starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was het goedkoper om het te repareren.
Tegenwoordig is het goedkoper om te gaan vervangen.

Tenzij je van alles gaat vervangen wat niet hoeft. :+

Storing zoeken/diagnose stellen is ook een vak op zichzelf. :}

Ik heb mijzelf er ook wel eens op betrapt dat als ik ergens niet uit kom.
En dan hulp vraag op een forum/internet/google, dat dat leid tot "lulkraak" vervangen op advies of redenatie van iemand anders |(

Maar soms leid het ook tot een helder moment :}
 
Die zullen ondertussen wel goed vast zitten nu, mocht daar het probleem gezeten hebben kom je daar nooit meer achter.


Je kan wel een eind in de goede richting komen, als er aan het oude blok niets blijkt te mankeren heeft het probleem buiten het blok plaats gevonden.
Wellicht een rotte aansluiting die tijdens de blokwissel is schoongemaakt/beter gemonteerd.
Of proberen de storing er weer terug in te krijgen al zal dat niet meevallen.


Ik ben ook erg benieuwd wat het geweest is, altijd interessant dit soort storingen.
 
Laatst bewerkt:
Nou hehe,fijn dat je iig. weer lekker zorgeloos kunt rijden nu het goeie weer er straks weer aankomt.
Zou evengoed mooi zijn als je nog weet te achterhalen wat er nu mis was met je vorige blok zodat je indien ooit nodig ook nog weet wat je precies wel en niet nog kunt gebruiken.
Maar aan je soap is een voor jou vast een bevredigend einde gekomen en ik ben blij voor je.
Plezier ermee.

Groet,auke.
 
Aangezien wij met onze twee race Blades exact hetzelfde euvel hebben zal ik dit topic en Oma maar eens wakker schudden...

Vanmorgen het hele topic doorgelezen en kom er net achter dat er naast het vervangen van het hele blok helaas geen oplossing is gevonden :/

Hoopte een oorzaak te vinden voor ik zelf vanalles ga vervangen.
Tot nu toe heb ik namelijk enkel een nieuwe accu gemonteerd zonder resultaat.
Het blok van mijn fiets wil ik niet vervangen, want die zit vol met allemaal HRC goodies O-)

@Sheldon: Heb je nog iets gedaan met het oude blok om een oorzaak / oplossing te vinden?


Alvast bedankt!
 
ga er maar van uit dat je startmotor kapot is, je hebt hem vervangen maar is het een nieuwe of een gebruikte.
zelfde probleem gehad met een Honda 600rr circuitmotor van 2004, altijd starten maar owee als hij warm afsloeg, nooit meer lopen maar wel aan te duwen
 
Een motor kan niet opeens meer compressie krijgen.

Ik denk toch dat je het moet zoeken in de stroomvoorziening ...
14.8volt bij 4500tpm is erg hoog, ik kan me voorstellen dat hij nog hoger is bij hogere toerentallen.

Wat je zou kunnen doen als hij niet wil starten is, er even een starthulp aan de accu hangen.

Zijn wel meer fietsen die warm moeite hebben met starten, en koud niet. Komt puur doordat een warme motor moeilijker rondgaat.

Diverse BMW viercilinders hebben daar een modificatie voor gehad die bestond uit een zwaarder startrelais en een extra pluskabel naar de startmotor. Mijn RSV4 doet precies hetzelfde, binnenkort even een extra plusdraad aanleggen, zit al een accu in met een 1,5x zo hoge koude startcapaciteit maar dat helpt niet.
 
Laatst bewerkt:
Kun je dit verklaren of is het een ervaring van je ?

Beide.

Verklaring lijkt me dat de compressie hoger is. Op bedrijfstenperatuur is alles in de cilinder precies passend (daar zijn alle toleranties ook op berekend), koud niet, dan heb je speling.

Tweede, vaak genoeg in de praktijk gezien, en zoals ik zei heeft BMW voor K1200/K1300 modellen (dwarsliggers) een modificatiesetje wat je kan monteren als de klant klaagt over slecht starten bij warme motor. Setje bestaat uit een extra pluskabel die je parallel aan de bestaande plusdraden monteert.
 
Beide.

Verklaring lijkt me dat de compressie hoger is. Op bedrijfstenperatuur is alles in de cilinder precies passend (daar zijn alle toleranties ook op berekend), koud niet, dan heb je speling.

Tweede, vaak genoeg in de praktijk gezien, en zoals ik zei heeft BMW voor K1200/K1300 modellen (dwarsliggers) een modificatiesetje wat je kan monteren als de klant klaagt over slecht starten bij warme motor. Setje bestaat uit een extra pluskabel die je parallel aan de bestaande plusdraden monteert.

Kun je niet beter een dikkere pluskabel monteren dan?
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Ik weet niet of hier nog mensen actief zijn. Ik heb exact hetzelfde probleem, echter met mijn 2019 CBR1000. Dit betreft ook een import uit de states.

Ik heb hem 1,5 jaar in Tucson, Arizona gereden bij temperaturen tot wel 40 C en warme motor maar daar heb ik 0 problemen ervaren. Echter zo gauw ik Nederland ben gaan rijden heb ik exact hetzelfde probleem.

Ik zat zelf te denken aan de brandstof, de beste kwaliteit daar is namelijk euro 89 en de slechtste hier is euro 95.

Ik heb het probleem ook alleen bij een warme motor. Als hij koud is start hij zonder problemen en als hij een tijdje stil heeft gestaan ook. Ik had de link zelf nog niet gelegd op die exacte temperatuur.

Wat ik raar vind is dat ik hier in Amerika geen problemen mee heb gehad, vandaar dat ik de (betete) brandstof verdenk.

Een nieuw (Europees) blok heeft dat dan misschien verholpen. Iemand nog andere ideeën?
 
Terug
Bovenaan Onderaan