Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Vraagje aan de spuiters onder onsjullie, aangezien ik het zelf niet kan :+

Ik ben op zoek naar een richtprijs voor het spuiten van 2 velgen van een BMW R1100s in een RAL kleur. Weet nog niet precies welke, maar het zou moeten passen bij een mat zwarte lak. De velgen staan in principe goed in de lak, maar hebben oppervlakkige krasjes in de lak.

Daarbij heb ik ook nog twee vorkpoten welke zijn aangeslagen door het weer. Ik weet niet of dit te spuiten is of dat er iets anders mee moet gebeuren.
 
Ik zou velgen eigenlijk altijd laten poedercoaten, zeker als je dat in een RAL kleur wilt hebben want dat is een industriestandaard, geen auto-/motorfietskleursysteem.

Kan je je poten ook meteen mee laten nemen maar dan zou ik wel heel goed de binnenkant afschermen. Coaten ze die mee dan kan je ze weggooien. Ik denk ook niet dat de poedercoater blij is met onderdelen waar de olie nog uitzeikt.
 
Momenteel ligt mijn motor in onderdelen bij een autospuiter. Ze zal binnenkort klaar gemaakt worden voor een nieuw laklaagje...
Nu wil ik het frame laten stralen. Welke manier van stralen is daar het best geschikt voor? De spuiter adviseert mij om het niet te laten zandstralen omdat dat te veel schade zou aanrichten. Glasparelen zou beter zijn volgens hem. Ook de wielen op die manier doen? Daarna dacht ik het frame te laten poedercoaten maar volgens hem zou het waarschijnlijk beter zijn om het in 2k lak te laten spuiten. Blijkbaar word poedercoating erg hard en bij het in elkaar zetten van de motor kan er dan al eens coating van af springen.
Wel gaf hij aan om het even bij mensen met ervaring hieromtrent te vragen aangezien hij meer met auto's werkt en eigenlijk nooit met motoren. wat adviseren jullie?
 
Frame wielen lekker coaten pasvlakken afplakken.
Lagers eruit etc.

Coaten gaat goedlakken doe ik enkel als de kleur het vraagt (bv metallic of parelmoer)

De coater verzorgt alle andere stappen zoals ontlakken en stralen.
 
hier ook een vraagje aan de spuiters,

ik heb een kleine schade aan mijn fiets. het irriteert me dood. heeft op een tegel gelegen, en nu zitten er allemaal kleine deukjes/krasjes in me lak
zie foto. is dit makkelijk en goedkoop te maken? en wat kost dit om te maken/spuiten.

betreft alleen onderkuip van een R1 uit 2008 in Zwart mett.

dank alvast!
full
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik echt nul ervaring heb met spuitwerk, om het te doen of het te laten doen; Aan welke kosten moet ik ongeveer denken om een tankje in dezelfde stijl ongeveer te laten spuiten?

CRD-58-BY-CAF%C3%89-RACER-DREAMS-02.jpg


Tankje spuiten lukt me zelf ook nog wel, maar het aanbrengen van die strepen is natuurlijk een vak apart. Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik m'n tank wil hebben, of hetzelfde in het wit en met streepjes en m'n nummer bovenop #197, of de tank in olijfbruin en dan zonder strepen erop.

Tank is eerst ontchroomd, wil een beetje richting dezelfde kleur als het koper gaan dan (zo mat mogelijk)

full


full


Logo's heb ik al:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon je tankje aflakken en dan ergens vinylstickers laten maken voor de striping. Nat plakken, dan kun je nog een beetje schuiven om beide zijden gelijk te krijgen.

Zat ik ook aan te denken! Zouden het ook stickers zijn op de foto van mijn voorbeeld? Zit net te kijken en het lijkt er wel een beetje op.
 
hier ook een vraagje aan de spuiters,

ik heb een kleine schade aan mijn fiets. het irriteert me dood. heeft op een tegel gelegen, en nu zitten er allemaal kleine deukjes/krasjes in me lak
zie foto. is dit makkelijk en goedkoop te maken? en wat kost dit om te maken/spuiten.

betreft alleen onderkuip van een R1 uit 2008 in Zwart mett.

dank alvast![afbeelding]


Als ik het zou moeten doen zou ik de beschadigingen repareren, zal wel iets plaatselijk aan gevuld moeten worden. Dan beetje verf op kleur laten maken en bijspuiten. Daarna het hele deel voorzien van een frisse blanke laklaag. Dan zie je er niets meer van.

Qua kosten is het altijd relatief duur om een enkel deeltje te spuiten want je moet toch verf kopen.

Ik weet zelf wel wat ik er voor zou rekenen maar stuur daar maar even een PB voor als je wilt, anders krijg ik ruzie met de moderators hier.

Rene
 
Een paar posts geleden stond een verhaal van een rode Honda tank waar benzine overheen gelopen was waardoor de sticker was gaan reageren. Ik had aangegeven dat dat wel te repareren was, met als gevolg dat ik dat dus ook kon gaan doen. (ik en mijn grote bek ook altijd... B| )

Deze dus:

IMG_8156_zps98ou0uml.jpg


Niet alleen de sticker was gebobbeld, ook de lak was beschadigd:

IMG_8159_zpsmcibdgkm.jpg

IMG_8158_zpstfmtts8m.jpg


Begonnen met voorzichtig waterproof schuren tot hij weg was:

IMG_8160_zpsdhggijw8.jpg

IMG_8161_zpsbjvfu4yi.jpg

IMG_8163_zpssmhsxcf4.jpg

IMG_8162_zpsbchqkutb.jpg


Daarna kon ik met een beetje thinner de lijmlaag oplossen en er wonderwel in 1 keer afhalen:

IMG_8164_zpsx80jbbrg.jpg


Daarna heel voorzichtig doorgeschuurd. Eerst gekeken of ik nu direct op de rode lak zat (wat gelukkig niet het geval was) en daarna de randen zo goed mogelijk gladgeschuurd:

IMG_8165_zps9xugk8qr.jpg

IMG_8166_zpslylon3ji.jpg


Hierna de stickers aangebracht en een paar lagen blanke lak gespoten. Meteen op verzoek 2 stickers op de zijkapjes aangebracht en ook afgelakt.

De overgangen zijn nauwelijks meer te zien behalve de verdikking bij de sticker maar dit is bewust niet helemaal gladgespoten. Best een succesvolle reparatie denk ik zo:

IMG_8167_zps9hfuldaz.jpg

IMG_8168_zpsz3w1zohw.jpg

IMG_8170_zpsnqngvuuv.jpg

IMG_8171_zpsjlgjokym.jpg

IMG_8172_zpsw8ld9x96.jpg


De blauwe kleur van de nieuwe stickers was iets donkerder maar die waren door de klant zelf aangeleverd en verder OK zo. Had wel tot gevolg dat ik de goede sticker aan de andere kant ook moest vervangen, maar goed, was nou toch bezig.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, weer een blije CB400F eigenaar. Maar was de tank origineel ?, maw, reageert de originele lak met benzine ?
Ik heb zelf een CB400F (originele blauwe kleur) en mors ook wel eens met een beetje benzine (wel veeg ik het snel weer weg), maar nooit gedacht dat de lak niet benzine bestendig zou zijn.
 
Nee, die tank was zeker niet origineel maar al een keer eerder gespoten. Echter ik begreep dat deze tank in plastic was verpakt en dat daar benzine tussen was gekropen wat er geruime tijd in heeft gestaan.

We hebben het hier al vaker over benzinebestendigheid gehad maar langdurig benzine op lak laten staan is echt funest, originele lak of niet.
 
Laatst bewerkt:
Wie oh wie oh wie kan mij helpen.
Heb op zandvoort flinke highsider gehad met me sp1😭😭
Aardig wat schade.
Zit aardig plaate deuk in de rechter kant van het tank.
Will het graag maken maar ben bang dat mij dat niet gaat lukken zelf,
Hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen?
Hoor graag van jullie hoe of wat.
Zal binnenkort paar fotos maken van het tank.
Alvast bedankt jongens
 
Een paar posts geleden stond een verhaal van een rode Honda tank waar benzine overheen gelopen was waardoor de sticker was gaan reageren. Ik had aangegeven dat dat wel te repareren was, met als gevolg dat ik dat dus ook kon gaan doen. (ik en mijn grote bek ook altijd... B| )

Ja, heel mooi werk Rene, heel blij mee :Y. De andere set voor de CB550 trouwens ook super gedaan!

De CB400 tank had ik uit Duitsland gekocht, inderdaad nieuw gespoten. Was heel netjes verpakt in een stevige doos met allerlei vulmiddel etc. en de tank zelf dan nog eens daarin in een plastic zak. Een restje benzine is tijdens transport tussen zak en tank gekomen (via beluchting tankdop denk ik) en heeft de sticker aangetast. Heeft er dus niet lang gezeten als in weken ofzo, maar misschien wel 24u en dan zonder mogelijkheid te verdampen door die zak. Denk zelf trouwens dat in dit geval de lak minder last had van benzine dan de sticker, want het probleem zat echt lokaal. Misschien ergens een kleine kras in de lak gezeten ofze waardoor de benzine de sticker kon bereiken?

Maar; keurig gefixt door Rene en de verkoper uit Duitsland heeft netjes meebetaald. :}
 
Laatst bewerkt:
:W

Even een snelle vraag.
Heeft er iemand ervaring met het buiten spuiten van onderdelen als het wat kouder is (nu dus).
Bijv 8-10gr. Lijkt me dat het minder snel droogt en dus kans op druppels? Of valt het wel mee?
Gaat om gewone 1k spuitlak.

Bedankt
 
Beste hoe je dan kan aanpakken is zorgen dat je de reflectie van de lak kan zien, dus kan zien of het mooi glans is, of hij nog een dun laagje kan gebruiken.

Vergroot de afstand van 15/20 cm naar 25/30cm, Ga rustig te werk, en zorg dat je er een dun laagje (nog niet helemaal glans dekkend) erover zet, laat deze 10 a 15 min drogen. dan plakt hij mooi.

Zet er dan, van beneden naar boven een laag op (meerdere sprays van links naar rechts) een volledig dekkende laag op dat hij mooi in glans is. Zorg wel dat je heel goed in de gaten houd, dat als hij glanst dat je hier niet nog 1 laag overheen zet want dan krijg je druipers.

Vergt wat oefening...

mocht het toch zo zijn dat je druipers krijgt, zorg ervoor dat je het object kan bewegen. en draai het object zo dat de druiper weer "terug" loopt, dus leg het verticale gedeelte weer horizontaal etc.

Succes
 
Vraagje voor de experts hier, in mijn tank zitten 2 "vouwtjes" geen idee hoe ze er in komen, waren er al toen ik de motor heb gekocht.
Wat zou een beetje een richtprijs en aanbevolen adresje in Noord Holland zijn voor het herstellen van de tank ?

Hcv8Dk9.jpg


6CIzmRX.jpg


Groet
 
Heeft iemand een idee wat het ongeveer zou kosten om alle groene kuipdelen in onderstaande foto alsmede de voorvork & zwarte framebuis opnieuw te laten spuiten in een andere kleur?

11_mg_griso-1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan