Koelsysteem vraagje (Tuktuk)

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.131
9.352
Deventer
Bij deze een vraag voor jullie algemene koelsysteem kennis.
Sorry, er is geen tuktuk forum.

Een tijdje terug kwam ik er (per ongeluk) achter dat de radiator van onze tuktuk bijna leeg was. (Nadien niet meer mee gereden)

Nu heb ik vandaag het hele koelsysteem leeg gehaald (met losse slang getest dat de waterpomp werkt) en opnieuw gevuld met koelwater.

Er is geen verwarming oid aanwezig, dus redelijk gelijk met een motor koelsysteem.

Ging opzich prima, motor laten lopen om hem warm te krijgen en te ontluchten.
Nu zit er op de radiator, naast de dop een buisje (soort van overdruk denk ik) deze is nergens op aangesloten.
Als ik de motor laat lopen, spuit hij hier al vrij snel koelwater uit naar buiten. Dit lijkt me niet de bedoeling. Hij gooit dus z'n eigen systeem leeg.

Expansievatje zit aan de andere kant, ik kan dit slangetje hier nergens op aansluiten.

(Te) hoge druk in het systeem lijkt me niet goed, maar dat hij hem leeg gooit ook niet.

Iemand een idee wat hier mis kan zijn?
 
Ja, dacht ook dat het "ergens" aangesloten moest, maar er zitten geen aansluitingen.

Heb ff geen foto toestel bij me. (ben heeeeel ouderwets)

Foto kan ik dinsdag maken, 's avonds posten.

Net foto's gemaakt met de telefoon van mijn vrouw, nu nog kijken hoe ik ze van daar naar hier krijg |( |(
 
Laatst bewerkt:
Bij daihatsu gebruiken ze een systeem met een overloop tankje net als de meeste motoren, als deze vrijwel meteen begint te lekken bij de dop is of de radiateurdop defect en/of de koppakking/kop stuk.
Ik zou eerst de koelsysteem afpersen.
 
Laatst bewerkt:
@x7
Zit inderdaad een daihatsu blokje in. Enkel een 660cc, die hebben ze hier dan weer niet.

Dop zit inderdaad "een systeempje" in.

Zal bij Daihatsu vragen of ze zo'n dop hebben, afpersen zal wel ff duren voor ik er tijd voor heb. Hoop niet dat het de kop is.

Was wel meer mee aan de hand toen ik hem kocht, hoop dat het meevalt.

Hoe zit dat overloop tankje aangesloten?? De dop lekt niet, maar een pijpje net naast de dop.

@I3on
Op google is het lastig zoeken, technische gegevens over de tuktuk zijn (door mij) niet te vinden, daarbij zit er geen origineel blok in.

Heb al veel op het blok gezocht, beste tot nu is een gedeelteijk wphb in het japans.

Probleem is, dat het blokje wat ouder is, en in het "westen" niet wordt gebruikt
 
De dop gaat bij 0.8-0.9 bar open en laat kvs via die pijpje naar een vaatje lopen, als deze weer afkoelt haalt die ook weer kvs terug via dezelfde pijpje.
De meeste zijn inderdaad 1000cc
 
Laatst bewerkt:
~
@x7
Zit inderdaad een daihatsu blokje in. Enkel een 660cc, die hebben ze hier dan weer niet.

Dop zit inderdaad "een systeempje" in.

Zal bij Daihatsu vragen of ze zo'n dop hebben, afpersen zal wel ff duren voor ik er tijd voor heb. Hoop niet dat het de kop is.

Was wel meer mee aan de hand toen ik hem kocht, hoop dat het meevalt.

Hoe zit dat overloop tankje aangesloten?? De dop lekt niet, maar een pijpje net naast de dop.

@I3on
Op google is het lastig zoeken, technische gegevens over de tuktuk zijn (door mij) niet te vinden, daarbij zit er geen origineel blok in.

Heb al veel op het blok gezocht, beste tot nu is een gedeelteijk wphb in het japans.

Probleem is, dat het blokje wat ouder is, en in het "westen" niet wordt gebruikt[/quote]


Onderdelen kunnen dan sowieso moeilijk(duur) worden of een duizend erin.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt het pijpje wat hier te zien is?

Daar kun je ook zelf even een vaatje aan maken van een fles, dun slangetje op het pijpje en dat iets boven de bodem van de fles laten eindigen.
full
 
@Red Force Pijpje zit echt naast de dop, maar dat met de fles kan ik wel fabrieken. Echter, wat gebeurd er als de fles vol zit?

@X7 heb wel rond gekeken naar een hi-jet motor, maar ook die zijn hier niet erg dik gezaaid.
Heeft nu al best pit, 600kg en 40 pk, met een 1000 erin wordt het wheelies trekken.
Als het past, zit niet veel ruimte in de "motor ruimte" en een 3 pitter klinkt/loopt wel erg leuk.
 
Als het goed is komt de fles niet vol, als dat wel gebeurt is waarschijnlijk de koppakking stuk.

Misschien een Suzuki swift of Alto 3 cilinder er in bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan