Advies lasapparaat

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Er zijn hier vast wel mensen die mij advies kunnen en willen geven.

Ik wil zelf voor de caferacer gaan bouwen en mijn broer heeft sinds kort een oldtimertje gekocht, dus we willen eigenlijk samen kijken om een lasapparaatje aan te schaffen.
Ik heb de nodige jaren geleden op school 'leren lassen' en kan me herinneren dat ik TIG het mooiste en fijnste vond lassen. Echter kijkende naar de werkzaamheden die we willen doen en het onder de knie krijgen ervan is het denk ik een betere stap om voor een mooi CO2 apparaat te kijken.

Op internet lees je erg vaak dat mensen krachtstroom verkiezen boven 230v toestellen. Ik heb krachtstroom (3x16A) in mijn garage, dus dit is een optie, echter merk je dat de keuze in krachtstroom apparaten beperkter is dan 230v...?

Daarnaast welke merken etc raden jullie aan?

Het budget is enigzins rekbaar maar ik wil niet gelijk 1000 euro uitgeven voor een hobby toestelletje. Tweedehands zou voor mij ook geen probleem zijn.
 
vraag 1, wat wil je lassen? als je puur en alleen "gewoon staal" last, kan je het prima af met een MIG/MAG apparaat. TIG is echter ook meteen geschikt voor RVS zonder dat je meteen een rol RVS draad moet aanschaffen, maar je redt het met een kleine bosje 304/309/316 toevoegdraad.

en de lassen kunnen met TIG veel mooier gemaakt worden, hoef je ook niet al je rupsen na te slijptollen om het toonbaar te krijgen. Zeker met dat fijne motorwerk.

Ik heb zelf een AC-DC TIG staan op 230v, voor thuisgebruik meer dan toereikend. Wil je 5 avonden in de week staan te beunen om centen bij te verdienen, is eentje op krachtstroom over na te denken.

een fijn DC TIG apparaat kost ook de wereld niet meer. Hoe meer mogelijkheden, hoe duurder.
Bedenk dus, heb ik voetpedaal nodig? Kan dat met deze? wil ik puls lassen? etc etc
Wat er niet op zit betaal je ook niet.
 
Ik zou op MP kijken naar een tig apparaat wat je kan gebruiken,
wat net al gezegd werd, het meer t kan, kost het ook meer,
ik heb een paar maanden geleden een acdc lasmachine gekocht,
kost in NL ongeveer €1500.-
200amp (maar daar werk je vrijwel niet mee) werkt op 230volt, draagbaar, wat ook weer makkelijk is.
(bijna) alles instelbaar,
last dus RVS/ staal en aluminium..

succes!
 
Als de broer een oldtimer AUTO heeft gekocht, dan is een MIG/MAG machine gewoon beter inzetbaar dan een TIG. TIG lassen kent (zeker bij het hobbyen aan auto's) ook een lijstje aan nadelen waar iedereen die geilt op een TIG lasnaad niet bij stil staat. Punt 1: Heb je wel eens een hand over? met tiggen niet ;) Las je wel eens ondersteboven(80% van het laswerk aan een auto)? Ook dan is TIG minder handig dan MIG/MAG. Kan je broer wel tiggen? Zo nee, dan is MIG/MAG makkelijker te leren en meer "idiot proof".

En tot slot: Leuk als je een goede deal op een derdehands site vindt, maar op MF kom je weinig mensen tegen die met trots vertellen dat ze €600,- hebben weg gegooid aan een gebruikte machine met een verborgen defect. Maar dat gebeurt natuurlijk wel.

Ik zou zeggen: Koop een splinternieuwe MIG/MAG machine op 230V (wel met een inverter voeding). Dan zit je goed voor jaren en heb je gewoon garantie.

Krachtstroom lijkt me overdreven, er is niets aan een auto of motortje waar je meer dan +/- 150 Ampère voor nodig hebt.
 
Bedankt voor de adviezen zover! Zoals ik zelf al aangaf leek CO2 mij voor de toepassing die ik zoek ook beter. TIG vond ik echter mooier en gecontroleerder lassen destijds op school, maar zoals je zegt redelijk wat praktische nadelen ook bij het gebruik van lassen aan een auto.

Ik had ook inderdaad al wat posts gevonden van tegenvallende tweedehands dealtjes, variërend van slippende draad aanvoer tot slechte voedingen.

Wat is maximale dikte wat je met een 150 ampere apparaatje kan pakken ongeveer? Als ik een lasapparaatje aanschaf wil ik toch tot een 4-5mm kunnen pakken. Mocht ik ooit een kokerframe of iets willen lassen. (uiteraard kun je daar ook je lasmethode op aanpassen en in meerdere keren lassen, maar toch even voor mijn idee).
 
Ik heb een freetech dc tig gekocht voor mijn k1100 project en na wat lessen van de lasser op mijn werk totaal geen spijt van gehad, er is een stuk mooier mee te lassen dan mig maar wel las(tig)er *bedummtss*
 
plus meters maken lukt beter met MIG/MAG dan met TIG. Als je een spatbordje of zo wil vervangen van de oldtimer doe je dit liever met een MIG/MAG, gaat sneller, stuk goedkoper (gas en toevoegmateriaal) en gemakkelijker aan te leren.

TIG kan mooier zijn maar dat bereik je ook pas na veel ervaring.

benno#
 
Hallo,

Ik heb zelf al jaren en jaren ( dit is mijn 2 de ) een Cebora bravo 155 co2 lasapparaat op 220 volt .
Ik las al jaren aan auto's voor de apk, van dorpels,chassisbalken, sub frames,uitlaten enz. tot nwe veerschotels op een cardan.
Las zelf met 0.6 mm draad maar er kan ook dikker in.
Las een enkele keer rvs ermee ( draad wisselen )
Kost ongeveer 650 a 700 euro bij mijn automatrialen zaak ( Cartal ) maar kan goedkoper zijn ergens op internet.
Weet niet of dat inclusief een gasfles is ?
De enige kosten die ik er elk jaar aan heb is een nwe binnenkabel waar de draad doorheen glijd van het apparaat naar de lastoorts. ( iets van € 20,-)
 
Hallo,

Ik heb zelf al jaren en jaren ( dit is mijn 2 de ) een Cebora bravo 155 co2 lasapparaat op 220 volt .
Ik las al jaren aan auto's voor de apk, van dorpels,chassisbalken, sub frames,uitlaten enz. tot nwe veerschotels op een cardan.
Las zelf met 0.6 mm draad maar er kan ook dikker in.
Las een enkele keer rvs ermee ( draad wisselen )
Kost ongeveer 650 a 700 euro bij mijn automatrialen zaak ( Cartal ) maar kan goedkoper zijn ergens op internet.
Weet niet of dat inclusief een gasfles is ?
De enige kosten die ik er elk jaar aan heb is een nwe binnenkabel waar de draad doorheen glijd van het apparaat naar de lastoorts. ( iets van € 20,-)
En je gasverbruik natuurlijk ;)
 
Leuk topic, goeie reacties. Ik zou ook wel een lasappraat willen hebben, algemeen voor de hobby, geen specifiek doel. En dan zijn kosten ook een belangrijke factor.
2e hands vertrouw ik niet.
Maar welk merk? Als ik kijk naar MIG:
Een contiweld, freetech of cebora tussen 600 en 700 EUR,
Of een Lorch of Kemppi voor het dubbele,
Of een Giant of Weldpartner voor de helft...
Waarom zou je de één of de ander kiezen?
 
Ik heb zelf ook een lasapparaat aangeschaft een paar jaar geleden. Gekocht van iemand uit Den Haag (was dus wel een stukje rijden vanuit Limburg), maar was het wel waard. 500 euro betaald voor een vrij nieuw inverter apparaat, nog met garantie, inclusief gasfles, rollen draad, vele toebehoren etc. Had hem gekocht onder het motto 'kan nu 400 euro uitgeven aan het repareren van mn dorpels, of ik koop voor een paar euro meer een lasapparaat en doe het zelf'. Had wel al wat ervaring vanuit mn opleiding.

Gekocht van een wat oudere man, de vader van degene met wie ik via marktplaats gepraat had. Die zoon was leraar lassen geweest op een school, en had daardoor zelf professioneel spul staan. Zn vader wilde het ook wel doen, maar deed eigenlijk te weinig en kon daardoor net zo goed even naar zijn zoon rijden dus het apparaat stond niks te doen.

Apparaat daarna nog eens meegenomen naar mijn eigen leraar en die er even mee laten lassen, die was er zeer over te spreken. Toevallig was er toen ook iemand aanwezig met wie hij een afspraak had die al 25 jaar bij een bedrijf werkte dat lasapparaten produceerde dus die ook eens gekeken en die vond hem prettiger lassen dan de grote krachtstroom apparaten die we op het HBO hadden staan. Zelf dus onder andere mijn auto ermee opgeknapt en het werkt echt super.

Het apparaat dat ik heb is een rebranded (ofja, naam van de verkoper staat erop, op de bon staat gewoon Jasic) voorloper van deze: Jasic MIG200 Multi N220

Edit: Plaatje van de oudere versie:
jasic_mig_200_(j03)_1.jpg


Oh en wel nog een minpuntje, beetje moeten beunen om de rollen er netjes op te krijgen. De 5kg spoel zat te ver van het apparaat af dus met een slangenklem op zn plek gehouden, en de 15kg spoel heeft teveel inertia voor het locking systeempje waardoor hij doordraait en de draad van de rol schiet, dat opgelost door een sponsje tegen de zijkant te plakken die voor wat meer wrijving zorgt. Mogelijk is dat allemaal opgelost met de nieuwe versie.

Edit2: zie net dat adrinalino de nieuwe versie heeft en er ook zeer tevreden mee is.

Oh en mocht je twijfelen over de range van het apparaat, ik heb er netjes 0.8mm plaat mee gelast voor mn auto, maar ben ook al door 5mm heengebrand dus dat kan hij ook prima handelen.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste reactie in dit topic staat:

vraag 1, wat wil je lassen?

Daar heb ik nog geen antwoord op gezien, of ik heb er overheen gelezen. Bedenk dat als je aan framebuizen wilt lassen, dat ook hardsolderen een optie kan zijn.

Persoonlijk zou ik geen dure apparatuur gaan kopen als ik af en toe een paar lasjes zou willen leggen. Zo heb ik al 50 jaar een gewoon trafootje voor beklede electroden, waar ik veel meters mee heb gemaakt en ik heb van mijn zwager een apparaatje overgenomen voor gevulde draad (flux core) van het merk Kinzo, waar ik een hele auto mee heb gerestaureerd, inclusief het chassis er totaal nieuw ingelast (een Citroen DS).

Het voordeel van flux core is dat het vuile oppervlakken makkelijker last dan Mig/Mag met gas en je hebt geen last van de wind als je buiten werkt. Nadeel is dat de las niet zo schoon blijft als met gas.
 
Tjah goede vraag. Zoals ik in eerste post aangeef is het vooral voor motor en auto. Dus dat is allemaal gewoon staal.
Echter als ik toch investeer in mooi CO2 apparaatje en de extra investering voor RVS en Aluminium is niet te groot, dan heeft dat natuurlijk een voordeel en kan ik alles lassen. Maar als dit direct enkele honderden euro's toevoegt is voor mij alleen staal voldoende.

Maar krachtstroom is dus nergens voor nodig? Voor amperage begrijp ik dat het niet nodig is, maar de meeste op internet geven aan dat je een nettere afgevlakte voeding krijgt en het daardoor beter last.
 
Voor aan motorfietsen en auto's lassen heb je geen krachtstroom nodig. Als je al krachtstroom hebt en je kunt een geschikt apparaat kopen voor een leuke prijs, dan is er natuurlijk geen enkel bezwaar te bedenken.
 
Als je toch kracht tot je beschikking hebt dan koos ik persoonlijk dan altijd voor kracht.

En ik kocht liever bijvoorbeeld een tweedehands Rehm dan een nieuw apparaat van een wat minder merk. Je kunt een apparaat toch laten nakijken/nameten onder voorbehoud dat je iets koopt.

Schroef een apparaat maar eens open (dat is een minuut werk), is er nooit een keer doorheen geblazen met perslucht dan lekker laten staan. Er komt veel ijzerslijpsel/stof is zoon ding terecht en dat veroorzaakt ellende als je dat niet bijhoud. Wij hebben met twee man op het werk een stuk of 6 lasapparaten staan en die probeer ik elke 2 maanden toch wel een keer netjes door te blazen. Het zal je verbazen hoeveel zooi eruit komt.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch kracht tot je beschikking hebt dan koos ik persoonlijk dan altijd voor kracht.

En ik kocht liever bijvoorbeeld een tweedehands Rehm dan een nieuw apparaat van een wat minder merk. Je kunt een apparaat toch laten nakijken/nameten onder voorbehoud dat je iets koopt.

Schroef een apparaat maar eens open (dat is een minuut werk), is er nooit een keer doorheen geblazen met perslucht dan lekker laten staan. Er komt veel ijzerslijpsel/stof is zoon ding terecht en dat veroorzaakt ellende als je dat niet bijhoud. Wij hebben met twee man op het werk een stuk of 6 lasapparaten staan en die probeer ik elke 2 maanden toch wel een keer netjes door te blazen. Het zal je verbazen hoeveel zooi eruit komt.

Zo vaak als ik dat ben tegen gekomen...

Hobby bob in een kleine garage aan de slag, lekker die machine aan laten staan ( met de 1100 l/m koelventilator aan), en dan recht tegenover die machine een half uur met de lamellenschijf aan de slag. Half jaar later.. "nou hij last niet echt je hét hoor". |(
 
Als ik nu iets zou moeten kopen dan zou ik een AC/DC TIG/plasmasnijder kopen
Ik las thuis bijna alles met tig,ook hardsolderen en heet stoken doe ik met mn gele tig kastje (heb ook thuis mig,autogeen en vlamboog)
Met mig en vlamboog (elektrode) lassen is het makkelijk om een hele slechte zwakke las te maken en dat is bij tig een heel stuk lastiger

Naar mijn idee zijn alle soorten lassen even makkelijk/moeilijk maar tig heeft voor mij meer voordelen dan de andere lasprocessen
Ik kan met 1 las gas alle metalen lassen en het las gas is makkelijk te vervoeren (fles mag liggen)
Ik kan heet stoken en hardsolderen en ik heb het smeltbad heel goed in de hand
Bij het lassen van andere metalen hoef ik geen andere rol lasdraad te monteren en de las is een stuk minder hard dan bij mig en ik breng een heel stuk minder warmte in
 
Maar boven het hoofd lassen en horizontaal lassen in het verticale vlak, gaat dat makkelijk met Tig?

Ik zou niet weten waarom niet. Beetje oefening wel vereist natuurlijk. Weten waar je mee bezig bent. Met TIG kun je ook gewoon stapelen.

Openingen dichtlassen bij dunner materiaal is met MIGMAG natuurlijk stukken makkelijk dan met TIG. Het is maar net wat je wilt gaan doen. Maar met TIG kun je uiteindelijk wel veel meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een diploma voor autogeen lassen en dat heeft wel wat weg van Tig lassen. Je maakt een smeltbad, dat verplaats je en je voegt materiaal toe.

Maar horizontale lassen maken in het verticale vlak, dus zeg maar een horizontale las maken in een scheepshuid, gaat met een rutiel of met Mig/Mag veel makkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan