Advies lasapparaat

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Er zijn hier vast wel mensen die mij advies kunnen en willen geven.

Ik wil zelf voor de caferacer gaan bouwen en mijn broer heeft sinds kort een oldtimertje gekocht, dus we willen eigenlijk samen kijken om een lasapparaatje aan te schaffen.
Ik heb de nodige jaren geleden op school 'leren lassen' en kan me herinneren dat ik TIG het mooiste en fijnste vond lassen. Echter kijkende naar de werkzaamheden die we willen doen en het onder de knie krijgen ervan is het denk ik een betere stap om voor een mooi CO2 apparaat te kijken.

Op internet lees je erg vaak dat mensen krachtstroom verkiezen boven 230v toestellen. Ik heb krachtstroom (3x16A) in mijn garage, dus dit is een optie, echter merk je dat de keuze in krachtstroom apparaten beperkter is dan 230v...?

Daarnaast welke merken etc raden jullie aan?

Het budget is enigzins rekbaar maar ik wil niet gelijk 1000 euro uitgeven voor een hobby toestelletje. Tweedehands zou voor mij ook geen probleem zijn.
 
Ik kan mij niet helemaal inbeelden wat je bedoelt met "horizontaal in het verticale vlak" :$
Maar ik kan in elke positie wel Tig lassen, geen enkel probleem.

Het zal eerder aan je zelf liggen (beroerde positie waarin je zit of ligt, last van je nek, etc) maar het lasproces Tig kan in all posities wel.
 
Je neemt twee platen van 5 mm dik en zet die verticaal op elkaar met de lasnaad dus horizontaal. Maak je nu een smeltbad, dan zal er door de zwaartekracht materiaal naar beneden willen en als dat vloeibaar is dan kun je je voorstellen hoe moeilijk het is om ervoor te zorgen dat het materiaal aan de bovenkant van de las niet wegloopt en de plaat geen 5 mm meer zal zijn.

Als je dat met een autogeen lasstel doet moet je een peervormig gat branden wat je opschuift.

Met een laselektrode heb je dat probleem niet.
 
Je neemt twee platen van 5 mm dik en zet die verticaal op elkaar met de lasnaad dus horizontaal. Maak je nu een smeltbad, dan zal er door de zwaartekracht materiaal naar beneden willen en als dat vloeibaar is dan kun je je voorstellen hoe moeilijk het is om ervoor te zorgen dat het materiaal aan de bovenkant van de las niet wegloopt en de plaat geen 5 mm meer zal zijn.

Als je dat met een autogeen lasstel doet moet je een peervormig gat branden wat je opschuift.

Met een laselektrode heb je dat probleem niet.
Onzin.
Je moet de stand van je lasbrander aanpassen op de juiste manier toevoegmateriaal toevoeren en spelen met de temperatuur van de lasbrander dmv meer of minder acetyleen gas toevoeren.
Een kunst die nog maar weinig mensen kunnen omdat alles is vervangen door elektrische methodes van lassen

Met elektrodelassen heb je hetzelfde "probleem" alleen gebruik je daar een regelbare afstandbediening voor.
edit:
Plus de juiste laselectrode uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een jaar of 4 a 5 een Cebora 155 CO2 apparaat, kan er eigenlijk heel kort over zijn: had ik jaren eerder moeten kopen.
Ook op de lagere standen, hij kan tot 7 maar bij 6 of 7 liggen mijn stoppen in de schuur er uit, last hij alles prima. Meestal is het huis tuin en keuken werk met 1 tot 3 mm dik materiaal maar pas een massieve staaf van 15mm dik ook perfect kunnen lassen zonder op vol vermogen te moeten.
Ik heb er geen RVS mee gelast maar als het goed is moet dat met een andere draad ook kunnen. Alleen Aluminium zou er niet mee kunnen maar dat heb ik nog niet aan de hand gehad.
 
Onzin.
Je moet de stand van je lasbrander aanpassen op de juiste manier toevoegmateriaal toevoeren en spelen met de temperatuur van de lasbrander dmv meer of minder acetyleen gas toevoeren.
Een kunst die nog maar weinig mensen kunnen omdat alles is vervangen door elektrische methodes van lassen

Met elektrodelassen heb je hetzelfde "probleem" alleen gebruik je daar een regelbare afstandbediening voor.
edit:
Plus de juiste laselectrode uiteraard.

Ik heb geen simpel lascursusje gedaan, maar een opleiding van een jaar en het lasdiploma gehaald. En jij beweert dat ik onzin verkondig, je durft wel.

Ik wil het je zien doen, met een flinke autogeen lasbrander twee platen van 5 mm dik aan elkaar zien lassen, de platen verticaal en de lasnaad horizontaal.

Ik ken je achtergrond niet, maar zonder veel ervaring gaat dat je niet lukken. Okay, je krijgt die platen wel aan elkaar gebakken, maar mocht het een horizontale las in een verticale hogedrukleiding zijn, dan wordt je las gegarandeerd afgekeurd.

Lassen lijkt eenvoudig, maar is verre van dat. Een rot plekje aan een auto bak je wel dicht, maar een sterke las maken is een ander verhaal.

Ik moest voor de eerste keer twee stukken rond staal van 16 mm aan elkaar lassen. Eitje dacht ik en ik was er zo mee klaar. De leraar zette het kunstwerk in de bankschroef, eind pijp er op, een ruk en knal, las doormidden.

Hij ging het voordoen, las gemaakt, pijp er op en een U van gebogen. U in de bankschroef gezet in een andere stand, pijp er op en 180 graden getorst en toen ging hij stuk, maar naast de las.

Wat je vervolgens zegt over meer acetyleen toevoegen vind ik dan weer heel apart. Een juist afgestelde brander, met een mooi wit kegeltje is 3160 graden C en meer acetyleen toevoegen maakt het lassen alleen maar moeilijker.

Bedankt voor je reactie en je poging tot inbreng, maar het verhaal moet natuurlijk wel compleet zijn en kloppend.
 
Diploma's zeggen niets.......heb je een las certificaat? en zo ja waarvoor dan?
Heb de meeste
staal op staal (dik en dunwandig)
staal op rvs (dik en dunwandig)
rvs op rvs (dik en dunwandig)
TUV staal en rvs
Dit in Tig en electrode 6G positie

6G certificaat (tig en elektrode)
En mijn basis las diploma :)
Pijp en ketel (electrode)

Plus 12 jaar ervaring in constructie, 7 jaar in bouw booreilanden, bij de Groot in Zwijndrecht. 17 jaar koeltechtiek
en 10 jaar chauffeur geweest.
Helaas zijn mijn certificaten nu verlopen omdat ik sinds mijn pensioen geen fotowerk meer heb gelast. (zijn nu maar een half jaar geldig, vroeger een jaar)
Maar doe nog wel eens een laskarweitje voor een bekende.
Laatste jaren in de koeltechniek gewerkt als lasser-monteur. Ook alu gelast en hardsolderen koper met brons Solderen messing en rvs

Autogeen lassen wel gedaan maar alleen in noodgevallen
 
Ik heb geen simpel lascursusje gedaan, maar een opleiding van een jaar en het lasdiploma gehaald. En jij beweert dat ik onzin verkondig, je durft wel.

Ik wil het je zien doen, met een flinke autogeen lasbrander twee platen van 5 mm dik aan elkaar zien lassen, de platen verticaal en de lasnaad horizontaal.

Ik ken je achtergrond niet, maar zonder veel ervaring gaat dat je niet lukken. Okay, je krijgt die platen wel aan elkaar gebakken, maar mocht het een horizontale las in een verticale hogedrukleiding zijn, dan wordt je las gegarandeerd afgekeurd.

Lassen lijkt eenvoudig, maar is verre van dat. Een rot plekje aan een auto bak je wel dicht, maar een sterke las maken is een ander verhaal.

Ik moest voor de eerste keer twee stukken rond staal van 16 mm aan elkaar lassen. Eitje dacht ik en ik was er zo mee klaar. De leraar zette het kunstwerk in de bankschroef, eind pijp er op, een ruk en knal, las doormidden.

Hij ging het voordoen, las gemaakt, pijp er op en een U van gebogen. U in de bankschroef gezet in een andere stand, pijp er op en 180 graden getorst en toen ging hij stuk, maar naast de las.

Wat je vervolgens zegt over meer acetyleen toevoegen vind ik dan weer heel apart. Een juist afgestelde brander, met een mooi wit kegeltje is 3160 graden C en meer acetyleen toevoegen maakt het lassen alleen maar moeilijker.

Bedankt voor je reactie en je poging tot inbreng, maar het verhaal moet natuurlijk wel compleet zijn en kloppend.
Hogedrukleiding lassen met acetyleen deden ze in 1955.
Nu zijn er automaten voor of anders fleetwelders
Wat is fleetwelding en hoe wordt fleetwelding toegepast? | TechnischWerken

Spelen met de brander betekent gas toevoeren of minderen varieert de temperatuur van de vlam zodat je daarmee het smeltbad onder controle houd.
 
Laatst bewerkt:
Diploma's zeggen niets.......heb je een las certificaat? en zo ja waarvoor dan?
Ik ben natuurlijk niet aan het bluffen :N KLeine greep.
Bij HCG moest je de proeven maken. Iets met onafhankelijkheid.
full
 
Spelen met de brander betekent gas toevoeren of minderen varieert de temperatuur van de vlam zodat je daarmee het smeltbad onder controle houd.

In 1955 was ik een jaar of 11, maar later heb ik veel autogeen gelast in de installatietechniek. Het meer of minder gas en zuurstof toevoeren kan werken, maar ik zocht het meer in de grootte van de brander. Je hebt niet voor niets een hele set met verschillende afmetingen.

Elektrisch lassen ook veel moeten doen en met de juiste elektrode leg je een las die net zo mooi is als met Tig. Een lggende las met een Klöckner Magna elektrode is zo glad dat de slak er bijna vanzelf af valt.

Mooi werk, dat lassen.
 
Duidelijk. Ik heb ook een paar kilometer gelast, maar geen certificaat.

Heeft de TS al een apparaat?
Weet ik niet.
Advies
Koop een goede 2 de hands Tig waar je ook electroden mee kan lassen.
Wel de polen omdraaien van de laskabels (aarde op de min tang op plus)
Als particulier alu lassen is niet te doen. Dan moet je al snel krachtstroom hebben en omschakelbaar van gelijk naar wisselstroom.

Interessante site trouwens:
Metaal / Werktuigbouw | Induteq
 
In 1955 was ik een jaar of 11, maar later heb ik veel autogeen gelast in de installatietechniek. Het meer of minder gas en zuurstof toevoeren kan werken, maar ik zocht het meer in de grootte van de brander. Je hebt niet voor niets een hele set met verschillende afmetingen.

Elektrisch lassen ook veel moeten doen en met de juiste elektrode leg je een las die net zo mooi is als met Tig. Een lggende las met een Klöckner Magna elektrode is zo glad dat de slak er bijna vanzelf af valt.

Mooi werk, dat lassen.



Van een Klockner Magna heb ik nog nooit gehoord maar een gladde las en de slak die mooi achter je aan komt krullen heeft meer te maken met de lasser dan met de elektrode.

Wel mooi werk inderdaad, geeft toch elke keer weer voldoening als je een knappe las legt.
 
Het kan zijn dat ik me vergis want het is lang geleden. We lasten met twee types elektroden van Klöckner, de 'record' voor het verticale en boven het hoofd werk en ik dacht de 'magna' voor het liggende werk. Maar dat kan ook een andere naam zijn geweest en misschien bestaat die niet meer.

De record was een elektrode met dunne bekleding en de andere had een dikke mantel. Daar kon je prachtige lassen mee leggen en de slak krulde idd zo achter je aan.
 
Laatst bewerkt:
Plus 12 jaar ervaring in constructie, 7 jaar in bouw booreilanden, bij de Groot in Zwijndrecht. 17 jaar koeltechtiek
en 10 jaar chauffeur geweest.
Daar in Zwijndrecht ben ik een 10 jaar geleden ook aan het werk geweest (toen was het al Heerema), ik werkte voor een bedrijf dat veel leidingen maakte voor de olie&gas industrie, onder andere ook voor de nieuwbouw van platformen.
Als de eigen pipeshop van Heerema al werk zat had, dan werden wij ingehuurd voor de prefab van de leidingen en installatie ter plekke in Zwijndrecht.
Toen het nog De Groot was, zat de pipeshop volgens mij tussen die 2 hallen in of niet, op de 1e verdieping ?
Toen ik daar liep hadden ze daar het magazijn van gemaakt, de ringleiding voor argon zat er nog gewoon in ;)

Zat die roltrap er nog in toen jij er werkte ?
Hogedrukleiding lassen met acetyleen deden ze in 1955.
Inderdaad ja _O-

Ik was eens bij Akzo aan het werk in Emmen, nieuwe leidingen aanleggen voor een pilotplant, lucht, stikstof, stoom, thermische olie, allemaal verschillende leidingen, en met TIG gelast.
Tegelijkertijd was het plaatselijke installatiebedrijf verwarmingsleidingen aan het aanleggen in die hal, en dat deden ze allemaal met autogeen.
Samen met mijn collega,s keken we daar met verbazing naar, dat dit nog gebruikt werd......
Ook de veiligheids"mannetjes" die daar rondliepen vonden het niet zo heel geweldig, vooral niet bij de montagelassen dicht bij het plafond.....
Een autogeen vlam komt toch aardig wat meer hitte vanaf dan een TIG toorts _O-

Echt snel ging het volgens mij ook niet in vergelijking met TIG lassen.
 
Laatst bewerkt:
~
Daar in Zwijndrecht ben ik een 10 jaar geleden ook aan het werk geweest (toen was het al Heerema), ik werkte voor een bedrijf dat veel leidingen maakte voor de olie&gas industrie, onder andere ook voor de nieuwbouw van platformen.
Als de eigen pipeshop van Heerema al werk zat had, dan werden wij ingehuurd voor de prefab van de leidingen en installatie ter plekke in Zwijndrecht.
Toen het nog De Groot was, zat de pipeshop volgens mij tussen die 2 hallen in of niet, op de 1e verdieping ?
Toen ik daar liep hadden ze daar het magazijn van gemaakt, de ringleiding voor argon zat er nog gewoon in ;)

Zat die roltrap er nog in toen jij er werkte ?Nee die was er nog niet.
Je had daar amper de tijd om te schaften, als je je koffie had was het eigenlijk weer tijd om te beginnen, kon je weer die klote trap af. als je laskabels niet gejat waren ondertussen. Luchtslangen moest je de koppeling aan elkaar lassen anders waren die ook pleiten. Heb iig op tijd ontslag genomen. 1 of 2 jaar voor het overgenomen werd door die slavendrijvers van Heerema
 
...
Advies
Koop een goede 2 de hands Tig waar je ook electroden mee kan lassen.
...
Als je weinig laservaring hebt en je eerste lasmachine nog moet kopen, hoe kun je dan beoordelen of een 2e hands Tig "goed" is? Je kunt het niet even proberen en vergelijken met je eigen ervaring, want die heb je niet.
Je kunt de eigenaar vragen of hij een stukje wil voordoen, maar dat zal altijd indrukwekkend zijn als je het vergelijkt met je eigen werk.
2e hands koop je de problemen van een ander als je er nog weinig verstand van hebt.
 
Leuk dat autogeen lassen, mijn baas stak de melkfabriek in de fik, afgebrand. Andere baas liet een boerderij afbranden. Ik heb een keer een begin van brand zelf kunnen blussen.

Vlakbij het plafond lassen, asbest plaatje er tussen, spiegellas maken, luiklas als het niet lukte met de spiegel. En dat gesjouw met flessen van 80 kg, het is allemaal nostalgie. Mooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan