Advies lasapparaat

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Er zijn hier vast wel mensen die mij advies kunnen en willen geven.

Ik wil zelf voor de caferacer gaan bouwen en mijn broer heeft sinds kort een oldtimertje gekocht, dus we willen eigenlijk samen kijken om een lasapparaatje aan te schaffen.
Ik heb de nodige jaren geleden op school 'leren lassen' en kan me herinneren dat ik TIG het mooiste en fijnste vond lassen. Echter kijkende naar de werkzaamheden die we willen doen en het onder de knie krijgen ervan is het denk ik een betere stap om voor een mooi CO2 apparaat te kijken.

Op internet lees je erg vaak dat mensen krachtstroom verkiezen boven 230v toestellen. Ik heb krachtstroom (3x16A) in mijn garage, dus dit is een optie, echter merk je dat de keuze in krachtstroom apparaten beperkter is dan 230v...?

Daarnaast welke merken etc raden jullie aan?

Het budget is enigzins rekbaar maar ik wil niet gelijk 1000 euro uitgeven voor een hobby toestelletje. Tweedehands zou voor mij ook geen probleem zijn.
 
Weet ik niet.
Advies
Koop een goede 2 de hands Tig waar je ook electroden mee kan lassen.
Wel de polen omdraaien van de laskabels (aarde op de min tang op plus)
Als particulier alu lassen is niet te doen. Dan moet je al snel krachtstroom hebben en omschakelbaar van gelijk naar wisselstroom.

Interessante site trouwens:
Metaal / Werktuigbouw | Induteq

maar als je dat hebt, is de keuze veel groter voor een goede 2e hands tigger

full



Met deze UTP las ik alles ook alu
 
Ik ben natuurlijk niet aan het bluffen :N KLeine greep.
Bij HCG moest je de proeven maken. Iets met onafhankelijkheid.
[afbeelding]

Ik zie wel een doorlasfout in je 4" zitten?

De kleine diameters wel allemaal goed zo te zien ;)

niet dat ik het beter kan...;)

Ben zelf ook aan het kijken naar een mooi beginners apparaatje maar zit (ook) nog te twijfelen tussen TIG en Mig/Mag...
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag als leek.
Wat is het voordeel van een inverter voeding?

In verhouding met wat haalbaar is als hobbyist (230V, betaalbaar, etc) biedt een inverter voeding een veel mooiere spanningsafgifte en een veel hoger rendement dan een traditionele trafo. Is een wereld van verschil bij plaat lassen en "mooi lassen".

Voeg daar de slimmigheden aan toe die betere inverter machines hebben (zoals automatische gas naloop, automatische nakoelen als je de machine uit zet, mooiere up en downslope en een veel lager stroomverbruik) en dan ben je bijna gek om het zelfde geld uit te geven aan een traditionele trafo.

Natuurlijk zal je de technieken dan wel moeten vergelijken binnen het zelfde prijsgebied. Feit is hoe dan ook dat je de afgelopen 10 jaar echt belachelijk mooie machines kan kopen voor een fractie van de prijzen van vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een jaar of 4 a 5 een Cebora 155 CO2 apparaat, kan er eigenlijk heel kort over zijn: had ik jaren eerder moeten kopen.
Ook op de lagere standen, hij kan tot 7 maar bij 6 of 7 liggen mijn stoppen in de schuur er uit, last hij alles prima. Meestal is het huis tuin en keuken werk met 1 tot 3 mm dik materiaal maar pas een massieve staaf van 15mm dik ook perfect kunnen lassen zonder op vol vermogen te moeten.
Ik heb er geen RVS mee gelast maar als het goed is moet dat met een andere draad ook kunnen. Alleen Aluminium zou er niet mee kunnen maar dat heb ik nog niet aan de hand gehad.

En volgens mij moet je ook nog een andere gasfles gebruiken, maar 100% zeker weet ik dat niet.
 
Ik heb nog altijd geen las apparaat gekocht. Duurt misschien nog even ook hoor, het ontbreekt mijn broer nog even aan het geld. Maar ik wilde mezelf gewoon alvast eens informeren.

Valt me op dat er toch nog best wat verschillende meningen zijn over TIG of CO2. Op de meeste autoforums is het een non-discussie en raden ze allemaal CO2 aan eigenlijk. Tig is denk ik wel wat duurder in gebruik denk ik (staafjes Wolfraam als ik het mij goed herinner van mijn schooltijd).

Zoals al gezegd vind ik TIG zelf heel fijn en mooi lassen maar uit praktisch oogpunt denk ik dat het toch een CO2 apparaatje gaat worden. Ook voor mijn broer, die nog helemaal geen laservaring heeft. Ik heb in mijn schooltijd nog wel het e.e.a. 'gelast'.
 
Ik heb nog altijd geen las apparaat gekocht. Duurt misschien nog even ook hoor, het ontbreekt mijn broer nog even aan het geld. Maar ik wilde mezelf gewoon alvast eens informeren.

Valt me op dat er toch nog best wat verschillende meningen zijn over TIG of CO2. Op de meeste autoforums is het een non-discussie en raden ze allemaal CO2 aan eigenlijk. Tig is denk ik wel wat duurder in gebruik denk ik (staafjes Wolfraam als ik het mij goed herinner van mijn schooltijd).

Zoals al gezegd vind ik TIG zelf heel fijn en mooi lassen maar uit praktisch oogpunt denk ik dat het toch een CO2 apparaatje gaat worden. Ook voor mijn broer, die nog helemaal geen laservaring heeft. Ik heb in mijn schooltijd nog wel het e.e.a. 'gelast'.

De vraag die je jezelf moet stellen is denk ik ook hoeveel werk je er naderhand nog aan wil hebben.

Alle lasspatten moeten weg? Dan heeft TIG minder nabewerking. Ga je de las toch vlak slijpen maakt het alweer geen verschil.

Moet je regelmatig hechtlasjes maken, is CO2 weer makkelijker zonder hulpmiddelen te hoeven gebruiken om je werkstuk te positioneren.

Ondanks dat een TIG las vaak mooier is (met CO2 zijn ook mooie lassen te leggen met ervaring) ga ik denk ik zelf vanwege het gemak (en gebrek aan ervaring) voor een CO2 apparaat.
 
Even wat anders. Kan mij voorstellen dat je wel eens wat te lassen hebt. Als je hobby motors verbouwen tot bobber shopper of caferacer is. Dikwijls iets moet lasser/repareren. Maar een lasapparaat is heel vaak een keukenmachine. Je gebruikt hem een keer en staat verder in de kast.
Net als een compressor van de Lidl/Aldi.
Als ik al het gereedschap had moeten kopen waar ik zin in had had ik nu een volle schuur met ongebruikt spul.
t'is mooi en verleidelijk, ik weet het. Maar maak eens een nuchtere berekening.
Huren of kopen.
Je zal zien dat huren meestal goedkoper is.
 
Even wat anders. Kan mij voorstellen dat je wel eens wat te lassen hebt. Als je hobby motors verbouwen tot bobber shopper of caferacer is. Dikwijls iets moet lasser/repareren. Maar een lasapparaat is heel vaak een keukenmachine. Je gebruikt hem een keer en staat verder in de kast.
Net als een compressor van de Lidl/Aldi.
Als ik al het gereedschap had moeten kopen waar ik zin in had had ik nu een volle schuur met ongebruikt spul.
t'is mooi en verleidelijk, ik weet het. Maar maak eens een nuchtere berekening.
Huren of kopen.
Je zal zien dat huren meestal goedkoper is.

Bij alleen een apparaat kom ik toch op de 65 euro per week voor een 160A Mig machine. Komt helm, gas, draad, etc. nog bij.

Na een aantal weken is zelf aanschaffen dus al goedkoper.

Voor mezelf merk ik dat als ik gereedschap heb ik het steeds vaker ga gebruiken omdat ik eerst trucjes/workarounds verzin om het niet te hoeven huren/halen/lenen.
 
De vraag die je jezelf moet stellen is denk ik ook hoeveel werk je er naderhand nog aan wil hebben.

Alle lasspatten moeten weg? Dan heeft TIG minder nabewerking. Ga je de las toch vlak slijpen maakt het alweer geen verschil.

Moet je regelmatig hechtlasjes maken, is CO2 weer makkelijker zonder hulpmiddelen te hoeven gebruiken om je werkstuk te positioneren.

Ondanks dat een TIG las vaak mooier is (met CO2 zijn ook mooie lassen te leggen met ervaring) ga ik denk ik zelf vanwege het gemak (en gebrek aan ervaring) voor een CO2 apparaat.

Je kunt dat lasapparaat toch wel een beetje afstellen zodat je geen last van lasspatten hebt? En als je een slijptol nodig hebt om je lassen te bewerken dan moet je nog wat vaker gaan oefenen.
 
Valt me op dat er toch nog best wat verschillende meningen zijn over TIG of CO2. Op de meeste autoforums is het een non-discussie en raden ze allemaal CO2 aan eigenlijk. Tig is denk ik wel wat duurder in gebruik denk ik (staafjes Wolfraam als ik het mij goed herinner van mijn schooltijd).
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpen ;) )

Dat ze op autoforums sneller naar Mig/mag grijpen is ook logisch, daar heb je ook meer aan bij laswerk aan een carrosserie.
Maar bij motoren heb je vaak ook laswerk wat in het zicht komt en er visueel ook een beetje mooi moet uitzien.
Steuntjes, frame, ophangdelen, uitlaat etc
Dan is Tig weer mooier, en dat wat ik opnoemde is vaak ook wat dikker dan de 0,8mm van een autocarrosserie ;)

Check anders eens het framebouwtopic van Jerryt
 
Laatst bewerkt:
Even wat anders. Kan mij voorstellen dat je wel eens wat te lassen hebt. Als je hobby motors verbouwen tot bobber shopper of caferacer is. Dikwijls iets moet lasser/repareren. Maar een lasapparaat is heel vaak een keukenmachine. Je gebruikt hem een keer en staat verder in de kast.
Net als een compressor van de Lidl/Aldi.
Als ik al het gereedschap had moeten kopen waar ik zin in had had ik nu een volle schuur met ongebruikt spul.
t'is mooi en verleidelijk, ik weet het. Maar maak eens een nuchtere berekening.
Huren of kopen.
Je zal zien dat huren meestal goedkoper is.

Huren heb ik ook even naar zitten kijken. Maar lasapparaat is typisch zo een ding dat als je het hebt staan je er gebruik van maakt, maar als je het niet hebt je het ook niet snel gaat huren (tenzij idd aan auto lassen ofzo). Maar ik heb al vaker gehad dat je net even iets wil repareren (beugel die afbreekt, leuning van bureaustoel, bagagedrager van fiets kapot, bolderkar waar wiel afbreekt, etc etc). Allemaal klein prul waar je geen lasapparaat voor gaat huren, maar als je het zou hebben staan zou ej het er wel voor gebruiken.
 
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpen ;) )
.................

En zelfs als je een prutser bent. Voor 15 euro heb je al weer een doosje met 10 wolfraam electroden, eentje per dag volledig verstoken lukt mij ook nog steeds niet ;)

Het gas is duurder. Voor het gas geld dat hoe groter de cilinder hoe goedkoper het wordt.
Daarna komen bij mij de handschoenen in duurste verbruiksmateriaal ;)

Ikzelf ben voor een TIG gegaan omdat ik hem speciaal heb gekocht om RVS uitlaten te kunnen maken.
Mocht ik ooit carrosserie gaan lassen dan probeer ik het eerst en misschien dat er ooit nog een MIG bij komt. Misschien... Ooit :)

db
 
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpen ;) )

Dat ze op autoforums sneller naar Mig/mag grijpen is ook logisch, daar heb je ook meer aan bij laswerk aan een carrosserie.
Maar bij motoren heb je vaak ook laswerk wat in het zicht komt en er visueel ook een beetje mooi moet uitzien.
Steuntjes, frame, ophangdelen, uitlaat etc
Dan is Tig weer mooier, en dat wat ik opnoemde is vaak ook wat dikker dan de 0,8mm van een autocarrosserie ;)



Check anders eens het framebouwtopic van Jerryt

niet alleen dat, maar ik kan met tig veel mooiere lassen leggen , ook op plaatsen waar je officieel niet aan mag lassen , die vloei je er zo mooi in, dat het (bijna) niet te zien is....
Voor het grove werk pak ik MIG, maar als het in het gezichtsveld ligt, pak ik de TIG
 
Laatst bewerkt:
Is die Chinese meuk leuk?
Het heeft een aantrekkelijke prijs, maar kun je er ook fatsoenlijk mee lassen?
Mijn angst is dat het rommel is.


Dat valt wel mee, is gewoon leuk speelgoed waar best aardig mee gelast kan worden. Na wat oefening kreeg ik aluminium vrij netjes (relatief gezien :+ ) gelast. Wat je onder ''rommel'' verstaat weet ik niet, inschakelduur zal bij duurdere apparaten beter zijn en ook je klauwen zullen niet wegbranden aan de toorts als je even bezig bent, wellicht ook een beter resultaat.
Vergelijken met professioneel spul heeft geen zin, dat zal het ongetwijfeld winnen. Maar net waar je naar opzoek bent denk ik.
 
Dat valt wel mee, is gewoon leuk speelgoed waar best aardig mee gelast kan worden. Na wat oefening kreeg ik aluminium vrij netjes (relatief gezien :+ ) gelast. Wat je onder ''rommel'' verstaat weet ik niet, inschakelduur zal bij duurdere apparaten beter zijn en ook je klauwen zullen niet wegbranden aan de toorts als je even bezig bent, wellicht ook een beter resultaat.
Vergelijken met professioneel spul heeft geen zin, dat zal het ongetwijfeld winnen. Maar net waar je naar opzoek bent denk ik.
Dank voor je reactie. Inschakelduur boeit niet voor een hobbyist. En als de toorts te warm wordt kan een hobbyist wel even wachten. Als lassen je werk is, dan is tijd=geld.
 
ik heb een 200 amp apparaat,
inschakelduur is dacht ik 40% bij 200 amp..

heb ik dus nog nooit gebruikt, één keer boven de 100amps geweest, maar dan nog..
dus hoge amps, dat ga je met plaat, buis echt niet gebruiken..
 
Dat ligt er maar net aan hoe dik je materiaal is natuurlijk ;)
Bij pijplassen met een fatsoenlijke wanddikte gebruik je ook 3mm lasdraad en meer als 200 ampere.
Vrienden, wat kan een nieuweling hiermee?
De een zegt 100A is bijna altijd genoeg, de ander zegt dat je meer dan 200A nodig hebt. Wat is waar?
 
Vrienden, wat kan een nieuweling hiermee?
De een zegt 100A is bijna altijd genoeg, de ander zegt dat je meer dan 200A nodig hebt. Wat is waar?

Daar kunnen nieuwelingen niet veel mee, ik heb een digitig 160 en ben nog nooit boven de 90a geweest met lassen aan een motorfiets,beugeltjes of kuipframepjes las ik niet boven de 50a
 
Terug
Bovenaan Onderaan