Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit momenteel met m'n zwagers in de Eiffel en 1 daarvan rijdt een CBF1000 uit 2006.

Er is een klakkend geluid te horen bovenin het blok. Bij stilstand stationair maar vooral als je de motor in de versnelling laat afremmen.

Het lijkt op een ketting die klappert, en dan op de momenten dat het blok iets hapert. In de garantieperiode is een maand geleden de NAKS al vervangen nav hetzelfde euvel. De monteur twijfelde of het de NAKS was en heeft het tikkende geluid laten horen door een schroevendraaier in de NAKS te stoppen en te draaien. Dat is een ratelend geluid, mijn zwager heeft een klakkend/klapperend geluid te horen ter hoogte van de kop.

Hij heeft het vooral bij een warm blok, het oliepeil is goed, koppeling in of niet geeft geen verschil. Verkoper geeft aan dat de kleppen zijn gesteld net voor aankoop (42000 km, nu 2000 erbij), maar ik zie alleen het originele rubber pakking bij de kop zitten, terwijl mijn eigen VFR VTEC een extra, duidelijk zichtbare rode pakking heeft.

Ff wat gegoogled op het terras:
Geluid lijkt erg op https://youtu.be/fzPpCPdd-nM

Item wordt besproken op het Goldwing forum http://www.goldwingf...php?f=6&t=10766

Genoemd wordt o.a. het synchroniseren van de cilinders? Wordt hier bedoeld het syncen van de startervalves?

Update.

M'n zwager heeft vanmorgen de CBF opgehaald. Het bedrijf zegt het hele blok uit elkaar te hebben gehaald, en als enige een niet goed werkende oliepomp gevonden. Klinkt mij wat raar, maar even afwachten nu.

Weet iemand of de oliepomp van een CBF1000 ergens boven het blok zit en dit klakken kan veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Heeft jouw CBF(1000 of 600 ) digitale meters en zo ja heb je het laatste streepje al eens uit zien gaan ?
Ik rij ook op de dagteller maar durf nog niet veel verder dan 260 km te gaan daar het laatste streepje dan al lang aan het grijnzen is naar mij :z :] :z


Hoe moeilijk kan het zijn.
Mijn cbf heeft 2 dagtellers, bij het tanken zet ik er 1 op 0.
Na zowat 300 km, soms iets meer soms iets minder, ga ik tanken. Er gaat dan zo rond de 15 liter in, er is dus nog een ruime marge.
Met vakantie ritten tank ik iets eerder, daar liggen de pompen soms wat verder uit elkaar, en droog vallen op een of andere bergpas wil ik voorkomen
 
Nog een vraagje ,

Heeft er iemand ervaring met een sportievere uitlaat op zijn CBF1000F ?
Geeft dit nadelen voor de motor of kan dat zonder risico ?
Ik vind het geluid van mijn DD nogal braafjes , vandaar mijn vraag ...;-)
 
Hoi,

Weet iemand zo uit het hoofd welk soort accu er standaard in een CBF1000A uit 2006 zat?
Ik heb er één en zie wel een Honda logo op de accu maar verder niets dat mij iets zegt. De vorige eigenaar kennende zit de originele er nog in.

Ik neem aan gel accu. Maar ook AGM? (ivm met druppellader.)

Zijn er mensen met ervaringen met Lithium ion accu's? Meerprijs waard?

Gr,
Sander
 
Die Lithium-ion mag je niet laden onder de nul graden en onder de nul graden is de capaciteit vrijwel niets. Als je het hele jaar door rijdt, dus ook bij vrieskou, heb je niks aan die accu.

Een gel-accu kan bevriezen, zeker als je hem bij vrieskou aan de druppellader hangt. Aan de druppellader liefst bij kamertemperatuur of niet.

Maar, als je eerst je lampen even laat branden voor het starten (het chemisch proces in de accu al voor het starten in gang zetten) zou een gel-accu geen problemen mogen geven bij vrieskou. Zie het als het voorgloeien bij een diesel.
Ik heb bij -10 probleemloos kunnen starten op die manier, met een gel-accu.
 
Vandaag eindelijk weer eens even een paar meters kunnen maken met de CBF. Het blijft toch inderdaad wel een allemansvriendje waar je niks op aanmerken kunt. Ben er alleen nog steeds niet van overtuigd of het een blijvertje is...... In het voorjaar maar weer eens verder kijken.
full


full
 
Mijn 1000 wilde vanmorgen niet starten. Zit pas een nieuwe accu in, en zaterdag nog gestart gehad en alles OK. Accu aan de optimate gehad, geeft meer dan 12,9vdc aan maar start nog steeds niet. Draait wel rond maar slaat niet aan. Extra grote auto accu erbij, maar vette pech.
Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Mijn 1000 wilde vanmorgen niet starten. Zit pas een nieuwe accu in, en zaterdag nog gestart gehad en alles OK. Accu aan de optimate gehad, geeft meer dan 12,9vdc aan maar start nog steeds niet. Draait wel rond maar slaat niet aan. Extra grote auto accu erbij, maar vette pech.
Iemand enig idee?

Hoor je je benzinepomp zoemen als je je contact aan zet
Heb ook zoiets gehad bleek dat er over het filtermateriaal aan je aanzuigpijp van de pomp en vlies over zat waardoor hij geen benzine meer aanzoog en ja dan moet je pomp uit de tank via de onderkant
 
Nee, noodknop staat goed. Ik hoor niet zo goed, benziepomp geluid is me eerder nooit opgevallen. Heeft dat ding een zekering en waar zit die?
 
Zit er een alarmsysteem op met startonderbreker?

Zitten de accuklemmen goed vast?

Schakelaar van de zijstandaard komt misschien niet goed los?

Noodknop toch even inschakelen en weer goed zetten.
 
Mooi verhaal over een CBF1000A van 2006 in Moto73. Heeft 200.000 km gelopen, wel een bekend probleem met de stator . Sowieso ff laten checken, een dealer kan het meten
 
Zekering OK, zijstandaard ok, oude accu weer terug en probleem blijft. Hmmm.Motorfiets heeft 62k gelopen. Dat verhaal van die stators zou kilometertechnisch blijkbaar kunnen. Mij lijkt echter dat de stator (en eventueel de spanningsregelaar) alleen problemen geven met het bijladen van de accu en niet zozeer startproblemen met een volle accu?
 
Krijg je wel een vonk ? Probeer eens er 1 bougie uit te halen, wel aan de kabel laten zitten en dan met het metaal tegen het blok aanhouden. Dan starten en kijken of je de bougie vonkt. Zo nee, dan elektrisch probleem, zo ja dan een probleem met de brandstoftoevoer .
Kun je in elk geval gericht zoeken.
Overigens, 12,9 V houdt niet over.
 
Nu met volle accu 13,2vdc. Ik heb de zijkant maar eens verwijderd, en de stator en de gelijkrichter doorgemeten.....allebei OK. Stator coils 0,1 ohm en geen short naar frame. Alle drie de diodes v/d gelijkrichter ook ok. Ik weet niet of dat wel zo'n goed nieuws: er is dus iets anders aan de hand en die stator komt vroeg of laat toch een keer; had ik 'm liever nu gehad ;-)
 
iemand de verlichting op zijn cbf1000f al eens verbouwd met xenon lampen ...?
Zou die er graag in hebben en de twee lampen tegelijk laten branden , of is dat niet mogelijk ...?
 
iemand de verlichting op zijn cbf1000f al eens verbouwd met xenon lampen ...?
Zou die er graag in hebben en de twee lampen tegelijk laten branden , of is dat niet mogelijk ...?
Zie paar foto's hierboven. Zit wel op mijn 600. Heb het er alleen zelf niet ingebouwd.

Hierbij een close-up:
full
 
Eenvoudige stappen eerst nemen. Dus check of je een vonk hebt, en check of je brandstof hebt.




Nu met volle accu 13,2vdc. Ik heb de zijkant maar eens verwijderd, en de stator en de gelijkrichter doorgemeten.....allebei OK. Stator coils 0,1 ohm en geen short naar frame. Alle drie de diodes v/d gelijkrichter ook ok. Ik weet niet of dat wel zo'n goed nieuws: er is dus iets anders aan de hand en die stator komt vroeg of laat toch een keer; had ik 'm liever nu gehad ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan