mijn recente oliewissel naar Putoline TM sport 4 last heb van een slippende koppeling. Zal ik ook het filter vervangen of alleen even 'leegkiepen'?
 
:^ Elke slip worden de platen nu lekker opgefreesd. -O- (misschien met wat geluk alleen nog de veren als die oud zijn..)

Ik heb nu twee motorfietsen van lage kilometerstand met slippers onder druk, beiden verschillende olie.. JASO MA2 in het ene geval..
 
Vertel eens wat er mis mee is?

Das een goeie vraag... een die ik alleen subjectief vanuit mijn gebruikservaring kan beantwoorden.

Heb de Techno 10W40 van de Action nu dus ongeveer 50000 km gebruikt in mijn CB500 (1994) welke nu 135K minimaal heeft gelopen. (kan ook 235k zijn als die het klokje al eens eerder rond is geweest).

Motor loopt nog altijd goed en heeft altijd op tijd 'verse B| ' olie gehad zolang ik deze heb. Ongeveer om de 10000km verse olie en filter.

Twee maal heb ik het klepdeksel verwijderd om kleppen te stellen/controleren. Bij km stand 98000 gesteld en bij 124000km was controle voldoende. Beide keren geen afzettingen onder het klepdeksel en de lobes van de nokkenassen waren ook super mooi.

Het enige dat me daarbij wel opviel was de bruine waas die aan de binnenkant van het blok zat.

Onlangs dus het onderblok opengetrokken om de koppeling te inspecteren waar ik de binnenkant aantrof zoals op de foto. Koppeling gecontroleerd en gefixt (het bleek de koppelingskabel te zijn die het probleem van de slippende koppeling had veroorzaakt).

Binnenkort ga ik eens een ''nieuwe'' olie proberen en later inspecteren of het blok ook schoner van binnen is.

Als opmerking over de Techno olie kan ik gevoelsmatig zeggen dat deze de ''bruiner'' lijkt vanuit de bus dan dat het een jaar of twee jaar geleden was.

Doe er mee wat je wilt, ik vond het een leerzaam experiment.










full
 
Ik zou die actionmeuk niet gebruiken..gerecyclede olie..hoge verdamping en indampen (dwz je blok kleurt bruin van binnen opzich niet zo erg, maar die rommel gaat tussen de schraapveren zitten en die dichten dan steeds minder goed af..}

:z
Zijn dit allemaal aannames? Mooie theorie? Of zit je bij de blender op schoot in Heemskerk? :+ :N
 
[..]
Het enige dat me daarbij wel opviel was de bruine waas die aan de binnenkant van het blok zat.

Binnenkort ga ik eens een ''nieuwe'' olie proberen en later inspecteren of het blok ook schoner van binnen is.
Je bent al begonnen bij 85.000 kilometer.. hoe zag het er toen van binnen uit? Foto? :+ ;)
Ik vind het wel een respectabele test, 50.000 kilometer, maar is de vervuiling een optelling of pas op het eind veroorzaakt?
En welke invloeden zijn er nog meer..
 
Je bent al begonnen bij 85.000 kilometer.. hoe zag het er toen van binnen uit? Foto? :+ ;)
Ik vind het wel een respectabele test, 50.000 kilometer, maar is de vervuiling een optelling of pas op het eind veroorzaakt?
En welke invloeden zijn er nog meer..

Klopt, ben begonnen bij 85000km. Heb de kleppen gesteld bij 98000km en heb daar geloof ik nog wel ergens een foto van, deze zal ik proberen te vinden (is dus van onder het klepdeksel)

Met zekerheid kan ik dus niet zeggen of de vervuiling, de drab dus niet de bruine waas, van de de laatste tijd is of een optelling.

Kan je wel vermelden dat de motor een zwaar leven heeft maar wel onderhoud krijgt. Staat altijd buiten soms onder dak soms ook niet. Word in weer en wind gebruikt maar staat nooit maanden stil.
 
Klopt, ben begonnen bij 85000km. Heb de kleppen gesteld bij 98000km en heb daar geloof ik nog wel ergens een foto van, deze zal ik proberen te vinden (is dus van onder het klepdeksel)

Met zekerheid kan ik dus niet zeggen of de vervuiling, de drab dus niet de bruine waas, van de de laatste tijd is of een optelling.

Kan je wel vermelden dat de motor een zwaar leven heeft maar wel onderhoud krijgt. Staat altijd buiten soms onder dak soms ook niet. Word in weer en wind gebruikt maar staat nooit maanden stil.
Hij wordt goed gebruikt. :t ;) (onder het kleppendeksel geen aanslag zei je al eerder)
Deze test zou dubbelblind met een A-merk olie gedaan mogen worden wat mij betreft.
Dan kunnen we er enigszins conclusies aan verbinden.

Wel heb ik het onderbuik gevoel dat de 5W40 (Action) een veel betere olie is.
En een volsyntheet staat ook bekend als een olie met betere reinigende eigenschappen.

Volgens de API is het in ieder geval allemaal dik in orde voor beiden qua levensduur van het motorblok.
Daar moet ook goedkope olie aan voldoen als deze keur op het etiket staat.

API SN is voor de 5W40..
Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles.
Designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. Protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.


(En nog heel wat verdachte dopes die mogelijk wijzen op fricton modifiers.. bij mijn motor werkt het.. so far so good :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die actionmeuk niet gebruiken..gerecyclede olie..hoge verdamping en indampen (dwz je blok kleurt bruin van binnen opzich niet zo erg, maar die rommel gaat tussen de schraapveren zitten en die dichten dan steeds minder goed af..}

:z

Meuk is het goede woord. Wat een zooi zeg verdampt al in het carter wat blijft er van over op het hemd vd zuiger of in de klepgeleiders ?
 
De 5W40 techno is dan ook een vol syntheet. Heb de 5W30 techno vol syntheet in de auto en deze is veel transparanter en lijkt mij ook een veel betere olie.

De gerecyclede 10W40 techno voldoet vermoedelijk aan de specificaties die er op staan.
Als de smerende werking niet voldeed was mijn blok al lang aan gort. Het is de filtratie van
Vaste deeltjes die zijn achter gebleven bij eerder gebruik waar het gevoelmatig niet goed genoeg en constant genoeg gaat. De olie lijkt donkerder dan 2 jaar geleden voor mij.

Aangezien jij ook nooit problemen hebt ondervonden met de vol syntheet ga ik dit ook maar eens proberen. Heb namelijk een gruwlijke hekel aan veel te veel te betalen voor een product alleen maar een bepaald stickertje op zit......
 
Nu las ik laatst ergens op internet bij diverse bronnen dat ester olie ook nadelen heeft, nl: Laat rubber zwellen ( keerringen) en heeft last van "hydrolise".
Het uiteenvallen onder invloed van water.
Dat zou beteken dat de ester olie onder invloed van condens water uiteen valt in een zuur.
Dat zou dan weer beteken dat een (half) syntheet ester-olie niet zo best is voor motoren die regelmatig korte stukjes rijden en/of langere tijd stilstaan (in de winter)
Ester-olie heeft alleen voordeel bij racers die heel erg heet worden.
Daarom hou ik het zelf maar liever bij een hydro-crack olie of minerale olie.
Of trek ik nu weer helemaal verkeerde conclusies?
 
Nu las ik laatst ergens op internet bij diverse bronnen dat ester olie ook nadelen heeft, nl: Laat rubber zwellen ( keerringen) en heeft last van "hydrolise".
Het uiteenvallen onder invloed van water.
Dat zou beteken dat de ester olie onder invloed van condens water uiteen valt in een zuur.
Dat zou dan weer beteken dat een (half) syntheet ester-olie niet zo best is voor motoren die regelmatig korte stukjes rijden en/of langere tijd stilstaan (in de winter)
Ester-olie heeft alleen voordeel bij racers die heel erg heet worden.
Daarom hou ik het zelf maar liever bij een hydro-crack olie of minerale olie.
Of trek ik nu weer helemaal verkeerde conclusies?
Per motor wordt voorgeschreven welke soort er in moet.
Dat is doorgaans een prima uitgangspunt.
 
Je zou de politiek in moeten gaan.... Je ziet die drap toch ? Meuk is het. *D

noline]ronk schreef op 13 oktober 2016 @ 17:11 (ander topic):
En wie zegt dat die action olie de bruine aanslag in die CB500 gaf ?
Koppelingsplaten zijn opgevreten door een slechte koppelings kabel.
Onder het kleppendeksel heeft hij de bruine aanslag nooit gezien.

Ik zeg niet dat die olie goed of slecht is.
Maar je kan pas conclusies trekken als alle andere omstandigheden normaal zijn.
Anders kan je geen vergelijkingen doen.

full
;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan