OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien jij ook nooit problemen hebt ondervonden met de vol syntheet ga ik dit ook maar eens proberen. Heb namelijk een gruwlijke hekel aan veel te veel te betalen voor een product alleen maar een bepaald stickertje op zit......
Mijn oude motorzaak zei altijd.. niet overstappen bij kilometers boven de 50.000..
Maar ik vind het wel een goed idee om te proberen. Je weet wat je doet. ;) (En er is maar één zekerheid in het leven)

De 5W40 heb ik bij gebrek aan motorfietsolie ook wel eens in een 2008 ZX-10R gehad en ook daar geen slipperdeslip bij drie circuitdagen.
Maar het ene jaar is het andere niet, zoals je weet is de olie nu van API SM naar API SN.
De woon-werk motor heb ik nog niet tot aan de toerenbegrenzer open getrokken.
Pas tot 7.000 Rpm.. want is al snel genoeg tot 5.000 Rpm.. fijne kilometers gemaakt de afgelopen dagen..
 
Ach, voor een motor die waarschijnlijk 2,5 ton gelopen heeft vind ik een beetje lak in het carter niet gek. Dan snap ik ook wel dat de Action olie dat niet in 50K weg kan wassen.
Vertel mij maar wat er schadelijk is aan verkleuring van het carter.

Verkleuring aan het carter niets. Maar dat spul wat loopt te verkleuren kiest niet selectief carter wanden uit.
 
Nu las ik laatst ergens op internet bij diverse bronnen dat ester olie ook nadelen heeft, nl: Laat rubber zwellen ( keerringen) en heeft last van "hydrolise".
Het uiteenvallen onder invloed van water.
Dat zou beteken dat de ester olie onder invloed van condens water uiteen valt in een zuur.
Dat zou dan weer beteken dat een (half) syntheet ester-olie niet zo best is voor motoren die regelmatig korte stukjes rijden en/of langere tijd stilstaan (in de winter)
Ester-olie heeft alleen voordeel bij racers die heel erg heet worden.
Daarom hou ik het zelf maar liever bij een hydro-crack olie of minerale olie.
Of trek ik nu weer helemaal verkeerde conclusies?

Dit gegeven ben ik ook al eens tegengekomen.
Voor motoren (en auto's) die in de winter weinig of niet gebruikt worden, of meestal voor korte ritjes zouden beter af zijn met minerale olie i.p.v. synthetische ester olie.
Mischien weet onze oliedeskundige RSV31 hier meer van??
 
Nu las ik laatst ergens op internet bij diverse bronnen dat ester olie ook nadelen heeft, nl: Laat rubber zwellen ( keerringen) en heeft last van "hydrolise".
Het uiteenvallen onder invloed van water.
Dat zou beteken dat de ester olie onder invloed van condens water uiteen valt in een zuur.
Dat zou dan weer beteken dat een (half) syntheet ester-olie niet zo best is voor motoren die regelmatig korte stukjes rijden en/of langere tijd stilstaan (in de winter)
Ester-olie heeft alleen voordeel bij racers die heel erg heet worden.
Daarom hou ik het zelf maar liever bij een hydro-crack olie of minerale olie.
Of trek ik nu weer helemaal verkeerde conclusies?

Ja.
 
Ach, voor een motor die waarschijnlijk 2,5 ton gelopen heeft vind ik een beetje lak in het carter niet gek. Dan snap ik ook wel dat de Action olie dat niet in 50K weg kan wassen.
Vertel mij maar wat er schadelijk is aan verkleuring van het carter.
Als het al verdampt in het carter wat denk je dat er dan op het zuigerhemd/groeven/klepgeleiders gebeurt ?
Noack volatility test - Wikipedia

Als je te lang met die meuk doorrijdt dan slijt de boel ook harder omdat die drap te dik wordt. :/
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hallo,
Heb net een bmw f650 gekocht,
Nu zag ik vandaag dat het oliepeil te hoog stond.
Op internet las ik dat ik deze warm moet controleren.
Kan dit dan geen schade meebrengen als ik met te veel olie hem warm rijd? (ik las 2.5km)
En stel dat hij dan nog te hoog staat, ben ik van plan om de olie af te laten en te verversen.
Is er een middel om uit te rekenen hoeveel olie erin past?
Op internet las ik ook dat ik geen synthetische mag gebruiken, maar minerale.
Zou dit kwaad kunnen, want heb namelijk nog synthetische staan van de andere motor.
Of is minerale dan echt wel aangewezen?
Mvg
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hallo,
Heb net een bmw f650 gekocht,
Nu zag ik vandaag dat het oliepeil te hoog stond.
Op internet las ik dat ik deze warm moet controleren.
Kan dit dan geen schade meebrengen als ik met te veel olie hem warm rijd? (ik las 2.5km)
En stel dat hij dan nog te hoog staat, ben ik van plan om de olie af te laten en te verversen.
Is er een middel om uit te rekenen hoeveel olie erin past?
Op internet las ik ook dat ik geen synthetische mag gebruiken, maar minerale.
Zou dit kwaad kunnen, want heb namelijk nog synthetische staan van de andere motor.
Of is minerale dan echt wel aangewezen?
Mvg
Doe wat er in je handleiding staat.
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hallo,
Heb net een bmw f650 gekocht,
Nu zag ik vandaag dat het oliepeil te hoog stond.
Op internet las ik dat ik deze warm moet controleren.
Kan dit dan geen schade meebrengen als ik met te veel olie hem warm rijd? (ik las 2.5km)
En stel dat hij dan nog te hoog staat, ben ik van plan om de olie af te laten en te verversen.
Is er een middel om uit te rekenen hoeveel olie erin past?
Op internet las ik ook dat ik geen synthetische mag gebruiken, maar minerale.
Zou dit kwaad kunnen, want heb namelijk nog synthetische staan van de andere motor.
Of is minerale dan echt wel aangewezen?
Mvg
Is het een wet sump of een dry sump systeem?
Wat is te hoog, bovenin het peilglas?
Het niveau zal bij een wet sump niet veel verschillen warm/koud, bij dry sump wel. :X

method of checking engine oil on f650gs [Archive] - BMW F650 Forums

Dry sump of semi dry sump:
The F650 single of whatever generation, has a dry sump engine
The twin has a totally different engine, it has a semi-dry sump with no external oil tank. The majority of the oil is stored in the sump, on mine not much difference between checking oil when engine cold and going through the rigmarole defined in the manual.
 
Dit is leuke informatieve link voor olie nerds: 540 RAT - Tech Facts, NOT Myths

Hierin wordt gesteld dat antislijtagewerking niet per se afhankelijk is van de hoeveelheid ZDDP.
API SM of SN kunnen dus zelfs een betere antislijtagewerking hebben.
Goed nieuws dus voor motorfietsolie met JASO MA en een hoge API spec.
De goede man verteld alleen niet hoe en waarmee hij het de antislijtagewerking heeft gemeten.
En dat is dan weer jammer en maakt de geloofwaardigheid weer minder.
 
Hierin wordt gesteld dat antislijtagewerking niet per se afhankelijk is van de hoeveelheid ZDDP.
API SM of SN kunnen dus zelfs een betere antislijtagewerking hebben.
Goed nieuws dus voor motorfietsolie met JASO MA en een hoge API spec.
De goede man verteld alleen niet hoe en waarmee hij het de antislijtagewerking heeft gemeten.
En dat is dan weer jammer en maakt de geloofwaardigheid weer minder.

Er klopt ook geen reet van van dat hele onderzoek.
 
Dry sump,
Nu heb ik vandaag de olie afgelaten, en bijgevuld tot een paar mm boven het minimum.
Dan 20 min gaan rijden, 1 min stationair laten draaien, opnieuw gemeten.
Het oliepeil stond weer te hoog, weer een cm of 3 boven het max.
Doe ik iets verkeerd ofzo?
 
Er zit ook nog een half koje olie in het carter. Dat heb je nu ook ommhoog gepompt. Je wil het te precies doen. Je kunt rustig starten terwijl de olie ver onder peil staat. Dan zou je heel precies kunnen navullen.
Iets boven max geeft ook niets. Als je echt ver boven max zit kotst hij het teveel er uit door je luchtfilter. Dat kan je weer aftapppen door het slangetje met het dopje dat achter je linker voetsteun hangt.
Gewoon niet teveel mierenneuken. Als er wat aan de peilstok blijft hangen is een dry sump al tevreden.
 
Goedenavond!!

Bij mijn vorige oliewissel heb ik Castrol Power 1 Racing gebruikt (vol synt), deze beviel me goed.

Echter kan ik deze nu lastig vinden, jullie nog tips voor een andere mooie 10w40 volsyntheet olie?

(Honda CBR954RR 2003)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook de Power RS Racing nemen.
Is het zelfde product, ik dacht dat deze uit de UK komt. ivm dat power1 al gebruikt was heet het anders. Of juist andersom. Zoiets was het iig :) :Y

Maar de power rs racing, is ook een vol syntheet
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij of zijn de prijzen van de A merken enorm gezakt? Kon me 5+ jaar geleden nog herinneren dat je voor een beetje Castrol 60-80 euro kwijt zou zijn.


Zijn dus al jaren genept! kijk bij de gemiddelde dealer..om te huilen zo duur!

Ik snap best dat er wat verdient moet worden, als je kijkt wat een goede motorolie in bulk kost 3 a 4 euro, dan er rustig 18,95 per liter gaan vragen..dan gaan mensen verder kijken... :z

B|
 
Zijn dus al jaren genept! kijk bij de gemiddelde dealer..om te huilen zo duur!

Ik snap best dat er wat verdient moet worden, als je kijkt wat een goede motorolie in bulk kost 3 a 4 euro, dan er rustig 18,95 per liter gaan vragen..dan gaan mensen verder kijken... :z

B|
Dure olie is toch kwaliteit? Ik bedoel zo had ik er ook eentje die bij de Esso Mobil olie kocht voor zijn auto. Was hij per fles van 1liter zo n 25 of 30 euro aan kwijt.
 
Zijn dus al jaren genept! kijk bij de gemiddelde dealer..om te huilen zo duur!

Ik snap best dat er wat verdient moet worden, als je kijkt wat een goede motorolie in bulk kost 3 a 4 euro, dan er rustig 18,95 per liter gaan vragen..dan gaan mensen verder kijken... :z

B|
Ik denk ten eerste dat de prijzen wat dichter bij elkaar liggen. Zal wellicht per bedrijf verschillen.

In bulk kopen, betekend ook erg veel centjes betalen, voor iets 'dat de komende tijd' misschien verkocht gaat worden.
Dan nog de eisen aan opslag, waar erg veel geld mee gemoeid gaat. Want ja, als particulier mag je neerzetten wat je wilt, een bedrijf heeft meteen vijf regels en voorwaarden en eisen aan de broek hangen. Incl controles en boetes.
Daarnaast zal een bedrijf niet een product voor inkoopprijs verkopen. Dan kan dat bedrijf wel stoppen. Dat is logisch.
Tot slot heeft het bedrijf diverse soorten in bulk (dus nog meer kosten) klaar staan, voor een klant die met een motor of wens komt. Waardoor ter plekke en du moment gehandeld kan worden. En dat is bij bijv een internetstunter niet zo.

Er is niks mis met verschillende prijsstellingen in verschillende situaties. en per persoon zal schalen of het handig is om bij een stunter te bestellen, of de olie bij een motorzaak af te nemen ten tijde van een onderhoudsbeurt.

Zo heb ik al honderden liters olie staan.

En heb ik ooit onderweg bij een tankstation voor €25,95 het goedkoopste flesje olie mogen kopen :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dure olie is toch kwaliteit? Ik bedoel zo had ik er ook eentje die bij de Esso Mobil olie kocht voor zijn auto. Was hij per fles van 1liter zo n 25 of 30 euro aan kwijt.
Een collega kocht voor de Corolla olieboot regelmatig zijn olie bij de Toyota dealer.
Na mijn tip voor veel minder bij de Action, dat is nu vier jaar geleden. Alles ok. :t
 
Zijn dus al jaren genept! kijk bij de gemiddelde dealer..om te huilen zo duur!

Ik snap best dat er wat verdient moet worden, als je kijkt wat een goede motorolie in bulk kost 3 a 4 euro, dan er rustig 18,95 per liter gaan vragen..dan gaan mensen verder kijken... :z

B|
Ik zocht even de specs van de olie die ik ging bestellen, de Duitse site was niet al te uitgebreid.
De eerste hit was een Nederlandse site waarbij de olie €58,00 per vier liter is, in plaats van €32,00 in DE.
Dus dan maar acht liter in Duitsland bestellen voor nagenoeg dezelfde prijs als vier liter bij de ander.
Volgend jaar is er dan ene motor gedekt. *O*
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan