Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

Yeah, eindelijk een NOS remcilinder gevonden!
Oh kak...die prijs.... -O-



_O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat dan weer wel :+

Maar goed, het wordt eentonig zo: weer verder met dat rempompje 8-)
Zoals eerder geschreven is er geen origineel Yamaha revisiekitje meer voor deze unit. Yambits biedt wel een eigen kitje aan incl zuiger maar de verhalen hierover zijn ook niet echt positief. Toch snel weer lekkages.
Via een www zoektocht ontdekt dat je alleen de rubber delen van een kitje van de FJ1100 kan gebruiken om je pomp weer werkzaam te krijgen. Kijk dat biedt perspectief. Borsteltjes gehaald voor de Dremel en aan de gang gegaan.
Het begin:



Na een uurtje waren we hier:



Al veel beter, echter de middelste verdikking waar het afsluitende rubber tegenaan ligt heeft best wat pitjes opgedaan. Vraag aan de techneuten hier is of dit kwaad gaat kunnen. Ik zou denken dat die dikke randen zorgen voor de stabiele beweging met enige speling en dat het rubber voor de lekdichtheid zorgt. Graag advies hiervoor!

Na het Yambits-rubber verhaal toch maar voor origineel gegaan en een lijstje met onderdeelnummers naar de bevriende motorgarage gestuurd. Maar blijkbaar doet Yamaha stiekum toch ook een beetje aan (Chinese) bijmenging :')
Voetsteun 1 in ori zakje: mooi rubber. Soepel, makkelijke montage en voetsteuntje beweegt goed.
Voetsteun 2 in boterhamzakje: grof afgewerkt stug rotrubber wat ik al amper op het steuntje kreeg geschoven (gebruik hier altijd een beetje medicinale alcohol voor, baas leest toch niet mee). Rubber is dusdanig stug dat ik de borgpen niet voor het gat kan krijgen. Rubber Rubbish! Maar als het goed is is een nieuwe originele onderweg. Inderdaad, we gaan voor de details bij deze brommert :9



De volgende stap wordt het spuiten van remklauwen en stuurschakelaars en de elektra weer op orde brengen. Kabelboom opfrissen en kaarsjes branden dat hij nog een beetje in orde is :t
 
Laatst bewerkt:
Ga ik gewoon lekker verder tegen mezelf lullen :P

Was met "der remzylinder" naar mn vaste sleuteladres gegaan (Paul's Motoren in Reeuwijk) en hij gaf een eigenlijk best simpel advies na de diverse delen te hebben beoordeeld: Probeer het gewoon eerst met hetgeen je nu hebt, de rubbers voelen prima aan en nu kost het je nog niets. Revisiekitje kan altijd nog in geval van lekkage. Helemaal gelijk heeft tie. Hij had zelfs nog een stofhoesje liggen. Rempomp van een laagje lak voorzien en 'm weer met een klein beetje remmenvet in elkaar gezet. Hij ziet er best kek uit voor zijn 40 jaar 8-)



Verder besloten dat de RD toch iets van een (klein) achterspatbord nodig heeft. Zonder spatbord kijk je 'm vanachter wel heel erg in zijn hol. Niet fraai. Nu heb ik al een jaar of wat een alu spatbord liggen van best dikke kwaliteit. Nu nog grof maar wel in dezelfde bolle stijl als mijn voorspatter. Maar ik ben geen metaalbewerker dus ik moest wat verzinnen om het spatbord te kunnen monteren. Het kunststof binnenspatbord heb ik vast opnieuw gespoten (beste lezer, de spuitbussen bij de Action zijn in de aanbieding (€1,49)) en ik moest wat verzinnen om de gehoekte vorm van het binnenspatbord aan te laten sluiten op het bolle nieuwe achterspatbordje. Kwartje viel rond 16:00. Ik heb het roestige originele achterspatbord vakkundig mishandeld met de flex en er een soort beugel van gemaakt. Nu nog in de probeerfase. Deze beugel kan ik monteren in de daarvoor bedoelde rubbers. Op deze beugel monteer ik dan een op maat gemaakt achterspatbordje. Deze wordt bij de spatbordbeugel weer in rubber opgehangen. Op die manier krijg ik toch weer een geheel en wordt het trillingsvrij gemonteerd. Op het spatbord de originele achterlichtbeugel met ktp en iets subtieler achterlicht. De newborn beugel ga ik met de flex nog verder minimaliseren en zwart spuiten zodat je er straks niets meer van ziet. We kunnen weer verder *O*





 
Laatst bewerkt:
Hiero, ik zeg ook een keer dat Action spuitbussen in de aanbieding zijn en de bezoekers stromen binnen*D
 
@Hornix: ik volg je projectje sinds kort en heb ook je eerdere ombouw naar café racer gezien. Volgens mij ben jij de juiste persoon om mijn vragen op af te vuren *D

Ik heb mijn winterproject op MF gezet; 'Winterproject cafe racer Yamaha XS 400 SE 1981'.

Heb m'n bike nu helemaal uit elkaar gehaald. Blok bijna... Heb nu mn carburateurs gedemonteerd, maar een van de twee mist een oogje (zie mijn project).

Heb jij toevallig nog een carburateur body liggen?

Ik vervang redelijk wat onderdelen van mijn motor voor nieuwe (koplamp, knippers, dempers, e.d.). Als je iets wilt ruilen/overnemen hoor ik het wel!
 
Hoi Doortje,
Dit is echt jammer zeg. Ik heb een maand of wat terug alles wat ik over had en na een tijdje op MP nog niet verkocht was naar het oud ijzer gebracht. Waaronder drie nokkenassen en twee carburateurduo's. Heb beperkte ruimte in mijn mancave dus moest ff met de bezem erdoor. Succes met de restauratie. Op Ebay Duitsland is nog veel te vinden voor je 400 :t
 
Hoi Lief Dagboek :P

Vandaag nog even wat uurtjes kunnen klussen in de zon. Achterspatbord zit nu naar mijn zin. 100x erop en eraf, passen, meten, slijpen etc. Spatbordje loopt mooi hoog onder het zadel. Uiteindelijk bleek de juiste radius van de ronding aan de onderzijde die van een ontbijtbordje te zijn. Borrelnotenschaaltje en gebaksschotel bleek het toch nét niet te zijn 8-)
Heb met de lengte nog wel rekening gehouden met de originele achterlicht/ktp houder. Die zou er in theorie nog precies op kunnen maar wellicht vind ik iets subtielers. Komt vanzelf wel. Nu nog verder afwerken, beugel spuiten en het spatbord polijsten.







Gister ook nog mooie handvatten gevonden & besteld bij Optitune. Nu weet je ook welke kleur het zadel gaat worden :t

 
Laatst bewerkt:
Zo, weer een beetje verder gegaan. Toen een tijd terug het frame en nog veel meer delen waren gecoat, heb ik ook de alu stuurschakelaars laten parelen. Ik wilde deze niet laten coaten omdat de laag toch altijd dikker is dan spuiten en ik was bang dat de "vakjes" waar de labels in moesten komen een soort van dichtgecoat zouden worden. Heb de vier helften gespoten en heb nu de ingewanden weer teruggebouwd. Van de linker stuurschakelaar was de originele draadboom plus schakelaars flink aangedaan. Het interieur van mijn XS400 schakelaar was er een heel stuk beter aan toe. Yamaha heeft alleen bij de XS besloten dat de aansluitingen anders moesten in de zin van een stekkerblok en wat los spul. De RD heeft gewoon een bos losse stekkertjes. 1+1=3 dus het stekkerblok eraf geknipt en met soldeerbout er nieuwe aangezet. Kak, alleen nog maar blauwe krimpkous op voorraad -O-
Draadboompje van de rechter schakelaar was er beter aan toe en heb ik na schoonmaken weer teruggeplaatst.



Daarna alles overgezet. Heb dit in 2011 als eens gedaan bij opbouw van de XS. Nu iets slimmer aangepakt en foto's gemaakt voordat ik het los haalde.
De definitieve test zal moeten wachten tot de hele elektra klaar is maar ik heb er vertrouwen in. Ook nog de bestelde handvatten opgehaald en de boel gemonteerd. En zojuist als kers op de appelmoes de labels weer geplakt. Helaas zijn de mooie aluminium plaatjes niet meer leverbaar maar deze stickers doen het ook best ok.
Plaatjes geschoten:





En nu staat tie een beetje te posen in de achtertuin 8-)



1 gewoonte heb ik nog steeds en dat is na een ontspannen sleuteldag een Hertog Jan pakken. Of een Warsteiner. Wat dacht je van een Grolsch? Kornuit is ook lekker :P
 
Laatst bewerkt:
*D *D
Die bovenste ga ik onthouden, de kabouters heb ik in al zijn verschijningsvormen al tot me genomen :9
 
terug van tijdje weggeweest (van MF dan)maar ik zeg: goed bezig herr Hornix! Ziet er goed uit... en ergens jaloers ook nog, op een leuke manier dan natuurlijk!
 
Da's ff geleden kerel!
Ik hoop dat mijn knutselwerk aanstekelijk werkt. Je hebt in geen tijden een sr500 geverbouwd eigenlijk })
 
Sorry Ronnie, zit midden in een interieur wijziging (en dan heb ik het niet over het motorblok) en de temperatuur in The Mancave is maar net iets hoger dan buiten :$
Maarrrr...
Kreeg van de week een plaatje toegestuurd door Ramon van HGTSW.pm
Beter bekend als HawkGT Saddle Works te Purmerend 8-)
Voorbeeld van een imho heel fraai zadel. En in het zwart. Was er stevig van overtuigd dat de RD een plat bruin zadel zou gaan krijgen maar de tankstickers in al hun varianten hebben zwart en wit in zich. Zwart zadel lijkt me dan toch de mooiere optie. En die lijn manmanman. Wat sluit dat mooooi op de tank aan :9
Dus hoppaaa alle plannen overboord en ook maar zwarte handvatters besteld (iemand nog interesse in een setje bruine Biltwell Thrusters?) :P



Ik ga hiervoor mijn originele zadel gebruiken. Zit ook nog een fraaie chromerand omheen. De vorige eigenaar heeft m in de Hammerite gezet en ik heb de twee boutje van de sluithaak al vakkundig afgebroken. Zadeltje gaat ontleed worden (binnenklusje) en wellicht laat ik de plaat poedercoaten voor de eeuwigheid.





Mijn kekke Chinese alu knippers (met Ekeur, hoe doen ze het toch) zijn ook binnen. Gezien het gewicht en trillen ga ik ze in rubber monteren. Voor heb ik al een plan van aanpak, achter wil ik ze in de daarvoor bestemde gaten in de spatbordbeugel monteren. Even bedenken hoe ik dat ga doen. Yamaha heeft daar origineel een mooie oplossing voor maar ik mis sowieso dat plaatje aan 1 kant en de zijn bestemd voor m8 draad waar ik nu m10 heb. Gaat goedkomen :t



 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan