XV1000-RR

Na ruim een uur gekeken te hebben naar diverse foto's kan ik nog amper de juiste woorden vinden om uit te drukken hoe gevaarlijk de constructies eruit zien.

Dit is op deze manier een compleet ongefundeerde stelling....... Zou je misschien toch de juiste woorden kunnen gaan zoeken en je opmerking iets meer duiden?

Ik neem aan dat je wel eens met het vliegtuig op vakantie gaat. Als ik jou was zou ik dan ook nooit de constructie bestuderen hoe een vliegtuig motor opgehangen is. Want dan stap jij waarschijnlijk nooit meer in. Toch is daar niet zomaar voor gekozen maar zit er degelijk denk en reken werk achter om het mogelijk te maken. Licht en voldoende sterk.

Het zal je verbazen hoe sterk bijv 1 m6 8.8 boutje is. Er bestaat ergens een test waar men een VW kever aan 1 m6 boutje opgetild heeft, alles valt of staat met de juiste voor(klem)spanning op bouten en materiaal.
 
Dit is op deze manier een compleet ongefundeerde stelling....... Zou je misschien toch de juiste woorden kunnen gaan zoeken en je opmerking iets meer duiden?

Ik neem aan dat je wel eens met het vliegtuig op vakantie gaat. Als ik jou was zou ik dan ook nooit de constructie bestuderen hoe een vliegtuig motor opgehangen is. Want dan stap jij waarschijnlijk nooit meer in. Toch is daar niet zomaar voor gekozen maar zit er degelijk denk en reken werk achter om het mogelijk te maken. Licht en voldoende sterk.

Het zal je verbazen hoe sterk bijv 1 m6 8.8 boutje is. Er bestaat ergens een test waar men een VW kever aan 1 m6 boutje opgetild heeft, alles valt of staat met de juiste voor(klem)spanning op bouten en materiaal.


Ik ben ook erg benieuwd naar de technische onderbouwing van die opmerking.
Hoewel ik het zelf ook een erg spannend ontwerp kan ik niet zeggen dat de fiets er zo vanaf de plaatjes 100% gevaarlijk uit ziet.
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de technische onderbouwing van die opmerking.
Hoewel ik het zelf ook een erg spannend ontwerp kan ik niet zeggen dat de fiets er zo vanaf de plaatjes 100% gevaarlijk uit ziet.

Het blijft wel een spannend ontwerp idd, dat ben ik met je eens. Er zijn erg veel punten aanwezig waar veel speling op kan komen, en dat kan een probleem worden. En de constructie leent zich in principe niet voor race gebruik door het waarschijnlijk hogere onafgeveerde gewicht, en het gebrek aan duik effect.
Maar volgens mij heeft kkoen met al zijn denk en reken werk (en de GS natuurlijk) wel aangetoond dat het zal werken en heel zal blijven.
Maar het hele doel van dit project is toch om alles te data-loggen? Dus om duidelijk te maken "hoe" alles zal werken?! Dus gevaarlijk? Nee echt niet :N Interessant? :Y :Y
 
Mee eens, alleen het puntje van 'duik'-effect ben ik het niet helemaal mee eens ;) .. het huidige veersysteem in de hoogste klassen (en eigenlijk overal) werkt idd wel op basis van dit principe.. er zijn echter mensen bezig die hier andere (theoretisch en semi-geteste) opvattingen over hebben... google maar eens even op het Franse GECO. Hoewel die fransman met het idee er achter behoorlijk onuitstaanbaar is (op facebook dan vooral) lijkt het ding wel hard rond te kunnen gaan. In het voorjaar gaan ze er meer mee testen.
 
Dit is op deze manier een compleet ongefundeerde stelling....... Zou je misschien toch de juiste woorden kunnen gaan zoeken en je opmerking iets meer duiden?

Ja, te beginnen met de as opname voor. De meest summiere die ik ooit op een motor heb gezien. En met water gesneden materiaal, minder glad afgewerkt in het gat. De as klemt dan op de hoogste punten van dat oppervlak. Als dat dan iets wijkt door het klemmen en belasten van de as, wordt het gat iets groter en neemt de klemkracht iets af en komt de boel los te staan. Dat is weer aan te spannen maar dat zorgt voor iets meer spanning in de constructie dan voorheen. En dat allemaal aan de kant waar de belasting het grootst is, boven de as. Daar komt bij hard remmen minimaal het volledige gewicht van de motor + berijder op, aangevuld door oneffenheden in de weg. Ik kan me geen voorvork herinneren die deze klemming boven de as had. En de as is dunner dan die van vele sportfietsen van de afgelopen 15 jaar? Wekt bij mij de suggestie dat ze te buigzaam waren, hoe minimaal ook. Wat gebeurd er met je klemming als de as iets buigt?

De as en beide aluminium platen tussen de girders dragen amper bij aan de stijfheid als er een ongelijke belasting komt op de girders. Het enige dat daar iets tegen doet is het gelaste stuk boven het wiel, onder de aluminium plaat. En dat zit vast aan de girders met 1 bout?

Bij laterale krachten op het contactvlak van de band wil en kan de hele girder scharnieren rond het kogelgewricht. Deze beweging moet tegen gehouden worden door de vrij lange, indirecte bovenste constructie waar het stuur aan vast zit?

De afstand tussen het bovenste balhoofd en de girder zorgt ervoor dat de bovenkant van de girder bij sturen een cirkel beschrijft, welke veranderd van radius bij inveren. Gezien het verschil in lengte van de onderste en bovenste veerweg constructie kan die beschreven cirkel praktisch nooit gelijk zijn. Dus beweegt het contactvlak bij sturen uit het midden, beïnvloed door de veerweg. Hoe dat precies beweegt gaat mijn inbeeldingsvermogen ruimschoots te boven, geen idee of het ook echt onwenselijk is. Maar tekeningen of andere gegevens die aangeven dat dat soort zaken overwogen zijn, mis ik.

Zo te zien hebben jullie een leuk clubje, met interesse in wat ongewoons. En mooie middelen om dingen te maken, niet te vergeten motivatie. Maar asjeblieft, bedenk goed waar je mee bezig bent..
 
Mee eens, alleen het puntje van 'duik'-effect ben ik het niet helemaal mee eens ;) .. het huidige veersysteem in de hoogste klassen (en eigenlijk overal) werkt idd wel op basis van dit principe.. er zijn echter mensen bezig die hier andere (theoretisch en semi-geteste) opvattingen over hebben... google maar eens even op het Franse GECO. Hoewel die fransman met het idee er achter behoorlijk onuitstaanbaar is (op facebook dan vooral) lijkt het ding wel hard rond te kunnen gaan. In het voorjaar gaan ze er meer mee testen.

Dan blijven wij het oneens ;) . Maar dat is maar beter ook anders zou er nooit van dit soort interessante projecten worden gebouwd. En zou niemand meer over een andere oplossing nadenken. :P
Die Geco kende ik idd nog niet, mooi en interessant. Alleen op het eerste gezicht lijkt het een erg ingewikkelde motor, zowel voor als achter om reactie krachten op te vangen. Alleen is volgens mij een ingewikkelde oplossing zelden de juiste oplossing. Ik ken wel de JBB met naafbesturing uit Frankrijk, daar wordt daadwerkelijk mee in de Endurance geraced. Maar ook dat is nog niet een heel groot succes. En hier hebben ze dus juist een vorm van duik-effect ingebouwd, op verzoek van de coureurs. Maar ook de Britten waar iedereen zo lyrisch over is, was juist de voorvork altijd punt van discussie..... Alleen een discussie met John Britten was voor vrijwel iedereen kansloos vanaf het begin. _O-

@ loki. Ah nu begrijp ik je iets meer. En kan het op sommige punten wel met je eens zijn, maar dat is allemaal de keus van de bouwer. Maar ik kan je bezorgdheid absoluut niet delen of plaatsen. ;)
 
Bedankt loki voor je toelichting. De as is dia 20mm zoals standaard op de gsxr waar het voorwiel vanaf komt. De opname is hier minder kritisch dan bij een telescoop vork, en het gelaste dingetje boven het wiel kan wel degelijk veel stijfheid brengen met maar 3 bouten. Zoals g flater aangeeft zijn er wel veel punten waar speling kan optreden. Die punten liggen dan wel weer ver uit elkaar... Het is een groot experiment dus ja, we kijken goed uit. Op alle slakken zout leggen zou het echter onmogelijk maken om iets nieuws te proberen.

Ik heb me ook verdiept in geco. Die eric is wel te pruimen hoor maar ik begrijp wel wat je bedoelt roel. Duik levert minder naloop op tijdens remmen en juist meer bij acceleratie, als er minder druk op de voorband staat. Daarom willen veel racers wel duik. Ik bouw een straatfiets en dan vind ik het belangrijker dat er tijdens remmen nog veerweg over is. Een beetje duik is dus waar ik op mik.

Verder probeer ik wat ik kan te berekenen, wat ik niet kan berekenen in te schatten. Praktijk gaat t straks uitwijzen als g flater onze testpiloot wordt ;)
 
Haha ja hij weet wel waar die het over heeft die Eric, maar de manier waarop hij het brengt is zo.... Frans.
 
~
Dan blijven wij het oneens ;) . Maar dat is maar beter ook anders zou er nooit van dit soort interessante projecten worden gebouwd. En zou niemand meer over een andere oplossing nadenken. :P
Die Geco kende ik idd nog niet, mooi en interessant. Alleen op het eerste gezicht lijkt het een erg ingewikkelde motor, zowel voor als achter om reactie krachten op te vangen. Alleen is volgens mij een ingewikkelde oplossing zelden de juiste oplossing. Ik ken wel de JBB met naafbesturing uit Frankrijk, daar wordt daadwerkelijk mee in de Endurance geraced. Maar ook dat is nog niet een heel groot succes. En hier hebben ze dus juist een vorm van duik-effect ingebouwd, op verzoek van de coureurs. Maar ook de Britten waar iedereen zo lyrisch over is, was juist de voorvork altijd punt van discussie..... Alleen een discussie met John Britten was voor vrijwel iedereen kansloos vanaf het begin. _O-

Is ook een keer gebroken bij een rijdende testsessie :X .. rijder heeft het overleeft . ;)
 
Maar ik kan je bezorgdheid absoluut niet delen of plaatsen. ;)

Zover ik heb gelezen zijn er meer die twijfels hadden. Met als reactie, er is aan gerekend. Waar ik dan niet bij kan is dat de boel rond het stuur er steviger uit ziet dan de ophanging van de achterbrug. De afstand tussen achteras en de bevestiging aan het blok is zeker 60 centimer, dat is echt een behoorlijke hefboom. En dat zit vast met drie boutjes aan de rechterkant, waarvan de onderste maar zeer beperkt mee doet?

De uitsparingen en vorm van de remklauw plaatjes lijken ook erg onlogisch. Gezien de richting van de krachten bij remmen.
 
Bedankt loki voor je toelichting. De as is dia 20mm zoals standaard op de gsxr waar het voorwiel vanaf komt. De opname is hier minder kritisch dan bij een telescoop vork

De opname is minder kritisch dan bij een telescoop vork.. omdat? En wat is je idee bij het feit dat al iets van 20 jaar, voor assen 25mm zijn?

en het gelaste dingetje boven het wiel kan wel degelijk veel stijfheid brengen met maar 3 bouten. Zoals g flater aangeeft zijn er wel veel punten waar speling kan optreden.
Die punten liggen dan wel weer ver uit elkaar...

Jullie hebben veel vertrouwen in wat soms neer komt op 1 boutje, sterk genoeg of niet.

Het is een groot experiment dus ja, we kijken goed uit. Op alle slakken zout leggen zou het echter onmogelijk maken om iets nieuws te proberen.

Dat is precies de onlogica waar ik me zorgen om maak. Een goed constructeur zal met de juiste gegevens technische constructies kunnen ontwerpen die bewezen zijn. Op dat gebied lijkt mij dat er niets nieuws te bewijzen valt. Al helemaal niet door te beginnen aan de risicovolle, magere kant.

Voor wat betreft de stuurinrichting, het is weer iets anders, het is interessant en oogt lekker technisch. Maar ik vat absoluut niet wat precies het doel is van deze oplossing, in geometrische zin. Een nagenoeg ongewijzigde naloopt bij inveren??
 
Laatst bewerkt:
Beste Loki, wederom bedankt voor je bijdrage. Ik zal beginnen bij de reden dat we dit proberen. Het is eigenlijk een versimpelde versie van een hossack/fior ophanging. Vergeleken met een telescoop zijn er voordelen in de mogelijkheid een alternatieve geometrie te proberen, mogelijk anti dive, mogelijk meer stijfheid en mogelijk geen stick slip. Ik geniet als ik op een bmw gs rijd, en ik denk dat dat grotendeels door de voorwiel ophanging komt. Ik denk dat het nog beter kan, en daarom ga ik ook bouwen wat ik bedacht heb. Anders komt er nooit iets nieuws en zouden we nog lekker met een knuppel achter de zwijnen aanrennen.

Voor wat betreft de berekeningen, ik heb een model van de fiets bij remmen, vol gas, en hangend in een bocht met hobbels. De krachten die optreden zijn echt niet zo groot en ik doe overal een factor 4 op voor de veiligheid. Meer kan ik zo niet doen, we zijn geen HRC.

De vooras zou in kogelkoppen kunnen hangen, zo niet bij een telescoopvork. In een bocht met hobbels is die verbinding bij een telescoop belangrijk voor de stijfheid. Bij mijn constructie komt dat echt uit dat stalen dingetje bovenaan en helpt de vooras hooguit een beetje. Ook de diameter van de as is om die reden minder belangrijk. Er is wel flex, de zijplaten zijn namelijk maar 20mm dik. Deze flex is misschien teveel. Enige flex is nodig om de hobbels in de bocht op te vangen. Hieraan heb ik geen waarde kunnen knopen, wel wat het is, maar niet wat het moet zijn. (boek van John bradley ook maar gekocht maar helaas daar staat het ook niet in) Vandaar het experiment. Ik kan nog stijfheid (en ook wat sterkte) winnen door de bovenzijde ook te schoren maar dat heb je vast al gelezen.

De achterbrug hangt aan de bouten waar ook de originele yamaha achterbrug aanhangt. Die had weliswaar een frame dat doorliep naar boven maar de mensen die met zo'n fiets racen die zagen dat stuk van het frame weg (!) zie Sepp Koch. Die motoren zijn nog flink opgevoerd ook en gaan hard over de baan. Dat moet wel kunnen dus.

Ik heb de constructie al een paar keer aangepast aan de hand van opmerkingen hier en elders, maar de dingen die jij eng vind daarbij heb ik wel het idee dat het goed zit.
Toch vermoed ik dat ik je twijfels niet kan wegnemen....
Jij zal dus wel niet onze testpiloot worden :)
 
Dat heb je goed ingeschat. Het verschil tussen de achterbrug en ophanging van Sepp, en die van jullie is noemenswaardig. Los van het idee dat ik bij de meneer krijg als ik zie dat hij het onderste oog van een schokbreker direct op de achterbrug klemt. Vergeet niet, geen kenteken dus geen TÜV goedkeuring. Neem liever een voorbeeld aan Suspension Smith, Motorcycle Innovation of die hobbyist in de laatste Performance Bikes.

Gevaarlijk naïef, andere woorden heb ik er niet voor.
 
Iedereen wist zeker dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat nog niet wist...
 
Heerlijke discussie, en beide partijen hebben een goed punt. We kunnen veel berekenen en afkaarten via computer, maar vergeet niet dat iedere motorfietsfabrikant nog steeds testrijders heeft om de menselijke kant te integreren en zelfs dan zijn er nog recalls op diverse itemss waarvan je verwacht dt dit toch tot in deeeuwigheid getest is.

Beter om te beginnen met een overbemeten constructie om te zien of het betrouwbaar is, en dan verder ontwikkelen om te zien waar de grens ligt kwa gewicht/versus gewenste eigenschappen (als dit het doel is).

Maar goed, probeer je nooit iets nieuws of aan iets onbekends, wordt het leven erg saai en is er geen voortgang meer.

Succes met het project, en test op een afgelegen stuk asfalt. Ultime goal lijkt mij om via het RDW een kenteken te krijgen
 
Succes met het project, en test op een afgelegen stuk asfalt. Ultime goal lijkt mij om via het RDW een kenteken te krijgen

Bedankt! RDW is wel de bedoeling, maar dat is nog ver weg.
Over dimensioneren vind ik wel handig, maar als je niets weet dan weet je ook niet of je over dimensioneert. (volg je hem nog?)
Vandaar dat ik dingen probeer te berekenen en vervolgens een veiligheidsfactor toepas.

En het moet ook een beetje spannend blijven he ;)

Gisteravond besloten om de tank overnieuw te maken. Er is teveel gekloot mee.
Ik heb nu de vorm die ik wil, dus kan ik die natekenen en de platen op maat laten snijden. Dan begin ik met een strakke basis, die ook schoon is.
Ik had veel last van troep bij het lassen en ik denk dat de snijolie die ik gebruikte om de platen te zagen niet heeft geholpen. Veel moeite in gestopt, maar goed. Beter in twee keer goed dan in een keer een rommeltje.
Er is nog een lange weg te gaan, dat is de reis naar Ithaka ook geloof ik dus we genieten ervan :).
 
Maar goed, probeer je nooit iets nieuws of aan iets onbekends, wordt het leven erg saai en is er geen voortgang meer.

Succes met het project, en test op een afgelegen stuk asfalt. Ultime goal lijkt mij om via het RDW een kenteken te krijgen

Dit circuitje in Emmen leent zich perfect voor dit soort tests:

http://www.testtrackthedinga.nl/ (CIRCUIT HUREN? ZOEK NIET VERDER! - Test Track Thedinga)
 
Kijk, dat circuit wist ik ook nog niet. Mooie optie voor mijn project......of de supermoto
 
Bedankt! RDW is wel de bedoeling, maar dat is nog ver weg.
Over dimensioneren vind ik wel handig, maar als je niets weet dan weet je ook niet of je over dimensioneert. (volg je hem nog?)
Vandaar dat ik dingen probeer te berekenen en vervolgens een veiligheidsfactor toepas.

En het moet ook een beetje spannend blijven he ;)

Gisteravond besloten om de tank overnieuw te maken. Er is teveel gekloot mee.
Ik heb nu de vorm die ik wil, dus kan ik die natekenen en de platen op maat laten snijden. Dan begin ik met een strakke basis, die ook schoon is.
Ik had veel last van troep bij het lassen en ik denk dat de snijolie die ik gebruikte om de platen te zagen niet heeft geholpen. Veel moeite in gestopt, maar goed. Beter in twee keer goed dan in een keer een rommeltje.
Er is nog een lange weg te gaan, dat is de reis naar Ithaka ook geloof ik dus we genieten ervan :).

met ether, of dat andere spul..
waar ook speed mee gemaakt wordt..
gebruiken om te ontvetten..
...aceton.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan